Nieuws en actueel Nieuws en actueel

Nieuws en actueel

Kunnen jullie rondkomen ? Wat kan het kabinet nog doen ?

wild-flower schreef op 20-09-2022 om 18:27:

Prijsplafond op energie: gemiddeld gezin hoeft niet meer dan 290 euro per maand te betalen

Ik vind 290 euro per maand ook best nog veel . Zou iedereen dat dan wel kunnen ophoesten ?

https://www.ad.nl/politiek/prijsplafond-op-energie-gemiddeld-gezin-hoeft-niet-meer-dan-290-euro-per-maand-te-betalen~a588e4d9/

Dat is als je binnen het gemiddelde verbruik valt. Ik zou met 290 kunnen leven maar mijn verbruik is hoger dus als ze voor het meerverbruik woekerprijzen gaan rekenen zit ik straks nog op een debiel hoog bedrag.

Heeft hier iemand een tip voor een plat elektrisch verwarmd kussen (voor onder mijn voeten op de grond), wat een paar uur warmte afgeeft, en dan niet iets dat in de magnetron moet, want die heb ik niet. En dus ook niet iets dat continu in het stopcontact moet zitten.

Zoiets als een zitkussen van Stoov, maar er hoeft niet zo'n mooie hoes om, dus hopelijk ook iets betaalbaarder dan 100 euro.

Rondstruiner schreef op 20-09-2022 om 18:34:

Heeft hier iemand een tip voor een plat elektrisch verwarmd kussen (voor onder mijn voeten op de grond), wat een paar uur warmte afgeeft, en dan niet iets dat in de magnetron moet, want die heb ik niet. En dus ook niet iets dat continu in het stopcontact moet zitten.

Zoiets als een zitkussen van Stoov, maar er hoeft niet zo'n mooie hoes om, dus hopelijk ook iets betaalbaarder dan 100 euro.

Lijkt zo'n XL kruik je niet lekker? Hij is 45x25 cm en ik heb mijn voet even opgemeten, maat 40 past precies!

https://www.bol.com/be/nl/p/pasper-kruik-xl-3-5-liter-met-hoes-warmwaterkruik-8-uur-warmte-grijs-kruikzak/9300000018625953/?Referrer=ADVNLGOO002049-G-137948318149-S-1676407295700-9300000018625953&gclid=CjwKCAjwyaWZBhBGEiwACslQozFX7T_86e_DpY49dBKtuUpViaimbvKDOw0IJqwKF_b3KqDe3VBMpBoCoLUQAvD_BwE

ik gebruik voor m'n katten een warmtematje van Hafenbande. Werkt op een heel laag vermogen. Misschien werkt dat voor je? Ik plaats het matje in een holletje, dus wellicht moet je zoiets er ook nog bij aanschaffen? Of gewoon wollen pantoffels?

redbulletje schreef op 20-09-2022 om 17:26:

[..]

Ik vind die stroomprijs echt mega asociaal!!! Echt het dubbele van wat ik nu betaal. Waarom koppelen ze dat niet los?

Ze koppelen het niet los omdat de meeste elektriciteit nog met gas wordt opgewekt.

Rondstruiner schreef op 20-09-2022 om 18:34:

stoof.jpg?itok=Hs3y7wJ4

Waxinelichtjes erin en opwarmen maar. Niet elektrisch aangedreven, maar het werkt als een tierelier. 

Op zich betekent het plafond voor de energieprijzen wel dat er tenminste een einde komt aan de stijging, en dat verwarmen van je huis in elk geval niet helemaal onbetaalbaar wordt.

FaithfulDuck87

FaithfulDuck87

20-09-2022 om 20:13

ik hoop dat het over 4 jaar weer gezakt is

redbulletje schreef op 20-09-2022 om 17:47:

[..]

Een oude woning stook je niet warm met slechts 1200 kuub. M'n moeder zit op 2700. Zelf had ik vorig jaar 1700, nu denk ik wel onder de 1500 te kunnen blijven, maar als ze elektra in prijs verdubbelen is compenseren met airco als verwarming ook niet meer relevant.

