Nieuws en actueel Nieuws en actueel

Nieuws en actueel

Klimaatverandering gaat zo snel: beangstigend


Rondstruiner

Rondstruiner

16-08-2021 om 12:02 Topicstarter

3xscheepsrecht schreef op 16-08-2021 om 10:06:


Wat is volgens jullie een concrete maatregel die Rutte in zou moeten voeren nu? Oprecht benieuwd naar.

Mensen de werkelijke prijs laten betalen, dus inclusief de milieuschade. Voor vliegreizen, voor brandstof, voor vlees, voor alle idioot goedkope plastic troep waar linksom of rechtsom iets of iemand ergens ter wereld de prijs wel betaald. Dat zou stap 1 zijn voor mij.

Avena schreef op 16-08-2021 om 11:02:

[..]

Ik stem links, maar kan natuurlijk alleen maar voor mezelf spreken. (Ik heb overigens geen kinderen, ben al 28 jaar vegetariër en ik vlieg weinig, maar dat terzijde.)

Het idee is dat de sterkste schouders de zwaarste lasten dragen en dat de grootste vervuiler betaalt. Maatregelen die wat mij betreft meteen zouden moeten worden ingevoerd:

- Geen financiële steun meer naar KLM of Schiphol

- Kerosinebelasting en belasting op vliegtickets

- Meteen weer invoeren van CO2-heffing voor bedrijven

- Investeren in OV en snelle treinverbindingen in Europa

- Afbouwen landbouwsubsidies aan boeren met vee en alleen nog subsidies voor biologische landbouw

- Verbieden RoundUp

- Vleestaks / reële prijs voor vlees

En verder zou je over een aantal dingen eens creatief moeten gaan nadenken. Zou je bijvoorbeeld een progressieve belasting kunnen invoeren op vliegtickets? Dus: elke extra vlucht per jaar is een hoger tarief? Zou je kunnen werken met CO2-budgetten per Nederlander? Dan kunnen mensen zelf bepalen hoe ze die besteden, maar op = op. Geen kinderbijslag meer vanaf het derde kind, een extra belasting op een tweede auto, subsidie voor mensen die de tegels uit hun tuin halen... etc. etc.

Ik stem dus groen, omdat je dit soort dingen door de overheid moet opleggen. Anders blijven mensen natuurlijk gewoon voor 2 tientjes vliegtickets boeken. Zonder dwang lukt het niet. Het is net als belasting. Niemand betaalt dat vrijwillig.

En nee, ik zeg niet dat het er allemaal leuker op wordt. Maar het is óf nu heel hard met zijn allen gaan pompen, óf verzuipen. Het lullige is alleen dat het vooral de volgende generaties zijn die zullen verzuipen als wij nu niks doen...

En heb je je weleens gerealiseerd dat de armsten sowieso veruit de hoogste prijs gaan betalen voor klimaatverandering? En dat niks doen sowieso veel duurder is? Wat denk je dat die overstromingen in Duitsland, België en Limburg hebben gekost?

Goede punten. Met het meeste eens! Vooral het punt dat de grootste vervuiler hoort te betalen. En dat is denk ik grotendeels op te lossen door dingen zoals vlees eten en vliegen etc extra te belasten. Het nadeel daarvan is dat bepaalde zaken dan alleen toegankelijk zijn voor de rijkere en een nog grotere kloof veroorzaken tussen arm en rijk. Hoe zie jij dit? Is dit te voorkomen? 

Gratis anticonceptie voor zowel mannen als vrouwen in het basispakket lijkt mij ook een goed punt. Is sterilisatie nu niet gratis trouwens voor mannen? Ging er altijd vanuit dat dit onder de basisverzekering viel. 

---

---

16-08-2021 om 12:08

Valdemar schreef op 16-08-2021 om 02:25:

[..]

Wacht even, we krijgen net een rapport waaruit blijkt dat de realiteit hun voorspellingen inhaalt en dan schrijf jij nog dat je denkt dat niet zo erg wordt?

Moet ik de link naar de fabeltjeskrant nog eens plaatsen?

Niet zo erg dat je nu moet roepen dat onze kinderen geen toekomst hebben. De planeet ontploft echt nog niet hoor. De afgelopen 150 jaar hebben we zoveel ontdekt en opgelost. Over 70 jaar zal de bevolking rap dalen dus we moeten gewoon oplossingen bedenken nu. Niet zo dramatisch over doen. 

Rondstruiner

Rondstruiner

16-08-2021 om 12:08 Topicstarter

3xscheepsrecht schreef op 16-08-2021 om 10:06:

want mensen die links stemmen gaan nooit met het vliegtuig, eten geen vlees en houden het netjes bij max 2 kinderen...

