Nieuws en actueel Nieuws en actueel

Nieuws en actueel

Kunnen jullie rondkomen ? Wat kan het kabinet nog doen ?

Paracelsus schreef op 24-09-2022 om 07:46:

[..]

Ze kunnen een eitje op het brood krijgen, groentespread zoals hummus, rauwkost, kaas, pindakaas.

Voor de kwaliteit van de soep vrees ik ook. Maar linzensoep, pompoen soep met Bijv linzen en zonnebloempitten erin , groentesoep , tomatensoep.

Ze kunnen een bakje yoghurt toevoegen.

En natuurlijk volkorenbrood

Hier op school drinken ze allemaal water, lijkt mij prima.

Ja groentespreads en een eitje zijn ook goede aanvullingen. De soepen die je noemt ook. Rauwkost uiteraard ook (voor zover je dat erin krijgt bij veel kinderen)

Herfstappeltaart schreef op 24-09-2022 om 07:49:

[..]

Ja groentespreads en een eitje zijn ook goede aanvullingen. De soepen die je noemt ook. Rauwkost uiteraard ook (voor zover je dat erin krijgt bij veel kinderen)

Zien eten doet eten bleek bij de basisschool van zoon waar ze een warme lunch serveren. Dan zijn kinderen in eens niet zo kieskeurig als ze thuis zijn bleek daar heel vaak. Ze werden nooit gedwongen iets te eten, wel uitgenodigd iets te proberen. En omdat er altijd 3 gangen zijn is er altijd iets dat ze wel lusten. 

Paracelsus schreef op 24-09-2022 om 07:48:

[..]

Er is laatst een onderzoek geweest dat liet zien dat volvette zuivel niets doet met je cholesterol en deze zelfs kan verlagen.

https://www.zuivelengezondheid.nl/blogs/prof-ian-givens-volvette-kaas-is-gezonder-dan-we-altijd-dachten/

Zowel een internist als een diëtist zeiden mij hetzelfde. Je kunt beter vol en voedzaam eten in beschaafde hoeveelheid dan magere shit waardoor er nauwelijks verzadiging optreedt. 

Ysenda schreef op 24-09-2022 om 07:54:

[..]

Zien eten doet eten bleek bij de basisschool van zoon waar ze een warme lunch serveren. Dan zijn kinderen in eens niet zo kieskeurig als ze thuis zijn bleek daar heel vaak. Ze werden nooit gedwongen iets te eten, wel uitgenodigd iets te proberen. En omdat er altijd 3 gangen zijn is er altijd iets dat ze wel lusten.

Dat zou inderdaad best wel eens een goede stimulans kunnen zijn. Win-win.

ZanyHeron88

ZanyHeron88

24-09-2022 om 07:56

Herfstappeltaart schreef op 24-09-2022 om 07:49:

[..]

Ze gaan het vaak vanzelf eten als ze zien dat andere het ook doen. 
ik heb bijna nooit snoep in huis en de kinderen pakken dan uit zichzelf een granen of notenreep of gaan rauwkost eten. 
maar als kinderen kunnen kiezen tussen vruchtenhagel ( 96% suiker dacht ik) en een tomaat. Dan kiezen ze natuurlijk voor de vruchtenhagel. 

ZanyHeron88

ZanyHeron88

24-09-2022 om 07:58

redbulletje schreef op 24-09-2022 om 07:54:

[..]

Zowel een internist als een diëtist zeiden mij hetzelfde. Je kunt beter vol en voedzaam eten in beschaafde hoeveelheid dan magere shit waardoor er nauwelijks verzadiging optreedt.

Ja, dat klopt en in vet zitten veel vitamines. 
moedermelk is Bijv ook heel vet en volgens mij wordt het ook vetter naarmate je kind ouder wordt.

Mijn cardioloog eet ook altijd volvette zuivelproducten. Hij zegt dat er niets mis mee is. Mijn eigen cholesterol is altijd laag en ik eet nooit magere producten.

Paracelsus schreef op 24-09-2022 om 07:58:

[..]

Ja, dat klopt en in vet zitten veel vitamines.
moedermelk is Bijv ook heel vet en volgens mij wordt het ook vetter naarmate je kind ouder wordt.

Mijn cardioloog eet ook altijd volvette zuivelproducten. Hij zegt dat er niets mis mee is. Mijn eigen cholesterol is altijd laag en ik eet nooit magere producten.

Toch wordt het afgeraden door de hartstichting.

ZanyHeron88

ZanyHeron88

24-09-2022 om 08:14

Herfstappeltaart schreef op 24-09-2022 om 08:05:

[..]