Zojuist even gecheckt vwb mijn totale verbruik 2021. Ik woonde toen in een bovenwoning (2 etages) uit 1900 (!) met enkel glas en niets geïsoleerd en heb in totaal 1300 m3 gas en 2300 kWh elektra verbruikt. Mijn CV gebruikte ik niet, enkel een gashaard in de woonkamer en boven (slaapkamers) geen CV aan, omdat ik dat niet lekker vond. Het kan dus prima qua m3 en warm stoken, al had deze woning energielabel F (!!).

Dit jaar ben ik verhuisd naar een appartement, wel bovenste etage (4e), plat dak en enkel onderburen en kon gelukkig mijn 3 jarig contract van Essent meenemen (t/m dec 2023). Ik heb dus enorm geluk gehad met mijn vaste contract en oude prijzen €0,68/m3 gas, €0,11 (dal)/€0,12 (normaal) tarieven. Wel een appartement met energielabel B, dus sowieso beter geïsoleerd dan mijn vorige woning, en probeer ondanks dat tóch te besparen, ik zie het een beetje als een sport zelfs 😉.

Dit plafond gaat mij dus eerder meer geld kosten na afloop vast contract, maar ik verwacht zeker wel binnen het plafond te kunnen blijven gezien mijn huidige verbruik. Heb wel op voorhand al voorbereidingen getroffen door niet op gas te gaan koken, maar op inductie. Tevens met de verbouwing van mijn badkamer de CV eruit laten slopen en een elektrische verwarming daarvoor in de plaats. Verwarmen ga ik voor het eerst doen met mijn nieuw geïnstalleerde airco, benieuwd of dat genoeg warmte gaat geven?! Heb dus nog enkel gas nodig voor het verkrijgen van warm water tijdens douchen, want heb ook een Quooker genomen in mijn nieuwe keuken (alle kleine beetjes helpen, toch?).

FaithfulDuck87

FaithfulDuck87

20-09-2022 om 20:31

redbulletje schreef op 20-09-2022 om 18:29:

[..]

Dat is als je binnen het gemiddelde verbruik valt. Ik zou met 290 kunnen leven maar mijn verbruik is hoger dus als ze voor het meerverbruik woekerprijzen gaan rekenen zit ik straks nog op een debiel hoog bedrag.

dan toch maar eens bedenken waar je zuiniger aan kunt doen. Het valt op dat je wel overal commentaar op hebt, maar niet bereid bent concessies te doen. Tja, dan houdt het op he

ZanyHeron88

ZanyHeron88

20-09-2022 om 20:39

Friezinnetje schreef op 20-09-2022 om 20:13:

ik hoop dat het over 4 jaar weer gezakt is

Ik ben er bang voor. Ik ben even z’n naam kwijt. Degene die op energie zit.maar hij geeft aan dat we nooit meer teruggaan naar normaal. 

Dank voor de tips!

De xl-kruik ziet er wel goed uit! Als je die niet zo vol doet heb je niet zo'n bult onder de voeten.
Het warmtematje voor de kat moet volgens mij in het stopcontact blijven om warm te blijven.
Zo'n stoofje met een kaarsje vind ik een beetje eng. En je moet wel een hoge stoel hebben om nog lekker te zitten dan denk ik? Het is wel lekker basic.

FaithfulDuck87

FaithfulDuck87

20-09-2022 om 20:45

Paracelsus schreef op 20-09-2022 om 20:39:

[..]

Ik ben er bang voor. Ik ben even z’n naam kwijt. Degene die op energie zit.maar hij geeft aan dat we nooit meer teruggaan naar normaal.

ok, nou ja, we wachten het wel af, kan er toch niet veel aan doen. 

Friezinnetje schreef op 20-09-2022 om 20:31:

[..]

dan toch maar eens bedenken waar je zuiniger aan kunt doen. Het valt op dat je wel overal commentaar op hebt, maar niet bereid bent concessies te doen. Tja, dan houdt het op he

Eens!

redbulletje schreef op 20-09-2022 om 17:47:

[..]

Een oude woning stook je niet warm met slechts 1200 kuub. M'n moeder zit op 2700. Zelf had ik vorig jaar 1700, nu denk ik wel onder de 1500 te kunnen blijven, maar als ze elektra in prijs verdubbelen is compenseren met airco als verwarming ook niet meer relevant.

Kunnen jullie niet samen gaan wonen? Het klinkt altijd alsof jullie beiden tamelijk ruim wonen en dat jullie ook goed met elkaar op kunnen schieten.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.