Nieuws en actueel Nieuws en actueel

Nieuws en actueel

DanGun schreef op 21-11-2021 om 10:09:

[..]

Jij hebt duidelijk geen idee hoe pubers in elkaar kunnen zitten. Ik heb nooit gevochten, gereld of iets gesloopt ofzo, maar deed in puberteit heel veel dingen die niet in de haak waren (oa veel te veel blowen) Mijn ouders waren van de oude stempel: ik had meer dan een levensgroot probleem, ik kreeg klappen en niet zo’n beetje ook. Dat weerhield me precies niet om gewoon te doen wat ik wilde.

Je ouders hebben je blijkbaar wel bijgebracht dat vechten, rellen en slopen niet acceptabel is. Dat je als puber af en toe uit de bocht vliegt hoort erbij, maar aanwezig zijn bij rellen waarbij de politie gericht heeft moeten schieten is natuurlijk van een heel andere orde dan te veel blowen.

DanGun

DanGun

21-11-2021 om 11:13 Topicstarter

Wednesday schreef op 21-11-2021 om 10:30:

Er is wel een groot verschil tussen een beetje blowen, spijbelen en andere dingen waar je alleen jezelf mee hebt, en de boel doorgesnoven kort en klein slaan.

Ja dat kort en klein slaan deed m’n pa met ons dus dat verschil ken ik. Al was ie dan niet doorgesnoven. 

DanGun

DanGun

21-11-2021 om 11:14 Topicstarter

Rondstruiner schreef op 21-11-2021 om 10:37:

[..]

Je ouders hebben je blijkbaar wel bijgebracht dat vechten, rellen en slopen niet acceptabel is. Dat je als puber af en toe uit de bocht vliegt hoort erbij, maar aanwezig zijn bij rellen waarbij de politie gericht heeft moeten schieten is natuurlijk van een heel andere orde dan te veel blowen.

Het gaat me vooral om het idee dat ik echt wel n probleem had, mijn ouders alles deden om mij te laten luisteren en ik dat dus vertikte. Niet om t blowen. 

Mija schreef op 20-11-2021 om 19:38:

[..]

Dit vind ik een hele lastige. Ik heb een puberkind met moeilijk gedrag. Gelukkig gaat dat over andersoortige dingen, waar anderen niet op die manier last van hebben. Maar hoe het is: iedere hulpverlener begint optimistisch en zegt na een tijdje: “Tja, hij moet het wel zelf willen.” En jij moet hem mee naar huis nemen en door het wangedrag heen zien te laveren. Er is in de maatschappij geen enkele backup voor gezagsuitoefening door ouders buiten het strafrecht. Dan ineens kunnen ze je kind ergens toe dwingen. Als mijn zoon uiteindelijk zou gaan lopen rellen en ze gaan ook nog met het vingertje naar mij zwaaien dat ik hem verkeerd heb opgevoed, dan ga ik serieus nog liever de cel in dan dat ik een cent betaal. En dan geef ik aan iedereen die het horen wil interviews.

Zonder in detail te treden, ik herken je gevoel. De dichtgeknepen billen als er zoiets gebeurd, met de gedachte ‘hij zal toch niet…’  . Het achteloos al bij je verzekering informeren of dit soort schade vanuit de aansprakelijkheidsverzekering vergoed wordt. En het zoeken naar een manier naar hoe het lieve kind dat je kende, weer tevoorschijn kan komen en je dit soort gedrag in elk geval bij je eigen kind kunt voorkomen  


Natuurlijk bestaat een groot gedeelte van de relschoppers uit testosteronbommetjes die de familie traditie voortzetten. Gevoed door het wij/zij denken (ze doen het verkeerd, wij worden achter gesteld), opgejut door een volksmenner.

Maar met een beetje pech zitten er nu moeders en vaders zoals wij, met totale wanhoop naar hun kind te kijken. Hoe kon dit zo verschrikkelijk misgaan en waarom heeft nog niemand dit kind op een goede manier kunnen bereiken. 

Biebel schreef op 21-11-2021 om 12:15:

[..]


Maar met een beetje pech zitten er nu moeders en vaders zoals wij, met totale wanhoop naar hun kind te kijken. Hoe kon dit zo verschrikkelijk misgaan en waarom heeft nog niemand dit kind op een goede manier kunnen bereiken. 

