Nieuws en actueel
wild-flower
15-07-2022 om 18:45
Kunnen jullie rondkomen ? Wat kan het kabinet nog doen ?

Volgens nieuwe berekeningen van budgetinstituut Nibud worstelt een op de drie huishoudens momenteel met het rondkrijgen van de maandelijkse begroting.
Nadat eerst de vaste lasten al flink duurder werden, komen daar nu de duurdere boodschappen bovenop.
Het instituut stelt dat het kabinet móét ingrijpen. 'Drastische problemen vergen drastische
oplossingen.’
Ik schrok hier wel van . 1 op de 3 huishoudens en niet iedereen heeft een buffer om dit op te vangen .
Het kabinet is nu aan zet , maar wat kunnen ze nog doen dan ?
ZanyHeron88
24-09-2022 om 09:41
Ysenda schreef op 24-09-2022 om 09:36:
[..]
Is er ook niet natuurlijke suiker dan? Suiker wordt niet synthetisch gemaakt. Het kan wel bewerkt worden, net als kaas met enzymen waardoor je andere suikers krijgt. Maar dat wat je krijgt komt ook in de natuur voor alleen in minder zuivere vorm.
Ik bedoel meer suiker als toegevoegd suiker en suiker in producten die van nature rijk zijn aan suiker, zoals een banaan.
NippyDunlin42
24-09-2022 om 11:18
Dat jongetje zit wel heel smakelijk te eten van zijn boterham, er zitten ook royaal vruchtenhageltjes op, de helft ligt op zijn bord en gaat hij zometeen zo naar binnen gieten, lekker hoor.
Inderdaad niet gezond, gemiste kans, helemaal eens met de mensen die aangeven dat toegevoegde suikers slecht zijn.
Vers onbewerkt eten is denk ik toch gewoon te duur dan. Echt jammer.
amarna
24-09-2022 om 11:36
Herfstappeltaart schreef op 24-09-2022 om 09:30:
[..]
Maar weet een individuele diëtiste het beter dan adviezen die gebaseerd zijn op onderzoek van vele voedingswetenschappers in binnen- en buitenland? Zolang daar geen eenduidigheid over is wacht ik af.
Diverse internisten die ik ken zeggen het al jaren. Onze hersens (vooral die van kinderen) hebben volle zuivelprodukten nodig. Ze zijn tegen voedselhypes. Die van de antibroodactivisten van een paar jaar geleden bijvoorbeeld. In brood zit jodium. Een stofje dat onze schildklier echt nodig heeft. De schijf van 5 is echt zo gek nog niet. Maar alles met mate.
ZanyHeron88
24-09-2022 om 11:46
amarna schreef op 24-09-2022 om 11:36:
[..]
Diverse internisten die ik ken zeggen het al jaren. Onze hersens (vooral die van kinderen) hebben volle zuivelprodukten nodig. Ze zijn tegen voedselhypes. Die van de antibroodactivisten van een paar jaar geleden bijvoorbeeld. In brood zit jodium. Een stofje dat onze schildklier echt nodig heeft. De schijf van 5 is echt zo gek nog niet. Maar alles met mate.
Klopt! Mijn tante had het idiote idee om haar kinderen geen vet te geven toen ze jong waren. Denk aan de leeftijd van 1 tot 4. Mijn neefje kwam toen voor iets anders in het ziekenhuis te liggen, maar mijn tante heeft echt een preek gehad. Dat het inderdaad zeer schadelijk is om kinderen vet te onthouden.
Moedermelk bestaat ook voor een groot deel uit vet en dit is ook voor een groot deel ( ik dacht zelfs 50 tot 60%) verzadigd vet.
Er is ook een bekende Neuroloog. Ik dacht uit Amerika. Die aangeeft dat vet belangrijk is voor volwassenen. Zowel voor onze hersenen als onze hormonen. Bijv cholesterol zorgt voor gal, de aanmaak van vitamine d en testosteron enz enz als dit te laag is loop je ook risico op allerlei ziektes.
ShowyHummingbird30
24-09-2022 om 11:50
Theoretisch zou je zonder koolhydraten kunnen leven. Zonder vetten en eiwitten niet.
Maar het is onzin dat zuivel (vol of mager) een essentiëel voedingsmiddel voor volwassenen is. Een groot deel van de wereldbevolking verdraagt dat niet eens na de de kinderleeftijd. Wij witte Europeanen hebben een genetische afwijking waardoor wij het nog wel kunnen verteren.
ZanyHeron88
24-09-2022 om 11:55
Coreopsis schreef op 24-09-2022 om 11:50:
Theoretisch zou je zonder koolhydraten kunnen leven. Zonder vetten en eiwitten niet.
Maar het is onzin dat zuivel (vol of mager) een essentiëel voedingsmiddel voor volwassenen is. Een groot deel van de wereldbevolking verdraagt dat niet eens na de de kinderleeftijd. Wij witte Europeanen hebben een genetische afwijking waardoor wij het nog wel kunnen verteren.
