Nieuws en actueel
wild-flower
15-07-2022 om 18:45
Kunnen jullie rondkomen ? Wat kan het kabinet nog doen ?

Volgens nieuwe berekeningen van budgetinstituut Nibud worstelt een op de drie huishoudens momenteel met het rondkrijgen van de maandelijkse begroting.
Nadat eerst de vaste lasten al flink duurder werden, komen daar nu de duurdere boodschappen bovenop.
Het instituut stelt dat het kabinet móét ingrijpen. 'Drastische problemen vergen drastische
oplossingen.’
Ik schrok hier wel van . 1 op de 3 huishoudens en niet iedereen heeft een buffer om dit op te vangen .
Het kabinet is nu aan zet , maar wat kunnen ze nog doen dan ?
Broodtrommel
24-08-2022 om 12:36
Schommelstoel schreef op 24-08-2022 om 12:00:
[..]
Dit. Ik heb de afgelopen jaren al nooit in de ochtend verwarmd. Er zit een uur(tje) tussen het moment dat de wekker gaat en het moment dat ik de deur uit ga. In dat uur kost het relatief veel gas om mijn woonvertrekken comfortabel te verwarmen vanuit de nachttemperatuur, meestal is het net lekker na een uurtje en dan ga ik de deur al uit.
Zinloze kubieke meters gas als je het mij vraagt. Kleed je 's ochtends direct aan, trek daar voor dat uurtje een extra warm vest overheen of een warme sjaal, draag wollen sloffen en verder is het een kwestie van gewenning als je het mij vraagt.
De cv-ketel gaat hier nooit voor 17.30h aan in de winter (op werkdagen).
Ik heb een superwarme badjas. Werkt ook heel goed
Feles
24-08-2022 om 12:42
Broodtrommel schreef op 24-08-2022 om 12:36:
[..]
Ik heb een superwarme badjas. Werkt ook heel goed
Goeie! Die heb ik ook nog wel ergens liggen. En een aantal warme vesten.
Maar wij zetten ook bijna nooit de verwarming aan, als we allemaal naar school/werk moeten. Het is pas lekker warm, tegen de tijd dat je weg moet. En komende winter de cv maar wat lager.
Kersje
24-08-2022 om 13:08
Mug schreef op 24-08-2022 om 10:55:
Ik zat wel te denken aan zo'n ouderwets infraroodkacheltje voor de badkamer. Dat het dan wel aangenaam is tijdens het douchen, maar dat de radiator verder uit kan blijven. Nu stookt hij de hele dag de badkamer warm voor niks.
Zou dat wat zijn?
Zeker! Daarom heb ik onlangs bij de verbouwing ook mijn CV eruit laten slopen in de badkamer en daarvoor in de plaats een elektrische radiator gekozen. Even aan voor/tijdens douchen en daarna uit!
Rondstruiner
24-08-2022 om 14:19
Mug schreef op 24-08-2022 om 11:08:
[..]
Ja, maar ik heb het niet graag koud als ik onder de douche vandaan stap 😬
Ik eindig mijn douche altijd koud, dan is het juist lekker warm als je de douche uit zet ipv dat je staat te rillen.
Rondstruiner
24-08-2022 om 14:26
Broodtrommel schreef op 24-08-2022 om 10:37:
De energieprijs ligt ook hoof vanwege de koppeling aan het gas. Ooit bedacht om te beschermen maar nu werkt het averechts.
Nee, alleen stadverwarming is gekoppeld aan de gasprijs, de prijs van elektriciteit is niet gekoppeld. Er zijn meerdere redenen waarom dat ook zo duur is, maar een deel van de elektriciteit wordt bijvoorbeeld opgewekt mbv gas...
"De huidige hoge elektriciteitsprijzen lijken volgens Energie-Nederland niet zozeer verklaard te worden door krapte op de elektriciteitsmarkt, maar door hoge prijzen van steenkool, emissierechten en met name van gas. De prijs van emissierechten in het Europese handelssysteem ETS wordt met name bepaald door het plafond aan broeikasgassen dat mag worden uitgestoten.
Elektriciteit opgewekt door gascentrales is, vanwege de hoge gasprijzen, op dit moment de duurste vorm van elektriciteitsproductie maar is nodig om aan de vraag te voldoen. De elektriciteitsprijs beweegt dus mee met de gasprijs. Zolang de productie van elektriciteit door gasgestookte centrales nodig is, zal een hoge gasprijs leiden tot een hoge elektriciteitsprijs."
Rockstar schreef op 24-08-2022 om 11:04:
[..]
Dat willen ze. Maar pas vanaf 2024. Als we mazzel hebben. Nu "is er geen tijd" of zo.
Dit gaat dus ook alleen over stadsverwarming.
Rockstar
24-08-2022 om 14:27
Rondstruiner schreef op 24-08-2022 om 14:26:
[..]
Nee, alleen stadverwarming is gekoppeld aan de gasprijs, de prijs van elektriciteit is niet gekoppeld. Er zijn meerdere redenen waarom dat ook zo duur is, maar een deel van de elektriciteit wordt bijvoorbeeld opgewekt mbv gas...