Toch wordt het afgeraden door de hartstichting.

Dat doen ze dacht ik, omdat de onderzoeken dat het geen kwaad kan vrij nieuw zijn. Ze willen niet iets gaan herschrijven als blijkt dat het toch misschien niet goed is en het weer teruggedraaid moet worden. Dat zou het “ geloof” in de wetenschap geen goed doen.

Ik vind het een zwak lulverhaal.

Het wordt juist steeds duidelijker dat niet het vet ( tenzij zwaar bewerkte natuurlijk) schadelijk is, maar juist ons suikergebruik.

Het metaboolsyndroom staat er Bijv ook bekend om dat mensen een te hoog cholesterol krijgen. 

ZanyHeron88

ZanyHeron88

24-09-2022 om 08:19

hier ook een onderzoek wat zegt dat verzadigd vet slecht is, maar dat volvette zuivel een uitzondering is op de regel.

https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/28404576/

Paracelsus schreef op 24-09-2022 om 08:14:

[..]

Dat doen ze dacht ik, omdat de onderzoeken dat het geen kwaad kan vrij nieuw zijn. Ze willen niet iets gaan herschrijven als blijkt dat het toch misschien niet goed is en het weer teruggedraaid moet worden. Dat zou het “ geloof” in de wetenschap geen goed doen.

Ik vind het een zwak lulverhaal.

Het wordt juist steeds duidelijker dat niet het vet ( tenzij zwaar bewerkte natuurlijk) schadelijk is, maar juist ons suikergebruik.

Het metaboolsyndroom staat er Bijv ook bekend om dat mensen een te hoog cholesterol krijgen.

Misschien heb je gelijk. Ik wacht de officiële adviezen af.

ZanyHeron88

ZanyHeron88

24-09-2022 om 08:26

Herfstappeltaart schreef op 24-09-2022 om 08:19:

[..]

Misschien heb je gelijk. Ik wacht de officiële adviezen af.

Ik zou in die tijd wel voorzichtig zijn met (natuurlijke) suiker! Dat schijnt echt aan de basis te liggen voor veel ziektes, waaronder hart en vaatziektes en dementie. 

wild-flower

wild-flower

24-09-2022 om 09:23 Topicstarter

Paracelsus schreef op 24-09-2022 om 07:48:

[..]

Er is laatst een onderzoek geweest dat liet zien dat volvette zuivel niets doet met je cholesterol en deze zelfs kan verlagen.

https://www.zuivelengezondheid.nl/blogs/prof-ian-givens-volvette-kaas-is-gezonder-dan-we-altijd-dachten/

Mijn MDL arts en toenmalig diëtiste vertelden mij dit 5 jaar geleden al . Allebei beweerden ze ook dat roomboter niet zo ongezond is als wij denken .

wild-flower schreef op 24-09-2022 om 09:23:

[..]

Mijn MDL arts en toenmalig diëtiste vertelden mij dit 5 jaar geleden al . Allebei beweerden ze ook dat roomboter niet zo ongezond is als wij denken .

Maar weet een individuele diëtiste het beter dan adviezen die gebaseerd zijn op onderzoek van vele voedingswetenschappers in binnen- en buitenland? Zolang daar geen eenduidigheid over is wacht ik af.

wild-flower

wild-flower

24-09-2022 om 09:33 Topicstarter

Iemand vroeg hier een tip om je voeten op te verwarmen .  Ik zelf heb nooit koude voeten , maar een vriendin van mij wel en heeft deze gekocht . Ze is er enthousiast over . Een warmte kussen . Je kan er ook op zitten natuurlijk , of voeteneind van je bed opwarmen .

https://www.bol.com/nl/nl/p/tomado-thp0402g-elektrisch-warmtekussen-6-standen-40-x-30-cm-automatische-uitschakeling/9300000015392318/?bltgh=hd22QHVF18JbI8-irTRHEQ.2_12.13.ProductTitle

Paracelsus schreef op 24-09-2022 om 08:26:

[..]

Ik zou in die tijd wel voorzichtig zijn met (natuurlijke) suiker! Dat schijnt echt aan de basis te liggen voor veel ziektes, waaronder hart en vaatziektes en dementie.

Is er ook niet natuurlijke suiker dan? Suiker wordt niet synthetisch gemaakt. Het kan wel bewerkt worden, net als kaas met enzymen waardoor je andere suikers krijgt. Maar dat wat je krijgt komt ook in de natuur voor alleen in minder zuivere vorm.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.