Nieuws en actueel Nieuws en actueel

Nieuws en actueel

Klimaatverandering gaat zo snel: beangstigend


Wat heeft het voor zin om je hierover op te winden? Op individueel niveau is er niet veel aan te doen. Ik laat het maar op me afkomen allemaal. 

Julali schreef op 07-08-2021 om 18:22:

Wat heeft het voor zin om je hierover op te winden? Op individueel niveau is er niet veel aan te doen. Ik laat het maar op me afkomen allemaal.

Wat een fatalistische houding....Je kunt toch in elk geval proberen met je politieke stem de richting nog een heel klein beetje te beïnvloeden.

Lavandula schreef op 06-08-2021 om 19:17:

Ik vind het erg naïef om te denken dat dit te veranderen is door menselijk ingrijpen. Klimaatverandering is van alle tijden. Het is misschien versneld door de mens, maar gebeurd was het toch wel.

En als je er van uit gaat dat mensen wel de belangrijkste oorzaak zijn dan zou de overbevolking als eerste aangepakt moeten worden. Maar dat is taboe. Mensen moeten vooral minder gaan vliegen en minder vlees gaan eten, maar oh wee als je zegt dat teveel kinderen maken dan het grootste probleem is. Want kinderen krijgen is een 'recht' en gezinnen met meer dan 1 of 2 kinderen (wereldwijd) in deze tijd mag je vooral niets van vinden .

Dit! 


Ik voel me niet verantwoordelijk voor komende generaties omdat ik er zelf geen heb gemaakt.

Wil zelf vooral nog comfortabel leven de jaren die me nog resten en daar horen ook vliegreizen en autorijden bij. Bovendien functioneert mijn lichaam het beste op dierlijke producten, dus mijn vlees, vis en zuivel skip ik ook niet. 

Herfstappeltaart schreef op 07-08-2021 om 18:31:

[..]

Wat een fatalistische houding....Je kunt toch in elk geval proberen met je politieke stem de richting nog een heel klein beetje te beïnvloeden.

Mijn politieke stem is voor boeren en tegen windmolenparken. 

Herfstappeltaart schreef op 07-08-2021 om 18:31:

[..]

Wat een fatalistische houding....Je kunt toch in elk geval proberen met je politieke stem de richting nog een heel klein beetje te beïnvloeden.

Dat doe ik zeker. Ik doe wat in mijn macht ligt, maar mijn macht is zeer beperkt, dus daarover maak ik me geen illusies. 

Rondstruiner

Rondstruiner

07-08-2021 om 18:39 Topicstarter

Herfstappeltaart schreef op 07-08-2021 om 18:31:

[..]

Wat een fatalistische houding....Je kunt toch in elk geval proberen met je politieke stem de richting nog een heel klein beetje te beïnvloeden.

Precies. We zitten in deze situatie dankzij dit struisvogelgedrag. Vooral als je kinderen hebt echt onbegrijpelijk.

Rondstruiner

Rondstruiner

07-08-2021 om 18:40 Topicstarter

redbulletje schreef op 07-08-2021 om 18:37:

[..]

Dit!

Ik voel me niet verantwoordelijk voor komende generaties omdat ik er zelf geen heb gemaakt.

Wil zelf vooral nog comfortabel leven de jaren die me nog resten en daar horen ook vliegreizen bij. Bovendien functioneert mijn lichaam het beste op dierlijke producten, dus mijn vlees, vis en zuivel skip ik ook niet.

Maar het lijkt erop dat het nog veel sneller gaat dan gedacht. Zou je het dan wel voor jezelf doen?

Rondstruiner schreef op 07-08-2021 om 18:40:

[..]

Maar het lijkt erop dat het nog veel sneller gaat dan gedacht. Zou je het dan wel voor jezelf doen?

Nee, wat heb ik aan een paar extra jaar als de dingen die voor mij 't leven de moeite waard maken niet meer te betalen zijn? 

Die lui die geld verdienen aan de klimaatgekte zullen er hun privé vliegtuig niet voor laten staan. 

Rondstruiner schreef op 07-08-2021 om 18:39:

[..]

Precies. We zitten in deze situatie dankzij dit struisvogelgedrag. Vooral als je kinderen hebt echt onbegrijpelijk.

Ik heb weet van de klimaatcrisis, maar ik zie niet het nut van in paniek raken, omdat dat echt niks aan de situatie gaat veranderen. 

Julali schreef op 07-08-2021 om 18:38:

[..]

Dat doe ik zeker. Ik doe wat in mijn macht ligt, maar mijn macht is zeer beperkt, dus daarover maak ik me geen illusies.

Oke dan had ik je verkeerd begrepen.

Rondstruiner

Rondstruiner

07-08-2021 om 19:02 Topicstarter

redbulletje schreef op 07-08-2021 om 18:43:

[..]

Nee, wat heb ik aan een paar extra jaar als de dingen die voor mij 't leven de moeite waard maken niet meer te betalen zijn?

Die lui die geld verdienen aan de klimaatgekte zullen er hun privé vliegtuig niet voor laten staan.

Ik heb het niet over een paar extra jaar. 

Wat als nog in onze tijd de pleuris uitbreekt: nog veel meer en grotere migratiestromen dan jij je nu kunt voorstellen, grote sociale onrust, oorlogen, armoede, ontwrichting van de samenleving. Naast natuurlijk overstromingen, extreme hitte, bosbranden, droogte enz.

Wil je het dan nog steeds niet voor jezelf doen?

DownrightChinchilla41

DownrightChinchilla41

07-08-2021 om 19:06

Het is net of de wereld aan het vergaan is ofzo, al die overstromingen,bosbranden, epidemieën, inderdaad overal is plastic te vinden,hoe mensen met dier en natuur omgaan,  het is gewoon echt heel erg. Soms schaam ik me om mens te zijn, als ik zie hoe juist de mens de aarde verziekt.

Ik heb ook geen kinderen dus ik heb mijn goede daad al gedaan, maar zoals jij erin staat Redbulletje vind ik toch wel erg egoistisch. Al moet ik wel zeggen dat het mij ook enorm verbaast dat veel ouders er zo weinig mee bezig zijn, misschien te moeilijk om echt bij stil te staan? Affijn, misschien kan de mens een soort van oplossing verzinnen maar ik ben er bang voor..

Elaine68 schreef op 07-08-2021 om 19:11:

Ik heb ook geen kinderen dus ik heb mijn goede daad al gedaan, maar zoals jij erin staat Redbulletje vind ik toch wel erg egoistisch. Al moet ik wel zeggen dat het mij ook enorm verbaast dat veel ouders er zo weinig mee bezig zijn, misschien te moeilijk om echt bij stil te staan? Affijn, misschien kan de mens een soort van oplossing verzinnen maar ik ben er bang voor..

Ik zie vooral het nut niet van er constant mee bezig zijn. Kun je mij dat uitleggen? 

Het gaat om de toekomst van jullie kinderen, er mee bezig zijn maakt misschien dat de jeugd er ook over nadenkt en die moeten het tzt oplossen. En ik snap gewoon niet dat mensen met kinderen 4 keer per jaar met een vliegtuig een citytrip ondernemen. Terwijl ik juist probeer zo min mogelijk te vliegen bijvoorbeeld.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.