Nieuws en actueel
wild-flower
15-07-2022 om 18:45
Kunnen jullie rondkomen ? Wat kan het kabinet nog doen ?

Volgens nieuwe berekeningen van budgetinstituut Nibud worstelt een op de drie huishoudens momenteel met het rondkrijgen van de maandelijkse begroting.
Nadat eerst de vaste lasten al flink duurder werden, komen daar nu de duurdere boodschappen bovenop.
Het instituut stelt dat het kabinet móét ingrijpen. 'Drastische problemen vergen drastische
oplossingen.’
Ik schrok hier wel van . 1 op de 3 huishoudens en niet iedereen heeft een buffer om dit op te vangen .
Het kabinet is nu aan zet , maar wat kunnen ze nog doen dan ?
wild-flower
17-09-2022 om 10:01
Envelop schreef op 17-09-2022 om 09:48:
pff wij hebben ook een bericht gehad. Zaten al variabel en waren van €180 naar €360 gestegen. Nieuwe maandbedrag wordt €660.
Wat erg . Welke leverancier is dat ?
NippyDunlin42
17-09-2022 om 10:03
Weet iemand wat de reden is dat het prijsplafond er nu niet komt? Ik volg het nieuws niet zo intensief dus heb dat niet meegekregen.
De belastingdienst kan dat niet aan (?) lees ik, daar wordt dan misschien een toeslag mee bedoeld? En het komt even niet zo goed uit dat we een geliberaliseerde energiemarkt hebben. Nee dat komt inderdaad niet zo goed uit.
Envelop
17-09-2022 om 10:03
wild-flower schreef op 17-09-2022 om 10:01:
[..]
Wat erg . Welke leverancier is dat ?
Greenchoice
NippyDunlin42
17-09-2022 om 10:08
Envelop schreef op 17-09-2022 om 10:03:
[..]
Greenchoice
Nog erger eigenlijk dan. Of zie ik dat verkeerd?
Envelop
17-09-2022 om 10:09
Elaine68 schreef op 17-09-2022 om 10:08:
[..]
Nog erger eigenlijk dan. Of zie ik dat verkeerd?
Ik snap deze opmerking niet. Hoe bedoel je nog erger?
wild-flower
17-09-2022 om 10:10
Elaine68 schreef op 17-09-2022 om 10:03:
Weet iemand wat de reden is dat het prijsplafond er nu niet komt? Ik volg het nieuws niet zo intensief dus heb dat niet meegekregen.
Moeilijker voor de kleinere leveranciers , begreep ik hieruit .
https://www.rd.nl/artikel/990723-prijsplafond-energie-voor-dit-jaar-lijkt-onhaalbaar
NippyDunlin42
17-09-2022 om 10:11
Envelop schreef op 17-09-2022 om 10:09:
[..]
Ik snap deze opmerking niet. Hoe bedoel je nog erger?
Omdat ik er dan vanuit ga dat je bewust voor groene energie gekozen hebt? Al hebben we nu ook geen water netuurlijk om dat op te wekken.
NippyDunlin42
17-09-2022 om 10:15
Nou ja ik heb even gegoogeld en het is gewoon de vrije markt kennelijk. Ik zou haast zeggen: "Vroeger was het beter". Dit soort zaken, huisvesting, energie, OV, zou de staat meer in eigen hand moeten houden denk ik. Maar goed. Dan zouden burgers anders moeten stemmen.
NippyDunlin42
17-09-2022 om 10:17
Ik was al van plan om te gaan consuminderen en nu heb ik een goede reden. Dus het komt eigenlijk wel goed uit voor mij. Omdenken zeg maar.
NippyDunlin42
17-09-2022 om 10:20
wild-flower schreef op 17-09-2022 om 10:10:
[..]