Zoals Coreopsis al opmerkte: het is een drogreden.

Maar deze links-stemmer heeft geen kinderen, eet al meer dan 25 jaar geen vlees, ik heb al een paar jaar niet gevlogen en ik ben dat ook niet meer van plan. Heb geen auto, doe alles op de fiets en met ov.


3xscheepsrecht schreef op 16-08-2021 om 12:06:

[..]

Goede punten. Met het meeste eens! Vooral het punt dat de grootste vervuiler hoort te betalen. En dat is denk ik grotendeels op te lossen door dingen zoals vlees eten en vliegen etc extra te belasten. Het nadeel daarvan is dat bepaalde zaken dan alleen toegankelijk zijn voor de rijkere en een nog grotere kloof veroorzaken tussen arm en rijk. Hoe zie jij dit? Is dit te voorkomen?

Gratis anticonceptie voor zowel mannen als vrouwen in het basispakket lijkt mij ook een goed punt. Is sterilisatie nu niet gratis trouwens voor mannen? Ging er altijd vanuit dat dit onder de basisverzekering viel.

Die kloof ga je niet voorkomen. De prijs van veel dingen moet nou eenmaal omhoog. Dat heeft als logische consequentie dat niet iedereen dit kan betalen. Maar waarom zou iedereen moeten kunnen vliegen dagelijks vlees eten en auto rijden? Voor het milieu wil je toch juist dat het voor minder mensen normaal wordt? 

Rondstruiner schreef op 16-08-2021 om 11:56:

[..]

Nee, zo'n gesprek heeft voor mij niet pas zin als ik mensen van gedachten kan laten veranderen.

Ik heb heel leuke gesprekken irl met vrienden, familie, collega's met een andere mening dan ik, met mensen die vlees eten, met mensen die vinden dat de maatregelen mbt klimaatverandering allemaal heel rustig aan moeten, met mensen die vinden dat mensen veel belangrijker zijn dan dieren. Als je allebei open staat, dan leer je misschien van elkaar.

Maar het grootste verschil is dat die mensen niet continu herhalen dat het ze maar om een ding gaat: ik, ik, ik. Maar mensen die zo in elkaar zitten zijn er gelukkig helemaal niet zoveel als jij denkt.

Dit zijn al wat oudere data, uit 2017 en 2018, waaruit blijkt dat de meeste mensen echt wel van goede wil zijn en de grote meerderheid zich toen al zorgen maakte over het milieu. De recente ontwikkelingen zullen dit in een stroomversnelling brengen, verwacht ik. Veel mensen zien en voelen nu echt wat klimaatverandering voor ons betekent en ze zijn slim genoeg om te weten dat we zo niet door kunnen.

https://www.cbs.nl/nl-nl/nieuws/2018/37/meer-mensen-vinden-milieu-sterk-vervuild

https://www.milieucentraal.nl/persberichten/miljoenen-nederlanders-willen-duurzamer-leven-maar-slagen-daar-niet-in/

Klopt helemaal. En ik denk dat je de impact niet moet onderschatten die je kunt maken. 

Mensen zullen niet van de ene op de andere dag van mening veranderen en ze zullen wellicht niet in een directe discussie vertellen dat je ze aan het wankelen brengt. 

Maar je kunt wel een zaadje planten dat de aanzet kan zijn van een lang proces, waarin iemand steeds bewuster wordt van de klimaatproblemen en uiteindelijk het eigen gedrag gaat aanpassen. 

Zo heb ik dat zelf tenminste ervaren. Hoe ik nu denk en doe mbt het klimaat is radicaal anders dan 15 jaar geleden en vrienden en bekenden die al verder waren hebben me daartoe aangezet. Niet omdat ze me wilde overhalen, maar door open gesprekken te hebben met elkaar. 

Sun.lover schreef op 16-08-2021 om 11:59:

[..]

Dat vind ik juist van Wilders, Baudet, JA91 en Caroline. Veel roeptoeteren, liegen en weinig actie en verantwoording nemen.

Caroline heb ik nog niet zien liegen (waarover liegt ze volgens jou?) en Wilders houdt in elk geval al jaren vast aan zijn principes qua waar hij voor staat en voert vaak ijzersterk oppositie. 

Ik ben wel benieuwd hoeveel van die VVD-stemmers zelf onder de zeespiegel wonen of in rivierengebied. Want die mensen zullen binnen afzienbare tijd moeten verhuizen of vluchten als we doorgaan op de oude voet.

Het huis verkopen gaat dan ook niet meer zo makkelijk.

ShowyHummingbird30

ShowyHummingbird30

16-08-2021 om 12:17

3xscheepsrecht schreef op 16-08-2021 om 12:06:

[..]

