Nieuws en actueel
wild-flower
15-07-2022 om 18:45
Kunnen jullie rondkomen ? Wat kan het kabinet nog doen ?

Volgens nieuwe berekeningen van budgetinstituut Nibud worstelt een op de drie huishoudens momenteel met het rondkrijgen van de maandelijkse begroting.
Nadat eerst de vaste lasten al flink duurder werden, komen daar nu de duurdere boodschappen bovenop.
Het instituut stelt dat het kabinet móét ingrijpen. 'Drastische problemen vergen drastische
oplossingen.’
Ik schrok hier wel van . 1 op de 3 huishoudens en niet iedereen heeft een buffer om dit op te vangen .
Het kabinet is nu aan zet , maar wat kunnen ze nog doen dan ?
DS1971
04-10-2022 om 17:42
arnica25 schreef op 04-10-2022 om 17:04:
Gelukkig eindelijk eens duidelijkheid. Aangezien ik iets over de 1200 kuub gas zit (chronisch zieke man) is het nu wél de moeite waard een elektrische radiator aan te schaffen aangezien mijn kilowatt er nog ver onder zit. Iemand nog een suggestie voor een enigszins zuinige?
Als je het kan betalen, een airco nemen. Kun je veel gas mee besparen.
DS1971
04-10-2022 om 17:44
Daglichtlamp schreef op 04-10-2022 om 17:08:
https://www.tweedekamer.nl/kamerstukken/brieven_regering/detail?id=2022Z18487&did=2022D39442
Voor wie graag de originele kamerbrief leest. Voor de mensen met blokverwarming (of zonder eigen meter) is er nog niet echt een oplossing. Daar wordt nog op gestudeerd, maar het kabinet geeft alvast aan dat dat heel lastig gaat worden.
Dat moet toch niet kunnen! Zoveel mensen met een laag inkomen die daaraan vastzitten. Ik vind dit echt veel belangrijker dan die 190 euro (per maand zelfs?) aan iedereen kado doen. Die van mij mogen ze houden hoor...
FaithfulDuck87
04-10-2022 om 18:22
redbulletje schreef op 04-10-2022 om 16:02:
[..]
Dat is nog positiever dan ik dacht! Toch nog een meevaller!
Vandaag is de isolatieman bij me langs gekomen voor offerte, dus ik ga m'n spouwmuren laten doen (ca. 12 weken wachttijd) en heb ook offerte aangevraagd voor HR++ glas waar na ook wachttijd 12 weken een glasmeter voor langskomt. Als ik beide opties binnen een jaar laat doen levert het 30% subsidie op. En aangezien geld op dit moment steeds minder waard wordt kan het beter in m'n huis zitten.
Eerlijk RB, ik snap niet waarom jij zo kan zeuren op alles. Besef jij wel hoe goed jij het hebt? Jij laat even de spouwmuren doen, dubbelglas zetten.
Er zijn heel veel mensen, die dat gewoon niet zomaar kunnen doen, er uberhaupt maar over na kunnen denken. Maar het kabinet moet maar van alles regelen voor jou, want ja, het is zo vreselijk slecht.
Kijk eens naar wat je wel hebt en niet elke keer naar hoe slecht alles is, want, zoals eerder gezegd, je hebt niets te klagen.
redbulletje
04-10-2022 om 18:29
Friezinnetje schreef op 04-10-2022 om 18:22:
[..]
Eerlijk RB, ik snap niet waarom jij zo kan zeuren op alles. Besef jij wel hoe goed jij het hebt? Jij laat even de spouwmuren doen, dubbelglas zetten.
Er zijn heel veel mensen, die dat gewoon niet zomaar kunnen doen, er uberhaupt maar over na kunnen denken. Maar het kabinet moet maar van alles regelen voor jou, want ja, het is zo vreselijk slecht.
Kijk eens naar wat je wel hebt en niet elke keer naar hoe slecht alles is, want, zoals eerder gezegd, je hebt niets te klagen.
Als iedereen dacht zoals jij zou er nog veel minder gedaan worden vanuit de overheid ’want de meeste mensen klagen toch niet?'
arnica25
04-10-2022 om 18:45
DS1971 schreef op 04-10-2022 om 17:42:
[..]
Als je het kan betalen, een airco nemen. Kun je veel gas mee besparen.
Ik ben bang dat wij dat in de zomer niet gaan gebruiken. Met hittegolven is het hier in huis 10 graden koeler dan buiten dus prima te doen. Maar enfin, het plafond gaat in op 1 januari dus ik heb nog even om uit te zoeken wat hier het beste alternatief voor minder gas gebruiken is.
LostJellyfish83
04-10-2022 om 18:50
arnica25 schreef op 04-10-2022 om 18:45:
[..]
