Nieuws en actueel
wild-flower
15-07-2022 om 18:45
Kunnen jullie rondkomen ? Wat kan het kabinet nog doen ?

Volgens nieuwe berekeningen van budgetinstituut Nibud worstelt een op de drie huishoudens momenteel met het rondkrijgen van de maandelijkse begroting.
Nadat eerst de vaste lasten al flink duurder werden, komen daar nu de duurdere boodschappen bovenop.
Het instituut stelt dat het kabinet móét ingrijpen. 'Drastische problemen vergen drastische
oplossingen.’
Ik schrok hier wel van . 1 op de 3 huishoudens en niet iedereen heeft een buffer om dit op te vangen .
Het kabinet is nu aan zet , maar wat kunnen ze nog doen dan ?
Rockstar
06-10-2022 om 18:29
amarna schreef op 06-10-2022 om 18:19:
[..]
Er zijn een aantal gerechten met peulvruchten die ik regelmatig maak. Zoals chili con carne met bruine bonen, cassoulet met flageolets of een bonensoep met grote witte bonen. En die koop ik niet gedroogd maar uit blik of pot. Andere groentes altijd vers.
Ik kan me niet voorstellen dat sommigen beweren nooit een pot of blik te kopen. Die eten blijkbaar heel andere gerechten dan ik.
Ik ken al minstens 1 iemand die nooit potten koopt. Ik koop ze ook alleen maar voor de bietjes. Peulvruchten eet ik niet.
Dorestad
06-10-2022 om 18:33
redbulletje schreef op 06-10-2022 om 16:33:
[..]
Dat vind ik ook eng. Ik kan zelf wel aardig rond het plafond blijven, zeker als mn huis geïsoleerd wordt, maar mn moeders huis is andere koek en zij heeft als oudere een grotere warmtebehoefte.
Mijn vader (bijna 90) heeft het sneller koud dan mijn moeder en mijn ouders komen waarschijnlijk boven plafond uit. Maar, net als jouw moeder volgens mij, ze wonen hypotheekvrij, en ze piepen en miepen nergens over. Juist zij, met hun hypotheekvrije woning, vinden dat ze in tegenstelling tot de mensen die in een dure en of slecht geïsoleerde huurwoning zitten of degenen die nu starten op de woningmarkt, gezegend zijn.
DS1971
06-10-2022 om 18:40
Moxxie schreef op 06-10-2022 om 18:16:
[..]
Nee, dit is niet alleen een probleem voor de welgestelden. Als je het snel koud hebt omdat je 80 en niet zo gezond bent en al jaren in een slecht onderhouden en slecht geïsoleerde sociale huurwoning woont heb je hetzelfde probleem.
Volgens mij zit je tegen te spreken om het tegenspreken want het gaat nergens over. Lees de post van RB maar eens, die heeft ook een moeder die niet genoeg heeft aan het plafond.
Lees nog eens aandachtig wat ik ECHT schreef.
redbulletje
06-10-2022 om 18:44
Dorestad schreef op 06-10-2022 om 18:33:
[..]
Mijn vader (bijna 90) heeft het sneller koud dan mijn moeder en mijn ouders komen waarschijnlijk boven plafond uit. Maar, net als jouw moeder volgens mij, ze wonen hypotheekvrij, en ze piepen en miepen nergens over. Juist zij, met hun hypotheekvrije woning, vinden dat ze in tegenstelling tot de mensen die in een dure en of slecht geïsoleerde huurwoning zitten of degenen die nu starten op de woningmarkt, gezegend zijn.
Tweemaal aow, tweemaal pensioen. Als er eentje overlijdt valt een groot deel van het inkomen weg.
ShowyHummingbird30
06-10-2022 om 18:45
amarna schreef op 06-10-2022 om 18:19:
[..]
Er zijn een aantal gerechten met peulvruchten die ik regelmatig maak. Zoals chili con carne met bruine bonen, cassoulet met flageolets of een bonensoep met grote witte bonen. En die koop ik niet gedroogd maar uit blik of pot. Andere groentes altijd vers.
Ik kan me niet voorstellen dat sommigen beweren nooit een pot of blik te kopen. Die eten blijkbaar heel andere gerechten dan ik.
Peulvruchten zijn nu juist de "groenten" die ik nooit uit pot of blik gebruik. Gedroogd is vele malen goedkoper, en niet veel meer werk. Ja, je moet eraan denken ze ruim op tijd te laten weken. Chili en zo maak ik dan altijd in grote hoeveelheid zodat ik meerdere porties kan invriezen voor dagen met weinig tijd.
arnica25
06-10-2022 om 19:02
redbulletje schreef op 06-10-2022 om 18:44:
[..]
Tweemaal aow, tweemaal pensioen. Als er eentje overlijdt valt een groot deel van het inkomen weg.
Waar lees jij dat ze tweemaal pensioen hebben? En AOW wordt flink gekort als je samenwoont of getrouwd bent. Als een overlijdt gaat de AOW voor de overgebleven persoon erop vooruit met waarschijnlijk nog een aanvulling nabestaandenpensioen.
