Nieuws en actueel
wild-flower
15-07-2022 om 18:45
Kunnen jullie rondkomen ? Wat kan het kabinet nog doen ?

Volgens nieuwe berekeningen van budgetinstituut Nibud worstelt een op de drie huishoudens momenteel met het rondkrijgen van de maandelijkse begroting.
Nadat eerst de vaste lasten al flink duurder werden, komen daar nu de duurdere boodschappen bovenop.
Het instituut stelt dat het kabinet móét ingrijpen. 'Drastische problemen vergen drastische
oplossingen.’
Ik schrok hier wel van . 1 op de 3 huishoudens en niet iedereen heeft een buffer om dit op te vangen .
Het kabinet is nu aan zet , maar wat kunnen ze nog doen dan ?
ZanyHeron88
19-10-2022 om 17:26
Friezinnetje schreef op 19-10-2022 om 16:55:
Ik schrok er eigenlijk wel van. Vroeger pinde ik altijd 50 euro voordat ik boodschappen ging doen. Hier kwam ik vaak wel 2-3 dagen ver mee. Tegenwoordig pin ik 100 euro en vaak red ik 1 dag boodschappen al niet.
ik kwam op Twitter foto’s tegen van producten met beveiliging . Zoals roomboter, kaas en pure 70% chocolade.
volgens mij is dit in de UK. Ik vind het echt heftig om te zien.
ZanyHeron88
19-10-2022 om 17:27
is er bij jullie in de supers nog volle melk te koop? Bij ons zijn alle vakken leeg met bio volle melk. Het is echt nergens te krijgen. Ik ben 4 supermarkten afgeweest.
Zeefietser
19-10-2022 om 17:38
Paracelsus schreef op 19-10-2022 om 17:27:
is er bij jullie in de supers nog volle melk te koop? Bij ons zijn alle vakken leeg met bio volle melk. Het is echt nergens te krijgen. Ik ben 4 supermarkten afgeweest.
Nah dat was 10 jaar geleden soms een al een probleem. Ligt het hele schap wel vol met half volle melk, maar volle melk nope. En de volgende dag stonden er 4 ltr, volle gewoon verkeerd inkoop beleid.
NippyDunlin42
19-10-2022 om 17:50
Paracelsus schreef op 19-10-2022 om 17:27:
Hier hetzelfde. Wel houdbare bio volle melk (die was er tenminste zaterdag nog)
DS1971
19-10-2022 om 17:56
Paracelsus schreef op 19-10-2022 om 17:26:
[..]
Ik schrok er eigenlijk wel van. Vroeger pinde ik altijd 50 euro voordat ik boodschappen ging doen. Hier kwam ik vaak wel 2-3 dagen ver mee. Tegenwoordig pin ik 100 euro en vaak red ik 1 dag boodschappen al niet.
ik kwam op Twitter foto’s tegen van producten met beveiliging . Zoals roomboter, kaas en pure 70% chocolade.
volgens mij is dit in de UK. Ik vind het echt heftig om te zien.
€ 100 voor een dag boodschappen niet voldoende? Ik kijk zelf nergens naar en dan nog haal ik dat niet. Dat is € 3.000 op maandbasis!
De prijzen zijn wel omhoog gegaan, maar dit is echt wel het andere uiterste.
ZanyHeron88
19-10-2022 om 18:10
DS1971 schreef op 19-10-2022 om 17:56:
[..]
€ 100 voor een dag boodschappen niet voldoende? Ik kijk zelf nergens naar en dan nog haal ik dat niet. Dat is € 3.000 op maandbasis!
De prijzen zijn wel omhoog gegaan, maar dit is echt wel het andere uiterste.
Als ik naar de slager ga en vervolgens nog wat kaas haal en bij de supermarkt wat bio eieren, boter en melk gaat het vrij hard hoor. En dan uiteraard in gezinshoeveelheden en niet voor 1 persoon.
ZanyHeron88
19-10-2022 om 18:10
Elaine68 schreef op 19-10-2022 om 17:50:
[..]
Hier hetzelfde. Wel houdbare bio volle melk (die was er tenminste zaterdag nog)
Ja precies, bij ons dus ook.
Herfstappeltaart
19-10-2022 om 19:14
Paracelsus schreef op 19-10-2022 om 18:10:
[..]
Als ik naar de slager ga en vervolgens nog wat kaas haal en bij de supermarkt wat bio eieren, boter en melk gaat het vrij hard hoor. En dan uiteraard in gezinshoeveelheden en niet voor 1 persoon.
Ik moet zeggen dat ik dat ook een enorm bedrag vind hoor voor 1 dag, ook voor een groot gezin. Biologische eieren (4 euro), kaas (5 euro?), boter en melk (samen 15 euro?). Koop je dan 75 euro vlees?
Zelfs bij het verdubbelen van de genoemde bedragen blijft er nog een groot bedrag voor de slager over.
ZanyHeron88
19-10-2022 om 19:22
Herfstappeltaart schreef op 19-10-2022 om 19:14:
[..]
Ik moet zeggen dat ik dat ook een enorm bedrag vind hoor voor 1 dag, ook voor een groot gezin. Biologische eieren (4 euro), kaas (5 euro?), boter en melk (samen 15 euro?). Koop je dan 75 euro vlees?
Zelfs bij het verdubbelen van de genoemde bedragen blijft er nog een groot bedrag voor de slager over.
Oh ja het is niet voor 1 dag eten. Maar als ik op een dag boodschappen doe en dus bepaalde dingen koop die ik dan niet op andere dagen in de week koop.
maar vroeger pinde ik 50 euro en dan kon ik voor 4 dagen vlees bij de slager halen en dan rustig mijn boodschappen erbij halen, nu is die 50 vervangen voor 100.
