Nieuws en actueel
wild-flower
15-07-2022 om 18:45
Kunnen jullie rondkomen ? Wat kan het kabinet nog doen ?

Volgens nieuwe berekeningen van budgetinstituut Nibud worstelt een op de drie huishoudens momenteel met het rondkrijgen van de maandelijkse begroting.
Nadat eerst de vaste lasten al flink duurder werden, komen daar nu de duurdere boodschappen bovenop.
Het instituut stelt dat het kabinet móét ingrijpen. 'Drastische problemen vergen drastische
oplossingen.’
Ik schrok hier wel van . 1 op de 3 huishoudens en niet iedereen heeft een buffer om dit op te vangen .
Het kabinet is nu aan zet , maar wat kunnen ze nog doen dan ?
Schommelstoel
24-08-2022 om 09:50
Poezie schreef op 24-08-2022 om 09:21:
We moeten maar weer aan de wollen truien en vesten gaan. Dat lost meteen het overschot aan schapenwol op.
Schapenhouders raken wol aan de straatstenen niet kwijt: 'Doodzonde' - https://nos.nl/l/2429707
Dat heeft ook te maken met dat de wol van veel Nederlandse schapenrassen niet echt geschikt is om kleding mee te breien. Het kan wel, maar het is vaak erg kriebelig en stug materiaal. In tegenstelling tot bijvoorbeeld Zuid Europese (merino)rassen, die wol is soepeler en verkoopt daardoor ook beter.
Op kleine schaal zijn er wel initiatieven om de wol te verwerken tot 'breibare bollen', maar omdat het kleinschalig is is het best duur. En dus kriebelig.
Nederlandse wol is prima om dekens of dekbedden van te maken, of als kussenvulling. Ik heb een heerlijk dekbed van Texeler wol.
Maar veel mensen kiezen dan toch voor goedkopere synthetische dekbedden of binnenkussen of zo'n (gruwelijke) fleecedeken. En dan blijft die Nederlandse wol liggen.
Broodtrommel
24-08-2022 om 09:52
Daglichtlamp schreef op 24-08-2022 om 09:24:
Een pandhuis mag een rente rekenen van 4,5% per maand. Dat is op jaarbasis 54 %. Kun je niet beter je waardevolle spullen dan gewoon verkopen in plaats van ze te belenen?
Verpanden zou ik ook niet zo snel doen. Eerder kritisch door de kasten gaan en wat weg kan verkopen. Het is en blijft een lening met een hoge rente. En heb je niets meer om te verkopen dan zou ik eerder een klusje doen hier en daar, bijv oppassen ofzo om aan extra geld te komen. Uiteraard rekening houden met gezondheid en persoonlijke situaties. Dat is voor iedereen anders, maar korte leningen tegen hoge rentes? Er zijn legio mensen in de problemen gekomen hierdoor.
Aan de andere kant worden mensen zich wel bewuster van de spullen die ze hebben en kopen. Gaan ze langer doen met zaken dus voor het consuminderen en milieuaspect is het een zegen.
FaithfulDuck87
24-08-2022 om 10:00
wild-flower schreef op 24-08-2022 om 09:01:
Vraagje : Hebben julle allemaal je cv ketel op 60 staan ? Schijnt ook 140 euro te schelen .
https://zetmop60.nl/
ja, en mijn ketel gaat ook alleen smorgens aan, als ik onder douche ga, de rest van de dag staat ie nog kouder
Angela1967
24-08-2022 om 10:08
Kadushi schreef op 24-08-2022 om 00:23:
[..]
Uiteraard! En wat kunt je zo de overheid niet?
Gr De buurvrouw van Angela
Typfout: je kunt niet zonder de overheid
Gr Angela
Broodtrommel
24-08-2022 om 10:10
wild-flower schreef op 24-08-2022 om 09:48:
Wij hebben een Handson convectorkachel bij de Gamma gekocht , voor in de tv hoek deze winter .
Iemand ( die er wel een beetje verstand van heeft hoop ik ) raadde deze aan , veel goede recensies op de site ook en hij was niet duur , 35 euro.
Maar dat ding vreet stroom. Ik heb 'm ook namelijk
Lollypopje
24-08-2022 om 10:13
Bij mij in de buurt is een kledingruilwinkel. Kun je dus goede kleding die je niet meer draagt heen brengen en dan krijg je daar punten voor en daarvoor kun je zelf weer kleding uitzoeken.
Als ik voldoende energie heb wil ik daarheen en zo proberen zo min mogelijk kleding te kopen. Ik vind 2e hands sowieso leuk en dit lijkt me een leuke manier om vast te besparen, al is dat in mijn situatie nog niet nodig.
