Nieuws en actueel
wild-flower
15-07-2022 om 18:45
Kunnen jullie rondkomen ? Wat kan het kabinet nog doen ?

Volgens nieuwe berekeningen van budgetinstituut Nibud worstelt een op de drie huishoudens momenteel met het rondkrijgen van de maandelijkse begroting.
Nadat eerst de vaste lasten al flink duurder werden, komen daar nu de duurdere boodschappen bovenop.
Het instituut stelt dat het kabinet móét ingrijpen. 'Drastische problemen vergen drastische
oplossingen.’
Ik schrok hier wel van . 1 op de 3 huishoudens en niet iedereen heeft een buffer om dit op te vangen .
Het kabinet is nu aan zet , maar wat kunnen ze nog doen dan ?
Yumi
16-09-2022 om 22:12
Paracelsus schreef op 16-09-2022 om 21:55:
[..]
Voor ons is eind oktober zelfs makkelijk te halen. Daarmee boffen we echt.
we hebben enorme ramen en als de zon maar een paar uurtjes schijnt is het gelijk warm en doordat alles goed geïsoleerd is, blijft het vaak goed hangen. Net een kas![]()
In de zomer is het wat minder. Al werkte het nu goed om alles goed dicht te houden en s avonds goed door te luchten.
Dat heb ik ook, met die grote ramen is het in de zomer snel heel erg warm maar nu is het nog steeds 23,5
HerrBlitz
16-09-2022 om 22:23
Het is hier nu 20,5 graad drinnen en ik heb het ijskoud. Dat belooft wat voor de winter...
(alhoewel het misschien logischer is dat ik wat onder de leden heb, normaal gesproken ben ik niet een koukleum)
ZanyHeron88
16-09-2022 om 22:31
HerrBlitz schreef op 16-09-2022 om 22:23:
Het is hier nu 20,5 graad drinnen en ik heb het ijskoud. Dat belooft wat voor de winter...
(alhoewel het misschien logischer is dat ik wat onder de leden heb, normaal gesproken ben ik niet een koukleum)
Of wennen aan de grote schommeling.
Hier is het 26 graden in huis en ik zat met een lange broek en dunne trui aan. Nou ben ik wel ziek, maar ik heb geen koorts. Dus ik vermoed dat ik gewoon moet wennen aan de temperatuurswisseling
HerrBlitz
16-09-2022 om 22:38
Paracelsus schreef op 16-09-2022 om 22:31:
[..]
Of wennen aan de grote schommeling.
Hier is het 26 graden in huis en ik zat met een lange broek en dunne trui aan. Nou ben ik wel ziek, maar ik heb geen koorts. Dus ik vermoed dat ik gewoon moet wennen aan de temperatuurswisseling
Dat zou ook goed kunnen, de overgang is opeens weer zo groot.
Envelop
16-09-2022 om 23:12
26 graden binnen nu? Woon je wel in NL?
Bij ons is het 19C en heb een extra vest aangedaan. Het is ook echt even wennen weer. De verwarming gaat hier de komende tijd echt nog niet aan, het lukt ons nu om maandelijks rond te komen, daar passen niet nog meer stookkosten bij.
ZanyHeron88
17-09-2022 om 03:51
Envelop schreef op 16-09-2022 om 23:12:
Bij ons is het 19C en heb een extra vest aangedaan. Het is ook echt even wennen weer. De verwarming gaat hier de komende tijd echt nog niet aan, het lukt ons nu om maandelijks rond te komen, daar passen niet nog meer stookkosten bij.
Ja, gewoon in de randstad
Herfstappeltaart
17-09-2022 om 07:12
Ysenda schreef op 16-09-2022 om 20:46:
[..]
Die regen maakte dat ik zo'n zin in warme chocolademelk had dat ik daardoor nu onder mijn dekbedje zit met buikkrampen want ik kan helemaal niet tegen melk. (Nee, van die vegan melkachtige dingen vind ik echt niet lekker)
Hè wat vervelend zeg, die buikkramp
. Hopelijk heb je wèl genoten van de chocolademelk.