Bij een doos eieren en een pakje boter zit je al bijna aan de tien euro. Dan nog twee pakken melk en een kilo pindakaas en je tikt alweer bijna de 20 euro aan, nog een kaas erbij en je zit alweer bijna rond de 30 euro.
DS1971
19-10-2022 om 20:20
Paracelsus schreef op 19-10-2022 om 18:10:
[..]
Als je echt je best doet kun je het wel redden om voor 1 dag meer dan 100 euro uit te geven, maar het is toch echt niet een representatief bedrag voor 1 dag boodschappen.
ZanyHeron88
19-10-2022 om 21:43
DS1971 schreef op 19-10-2022 om 20:20:
[..]
Als je echt je best doet kun je het wel redden om voor 1 dag meer dan 100 euro uit te geven, maar het is toch echt niet een representatief bedrag voor 1 dag boodschappen.
Niet in de zin van dat je er ook 1 dag van eet. Maar het is zeker wel representatief als ik op 1 dag kaas , eieren, melkproducten, vlees , noten, luiers en amandelmelk koop. Daar eet ik dan wel een week van, maar dan nog ga ik nog elke dag naar de supermarkt voor de aanvulling van zuivel , groente en fruit.
BrightEchidna89
20-10-2022 om 00:56
Paracelsus schreef op 19-10-2022 om 21:43:
[..]
Niet in de zin van dat je er ook 1 dag van eet. Maar het is zeker wel representatief als ik op 1 dag kaas , eieren, melkproducten, vlees , noten, luiers en amandelmelk koop. Daar eet ik dan wel een week van, maar dan nog ga ik nog elke dag naar de supermarkt voor de aanvulling van zuivel , groente en fruit.
Moeten we nu echt geloven dat je op één dag 100 euro uitgeeft in de supermarkt en dat je vervolgens nog elke dag moet gaan om producten bij te halen? Hoe groot is je gezin dan niet?
ZanyHeron88
20-10-2022 om 05:36
Valdemar schreef op 20-10-2022 om 00:56:
[..]
Moeten we nu echt geloven dat je op één dag 100 euro uitgeeft in de supermarkt en dat je vervolgens nog elke dag moet gaan om producten bij te halen? Hoe groot is je gezin dan niet?
Nee hoor, maar ik zal even een voorbeeldlijstje posten. Voor deze boodschappen ben ik minimaal 50 euro kwijt
*Mijn boodschappenlijstje*
• 2x Campina Griekse stijl yoghurt (1 kg)
• 1x AH Extra droog & zacht luiers maat 6 (25 stuks)
• 2x Provamel Amandeldrink zonder suikers (1 l)
• 1x AH 100% Pindakaas (1 kg)
• 2x AH Biologisch Eieren S M L (15 stuks)
• 2x AH Biologisch Halfvolle melk biologisch (1,5 l)
• 1x De Zaanse Hoeve Belegen 48+ stuk voordeel (ca. 973 g)
• 1x Campina Botergoud ongezouten grasboter (250 g)
De slager is vaak ook rond de 50 euro voor 4 dagen, soms duurder (bio vlees)
En dan heb ik dus nog geen groente, fruit, noten of brood en met de yoghurt en melk kom ik de week niet door, dus dat wordt ook bijgehaald.
Rondstruiner
20-10-2022 om 06:51
Paracelsus schreef op 20-10-2022 om 05:36:
[..]
Nee hoor, maar ik zal even een voorbeeldlijstje posten. Voor deze boodschappen ben ik minimaal 50 euro kwijt
*Mijn boodschappenlijstje*
• 2x Campina Griekse stijl yoghurt (1 kg)
• 1x AH Extra droog & zacht luiers maat 6 (25 stuks)
• 2x Provamel Amandeldrink zonder suikers (1 l)
• 1x AH 100% Pindakaas (1 kg)
• 2x AH Biologisch Eieren S M L (15 stuks)
• 2x AH Biologisch Halfvolle melk biologisch (1,5 l)
• 1x De Zaanse Hoeve Belegen 48+ stuk voordeel (ca. 973 g)
• 1x Campina Botergoud ongezouten grasboter (250 g)
De slager is vaak ook rond de 50 euro voor 4 dagen, soms duurder (bio vlees)
En dan heb ik dus nog geen groente, fruit, noten of brood en met de yoghurt en melk kom ik de week niet door, dus dat wordt ook bijgehaald.
Je bent zoveel duurder uit dan voorheen omdat je zoveel vlees en zuivel gebruikt. Dat is na olie en koffie het meest in prijs gestegen, bijna 20%.
Ik eet plantaardig en voor mij zijn de boodschappen wel duurder geworden, maar helemaal niet zo extreem veel duurder als voorheen. Groente en fruit zijn met 9,5 en 6% omhoog gegaan.
Als je wilt besparen, zou je dus andere keuzes kunnen maken en wat minder vlees en zuivel eten.
Herfstappeltaart
20-10-2022 om 07:24
Wij eten een minimale hoeveelheid vlees (uitsluitend biologische kip van een boerderij in de buurt en biologisch angusrundergehakt uit de eigen provincie, en héél af en toe eens een doosje biologische spekjes uit de supermarkt). Eén kipfilet (de biologische zijn flink) is voor ons tweeën genoeg door curry's en nasi bijvoorbeeld. Vaker nog eten we vegetarisch. Als ik mijn boodschappen écht te duur ga vinden is vlees het eerste wat er uit gaat. Ik bezuinig níet op de kwaliteit (biologisch) ervan.
Het zijn de eigen keuzes die de prijs voor het grootste deel bepalen.
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.