Nieuws en actueel Nieuws en actueel

Nieuws en actueel

BrightEchidna89

BrightEchidna89

02-10-2022 om 16:31

Klimaatsceptici verzamel u.

Paracelsus schreef op 28-10-2022 om 17:28:

ik ben er echt helemaal klaar mee, jullie promoten gewoon anarchie. Zeer zorgelijk. We hebben een wet. Mensen die zich niet aan regels of milieu wetten houden, kan je op deze manier aanpakken. Het recht in eigen handen nemen is niet toegestaan in ons land.

Pardon?! Namen, rugnummers en quotes graag en anders je keutel intrekken.

Waarom pakken deze klimaat gekkies (ja, zo blijf ik ze noemen) nu juist musea aan? Vele kunstenaars zijn vaak juist ook voorstanders van een beter milieu en maken zich zorgen om het klimaat. Ik zie dit als goede vrienden in de zeik nemen. Door deze gekkies zei een mevrouw bij OP 1 dat ze door deze acties meer geld kwijt zijn aan beveiliging en aan verzekering aan de schilderijen. 

Topcolumn van Floor Rusman!

https://www.nrc.nl/nieuws/2022/10/29/activisme-is-een-soort-corvee-a4146673

[...]

‘En alsof dat allemaal nog niet erg genoeg is, word je als klimaatactivist ook nog eens continu bespot en voor volksvijand uitgemaakt. ‘Klimaatterreur in Mauritshuis’, kopte De Telegraaf donderdag: alsof de activisten het vuur hadden geopend op museumbezoekers.

De meeste mensen hebben geen zin om activist te zijn, en (dit moge duidelijk zijn) dat snap ik. Maar wat ik niet snap, is de haat en achterdocht jegens de mensen die het wél doen. Zij krijgen allerlei dubieuze motieven in de schoenen geschoven. Ze zouden irrationeel zijn: psychisch niet in orde, of in de ban van een soort religieus fanatisme. (‘Klimaatactivisme is een soort religie’, zeggen aspirant-interessante mensen.) Of ze zouden niet echt idealistisch zijn, maar er een verborgen egoïstische agenda op nahouden: ze zouden geld verdienen aan klimaatbeleid, of gewoon uit zijn op morele zelfverheerlijking. Narcisten zouden het zijn, die elke actie gebruiken als podium voor hun eigen voortreffelijkheid.

Deze beschuldigingen zeggen veel over onze tijd. Blijkbaar ligt idealisme zo ver af van onze normale manier van doen, dat het voor veel mensen moeilijk is om het te zien als wat het is: juist het opzij zetten van persoonlijke wensen en verlangens voor iets wat jezelf overstijgt. Het is waarschijnlijk echt niet leuk om je ergens aan vast te lijmen. Mensen doen dat niet voor de lol. Die zouden ook liever op het strand in Biarritz een wijntje drinken. Maar ze voelen een morele verantwoordelijkheid om zichzelf op het tweede plan te zetten. Zoals Thunberg schrijft: „Dit is een morele kwestie, en jij hebt het morele gelijk aan jouw kant. Maak daar gebruik van.”’

[...]

Cookielover schreef op 28-10-2022 om 23:42:

[...]

‘En alsof dat allemaal nog niet erg genoeg is, word je als klimaatactivist ook nog eens continu bespot en voor volksvijand uitgemaakt. ‘Klimaatterreur in Mauritshuis’, kopte De Telegraaf donderdag: alsof de activisten het vuur hadden geopend op museumbezoekers.

De meeste mensen hebben geen zin om activist te zijn, en (dit moge duidelijk zijn) dat snap ik. Maar wat ik niet snap, is de haat en achterdocht jegens de mensen die het wél doen. Zij krijgen allerlei dubieuze motieven in de schoenen geschoven. Ze zouden irrationeel zijn: psychisch niet in orde, of in de ban van een soort religieus fanatisme. (‘Klimaatactivisme is een soort religie’, zeggen aspirant-interessante mensen.) Of ze zouden niet echt idealistisch zijn, maar er een verborgen egoïstische agenda op nahouden: ze zouden geld verdienen aan klimaatbeleid, of gewoon uit zijn op morele zelfverheerlijking. Narcisten zouden het zijn, die elke actie gebruiken als podium voor hun eigen voortreffelijkheid.

Deze beschuldigingen zeggen veel over onze tijd. Blijkbaar ligt idealisme zo ver af van onze normale manier van doen, dat het voor veel mensen moeilijk is om het te zien als wat het is: juist het opzij zetten van persoonlijke wensen en verlangens voor iets wat jezelf overstijgt. Het is waarschijnlijk echt niet leuk om je ergens aan vast te lijmen. Mensen doen dat niet voor de lol. Die zouden ook liever op het strand in Biarritz een wijntje drinken. Maar ze voelen een morele verantwoordelijkheid om zichzelf op het tweede plan te zetten. Zoals Thunberg schrijft: „Dit is een morele kwestie, en jij hebt het morele gelijk aan jouw kant. Maak daar gebruik van.”’