Goede punten. Met het meeste eens! Vooral het punt dat de grootste vervuiler hoort te betalen. En dat is denk ik grotendeels op te lossen door dingen zoals vlees eten en vliegen etc extra te belasten. Het nadeel daarvan is dat bepaalde zaken dan alleen toegankelijk zijn voor de rijkere en een nog grotere kloof veroorzaken tussen arm en rijk. Hoe zie jij dit? Is dit te voorkomen?

Gratis anticonceptie voor zowel mannen als vrouwen in het basispakket lijkt mij ook een goed punt. Is sterilisatie nu niet gratis trouwens voor mannen? Ging er altijd vanuit dat dit onder de basisverzekering viel.

Dit is altijd al zo geweest. Ik (laag inkomen) woon niet in een villa met zwembad. Ik kan geen 2 vliegvakanties per jaar betalen. Dat is ook geen mensenrecht. Bedenk: zelfs de armsten in Nederland behoren tot de 10-20% rijksten ter wereld.

Helemaal op te lossen is dat onderscheid niet. Gedeeltelijk kun je het doen door de sterkste schouders (= de hoogste inkomens/grootste vermogens/vervuilende bedrijven) de zwaarste lasten te laten dragen. Maar ja, de economie he.

redbulletje schreef op 16-08-2021 om 12:13:

[..]

Caroline heb ik nog niet zien liegen (waarover liegt ze volgens jou?) en Wilders houdt in elk geval al jaren vast aan zijn principes qua waar hij voor staat en voert vaak ijzersterk oppositie.

De oorsprong van haar partij, over hoe ze behandeld werd bij de slimste mens, nu sommeren dat tolken en dergelijke direct uit Afghanistan gehaald moeten worden maar bij elke motie daarover heeft tegen gestemd, enz. Als je erin verdiept kom je een hoop tegen. Maar op het eerste gezicht komt ze misschien wel redelijk over. Maar dat is (in mijn ogen) zorgvuldig gecreëerde opportunisme. 

Rondstruiner

Rondstruiner

16-08-2021 om 12:30 Topicstarter

redbulletje schreef op 16-08-2021 om 12:13:

[..]

Caroline heb ik nog niet zien liegen (waarover liegt ze volgens jou?) en Wilders houdt in elk geval al jaren vast aan zijn principes qua waar hij voor staat en voert vaak ijzersterk oppositie.

Ik vind die Van der Plas een populist, net als Wilders. 

Follow the Money had laatst een interessant artikel over de BBB, waarin ze landbouwexperts een analyse van het verkiezingsprogramma hebben laten maken. Van der Plas beweert geen boerenpartij te zijn en er ook voor de burger te zijn, maar dat is gewoon niet waar als je het verkiezingsprogramma bekijkt. De burger en de maatschappij komen er bekaaid af en ook zijn ze er niet voor biologische boeren, was de conclusie. 

Het is gewoon een boerenpartij, haar belang ligt bij de reguliere boeren, en daar zou ze eerlijk over moeten zijn. 

Ze zouden wat mij betreft het ophalen van vuilnis weer gratis moeten maken. Ik heb eens gezien toen ik 's nachts op de fiets terug kwam van een feestje dat mensen een auto vol met spullen in de bossen pleurden. Nee, ik heb er niks van gezegd want dan kun je nog klappen krijgen ook. Niet normaal hoe veel zwerfafval er is.

Rondstruiner

Rondstruiner

16-08-2021 om 13:03 Topicstarter

watertoren schreef op 16-08-2021 om 12:53:

Ze zouden wat mij betreft het ophalen van vuilnis weer gratis moeten maken. Ik heb eens gezien toen ik 's nachts op de fiets terug kwam van een feestje dat mensen een auto vol met spullen in de bossen pleurden. Nee, ik heb er niks van gezegd want dan kun je nog klappen krijgen ook. Niet normaal hoe veel zwerfafval er is.

Bij mij is dat gewoon gratis. Dat kan een gemeente zelf bepalen denk ik.

Ik las in ons plaatselijk krantje een artikel van de Kringloper dat ze zo veel afval vinden in hun containers voor kledinginzameling. Het staat er nu ook met grote letters bij: geen restafval. 

Rondstruiner

Rondstruiner

16-08-2021 om 13:04 Topicstarter

watertoren schreef op 16-08-2021 om 13:03:

Ik las in ons plaatselijk krantje een artikel van de Kringloper dat ze zo veel afval vinden in hun containers voor kledinginzameling. Het staat er nu ook met grote letters bij: geen restafval.

Bah.

Moeten particulieren ook betalen bij jullie dan? Of alleen bedrijven?

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.