Nieuws en actueel
wild-flower
15-07-2022 om 18:45
Kunnen jullie rondkomen ? Wat kan het kabinet nog doen ?

Volgens nieuwe berekeningen van budgetinstituut Nibud worstelt een op de drie huishoudens momenteel met het rondkrijgen van de maandelijkse begroting.
Nadat eerst de vaste lasten al flink duurder werden, komen daar nu de duurdere boodschappen bovenop.
Het instituut stelt dat het kabinet móét ingrijpen. 'Drastische problemen vergen drastische
oplossingen.’
Ik schrok hier wel van . 1 op de 3 huishoudens en niet iedereen heeft een buffer om dit op te vangen .
Het kabinet is nu aan zet , maar wat kunnen ze nog doen dan ?
Rondstruiner
12-09-2022 om 16:46
Valdemar schreef op 12-09-2022 om 16:07:
[..]
Ben ik de enige die 3000kwh stroom per jaar veel vind voor een alleenstaande?
Wij wonen met drie volwassenen en 1 kind (om de week), hier wordt deels thuisgewerkt en tot voor kort was ik quasi permanent thuis. We koken wel op gas maar hebben daarnaast wel een elektrische oven en er staan vijf computers in ons huishouden die toch redelijk wat uurtjes draaien. Ons jaarlijks verbruik: ongeveer 3600 kwh.
Los van dit.
Misschien is dit geen goed advies, maar Redbulletje laat je moeder de komende maanden zeker nog eens haar contract simuleren (of doe dit samen). De prijs is erg volatiel op dit moment en de kans is reëel dat ze over enkele maanden een goedkoper contract kan afsluiten.
Daarnaast (sorry als ik me erg vergis) schat ik je moeder rond de 80, dan is het misschien interessant om het huis anders in te delen, waarbij er ruimtes niet langer verwarmt worden; of zelfs het huis volledig van de hand te doen en een appartement te huren voor de tijd die haar rest.
Nee, ik vind het ook veel. Het is 4x zo veel als ik verbruik in mijn eentje. Het is bijna 2x het gemiddelde voor 1 persoon (en ook meer dan gemiddeld voor 1 persoon in een vrijstaande woning, hoewel ik nooit zo goed snap waarom je meer elektriciteit zou gebruiken in een grotere of vrijstaande woning dan in een appartement... )
Gee013
12-09-2022 om 16:46
redbulletje schreef op 12-09-2022 om 16:30:
[..]
Mijn moeder gaat zich niet laten wegjagen uit haar huis door dit wanbeleid voor een kutappartement zonder tuin. Senioren appartementen kosten in huur minstens zoveel als nu enkel de energierekening. Dan kun je beter naar je zin zitten en niet voordat je daar zelf aan toe bent de rest van je leven laten kapot maken. De ongebruikte kamers heb ik de radiatoren al uitgezet natuurlijk.
Ik verhoog haar voorschot ook niet hoor, wilde het eerst nog verlagen want dit zijn gewoon maffiapraktijken. Tijd dat ze die energiebedrijven aanpakken en onze overheid ook dat ze de belasting weer verhogen. Hoop dat ze met pek en veren worden weggejaagd. Van mij mag er gevangenisstraf op komen te staan met verlies van wachtgeld regeling.
Zooooooo gaat alles goed met je?
Verlagen lijkt me sowieso geen goeie, de rekening zal toch betaald moeten worden. Bizar groot voorschotbedrag trouwens, is haar huis niet geïsoleerd ofzo?
Gee013
12-09-2022 om 16:54
Rondstruiner schreef op 12-09-2022 om 16:46:
[..]
Nee, ik vind het ook veel. Het is 4x zo veel als ik verbruik in mijn eentje. Het is bijna 2x het gemiddelde voor 1 persoon (en ook meer dan gemiddeld voor 1 persoon in een vrijstaande woning, hoewel ik nooit zo goed snap waarom je meer elektriciteit zou gebruiken in een grotere of vrijstaande woning dan in een appartement... )
Afgelopen jaar (2021, contract liep in december 2021 af) was ons verbruik 4267 kwh en 2027 m3. We zijn met 2 volwassenen, 2 pubers en een jonger kind. Sinds december dus variabele tarieven en een stuk meer opgelet op verbruik. We lijken er nu een stuk onder te blijven, gelukkig.
Lees trouwens net dit:
redbulletje
12-09-2022 om 16:57
Gee013 schreef op 12-09-2022 om 16:54:
[..]
Afgelopen jaar (2021, contract liep in december 2021 af) was ons verbruik 4267 kwh en 2027 m3. We zijn met 2 volwassenen, 2 pubers en een jonger kind. Sinds december dus variabele tarieven en een stuk meer opgelet op verbruik. We lijken er nu een stuk onder te blijven, gelukkig.
Lees trouwens net dit:
Slecht plan. Dat betekent dus dat ze iedereen eerst van hun spaarbuffer zullen beroven.
NippyDunlin42
12-09-2022 om 17:02
redbulletje schreef op 12-09-2022 om 16:57:
[..]
Slecht plan. Dat betekent dus dat ze iedereen eerst van hun spaarbuffer zullen beroven.
Heb je misschien een tuinhuisje waar je eventueel naar kunt verhuizen? Dat je het "grote huis" verhuurd?
