Nieuws en actueel Nieuws en actueel

Nieuws en actueel

Klimaatverandering gaat zo snel: beangstigend

Ik vind het echt beangstigend hoe snel de klimaatverandering gaat, en ik schrik van de nieuwsberichten die ik de laatste tijd lees. We reageren veel te langzaam. Maar het lijkt nog steeds niet tot iedereen en vooral tot de politiek doorgedrongen hoe urgent het is. 

Overstromingen, overal bosbranden, hitterecords. Er moet iets veranderen, we zijn niet alleen ons huis, maar dat van alle levende wezens op aarde aan het slopen. Ik word er verdrietig van, en ik maak me zorgen. 
En jullie?

Golfstroom dreigt stil te vallen, met ijskoude gevolgen
https://www.trouw.nl/a-bed74256
https://www.ad.nl/wetenschap/14-000-wetenschappers-luiden-noodklok-over-klimaat-doodsbang-wat-volgende-generatie-gaat-overkomen~ad068235/
https://www.nu.nl/klimaat/6144123/extreme-hitte-canada-legt-onderschat-effect-klimaatverandering-bloot.html
Branden teisteren Zuidoost-Europa, het vuur en de verwoesting in beeld - https://nos.nl/l/2392120
https://www.volkskrant.nl/wetenschap/bosbranden-in-vs-en-siberie-na-extreme-droogte-en-hitte-uitermate-zorgelijk-en-niemand-heeft-er-een-goed-antwoord-op~be37cfc5/


DownrightSpoonbill69

DownrightSpoonbill69

06-08-2021 om 18:29

Ik ergens ook maar ik probeer mijn steentje bij te dragen en meer kan ik of jij niet doen 

joh, wat maakt het uit. Als we maar lekker met het vliegtuig op vakantie kunnen, auto kunnen rijden en consumeren, consumeren, consumeren. 

Ik maak me ook ernstige zorgen. Het slaat me steeds angstig om het hart als ik alle nieuwsberichten zie over alle branden en overstromingen.
Er moet iets gebeuren en snel. Maar wie gaat daar voor zorgen?

Wollstonecraft schreef op 06-08-2021 om 18:45:

joh, wat maakt het uit. Als we maar lekker met het vliegtuig op vakantie kunnen, auto kunnen rijden en consumeren, consumeren, consumeren.

Inderdaad. Het lijkt soms of de overgrote meerderheid van de bevolking gewoon zijn ogen sluit. 

AcceptableReindeer64

AcceptableReindeer64

06-08-2021 om 18:56

Het komt niet alleen door menselijk gedrag, ik heb gelezen dat de Aarde ook dichterbij de zon komt.

Tamsyn schreef op 06-08-2021 om 18:56:

Het komt niet alleen door menselijk gedrag, ik heb gelezen dat de Aarde ook dichterbij de zon komt.

Maar dat ontslaat de mens niet van zijn plicht om goed voor de aarde te zorgen. Het mag geen excuus zijn om de boel dan maar te laten ontsporen. 

Ik begrijp die angst wel. Ik ben vooral teleurgesteld in het feit dat geld nog steeds belangrijker wordt gevonden dan onze planeet, door degenen die “erover gaan”. Maar ik ben van nature een optimist en heb hoop dat Frans Timmermans met zijn Green Deal een kantelpunt kan zijn.  

er.is.maar.1.Pino schreef op 06-08-2021 om 19:06:

Ik begrijp die angst wel. Ik ben vooral teleurgesteld in het feit dat geld nog steeds belangrijker wordt gevonden dan onze planeet, door degenen die “erover gaan”. Maar ik ben van nature een optimist en heb hoop dat Frans Timmermans met zijn Green Deal een kantelpunt kan zijn.

Ik hoop met je mee maar vrees oprecht het ergste.

Inck

Inck

06-08-2021 om 19:09

Je zou zeggen dat we dit toch moeten kunnen oplossen met zijn allen. We hebben het gat in de ozonlaag ook weten terug te dringen, dus dit moet dan toch ook mogelijk zijn. 

Betekent wel dat vooral de grote bedrijven nu eens hele strenge regels opgelegd moeten krijgen. En dat moet dan wereldwijd gebeuren. 