Het is een natuurlijk onbewerkt product dat veel voedingsstoffen bevat en daardoor gezond is. Natuurlijk kun je dat schrappen, Maar daar spelen andere overwegingen in mee dan dat het niet gezond is.
ShowyHummingbird30
24-09-2022 om 11:59
Paracelsus schreef op 24-09-2022 om 11:55:
[..]
Het is een natuurlijk onbewerkt product dat veel voedingsstoffen bevat en daardoor gezond is. Natuurlijk kun je dat schrappen, Maar daar spelen andere overwegingen in mee dan dat het niet gezond is.
Wat bedoel je met een natuurlijk onbewerkt product? Zuivel is voor het grootste deel van de (volwassen) wereldbevolking niet gezond, want ze missen het enzym om het te kunnen verteren.
ZanyHeron88
24-09-2022 om 12:07
Coreopsis schreef op 24-09-2022 om 11:59:
[..]
Wat bedoel je met een natuurlijk onbewerkt product? Zuivel is voor het grootste deel van de (volwassen) wereldbevolking niet gezond, want ze missen het enzym om het te kunnen verteren.
Nou groot deel? In Europa is het maar 5%. Vooral in Azië is een groot deel lactose intolerant. Maar als ik mij door de intoleranties van andere moet laten lijden , omdat dit bepalend is voor wat gezond is of niet kan ik alleen nog maar water drinken.
Want een noten allergie komt veel voor, maar volgens mij is algemeen bekend dat noten gezond zijn.
Een kippeneiwit allergie komt veel voor, maar ook een eitje is gezond
En vis en schaaldieren allergie , al is er een breed consensus dat vis 2 keer per week gezond is
Een granen allergie. Dus dan maar stoppen met brood eten?
Steenvruchten allergie? Maar stoppen met het consumeren van fruit ?
En zo zijn we nog meer intoleranties en allergieën.
Dorestad
24-09-2022 om 12:11
stoppen met ultra processed foods (ik weet het, stokpaardje van me) scheelt in de portemonnee en is gemiddeld genomen beter voor de gezondheid. Ga voor de lol eens kijken in de supermarkt: rijen schappen vol upf
ZanyHeron88
24-09-2022 om 12:11
Dorestad schreef op 24-09-2022 om 12:11:
stoppen met ultra processed foods (ik weet het, stokpaardje van me) scheelt in de portemonnee en is gemiddeld genomen beter voor de gezondheid. Ga voor de lol eens kijken in de supermarkt: rijen schappen vol upf
Ben ik het compleet mee eens. Al vind ik het een stuk duurder om onbewerkt te eten
ShowyHummingbird30
24-09-2022 om 12:15
Paracelsus schreef op 24-09-2022 om 12:07:
[..]
Nou groot deel? In Europa is het maar 5%. Vooral in Azië is een groot deel lactose intolerant. Maar als ik mij door de intoleranties van andere moet laten lijden , omdat dit bepalend is voor wat gezond is of niet kan ik alleen nog maar water drinken.
Want een noten allergie komt veel voor, maar volgens mij is algemeen bekend dat noten gezond zijn.
Een kippeneiwit allergie komt veel voor, maar ook een eitje is gezond
En vis en schaaldieren allergie , al is er een breed consensus dat vis 2 keer per week gezond is
Een granen allergie. Dus dan maar stoppen met brood eten?
Steenvruchten allergie? Maar stoppen met het consumeren van fruit ?
En zo zijn we nog meer intoleranties en allergieën.
Ik heb het niet over jou als individu. Zuivel is voor de meeste mensen (wereldwijd gezien) níet gezond, want lactose intolerant. Witte europeanen zijn hierin de uitzondering, niet de norm.
En of dierlijke zuivel nu echt natuurlijk is, daarover verschillen jij en ik van mening. Een koe geeft van nature helemaal niet zoveel en langdurig melk. Dat wordt met allerlei kunst en vliegwerk gedaan.
ShowyHummingbird30
24-09-2022 om 12:17
HerrBlitz schreef op 24-09-2022 om 12:12:
Zou een apart voedingstopic niet beter zijn?
Sorry, ik dwaal inderdaad af zie ik. Al is plantaardig eten veelal wel goedkoper dan dierlijk
.
ZanyHeron88
24-09-2022 om 12:19
Coreopsis schreef op 24-09-2022 om 12:15:
[..]
Ik heb het niet over jou als individu. Zuivel is voor de meeste mensen (wereldwijd gezien) níet gezond, want lactose intolerant. Witte europeanen zijn hierin de uitzondering, niet de norm.
En of dierlijke zuivel nu echt natuurlijk is, daarover verschillen jij en ik van mening. Een koe geeft van nature helemaal niet zoveel en langdurig melk. Dat wordt met allerlei kunst en vliegwerk gedaan.
Als je blijft melken is er melk. Ik geef ook gerust 3 jaar of langer melk
dus zo onnatuurlijk vind ik het niet.
ZanyHeron88
24-09-2022 om 12:19
HerrBlitz schreef op 24-09-2022 om 12:12:
Zou een apart voedingstopic niet beter zijn?
Misschien wel.
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.