[...]

Ik zou tegen deze mensen willen zeggen: get a life. Doe wat je zelf denkt wat goed is, maar laat de rest gewoon met rust. Verder moeten mensen zich niet zo druk maken en ook zichzelf niet groter en belangrijker maken dan ze zijn. Die klimaatgekkies vinden zichzelf ten onrechte beter dan anderen, terwijl ook zij heus wel minder goede keuzes maken. Niemand heeft het eeuwige leven. Just enjoy life, stop met naar anderen wijzen en een goed begin begint bij jou zelf. Wij zijn niet god, de natuur herstelt zelf het evenwicht wel hoor en innovatie duurt gewoon even. 

ShowyHummingbird30

ShowyHummingbird30

29-10-2022 om 11:40

Ah. Weer eens een na mij de zondvloed. Fijn voor de volgende genereties.

Coreopsis schreef op 29-10-2022 om 11:40:

Ah. Weer eens een na mij de zondvloed. Fijn voor de volgende genereties.

Dat zeg ik niet. Innovatie is goed, maar kost tijd. Die tijd hebben we ook. Er zijn nu geen accute problemen. Mensen de armoede instorten, mensen op een vervelende manier erover lastig vallen en vingertjes wijzen werken niet. 

ShowyHummingbird30

ShowyHummingbird30

29-10-2022 om 11:53

Yasminaaa schreef op 29-10-2022 om 11:45:

[..]

Dat zeg ik niet. Innovatie is goed, maar kost tijd. Die tijd hebben we ook. Er zijn nu geen accute problemen. Mensen de armoede instorten, mensen op een vervelende manier erover lastig vallen en vingertjes wijzen werkt niet.

In Nederland misschien nog niet. Maar klimaat beperkt zich niet tot ons land. Andere landen - veelal in regios die decennia lang door ons, het Westen, zijn uitgebuit - hebben wél nu al enorme problemen door klimaatverandering.

Ik heb hier een mooi leven. Dat gun ik anderen ook. Mijn (klein)kinderen bijvoorbeeld. Maar ook al die anonieme mensen in andere landen die het zo veel slechter hebben dan wij.

En dat betekent dat wij, hier, nu, in dit welvarende deel van de wereld waar we veel meer grondstoffen gebruiken, aan de bak moeten. 

De natuur zal zich inderdaad uiteindelijk wel herstellen. Met of zonder mensen. Da's alleen knap beroerd voor diegenen die die transitie periode meemaken. De spreekwoordelijke zondvloed. Maar dan echt.

Cookielover schreef op 28-10-2022 om 23:42:

[...]

[...]

Deze column weerspiegelt zo’n beetje alles wat ik tegenwoordig lees, het trekt de meningen volledig in het extreme. Keur je de acties af, dan ben je een egotripper die geen zier om het klimaat geeft en alleen aan zijn eigen comfort en luxe denkt. Die activisten die zich nu op kunst storten zijn helden die we op handen zouden moeten dragen maar in plaats daarvan worden ze verguisd en bespot, omdat de mensen die de acties afkeuren lekker door willen gaan met het ruïneren en onleefbaar maken van de aarde.

Er wordt weer volledig voorbijgegaan aan een hele grote groep, waaronder ik, met een veel meer gematigde mening. Ik draag het doel van de acties een warm hart toe, maar ik keur de manier waarop ze dit doen af. Ik ben de verharding, de agressie, extreme acties en de radicale uitspraken in onze maatschappij meer dan zat. Zeg je dat activisten moeten stoppen met soep over kunst gooien dan krijg je als weerwoord de vraag of hooibalen in de fik steken op de snelweg dan wel oké is. Waarom? Ik ken in mijn omgeving helemaal niemand die dat oké vond en ik heb ook helemaal geen zin om iemand te gaan overtuigen dat ik echt tegen acties ben die andere mensen in gevaar brengen.

Ik vind de column polariserend. Ik keur de acties af maar ik beweer niet dat deze activisten psychisch niet in orde zijn, of in de ban van een soort religieus fanatisme, of een verborgen agenda hebben, of narcisten zijn. Je zorgen maken over het klimaat en deze acties afkeuren kan gewoon samengaan en ik denk dat deze groep, waar ik ook toe behoor, heel groot is. Maar je hoort ze niet want meningen die ergens in het midden liggen worden tegenwoordig volledig overstemd door de fanatici.