"De huidige hoge elektriciteitsprijzen lijken volgens Energie-Nederland niet zozeer verklaard te worden door krapte op de elektriciteitsmarkt, maar door hoge prijzen van steenkool, emissierechten en met name van gas. De prijs van emissierechten in het Europese handelssysteem ETS wordt met name bepaald door het plafond aan broeikasgassen dat mag worden uitgestoten.
Elektriciteit opgewekt door gascentrales is, vanwege de hoge gasprijzen, op dit moment de duurste vorm van elektriciteitsproductie maar is nodig om aan de vraag te voldoen. De elektriciteitsprijs beweegt dus mee met de gasprijs. Zolang de productie van elektriciteit door gasgestookte centrales nodig is, zal een hoge gasprijs leiden tot een hoge elektriciteitsprijs."
Gekoppeld aan gas dus. Niet artificieel zoals met stadsverwarming, maar daadwerkelijk een echte koppeling.
Rockstar
24-08-2022 om 14:28
Oh ja, dat klopt wel, sorry.
Rondstruiner
24-08-2022 om 14:29
Rockstar schreef op 24-08-2022 om 14:27:
[..]
Gekoppeld aan gas dus. Niet artificieel zoals met stadsverwarming, maar daadwerkelijk een echte koppeling.
Nee, want elektriciteit die op een andere manier wordt gewonnen is goedkoper. En zoals je kunt lezen zijn er meerder redenen voor de prijsverhoging.
Broodtrommel
24-08-2022 om 16:40
[..]
[..]
Kwestie van interpretatie denk ik. Het is wel degelijk gekoppeld aan de gasprijs vanwege de manier van opwekking en stadsverwarming is gekoppeld. Het is maar net hoe je het zegt of leest.
https://www.consumentenbond.nl/energie-vergelijken/energieprijzen
LostJellyfish83
24-08-2022 om 16:57
Kersje schreef op 24-08-2022 om 13:08:
[..]
Zeker! Daarom heb ik onlangs bij de verbouwing ook mijn CV eruit laten slopen in de badkamer en daarvoor in de plaats een elektrische radiator gekozen. Even aan voor/tijdens douchen en daarna uit!
Klinkt goed! Mijn cv er uit gaat hier nu nog niet lukken, maar zoveel mogelijk van het gas af is wel mijn streven.
LostJellyfish83
24-08-2022 om 16:58
Rondstruiner schreef op 24-08-2022 om 14:19:
[..]
Ik eindig mijn douche altijd koud, dan is het juist lekker warm als je de douche uit zet ipv dat je staat te rillen.
🥶 nee, dat lijkt me niks!
lientje69
24-08-2022 om 17:26
Wij waren vandaag op bezoek bij kennissen in Oostenrijk en die wisten ons te vertellen dat de Oostenrijkse regering van plan is een maximum plafondbedrag in te stellen voor de stijging van de energie prijzen. Verder wordt er hier veel hout gestookt ( met een grote speksteenkachel) of op olie. De regering hier heeft ook ingesteld dat toeristen ( in elk geval waar wij zitten) gratis met de bus mogen ,wat uitstoot van auto's scheelt. Inwoners kunnen voor 3 euro met de trein, dit geldt hier in elk geval tot september.
Brandstof is hier 1,79 per liter. Verder is alles hier net zo duur geworden als in Nederland, boodschappen, horeca enz. De inflatie is hier ook zo'n 10 procent.
redbulletje
24-08-2022 om 17:35
lientje69 schreef op 24-08-2022 om 17:26:
Wij waren vandaag op bezoek bij kennissen in Oostenrijk en die wisten ons te vertellen dat de Oostenrijkse regering van plan is een maximum plafondbedrag in te stellen voor de stijging van de energie prijzen. Verder wordt er hier veel hout gestookt ( met een grote speksteenkachel) of op olie. De regering hier heeft ook ingesteld dat toeristen ( in elk geval waar wij zitten) gratis met de bus mogen ,wat uitstoot van auto's scheelt. Inwoners kunnen voor 3 euro met de trein, dit geldt hier in elk geval tot september.
Brandstof is hier 1,79 per liter. Verder is alles hier net zo duur geworden als in Nederland, boodschappen, horeca enz. De inflatie is hier ook zo'n 10 procent.
Een plafond instellen is wel netjes. Ik heb gisteren het debat gevolgd en Rutte geeft geen enkele blijk iets te willen doen. Althans niet dit jaar. Zo asociaal en toch ligt het land vandaag niet plat.
stokstaart
24-08-2022 om 17:36
Ik heb afgelopen maand bij gehouden waar mijn geld naar toe is gegaan. Jeetje zeg!! Er is een grote hap naar de boodschappen gegaan, niet eens zozeer voor de weekboodschappen maar meer ff tussendoor de supermarkt in voor slechte dingen. En de benzine. Sinds kort heb ik weer een autootje, rijd op zich zuinig maar ik heb best veel gereden.
In mijn budgetplanning geen rekening gehouden met tanken. Nu snap ik wel waarom ik niet kon sparen.
Het wordt tijd dat ik mijn energie terug krijg en ik weer met het OV naar mijn werk kan. Dat krijg ik tenminste 100% vergoed itt de auto
redbulletje
24-08-2022 om 17:44
Ik heb de mazzel dat ik in België kan tanken, dat scheelt toch 25-30 cent de liter.
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.