LostJellyfish83
24-08-2022 om 10:26
Broodtrommel schreef op 24-08-2022 om 10:10:
[..]
Maar dat ding vreet stroom. Ik heb 'm ook namelijk
Ik heb die ook. Hij staat als extra verwarming aan als ik aan het koken ben. Het is bij oostenwind zo koud in mijn keuken, hopelijk lost mijn nieuwe isolatie dat probleem op.
Dit kacheltje vreet idd stroom, die moet je niet te lang aanzetten, want dan is het absoluut geen besparing.
wild-flower
24-08-2022 om 10:27
Lollypopje schreef op 24-08-2022 om 10:13:
Bij mij in de buurt is een kledingruilwinkel. Kun je dus goede kleding die je niet meer draagt heen brengen en dan krijg je daar punten voor en daarvoor kun je zelf weer kleding uitzoeken.
Wat leuk . Ik ga ook af en toe naar kledingruil gebeurens . Je scoort vaak de leukste items .
wild-flower
24-08-2022 om 10:28
Mug schreef op 24-08-2022 om 10:26:
[..]
Ik heb die ook. Hij staat als extra verwarming aan als ik aan het koken ben. Het is bij oostenwind zo koud in mijn keuken, hopelijk lost mijn nieuwe isolatie dat probleem op.
Dit kacheltje vreet idd stroom, die moet je niet te lang aanzetten, want dan is het absoluut geen besparing.
Ok bedankt voor de tip .
Is gas niet veel duurder dan elektra momenteel ?
Lollypopje
24-08-2022 om 10:32
wild-flower schreef op 24-08-2022 om 10:27:
[..]
Wat leuk . Ik ga ook af en toe naar kledingruil gebeurens . Je scoort vaak de leukste items .
Er is hier ook een kettingkledingruil, maar dan moeten de tassen in 3 dagen naar de volgende en dat is met mijn wisselvallige energie nog niet haalbaar.
Dus nu is mijn plan hier af en toe een stapel kleding heen te brengen. Daarvoor bracht ik het naar de kringloop, maar dit is voor mijzelf leuker en goedkoper (kost me momenteel alleen een busrit, want red dat nog niet op de fiets)
Rockstar
24-08-2022 om 10:34
wild-flower schreef op 24-08-2022 om 10:28:
[..]
Ok bedankt voor de tip .
Is gas niet veel duurder dan elektra momenteel ?
Nee. 1 m3 gas is 10 kwh. 1 m3 gas kost nu 2,50 euro, 1 kwh electra 60 cent. Dat is voor 10 kwh dus 6 euro. Ik snap die electrische kachels niet.
Broodtrommel
24-08-2022 om 10:37
De energieprijs ligt ook hoof vanwege de koppeling aan het gas. Ooit bedacht om te beschermen maar nu werkt het averechts.
Die kacheltje zijn enkel goed om heel snel een ruimte op temperatuur te brengen maar ik zet het ding straks te koop op MP zodra de mussen niet meer van het dak vallen. Mijn energieverbruik en rekening was schrikbarend hoog
redbulletje
24-08-2022 om 10:40
Broodtrommel schreef op 24-08-2022 om 10:37:
De energieprijs ligt ook hoof vanwege de koppeling aan het gas. Ooit bedacht om te beschermen maar nu werkt het averechts.
Die kacheltje zijn enkel goed om heel snel een ruimte op temperatuur te brengen maar ik zet het ding straks te koop op MP zodra de mussen niet meer van het dak vallen. Mijn energieverbruik en rekening was schrikbarend hoog
Ik hoop dat er iemand op het idee komt die prijzen los te gaan koppelen.
Flower89
24-08-2022 om 10:49
wild-flower schreef op 24-08-2022 om 09:48:
Wij hebben een Handson convectorkachel bij de Gamma gekocht , voor in de tv hoek deze winter .
Iemand ( die er wel een beetje verstand van heeft hoop ik ) raadde deze aan , veel goede recensies op de site ook en hij was niet duur , 35 euro.
Heb deze ook gekocht. Vooral om smorgens even de woonkamer wat te verwarmen voordat we naar school/werk gaan. En voor boven om snel te verwarmen als ze willen spelen. Of het goedkoper gaat zijn weet ik niet.
LostJellyfish83
24-08-2022 om 10:55
Ik zat wel te denken aan zo'n ouderwets infraroodkacheltje voor de badkamer. Dat het dan wel aangenaam is tijdens het douchen, maar dat de radiator verder uit kan blijven. Nu stookt hij de hele dag de badkamer warm voor niks.
Zou dat wat zijn?
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.