Die AOW korting kunnen ze beter afschaffen. Zo stimuleer je AOW-ers niet te gaan samenwonen(familie van elkaar of vrienden) en meer huizen te laten vrijkomen. Maar dat is een andere discussie.
MidasWolf
06-10-2022 om 19:05
redbulletje schreef op 06-10-2022 om 16:33:
[..]
Dat vind ik ook eng. Ik kan zelf wel aardig rond het plafond blijven, zeker als mn huis geïsoleerd wordt, maar mn moeders huis is andere koek en zij heeft als oudere een grotere warmtebehoefte.
Mocht het echt flink koud worden in bijvoorbeeld januari/februari dan zou je haar nog een week of twee bij je kunnen laten wonen, dat scheelt al een boel. Niet ideaal het drukt haar kosten wel stevig.
Moxxie
06-10-2022 om 19:08
DS1971 schreef op 06-10-2022 om 18:40:
[..]
Lees nog eens aandachtig wat ik ECHT schreef.
Je schrijft dat vooral mensen in hele grote woningen er last van hebben, oa je ex die ook nog een warmtepomp en een elektrische auto heeft, en dan zeg je:
"Het plafond is bedoeld voor mensen die in de problemen komen en daarvoor is het eerder aan de ruime kant, dan aan de krappe kant."
Dat klopt niet, er zijn factoren die binnen die groep waardoor sommigen eroverheen gaan, of héél erg op moeten letten om er niet overheen te gaan. Stel je voor, zit je op je 80ste met reuma in je slecht geïsoleerde huurwoning met je domme meter in januari. Dat is stressvol, dat is wat ik zei. Ik maak me niet druk om mensen die het kunnen missen.
Dorestad
06-10-2022 om 19:17
redbulletje schreef op 06-10-2022 om 18:44:
[..]
Absoluut niet 2 x pensioen. En bij wegvallen van de 1 blijft er nog voldoende over om warm te stoken, te kunnen leven en om geld weg te geven. Het zijn mensen die een leven lang sober en tevreden hebben geleefd en die gewend zijn om te delen van hetgeen zij hebben.
En ik denk dat ze vandaag ongeveer de burgemeester op bezoek krijgen omdat er iets bijzonders is gebeurd: de container met restafval is vol. Ze hadden gisteravond nagekeken wanneer de vorige keer was dat container vol was: ruim anderhalf jaar geleden. Bijna reden voor taart, ware het niet dat wij thuis nog niet hersteld zijn van corona
DS1971
06-10-2022 om 19:23
Moxxie schreef op 06-10-2022 om 19:08:
[..]
Je schrijft dat mensen in hele grote woningen er last van hebben, oa je ex die ook nog een warmtepomp en een elektrische auto heeft, en dan zeg je:
"Het plafond is bedoeld voor mensen die in de problemen komen en daarvoor is het eerder aan de ruime kant, dan aan de krappe kant."
Dat klopt niet, er zijn factoren die binnen die groep waardoor sommigen eroverheen gaan, of héél erg op moeten letten om er niet overheen te gaan. Stel je voor, zit je op je 80ste met reuma in je slecht geïsoleerde huurwoning met je domme meter in januari. Dat is stressvol, dat is wat ik zei. Ik maak me niet druk om mensen die het kunnen missen.
Ik schreef:
Als je ver boven het plafond zit heb je doorgaans… enz.
Als je immers een beetje boven het plafond zit valt het wel mee met dat het zenuwslopend is.
Verder blijf ik bij mijn mening dat de gebruiksmaxima behorende bij het plafond (hoger dan gemiddeld verbruik van huishoudens) eerder aan de ruime dan aan de krappe kant is. Dat wil niet zeggen dat er altijd uitzonderingen te bedenken zijn. Maar een regeling waar iedereen comfortabel in gaat zitten is per definitie te ruim.
amarna
06-10-2022 om 19:45
Dorestad schreef op 06-10-2022 om 18:27:
[..]
Ik ben zo iemand. Mijn ouders ook. Peulvruchten komen hier uit eigen tuin en worden gedroogd ( voor de bonensoep) of worden gedroogd aangeschaft.
Ik heb geen tuin...
Alleen voor erwtensoep week ik spliterwten.
Herfstappeltaart
06-10-2022 om 19:48
amarna schreef op 06-10-2022 om 19:45:
[..]
Ik heb geen tuin...
Alleen voor erwtensoep week ik spliterwten.
Die week ik nooit. Erwtensoep kookt een behoorlijke poos en ze zijn altijd gaar, zo uit de zak, even gewassen meer niet
MidasWolf
06-10-2022 om 19:51
https://www.sportenstrategie.nl/duurzaamheid/zwembaden-en-ijsbanen-roepen-om-noodfonds-om-sluitingen-te-voorkomen/
zijn zij de volgende….
Veel mensen trekken banen om fit te blijven, en voor sociale contacten.
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.