DanGun schreef op 21-11-2021 om 11:14:

[..]

Het gaat me vooral om het idee dat ik echt wel n probleem had, mijn ouders alles deden om mij te laten luisteren en ik dat dus vertikte. Niet om t blowen.

Het is vooral dit: de naïeve veronderstelling dat ouders in alle gevallen iets hadden kunnen doen om het te voorkomen als ze dat maar gewild hadden. 

En in deze tijd hebben overheid en samenleving ook nog eens boter op hun hoofd. Er is geen village to raise a child als het om dit soort ODD-achting gedrag gaat. Ik beweer ook niet dat het gemakkelijk is overigens want we willen dingen nou eenmaal niet meer met gezag oplossen. En daar ben ik het grotendeels nog mee eens ook. Maar je kunt dan niet tegen de ouders van kinderen bij wie eindeloos praten (nog) niet gewerkt heeft zeggen dat zij het best anders hadden kunnen doen. Dat is dan gewoon je straatje schoonvegen. Want zou je je kind bijvoorbeeld opsluiten om te verhinderen dat het slecht gedrag gaat vertonen, dan krijg je Veilig Thuis op je dak. Als ouder doe je het met moeilijke kinderen niet gauw goed: het is of te soft of te hard, ook nog afhankelijk van aan wie en op welk moment je het vraagt. Je mag je als ouder gelukkig prijzen als je gemiddelde kinderen hebt, met gemiddeld gedrag, een gemiddeld IQ, gemiddelde kenmerken. Dan is de kans groot dat je als ouder prima functioneert in deze maatschappij. 

Maar er zijn ook nog altijd ouders die roepen dat hun kind zo iets nooit zal doen of doen. Die in alle toonaarden ontkennen en er verder ook niks aan willen doen. 
Of, zodra er bv door leraar iets van gezegd wordt of na laat blijven, op hoge poten naar school komt en zegt: Mijn kind blijft niet na en hem uit de klas haalt. 
Net als in alles, heb je verschillende mensen en de een probeert alles maar er zijn er ook genoeg die het niet willen zien. 
Verder heb je natuurlijk al het druggebruik, het nooit nee horen bij ouders, ouders die totaal geen aandacht voor hun kinderen hebben. 

Friezinnetje schreef op 21-11-2021 om 12:52:

Maar er zijn ook nog altijd ouders die roepen dat hun kind zo iets nooit zal doen of doen. Die in alle toonaarden ontkennen en er verder ook niks aan willen doen.
Of, zodra er bv door leraar iets van gezegd wordt of na laat blijven, op hoge poten naar school komt en zegt: Mijn kind blijft niet na en hem uit de klas haalt.
Net als in alles, heb je verschillende mensen en de een probeert alles maar er zijn er ook genoeg die het niet willen zien.
Verder heb je natuurlijk al het druggebruik, het nooit nee horen bij ouders, ouders die totaal geen aandacht voor hun kinderen hebben.

Maar dan moet je bij het opleggen van boetes aan ouders een totaal ander soort rechtszaak houden: dan moet je dat aantonen. Dat zie ik ook niet gauw gebeuren. 

CuddlyReindeer95

CuddlyReindeer95

21-11-2021 om 13:13

Mija schreef op 21-11-2021 om 12:36:

[..]

[..]

Het is vooral dit: de naïeve veronderstelling dat ouders in alle gevallen iets hadden kunnen doen om het te voorkomen als ze dat maar gewild hadden.


Ook in het geval van georganiseerd rellen en geweldpleging tegen gezagsdragers? 

Ik heb inderdaad altijd gedacht: er moet dan ergens iets misgegaan zijn bij het overdragen of internaliseren van normen en waarden. Ook omdat ik geen andere verklaring kan vinden. Ik sta wel open om hiervan te leren en mijn vooroordelen af te werpen. Ik vraag me dan af hoe het zover kan komen. Er moet toch íets zijn waardoor jongeren hiertoe komen? Of bedoel je dat sommige jongeren gewoon zo zijn? Volgens mij bedoel je dat niet. Kortom, ik probeer te vatten wat je precies probeert over te brengen. 

Als ik me vervelend gedroeg zeiden mijn ouders altijd dat ze me naar kostschool zouden sturen als ik niet ophield. Daar bond ik wel door in  
Bestaan er nog kostscholen in NL eigenlijk? Zou voor veel van die losgeslagen pubers misschien wel goed zijn. Met militaire discipline, niet de watjesaanpak van anno nu natuurlijk. 