Echt ik zou echt een beetje kalmeren, iedereen is bezig oplossingen te bedenken. Ik wil niet zeggen dat het allemaal opgelost wordt, maar misschien wordt de soep toch niet zo heet gegeten als ie wordt opgediend.
FaithfulDuck87
12-09-2022 om 17:02
redbulletje schreef op 12-09-2022 om 16:57:
[..]
ja, maar iedereen is ook zelf verantwoordelijk. Beetje zuiniger aan hier en daar, niet alles uitgeven aan luxe dingen. Het zal allemaal betaald moeten worden, maar ja, na jou de zondvloed RB. Het interesseert je niet, wat de gevolgen voor de langere tijd zijn. Als jij het nu maar goed hebt.
Rondstruiner
12-09-2022 om 17:06
Friezinnetje schreef op 12-09-2022 om 16:56:
ik heb even gekeken, ik zit in mijn eentje op 769 m3 en 1230 KWh
Ik zat vorig jaar op 585m3 en 741 kwh. Maar ik verwacht dit jaar lager te zitten (als we geen strenge winter krijgen), want sinds januari ben ik pas serieus aan het besparen geslagen.
redbulletje
12-09-2022 om 17:11
Friezinnetje schreef op 12-09-2022 om 17:02:
[..]
ja, maar iedereen is ook zelf verantwoordelijk. Beetje zuiniger aan hier en daar, niet alles uitgeven aan luxe dingen. Het zal allemaal betaald moeten worden, maar ja, na jou de zondvloed RB. Het interesseert je niet, wat de gevolgen voor de langere tijd zijn. Als jij het nu maar goed hebt.
Beetje zuiniger aan is leuk als het om 200 euro per maand zou gaan, maar een verviervoudiging op energie en ook nog de torenhoge prijzen voor boodschappen dat valt niet meer te behappen natuurlijk. En het voelt als geld door de plee spoelen, zo onnodig dat we massaal aan de bedelstaf worden gezet doordat we ons spaargeld er doorheen moeten jagen. En degenen die nooit spaarzaam waren zouden ook nog hun schulden kwijtgescholden krijgen? Zorg liever voor een maximaal bedrag wat we per huishouden moeten aftikken bij gemiddelde energieverbruik. Dan kun je alsnog de rijken met hun tesla, sauna, inpandig verwarmd zwembad extra laten betalen.
Iemand noemde hier 3000kwh veel voor een alleenstaande, maar ik ben natuurlijk wel hele dagen thuis. Dus laptop, tv, airco staat vaker aan dan als je een groot deel van de dag weg bent.
redbulletje
12-09-2022 om 17:13
Friezinnetje schreef op 12-09-2022 om 17:02:
[..]
Dat geef ik eerlijk toe. Vind het leven helemaal niks meer waard als ik geen leuke dingen meer kan doen en in de kou op een houtje moet bijten.
Rondstruiner
12-09-2022 om 17:17
redbulletje schreef op 12-09-2022 om 17:11:
[..]
Iemand noemde hier 3000kwh veel voor een alleenstaande, maar ik ben natuurlijk wel hele dagen thuis. Dus laptop, tv, airco staat vaker aan dan als je een groot deel van de dag weg bent.
Ik was vorig jaar ook hele dagen thuis. 740 kwh. Geen airco uiteraard, maar zit veel op laptop en tablet, heel veel. Te veel
.
Jij kunt ook ongetwijfeld besparen als je zou willen.
NippyDunlin42
12-09-2022 om 17:20
redbulletje schreef op 12-09-2022 om 17:13:
[..]
Dat geef ik eerlijk toe. Vind het leven helemaal niks meer waard als ik geen leuke dingen meer kan doen en in de kou op een houtje moet bijten.
Nou ja dat is jouw probleem natuurlijk. Lijkt me geen reden om hier te gaan zitten schelden op onze overheid die wij zelf gekozen hebben. Dikke jammer dan.
MrsMary
12-09-2022 om 17:21
redbulletje schreef op 12-09-2022 om 17:13:
[..]
Eindelijk heb je door dat je gruwelijk verwend bent. Waarschijnlijk je hele leven al als enig kind.
redbulletje
12-09-2022 om 17:21
Rondstruiner schreef op 12-09-2022 om 17:17:
[..]
Ik was vorig jaar ook hele dagen thuis. 740 kwh. Geen airco uiteraard, maar zit veel op laptop en tablet, heel veel. Te veel
.
Jij kunt ook ongetwijfeld besparen als je zou willen.
Ik zou niet weten waarop want ik gebruik m'n wasmachine en droger slechts 2 keer per week en de vaatwasser vaak maar 1 keer per week. Heb geen idee wat ik verbruikte voor ik airco had overigens, maar de airco is wel zuinig.
Dit jaar heb ik in de zomermaanden niet gestookt (89% minder gasverbruik) en 7% meer elektraverbruik vanwege de warme zomer. Was zomers zijn dus wel gunstig voor de energierekening.
redbulletje
12-09-2022 om 17:24
Elaine68 schreef op 12-09-2022 om 17:20:
[..]
Nou ja dat is jouw probleem natuurlijk. Lijkt me geen reden om hier te gaan zitten schelden op onze overheid die wij zelf gekozen hebben. Dikke jammer dan.
Ik heb deze bak ellende niet gekozen, dus ik voel me niet verantwoordelijk voor deze shit. Op de motie voor belastingverlaging op energie stemden ook PvdA, GL en PvdD tegen trouwens.
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.