Taartjes
17-09-2022 om 07:52
Hier was het gisteren nog 19 graden, maar ondertussen al gezakt tot 18 graden in de woonkamer. Ik had echt gehoopt dat het wat langer boven de 19 graden zou blijven beneden! Ik vind in september de verwarming aan doen echt vroeg, maar het voelde gisteren al kil aan. We hebben hele grote ramen, maar weinig zon erop door bomen.
Rondstruiner
17-09-2022 om 08:27
Die periode dat temperatuur eigenlijk nog goed is en de verwarming nog niet aan gaat, maar het toch kil is in huis, dat vind ik ieder jaar weer vervelend. Vooral als het regenachtig is buiten, en de was niet lekker wil drogen.
Maar ja, even uitzitten maar, het is ook de omslag naar het koude weer die vrij snel is gegaan. Het voelde echt als herfst gisteren.
amarna
17-09-2022 om 08:33
Envelop schreef op 16-09-2022 om 23:12:
Bij mij in mn goed geisoleerde Rotterdamse appartement is het ook vaak warm binnen. Grote ramen en dakterras op het zuiden en oosten. Op warme dagen waardeloos die warmte binnen. Maar meestal hoeven we pas eind oktober de verwarming aan te doen.
stokstaart
17-09-2022 om 08:49
Gister de balkondeur dicht gedaan en de ramen op een piepklein kiertje gezet. Alleen het raam in de slaapkamer staat op de grote kiep. Er hangt nu ook weer een dik gordijn voor de slaapkamerdeur om de kou daar te laten. Vanochtend was het 17gr in huis en nu 17.5.
Ik moet even wennen aan deze temperaturen maar ik ben blij. Ik heb voordat de wintertijd er is ook nooit de verwarming aan, volgende week zit er een oppas in mijn huis voor de katten. Ik ga op vakantie. Ben benieuwd of zij de kachel aan zwengelt. Ik heb nog een vast contract dus zal er ook niks over zeggen. Ik heb dikke sloffen voor haar klaar liggen en een heel warm vest en wel de vraag of, mocht ze m aan willen zetten, de verwarming laag wil zetten voor ze vertrekt of gaat slapen. Ze is lief maar nog jong en heel chaotisch ![]()
wild-flower
17-09-2022 om 09:28
Dat prijsplafond komt er niet dit jaar zeggen Rutte en Jetten . Dat lukt niet zo snel .
Dat gaat nog een dingetje worden want
energiebedrijf Vattenfall zei deze week in de Tweede Kamer dat een prijsplafond dit jaar wél kan.
De oppositie duikt hier bij de Algemene Politieke Beschouwingen natuurlijk bovenop.
( Voor wie zich afvraagt waarom het in andere landen om ons heen wel zo snel kan komt trouwens doordat de energiemarkt daar staatsgestuurd is . Dus geen geliberaliseerde markt zoals in NL . )
https://www.nu.nl/politiek/6224492/kabinet-werkt-aan-prijsplafond-voor-energierekening-maar-niet-voor-dit-jaar.html
redbulletje
17-09-2022 om 09:39
Mag van mij ook met terugwerkende kracht ingesteld worden. Al zing ik t zelf nog wel uit de resterende 3 maanden. Als het dan maar wel exact op 1 januari ingaat!
Envelop
17-09-2022 om 09:48
pff wij hebben ook een bericht gehad. Zaten al variabel en waren van €180 naar €360 gestegen. Nieuwe maandbedrag wordt €660.
We hebben een buffer maar die gaan we nu ook voor onze maandelijkse lasten moeten aanspreken.
We verbruiken gemiddeld 3400kw per jaar en 1400 gas met vier personen in een jaren 30 tussenwoning.
We gaan nu een infrarood paneel kopen voor op mijn kantoortje aan huis en man gaat weer op kantoor werken. Dan kunnen we de verwarming overdag op 15 of 16 graden laten.
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.