Nieuws en actueel
wild-flower
15-07-2022 om 18:45
Kunnen jullie rondkomen ? Wat kan het kabinet nog doen ?

Volgens nieuwe berekeningen van budgetinstituut Nibud worstelt een op de drie huishoudens momenteel met het rondkrijgen van de maandelijkse begroting.
Nadat eerst de vaste lasten al flink duurder werden, komen daar nu de duurdere boodschappen bovenop.
Het instituut stelt dat het kabinet móét ingrijpen. 'Drastische problemen vergen drastische
oplossingen.’
Ik schrok hier wel van . 1 op de 3 huishoudens en niet iedereen heeft een buffer om dit op te vangen .
Het kabinet is nu aan zet , maar wat kunnen ze nog doen dan ?
stokstaart
20-09-2022 om 17:37
ik heb even gerekend met het plafond. Ik kom op eenax bedrag uit van (en dan heb ik ruim gerekend voor als ik een keer vaker de CV aan moet zetten) 105€ op basis van wat ik het afgelopen jaar heb verbruikt.
Dat valt me mee.
BeneficialJay65
20-09-2022 om 17:42
lientje69 schreef op 20-09-2022 om 09:59:
[..]
Is toch ook logisch? Aanschaf is duur. En zo te lezen was de hond haar lifeline naar de buitenwereld. Een soort hulphond dus. Juist slim dat ze dit doet met dit geld en er al niet eerder voor is gaan lenen bij bijvoorbeeld ouders. Qua energie zit ze nog goed, de rest heeft ze apart gezet. Zo te lezen iemand die , ondanks bijstand , verstandig met geld omgaat.
Bah. Waarom oordelen mensen altijd zo snel? Vind dit een heel naar toontje. Het begint hier steeds meer op Viva te lijken met dat belerende en terecht wijzen. Laat toch eens gewoon iedereen in zijn waarde!
het gaat niet alleen om de aanschaf van de hond , dat is een eenmalig bedrag. Voerkosten ( absoluut niet goedkoop voor een (grote) hond ) komen zeer regelmatig terug en je zal af en toe ook een bezoek brengen aan een dierenarts. ( dierenartsen zijn heel goed in rekenen en de bijbehorende hoge nota’s incasseren).
Ik vind dat heel erg, ben zelf een enorme dierenliefhebber en heb ook dieren ( ook paarden) dus ik weet hoe belangrijk een dier voor je kan zijn. En ik vind het gemeen dat dierenartsen zo ontzettend duur zijn. Een van mijn ( inmiddels overleden) hond had vorig jaar zo’n honden kluif klem zitten rondom z’n bek, redelijk spoed dus want hij kan dan niet eten en drinken, wel ademen gelukkig. Kosten voor het spoedconsult, narcose en verwijderen €375,-.
DS1971
20-09-2022 om 17:43
redbulletje schreef op 20-09-2022 om 17:26:
[..]
Ik vind die stroomprijs echt mega asociaal!!! Echt het dubbele van wat ik nu betaal. Waarom koppelen ze dat niet los?
Ik denk dat ze op die manier vooral de mensen in oude woningen willen helpen warm te blijven en bij elektra denken: dat zoek je maar uit.
redbulletje
20-09-2022 om 17:45
stokstaart schreef op 20-09-2022 om 17:37:
ik heb even gerekend met het plafond. Ik kom op eenax bedrag uit van (en dan heb ik ruim gerekend voor als ik een keer vaker de CV aan moet zetten) 105€ op basis van wat ik het afgelopen jaar heb verbruikt.
Dat valt me mee.
Ik betaal nu 200, maar vrees dat ik vanaf januari dus veel duurder uit ga zijn als ze de tarieven van het prijsplafond gaan rekenen en daarnaast nog een losgeslagen tarief voor het meerverbruik. Ze hebben wel echt karig gerekend met maar 1200/2400.
redbulletje
20-09-2022 om 17:47
DS1971 schreef op 20-09-2022 om 17:43:
[..]
Ik denk dat ze op die manier vooral de mensen in oude woningen willen helpen warm te blijven en bij elektra denken: dat zoek je maar uit.
Een oude woning stook je niet warm met slechts 1200 kuub. M'n moeder zit op 2700. Zelf had ik vorig jaar 1700, nu denk ik wel onder de 1500 te kunnen blijven, maar als ze elektra in prijs verdubbelen is compenseren met airco als verwarming ook niet meer relevant.
RaSa
20-09-2022 om 18:07
RB ik snap best je dat in een soort paniek gevoel komt. Maar wij hebben ook een vrijstaande woning van 168m2 uit 1968 en hebben vorig jaar zonder ook maar ergens rekening mee te houden 1300m3 aan gas verstookt. Dat gaan we dit jaar dus niet meer doen, en niet alleen vanwege de prijs. Wel hebben we ons huis zelf goed geisoleerd. Hoeveel hebben jij en je moeder geisoleerd of kunnen jullie isoleren? Hebben jullie al eens een adviseur over de vloer gehad? Die zijn veelal gratis. Ook in de schaduw van bomen leveren panelen nog wel wat op. Kan natuurlijk jouw persoonlijke situatie niet zien maar bij de meeste huizen levert een investing in combinatie met de subsidies nog steeds meer op dan alles maar naar de energiemaatschappij overmaken. Zelfs bij m'n vader met z'n dak op het noorden was het de investering waard.