Wednesday schreef op 21-11-2021 om 13:13:

[..]


Ook in het geval van georganiseerd rellen en geweldpleging tegen gezagsdragers?

Ik heb inderdaad altijd gedacht: er moet dan ergens iets misgegaan zijn bij het overdragen of internaliseren van normen en waarden. Ook omdat ik geen andere verklaring kan vinden. Ik sta wel open om hiervan te leren en mijn vooroordelen af te werpen. Ik vraag me dan af hoe het zover kan komen. Er moet toch íets zijn waardoor jongeren hiertoe komen? Of bedoel je dat sommige jongeren gewoon zo zijn? Volgens mij bedoel je dat niet. Kortom, ik probeer te vatten wat je precies probeert over te brengen.

Dat niet elke rellende puber het product is van slechte opvoeding. Dat je je gelukkig mag prijzen als jouw kind wel de juiste afslagen in zijn leven genomen heeft en zijn hersens hem (haar) in staat stelt om het juiste te blijven doen. En dat klassiek militairisme niet helpt. 

Natuurlijk, er zijn best veel pubers en adolescenten waarbij je in het basisgezin al genoeg factoren kunt aanwijzen die niet helpend zijn. Maar er zijn er ook genoeg die ondanks die factoren niet op de Coolsingel eindigen  
Hoe de puber met de ‘veelbelovende’ start dan toch daar eindigt?  Ik ben geen professional, maar ik kan me iets voorstellen als een ADHD brein. Veel faal ervaringen in de middelbare school waardoor stoer doen de enige mogelijkheid lijkt. Deze maatschappij levert veel prikkels die bij mijn puber vooral niet begrepen worden, ondanks zijn intelligentie. Daarom vluchten in drugs, ook omdat vrienden dat aanraden. Grenzeloos vertrouwen in zgn ‘vrienden’ dat die weten wat goed is. Afzetten tegen ouders met hun bekrompen visie en kijk op drugs en hoe je een weldenkend mens wordt. 
Dan heb je echt wel de waarden en normen meegekregen, geïnterneerd misschien, maar als die vrienden van je je dan uitleggen dat je voor een goed doel strijdt. Als er een politicus is die zegt dat je in opstand moet komen. Dan ga je mee naar die demonstratie. En als je dan overprikkeld wordt, word je misschien wel heel boos en ga je iets doen wat je nooit van jezelf verwacht had. 

Daarmee praat ik het nog steeds niet goed. Mocht ik mijn kind ooit herkennen op beelden, zal ik hem ook echt aangeven. Maar dan wel in de hoop dat er echte hulp voor hem komt. 

Mija schreef op 21-11-2021 om 12:36:

[..]

[..]

Het is vooral dit: de naïeve veronderstelling dat ouders in alle gevallen iets hadden kunnen doen om het te voorkomen als ze dat maar gewild hadden.


Volgens mij denkt niemand dat. Maar het is in in mijn ogen toch een misvatting om te denken dat de meeste ouders van deze relschopper zoals jij zijn. De meerderheid interesseert het gewoon niets wat hun kinderen buiten de deur uithalen. Ze weten ook niet waar hun kinderen zijn. Het is belachelijk op welke leeftijd je kinderen tegenwoordig buiten ziet lopen 's avonds laat hier in Amsterdam. De vraag: "waar zijn die ouders?" is dan een heel legitieme vraag vind ik.

CuddlyReindeer95

CuddlyReindeer95

21-11-2021 om 13:43

Biebel schreef op 21-11-2021 om 13:36:

[..]

Oké, bedankt voor deze uitleg. Ik reageer even niet inhoudelijk, omdat ik nu vooral wil luisteren. 

Wednesday schreef op 21-11-2021 om 13:13:

[..]


Ook in het geval van georganiseerd rellen en geweldpleging tegen gezagsdragers?

Ik heb inderdaad altijd gedacht: er moet dan ergens iets misgegaan zijn bij het overdragen of internaliseren van normen en waarden. Ook omdat ik geen andere verklaring kan vinden. Ik sta wel open om hiervan te leren en mijn vooroordelen af te werpen. Ik vraag me dan af hoe het zover kan komen. Er moet toch íets zijn waardoor jongeren hiertoe komen? Of bedoel je dat sommige jongeren gewoon zo zijn? Volgens mij bedoel je dat niet. Kortom, ik probeer te vatten wat je precies probeert over te brengen.

