Nieuws en actueel
wild-flower
15-07-2022 om 18:45
Kunnen jullie rondkomen ? Wat kan het kabinet nog doen ?

Volgens nieuwe berekeningen van budgetinstituut Nibud worstelt een op de drie huishoudens momenteel met het rondkrijgen van de maandelijkse begroting.
Nadat eerst de vaste lasten al flink duurder werden, komen daar nu de duurdere boodschappen bovenop.
Het instituut stelt dat het kabinet móét ingrijpen. 'Drastische problemen vergen drastische
oplossingen.’
Ik schrok hier wel van . 1 op de 3 huishoudens en niet iedereen heeft een buffer om dit op te vangen .
Het kabinet is nu aan zet , maar wat kunnen ze nog doen dan ?
ZanyHeron88
12-09-2022 om 14:01
Rockstar schreef op 12-09-2022 om 13:58:
Als de stop eruit sloeg, kan het zijn dat je groep overbelast is. Dus je hoeft niet je hele huis door, het ligt aan iets wat op die groep aangesloten zit.
Dat is de keuken, maar geen 1 keuken apparaat stond aan op dat moment, behalve de koelkast. Maar die is niet zo oud en klein, zonder vriesvak. De ovens stonden niet aan, maar natuurlijk wel in het stopcontact. En alle andere apparatuur die ik heb ( mixer, Senseo ) zitten nooit met een stekker in het stroom en gaan er alleen in als ik het gebruik.
Aanvulling:
We hebben later een andere groep geprobeerd, maar ook die sloeg door. En ook al die apparatuur was niet aangesloten.
Moxxie
12-09-2022 om 14:04
Paracelsus schreef op 12-09-2022 om 14:01:
[..]
Dat is de keuken, maar geen 1 keuken apparaat stond aan op dat moment, behalve de koelkast. Maar die is niet zo oud en klein, zonder vriesvak. De ovens stonden niet aan, maar natuurlijk wel in het stopcontact. En alle andere apparatuur die ik heb ( mixer, Senseo ) zitten nooit met een stekker in het stroom en gaan er alleen in als ik het gebruik.
Aanvulling:
We hebben later een andere groep geprobeerd, maar ook die sloeg door. En ook al die apparatuur was niet aangesloten.
Een electricien ernaar laten kijken lijkt me geen weggegooid geld in jouw geval.
ZanyHeron88
12-09-2022 om 14:07
Moxxie schreef op 12-09-2022 om 14:04:
[..]
Een electricien ernaar laten kijken lijkt me geen weggegooid geld in jouw geval.
Nee, dat vermoed ik ook niet. De bedragen zijn eigenlijk al 8 jaar zo ( zolang we hier wonen)
Jessa
12-09-2022 om 14:08
[..]
Aanvulling:
Ik zou hier zo snel mogelijk iemand naar laten kijken.
Snap eigenlijk niet zo goed waarom je met zo'n hoog verbruik en dat 'gourmetstel gedoe' dat niet direct gedaan hebt? Dit is toch zonde (en potentieel gevaarlijk) ?
ZanyHeron88
12-09-2022 om 14:19
Jessa schreef op 12-09-2022 om 14:08:
[..]
Ik zou hier zo snel mogelijk iemand naar laten kijken.
Snap eigenlijk niet zo goed waarom je met zo'n hoog verbruik en dat 'gourmetstel gedoe' dat niet direct gedaan hebt? Dit is toch zonde (en potentieel gevaarlijk) ?
Wij denken of dachten dat de groep gewoon niet zo hoog belast kon worden. Misschien een beetje naïef achteraf.
Daarnaast werk ik grotendeels thuis en zijn er nog drie kinderen, dus we zochten het grote verbruik daar. Maar dat is waarschijnlijk onterecht. Want ik kan gewoon niet bedenken wat ik gebruik aan stroom.
alhambra
12-09-2022 om 14:20
Paracelsus schreef op 12-09-2022 om 13:28:
[..]
Ja. We hebben vloerverwarming, maar die staat dus al sinds eind maart uit en in ons stroomverbruik is geen verschil.
Er zijn apparaatjes om erop te zetten die ervoor zorgen dat hij slechts 1x per dag het water rondpompt
Pompschakelaars heten ze.
Rockstar
12-09-2022 om 14:33
[..]
Aanvulling:
Oei dat klinkt niet goed. Ik heb een keer zo’n soort probleem gehad bij iemand waar ik hielp. Er leek steeds een random stop uit te slaan. Soms de ene, soms de andere. Het probleem daar was toen uiteindelijk dat er dingen op de aard lek kabel contact zaten te maken. Die kan maar heel beperkt stroom aan en slaat er dan dus steeds uit. Een elektricien heeft dat toen opgelost voor ons.
Rockstar
12-09-2022 om 14:35
Paracelsus schreef op 12-09-2022 om 14:19:
[..]
Wij denken of dachten dat de groep gewoon niet zo hoog belast kon worden. Misschien een beetje naïef achteraf.
Daarnaast werk ik grotendeels thuis en zijn er nog drie kinderen, dus we zochten het grote verbruik daar. Maar dat is waarschijnlijk onterecht. Want ik kan gewoon niet bedenken wat ik gebruik aan stroom.
Als een andere groep er ook uit klapt, is dat het dus niet. En een gourmetstel vreet echt weinig stroom, dat kan bijna niet dat hij dat niet trekt.
Heb je een app om het per uur of per dag te zien? Dan kun je misschien achterhalen wat er loopt te trekken.
redbulletje
12-09-2022 om 14:44
Paracelsus schreef op 12-09-2022 om 13:56:
[..]
Heb je toevallig onderzoek gedaan naar wat de beste meter is?