Ik ben bang dat wij dat in de zomer niet gaan gebruiken. Met hittegolven is het hier in huis 10 graden koeler dan buiten dus prima te doen. Maar enfin, het plafond gaat in op 1 januari dus ik heb nog even om uit te zoeken wat hier het beste alternatief voor minder gas gebruiken is.
Je zou kunnen kijken voor een elektrische olieradiator. Die blijven heel lang op temperatuur en schijnen niet zoveel kwh te gebruiken.
DS1971
04-10-2022 om 18:57
arnica25 schreef op 04-10-2022 om 18:45:
[..]
In dezen is de airco om te verwarmen. Dat kunnen ze heel goed en heel zuinig. Gewoon een warmtepomp.
-River-
04-10-2022 om 19:09
Fijn hoor, om met zijn allen straks de winsten van de energiebedrijven te gaan betalen via de belastingen. Denken jullie nu echt dat dit een goed idee is, dat prijsplafond?
Herfstappeltaart
04-10-2022 om 19:12
Rondstruiner schreef op 04-10-2022 om 17:06:
[..]
Bijzonder, dat betekent dat mijn hele energierekening nul wordt (of misschien zelfs negatief?) in die maanden, want die is lager. Het is wel heel erg ongericht zo, ze strooien nu ook met geld bij mensen die dat niet per se nodig hebben.
Ja die van ons ook. We betalen nu 100 euro per maand (terwijl het advies nog veel lager was) We hebben zonnepanelen en leveren terug. Waarom komt het niet bij de mensen die echt heel moeilijk zitten....
Daglichtlamp
04-10-2022 om 19:14
-River- schreef op 04-10-2022 om 19:09:
Fijn hoor, om met zijn allen straks de winsten van de energiebedrijven te gaan betalen via de belastingen. Denken jullie nu echt dat dit een goed idee is, dat prijsplafond?
Ik had liever de energiebedrijven genationaliseerd. Maar daar was volgens mij geen kamermeerderheid voor. Dan is dit een redelijk alternatief, al had ik het plafond liever minder generiek gezien. Bijvoorbeeld afhankelijk van het energielabel van je woning voor gas en van het aantal mensen in je huishouden voor stroom.
Herfstappeltaart
04-10-2022 om 19:14
redbulletje schreef op 04-10-2022 om 18:29:
[..]
Als iedereen dacht zoals jij zou er nog veel minder gedaan worden vanuit de overheid ’want de meeste mensen klagen toch niet?'
Zie je hoeveel likes Friezinnetje heeft? Zet dat je nu niet aan het denken over hoe onsympathiek je doet?
DS1971
04-10-2022 om 19:18
-River- schreef op 04-10-2022 om 19:09:
Ik weet zeker dat het een slecht idee is. Maar ik ben wel blij dat het een minder slechte variant is geworden.
FaithfulDuck87
04-10-2022 om 19:20
redbulletje schreef op 04-10-2022 om 18:29:
[..]
En als iedereen zo dacht als jij, dan hadden we geen wereld meer. Werkelijk, en ik weet dat ik het nu hard zeg, maar je ontvangt van alles van het kabinet, je hebt een vrijstaand huis in het bos met een lap grond. Je werkt niet (en ik weet dat je daar niets aan kan doen) maar je zeurt alleen maar. Je mag blij zijn dat je in Nederland woont en niet in je oh zo geliefde Amerika, want dan had je in een metrostation geleefd.
echt ik word hier zo boos van, elke keer met je domme uitspraken.
RaSa
04-10-2022 om 19:27
Daglichtlamp schreef op 04-10-2022 om 19:14:
[..]
Ik had liever de energiebedrijven genationaliseerd. Maar daar was volgens mij geen kamermeerderheid voor. Dan is dit een redelijk alternatief, al had ik het plafond liever minder generiek gezien. Bijvoorbeeld afhankelijk van het energielabel van je woning voor gas en van het aantal mensen in je huishouden voor stroom.
Probleem van zo'n energielabel is dat die vaak niet klopt. Ons huis had een F label. Dat we het zelf daarna volledig hebben aangepakt waardoor we nu op een A zouden uitkomen staat nergens geregistreerd. We willen ook niet verhuizen dus gaan ook geen geld uitgeven om het label te veranderen. Dan zouden we dus op basis van het oude label meer mogen verbruiken. Waarschijnlijk is er geen enkele methode die op een simpele manier alles afdekt.
-River-
04-10-2022 om 19:44
We hebben een energierekening van 40 euro per maand (tot en met 31 maart 2026, energiecontract vorig jaar september afgesloten, ging pas in april 2022 in) en krijgen dus straks 190 euro per maand terug? Bijzonder!
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.