Dat is natuurlijk ook zo. Er is dan zeker iets misgegaan! Dat ontken ik helemaal niet. Het is alleen maatschappelijk heel kwetsbaar om die verantwoordelijkheid vooral bij individuele ouders te beleggen. In veel gevallen zal dat werken. In een aantal gevallen niet. En als het bij de ouders al niet gewerkt heeft, gaat het bij de kinderen natuurlijk ook niet goed komen!. 

Ik analyseer voor een deel zo ook het probleem bij een deel van de allochtone groepen. Als je uit een cultuur komt waar de gemeenschap een enorm grote rol speelt bij het begrenzen van jongeren, waar je bijvoorbeeld vooral handelt naar sterke signalen van mensen buiten je gezin, en je komt in een hyperindividuele samenleving waarin je die signalen niet op dezelfde dringende manier krijgt voordat het te laat is, dan zien ouders de ernst van het probleem te laat in en handelen ze niet. Het vraagt nogal wat om dit in abstracte zin in je hoofd te krijgen! Dat is een ingewikkeld verhaal. Je ziet gewoon dat mensen dit niet goed genoeg kunnen, deze complexiteit en hun eigen rol hierin op een behapbare manier in beeld brengen. Die hele coronasituatie zou niet zijn zoals hij nu is als mensen dat wel zouden kunnen. Dit beroep op zelfredzaamheid en eigen verantwoordelijkheid is niet gebaseerd op de reële vermogens van mensen maar op ideologie. 

DanGun

DanGun

21-11-2021 om 14:38 Topicstarter

Mija schreef op 21-11-2021 om 12:36:

[..]

[..]

Het is vooral dit: de naïeve veronderstelling dat ouders in alle gevallen iets hadden kunnen doen om het te voorkomen als ze dat maar gewild hadden.

En in deze tijd hebben overheid en samenleving ook nog eens boter op hun hoofd. Er is geen village to raise a child als het om dit soort ODD-achting gedrag gaat. Ik beweer ook niet dat het gemakkelijk is overigens want we willen dingen nou eenmaal niet meer met gezag oplossen. En daar ben ik het grotendeels nog mee eens ook. Maar je kunt dan niet tegen de ouders van kinderen bij wie eindeloos praten (nog) niet gewerkt heeft zeggen dat zij het best anders hadden kunnen doen. Dat is dan gewoon je straatje schoonvegen. Want zou je je kind bijvoorbeeld opsluiten om te verhinderen dat het slecht gedrag gaat vertonen, dan krijg je Veilig Thuis op je dak. Als ouder doe je het met moeilijke kinderen niet gauw goed: het is of te soft of te hard, ook nog afhankelijk van aan wie en op welk moment je het vraagt. Je mag je als ouder gelukkig prijzen als je gemiddelde kinderen hebt, met gemiddeld gedrag, een gemiddeld IQ, gemiddelde kenmerken. Dan is de kans groot dat je als ouder prima functioneert in deze maatschappij.

Precies. 

DanGun

DanGun

21-11-2021 om 14:41 Topicstarter

Friezinnetje schreef op 21-11-2021 om 12:52:

Maar er zijn ook nog altijd ouders die roepen dat hun kind zo iets nooit zal doen of doen. Die in alle toonaarden ontkennen en er verder ook niks aan willen doen.
Of, zodra er bv door leraar iets van gezegd wordt of na laat blijven, op hoge poten naar school komt en zegt: Mijn kind blijft niet na en hem uit de klas haalt.
Net als in alles, heb je verschillende mensen en de een probeert alles maar er zijn er ook genoeg die het niet willen zien.
Verder heb je natuurlijk al het druggebruik, het nooit nee horen bij ouders, ouders die totaal geen aandacht voor hun kinderen hebben.

ja, dergelijke ouders zijn er. Maar door alleen die maar als voorbeeld aan te halen, doe je heel veel struggelende ouders, die het wél goed proberen te doen, tekort. En niet zo'n beetje ook. 

En eerlijk gezegd denk ik dat de meeste ouders wel degelijk alles uit de kast halen om hun kind 'binnen de lijntjes' te houden / terug te krijgen. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.