Inck schreef op 06-08-2021 om 19:09:

Je zou zeggen dat we dit toch moeten kunnen oplossen met zijn allen. We hebben het gat in de ozonlaag ook weten terug te dringen, dus dit moet dan toch ook mogelijk zijn.

Betekent wel dat vooral de grote bedrijven nu eens hele strenge regels opgelegd moeten krijgen. En dat moet dan wereldwijd gebeuren.

Ik ben het hiermee eens. Ik heb zelf het gevoel dat alles wat ik probeer te doen een druppel op een gloeiende plaat is. Het zal op veel massalere schaal moeten.

AcceptableReindeer64

AcceptableReindeer64

06-08-2021 om 19:12

Schommelstoel schreef op 06-08-2021 om 19:04:

[..]

Maar dat ontslaat de mens niet van zijn plicht om goed voor de aarde te zorgen. Het mag geen excuus zijn om de boel dan maar te laten ontsporen.

Helemaal mee eens!
Met de ontbossing, plastic in de zee, nieuw plastic maken want recyclen is te duur en naar elkaar wijzen (vega vs vleeseters), maken wij mensen er echt een bende van. 
Ik denk dat de mensheid zijn langste tijd heeft gehad. We gaan het niet redden tegen het zelfregulerend vermogen van de Aarde. De planeet zelf redt het wel.
Tijdens het Trias was het ook veel te heet, maar plant en dier konden leven. En na de meteoriet inslag op het einde van het Krijt, kwam het leven ook weer terug.
Ik maak me dan ook geen zorgen om de planeet zelf, het is de mensheid die voor zijn eigen bestaan moet vrezen.

Ik vind het erg naïef om te denken dat dit te veranderen is door menselijk ingrijpen. Klimaatverandering is van alle tijden. Het is misschien versneld door de mens, maar gebeurd was het toch wel.

En als je er van uit gaat dat mensen wel de belangrijkste oorzaak zijn dan zou de overbevolking als eerste aangepakt moeten worden. Maar dat is taboe. Mensen moeten vooral minder gaan vliegen en minder vlees gaan eten, maar oh wee als je zegt dat teveel kinderen maken dan het grootste probleem is. Want kinderen krijgen is een 'recht' en gezinnen met meer dan 1 of 2 kinderen (wereldwijd) in deze tijd mag je vooral niets van vinden .

Ja, heel eng.

Lavandula schreef op 06-08-2021 om 19:17:

Ik vind het erg naïef om te denken dat dit te veranderen is door menselijk ingrijpen. Klimaatverandering is van alle tijden. Het is misschien versneld door de mens, maar gebeurd was het toch wel.

En als je er van uit gaat dat mensen wel de belangrijkste oorzaak zijn dan zou de overbevolking als eerste aangepakt moeten worden. Maar dat is taboe. Mensen moeten vooral minder gaan vliegen en minder vlees gaan eten, maar oh wee als je zegt dat teveel kinderen maken dan het grootste probleem is. Want kinderen krijgen is een 'recht' en gezinnen met meer dan 1 of 2 kinderen (wereldwijd) in deze tijd mag je vooral niets van vinden .

Goh, dat is snel. Op de eerste pagina al. 

1. Wat er nu gebeurt is nooit eerder gebeurd en komt door de mens, zeggen (vrijwel) alle klimaatwetenschappers. Dus wie is hier nu naïef? 

2. De CO2-uitstoot van een kind dat in een rijk land wordt geboren is ongeveer 9x hoger dan dat van een kind dat in een arm land wordt geboren. Dus we zitten in een Catch-22. De beste manier om vrouwen minder kinderen te laten krijgen is meer welvaart. Maar meer welvaart is meer CO2-uitstoot. 

Ik word er behoorlijk depressief van als ik er te lang over nadenk of teveel over lees. Wat een ellende veroorzaakt dit nu al voor mens en dier en hoeveel ellende gaat daar nog bij komen... Ik heb de hoop en de moed ook al een beetje opgegeven. Ben bang dat de maatregelen allemaal too little, too late zijn. 

Heel eerlijk gezegd ben ik eigenlijk wel blij dat ik geen kinderen heb. Wat voor wereld laat je ze na? Van de andere kant kan ik me dan nog steeds heel druk maken om de kinderen van anderen. Kinderen die nu geboren worden, wat gaan die voor hel meemaken als we niet heel snel heel radicaal het tij gaan keren?

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.