Yasminaaa schreef op 29-10-2022 om 11:45:

[..]

Dat zeg ik niet. Innovatie is goed, maar kost tijd. Die tijd hebben we ook. Er zijn nu geen accute problemen. Mensen de armoede instorten, mensen op een vervelende manier erover lastig vallen en vingertjes wijzen werken niet.

Wat te denken van die miljoenen mensen in Pakistan, om maar één van de vele problemen te noemen die het gevolg zijn van klimaatverandering? 

ShowyHummingbird30

ShowyHummingbird30

29-10-2022 om 12:17

Moxxie, daar heb je gelijk in. Net zoals ik trekkers op de snelweg afkeur, keur ik dit soort acties (dingen besmeuren, wegen blokkeren) af. En tegelijkertijd snap ook ik bij beide wél waarom men wanhopig is.

Het moge duidelijk zijn dat mijn sympathie meer bij de milieuactivisten dan bij de boerenactivisten ligt. En ik ben denk ik ook wel wat radicaler daarin dan jij. Maar dat betekent niet dat ik op deze manier zou actievoeren. Ik probeer nog steeds de hoop te houden dat die middengroep grotere stappen gaat zetten naar een duurzamer wereld. Daar moet echter wel flink wat meer tempo in komen. En of dat zonder harde maatregelen kan betwijfel ik. 

Ik denk ook door de digitalisering van de maatschappij en ook door het feit dat men tegenwoordig wordt dood gegooid met negatief nieuws en allerlei meningen overal (zoals in kranten, tv, ed) dat mensen ook gewoon gek, angstig en gefrustreerd worden. Ik denk dat men er goed aan doet het nieuws veel minder te volgen. Dus geen nieuws kijken, geen krant lezen, geen nieuwsmedia volfen via social media, alleen onderwerpen opzoeken via betrouwbare bronnen als je er even wat over wil weten. Werkt veel fijner en beter. Lekker genieten van het leven. Mensen maken zich veel te druk tegenwoordig. 

felija schreef op 29-10-2022 om 12:16:

[..]

Wat te denken van die miljoenen mensen in Pakistan, om maar één van de vele problemen te noemen die het gevolg zijn van klimaatverandering?

Alsof wij dat nu kunnen veranderen en alsof dat ophoudt als wij ons in de armoede laten storten. Innovatie is inderdaad belangrijk maar dat kost nu eenmaal tijd. En trouwens rampen zijn van alle tijden, alleen is er nu meer aandacht voor vanwege de digitale middelen.

ShowyHummingbird30

ShowyHummingbird30

29-10-2022 om 12:23

Yasminaaa schreef op 29-10-2022 om 12:20:

[..]

Alsof wij dat nu kunnen veranderen en alsof dat ophoudt als wij ons in de armoede laten storten. Innovatie is inderdaad belangrijk maar dat kost nu eenmaal tijd. En trouwens rampen zijn van alle tijden, alleen is er nu meer aandacht voor vanwege de digitale middelen.

Je steekt je kop in het zand. Niet alleen is er meer aandacht voor, maar droogte, overstromingen, extreem weer komt ook in harde cijfers de laatste jaren (veel) meer voor. Ook in Nederland zie je de gemiddelde temperatuur per jaar fors oplopen.

Ik woon aan de kust. Als de zeespiegel meer dan een paar cm stijgt, dan kan het hier onleefbaar worden. Gaan we terug naar de tijd, lang geleden, toen west Nederland niet bestond, maar alleen water was.

Je eerste zin is een drogreden, een schromelijke overdrijving. Jij hoeft dit niet allemaal in je eentje op te lossen. Wij hoeven ons ook niet allemaal in armoede te storten. Maar wij allemaal samen kunnen met relatief kleine aanpassingen wél heel veel bereiken.

Yasminaaa schreef op 29-10-2022 om 12:20:

[..]

Gewoon wegkijken dus, oke....Als we allemaal ons steentje bijdragen en minder hangen aan welvaart en luxe, kunnen we nu al beginnen met het verbeteren van de wereld. Een betere wereld begint bij jezelf. 

Coreopsis schreef op 29-10-2022 om 12:23:

[..]

Je steekt je kop in het zand. Niet alleen is er meer aandacht voor, maar droogte, overstromingen, extreem weer komt ook in harde cijfers de laatste jaren (veel) meer voor. Ook in Nederland zie je de gemiddelde temperatuur per jaar fors oplopen.

Ik woon aan de kust. Als de zeespiegel meer dan een paar cm stijgt, dan kan het hier onleefbaar worden. Gaan we terug naar de tijd, lang geleden, toen west Nederland niet bestond, maar alleen water was.

Precies, wel heel naïef om te denken dat er nu geen accuut probleem is.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.