ZanyHeron88
20-09-2022 om 18:07
Daglichtlamp schreef op 20-09-2022 om 15:32:
Ik lees nu in het AD dat er gedacht wordt aan maximaal €0,70 voor een kwh stroom en €1,50 voor gas. Voor gas is dat inderdaad minder dan ik nu betaal (€ 2,71), maar voor stroom is het zelfs meer (€ 0,61). Gelukkig speel ik qua stroom wel ongeveer quitte met de zes panelen die de woningbouw op mijn dak heeft gelegd. Qua gas blijft het toch gewoon zo zuinig mogelijk stoken deze winter.
Ik betaal nu voor stroom 0,40
hier hebben wij dus weinig aan.
redbulletje
20-09-2022 om 18:15
RaSa schreef op 20-09-2022 om 18:07:
RB ik snap best je dat in een soort paniek gevoel komt. Maar wij hebben ook een vrijstaande woning van 168m2 uit 1968 en hebben vorig jaar zonder ook maar ergens rekening mee te houden 1300m3 aan gas verstookt. Dat gaan we dit jaar dus niet meer doen, en niet alleen vanwege de prijs. Wel hebben we ons huis zelf goed geisoleerd. Hoeveel hebben jij en je moeder geisoleerd of kunnen jullie isoleren? Hebben jullie al eens een adviseur over de vloer gehad? Die zijn veelal gratis. Ook in de schaduw van bomen leveren panelen nog wel wat op. Kan natuurlijk jouw persoonlijke situatie niet zien maar bij de meeste huizen levert een investing in combinatie met de subsidies nog steeds meer op dan alles maar naar de energiemaatschappij overmaken. Zelfs bij m'n vader met z'n dak op het noorden was het de investering waard.
Bij mij komt in oktober een isolatiebedrijf offerte maken dus dat ga ik zeker laten doen. Had daar in juni ofzo voor gebeld maar ze hebben pas oktober tijd.
Rondstruiner
Stomme Vattenfall, ik kan al de hele middag niet inloggen. Ik wil weten welke prijs ik nu betaal en welke ik per 1-10 zou moeten gaan betalen.
HerrBlitz
Paracelsus schreef op 20-09-2022 om 18:07:
[..]
Ik betaal nu voor stroom 0,40
hier hebben wij dus weinig aan.
Wij schieten er ook niks mee op. Mijn stroomprijs is nu 30 cent, gas nu 1.47.
Dan kan ik beter op gas blijven stoken ipv proberen zoveel mogelijk op elektra te gaan doen, zoals ik eigenlijk van plan was.
HerrBlitz
20-09-2022 om 18:16
Rondstruiner schreef op 20-09-2022 om 18:15:
Stomme Vattenfall, ik kan al de hele middag niet inloggen. Ik wil weten welke prijs ik nu betaal en welke ik per 1-10 zou moeten gaan betalen.
Eneco ligt er ook al de hele dag uit
ZanyHeron88
20-09-2022 om 18:17
HerrBlitz schreef op 20-09-2022 om 18:15:
[..]
Wij schieten er ook niks mee op. Mijn stroomprijs is nu 30 cent, gas nu 1.47.
Dan kan ik beter op gas blijven stoken ipv proberen zoveel mogelijk op elektra te gaan doen, zoals ik eigenlijk van plan was.
Ja wij hebben dus bijna geen gas verbruik, maar wel elektra. Ik hoop zo dat dit niet hoger wordt, maar ik vermoed van wel. Dan verdubbeld de prijs gewoon voor ons
HerrBlitz
20-09-2022 om 18:18
Paracelsus schreef op 20-09-2022 om 18:17:
[..]
Ja wij hebben dus bijna geen gas verbruik, maar wel elektra. Ik hoop zo dat dit niet hoger wordt, maar ik vermoed van wel. Dan verdubbeld de prijs gewoon voor ons
![]()
Echt vreselijk balen! Ik was optimistisch over het prijsplafond, maar hier schieten we niks mee op.
HerrBlitz
20-09-2022 om 18:26
Ik kocht vandaag radiatorventilatoren, dat schijnt 22% gas te besparen. Ik ben benieuwd of dat echt werkt.
wild-flower
20-09-2022 om 18:27
Prijsplafond op energie: gemiddeld gezin hoeft niet meer dan 290 euro per maand te betalen
Ik vind 290 euro per maand ook best nog veel . Zou iedereen dat dan wel kunnen ophoesten ?
https://www.ad.nl/politiek/prijsplafond-op-energie-gemiddeld-gezin-hoeft-niet-meer-dan-290-euro-per-maand-te-betalen~a588e4d9/
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.