Moeilijker voor de kleinere leveranciers , begreep ik hieruit .
https://www.rd.nl/artikel/990723-prijsplafond-energie-voor-dit-jaar-lijkt-onhaalbaar
Ik kan dat niet lezen maar die komen dan in financiele problemen misschien? Affijn daar moet toch ook een oplossing voor te vinden zijn. Het zou fijn zijn als de regering wat meer doorpakt. Als ik zo mijn leven leidde kwam ik nergens. Het irriteert me echt. Vooral als ik aan mensen denk die geen enkele ruimte meer hebben. Ga aan het werk zeg!
Yumi
17-09-2022 om 10:52
Elaine68 schreef op 17-09-2022 om 10:03:
De belastingdienst kan dat niet aan (?) lees ik, daar wordt dan misschien een toeslag mee bedoeld? En het komt even niet zo goed uit dat we een geliberaliseerde energiemarkt hebben. Nee dat komt inderdaad niet zo goed uit.
Volgens Samson is Nederland laat vergeleken met andere Europese landen:
Samsom: "De Nederlandse regering zegt al vanaf voor de zomer dat het eigenlijk te laat is om zulke maatregelen te nemen. Als je dat blijft volhouden wordt het vanzelf waar, dan wordt het vanzelf januari."
'Nederland is laat met energiemaatregelen' (nos.nl)
wild-flower
17-09-2022 om 11:28
Yumi schreef op 17-09-2022 om 10:52:
Samsom: "De Nederlandse regering zegt al vanaf voor de zomer dat het eigenlijk te laat is om zulke maatregelen te nemen. Als je dat blijft volhouden wordt het vanzelf waar, dan wordt het vanzelf januari."
Echt hoor ... ![]()
Moxxie
17-09-2022 om 11:43
Ik begin me te ergeren aan de kritiek dat de overheid niets of te weinig doet. De minima hebben de energietoeslag dit jaar gehad, het minimumloon en de gekoppelde uitkeringen gaan met 10% omhoog, huur- en zorgtoeslag gaan omhoog, er komt een prijsplafond en een noodfonds om de tijd tot het plafond er is te overbruggen. Dit is echt een behoorlijk pakket, maar sommige mensen blijven klagen. En ja, er is een deel dat terecht klaagt omdat ze geen ruimte hebben om te bezuinigen en alles zoveel duurder is geworden, daar heb ik alle begrip voor, maar er is ook een hele grote groep die klaagt omdat ze gewoon geen zin hebben in luxe opgeven.
HerrBlitz
17-09-2022 om 11:50
Moxxie schreef op 17-09-2022 om 11:43:
Ik begin me te ergeren aan de kritiek dat de overheid niets of te weinig doet. De minima hebben de energietoeslag dit jaar gehad, het minimumloon en de gekoppelde uitkeringen gaan met 10% omhoog, huur- en zorgtoeslag gaan omhoog, er komt een prijsplafond en een noodfonds om de tijd tot het plafond er is te overbruggen. Dit is echt een behoorlijk pakket, maar sommige mensen blijven klagen. En ja, er is een deel dat terecht klaagt omdat ze geen ruimte hebben om te bezuinigen en alles zoveel duurder is geworden, daar heb ik alle begrip voor, maar er is ook een hele grote groep die klaagt omdat ze gewoon geen zin hebben in luxe opgeven.
Helemaal waar.
Ik zit net een artikel te lezen over een klagend stel, (met nog 1 thuiswonend kind): ze verdienen ruim 4000 euro netto en kunnen hun gasrekening a 400 euro niet betalen. Maar als je dan verder leest: wel 1300 euro voor de boodschappen en ze roken allebei. Daar heb ik dan geen greintje medelijden mee en vind dat je zeer onterecht aan het klagen bent.
wild-flower
17-09-2022 om 12:23
Moxxie schreef op 17-09-2022 om 11:43:
Ik begin me te ergeren aan de kritiek dat de overheid niets of te weinig doet.
O zeker doen ze wel wat , maar ( zoals altijd ) veel te laat. Het vooruitschuif-kabinet
Zoals zelfs VVD-minister Dilan Yesilgöz van de week in een lezing vaststelde : " Het kabinet is het contact met de samenleving een beetje kwijt . "
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.