Nee ik heb dit klakkeloos besteld doordat ik op boktforum veel positieve berichten las. Het is in elk geval simpel te installeren met een gratis app erbij.
ZanyHeron88
12-09-2022 om 14:55
Rockstar schreef op 12-09-2022 om 14:35:
[..]
Als een andere groep er ook uit klapt, is dat het dus niet. En een gourmetstel vreet echt weinig stroom, dat kan bijna niet dat hij dat niet trekt.
Heb je een app om het per uur of per dag te zien? Dan kun je misschien achterhalen wat er loopt te trekken.
Ja, het was echt heel raar. De stofzuiger geeft geen problemen, een strijkijzer ook niet, maar een gourmet stel wel.
Nee , ik kan het niet per uur inzien. Maar daar ga ik wel even achteraan. En anders inderdaad een elektricien.
ZanyHeron88
12-09-2022 om 14:55
redbulletje schreef op 12-09-2022 om 14:44:
[..]
Nee ik heb dit klakkeloos besteld doordat ik op boktforum veel positieve berichten las. Het is in elk geval simpel te installeren met een gratis app erbij.
Simpel klinkt goed
BrightEchidna89
12-09-2022 om 16:07
redbulletje schreef op 12-09-2022 om 10:01:
Wat is je stroomverbruik dan? Ik zit rond de 3000, maar dat zal gaan oplopen als ik ook met de airco ga verwarmen om gas uit te sparen.
Ben ik de enige die 3000kwh stroom per jaar veel vind voor een alleenstaande?
Wij wonen met drie volwassenen en 1 kind (om de week), hier wordt deels thuisgewerkt en tot voor kort was ik quasi permanent thuis. We koken wel op gas maar hebben daarnaast wel een elektrische oven en er staan vijf computers in ons huishouden die toch redelijk wat uurtjes draaien. Ons jaarlijks verbruik: ongeveer 3600 kwh.
Los van dit.
Misschien is dit geen goed advies, maar Redbulletje laat je moeder de komende maanden zeker nog eens haar contract simuleren (of doe dit samen). De prijs is erg volatiel op dit moment en de kans is reëel dat ze over enkele maanden een goedkoper contract kan afsluiten.
Daarnaast (sorry als ik me erg vergis) schat ik je moeder rond de 80, dan is het misschien interessant om het huis anders in te delen, waarbij er ruimtes niet langer verwarmt worden; of zelfs het huis volledig van de hand te doen en een appartement te huren voor de tijd die haar rest.
Haantje79
12-09-2022 om 16:13
Paracelsus schreef op 12-09-2022 om 13:34:
[..]
Nee, dat wist ik niet
![]()
Maar ons verbruik is volgens mij 3 keer zo hoog als gemiddeld. En ik neem aan dat wij geen uitzondering zijn met een vloerverwarming.
wat mij overigens wel opviel. Van de winter wilde mijn kind heel graag gourmetten. Alleen zodra we z’n ding in het stopcontact stopte , sloeg te stop eruit. Alsof het stroom overbelast was. We dachten eerst dat ons gourmet stel kapot was, maar toen we er 1 van de buren mochten lenen gebeurde precies hetzelfde.Nu vermoed ik dus dat er iets in huis is, wat enorm veel stroom trekt. Maar wat. Ik ga vanavond eens checken waar mijn vloer op aangesloten is en of dat hetzelfde is als waar mijn gourmet stel op reageerde.
Wij hebben een apparaatje bij de vloerverwarmingpomp laten plaatsen die de pomp alleen laat draaien op het moment dat er gestookt wordt. Dit scheelt veel elektriciteit.
redbulletje
12-09-2022 om 16:30
Valdemar schreef op 12-09-2022 om 16:07:
[..]
Ben ik de enige die 3000kwh stroom per jaar veel vind voor een alleenstaande?
Wij wonen met drie volwassenen en 1 kind (om de week), hier wordt deels thuisgewerkt en tot voor kort was ik quasi permanent thuis. We koken wel op gas maar hebben daarnaast wel een elektrische oven en er staan vijf computers in ons huishouden die toch redelijk wat uurtjes draaien. Ons jaarlijks verbruik: ongeveer 3600 kwh.
Los van dit.
Misschien is dit geen goed advies, maar Redbulletje laat je moeder de komende maanden zeker nog eens haar contract simuleren (of doe dit samen). De prijs is erg volatiel op dit moment en de kans is reëel dat ze over enkele maanden een goedkoper contract kan afsluiten.
Daarnaast (sorry als ik me erg vergis) schat ik je moeder rond de 80, dan is het misschien interessant om het huis anders in te delen, waarbij er ruimtes niet langer verwarmt worden; of zelfs het huis volledig van de hand te doen en een appartement te huren voor de tijd die haar rest.
Mijn moeder gaat zich niet laten wegjagen uit haar huis door dit wanbeleid voor een kutappartement zonder tuin. Senioren appartementen kosten in huur minstens zoveel als nu enkel de energierekening. Dan kun je beter naar je zin zitten en niet voordat je daar zelf aan toe bent de rest van je leven laten kapot maken. De ongebruikte kamers heb ik de radiatoren al uitgezet natuurlijk.
Ik verhoog haar voorschot ook niet hoor, wilde het eerst nog verlagen want dit zijn gewoon maffiapraktijken. Tijd dat ze die energiebedrijven aanpakken en onze overheid ook dat ze de belasting weer verhogen. Hoop dat ze met pek en veren worden weggejaagd. Van mij mag er gevangenisstraf op komen te staan met verlies van wachtgeld regeling.
NippyDunlin42
12-09-2022 om 16:42
"Kutappartement zonder tuin" nou nou.. Beetje minder mag wel hoor.
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.