Nieuws en actueel Nieuws en actueel

Nieuws en actueel

Er is een apart topic over vuurwerk, daar passen de laatste berichten veel beter:
https://www.viafora.nl/forum/nieuws-en-actueel/nu-doorzetten-met-afschaffen-vuurwerk

Hannemeike schreef op 20-11-2021 om 19:00:

Artikel 141 van het Wetboek van Strafrecht

  • 1 Zij die openlijk in vereniging geweld plegen tegen personen of goederen, worden gestraft met gevangenisstraf van ten hoogste vier jaren en zes maanden of geldboete van de vierde categorie.
  • 2De schuldige wordt gestraft:
  • 1°.met gevangenisstraf van ten hoogste zes jaren of geldboete van de vierde categorie, indien hij opzettelijk goederen vernielt of indien het door hem gepleegde geweld enig lichamelijk letsel ten gevolge heeft;
    • 2°.met gevangenisstraf van ten hoogste negen jaren of geldboete van de vijfde categorie, indien dat geweld zwaar lichamelijk letsel ten gevolge heeft;
    • 3°.met gevangenisstraf van ten hoogste twaalf jaren of geldboete van de vijfde categorie, indien dat geweld de dood ten gevolge heeft.

Ik ken de wet wel redelijk en iedereen kan zelf een wet googlen, wat wil je hiermee zeggen? Vind je het wel genoeg, juist niet? Is het een reactie op iemand?

Dit is in ieder geval niet wat ik bedoel met rellen apart in strafrecht. Die rellen bestaan bij de gratie van de grote groep meelopers, dus ook als je niet op camera staat met een steen in je hand, maar er aanwezig bent en niet weg gaat als het uit de hand loopt ben je deel van het probleem. Wat mij betreft mag je dan ook opgepakt worden en gestraft worden. Dus iedereen die daar rondrent en het heel erg grappig vindt, maar zelf niet actief meedoet ook aanpakken. Dat kan nu niet helaas, alleen als ze zelf geweld gebruiken of vernielingen aanrichten.

Mija schreef op 20-11-2021 om 19:38:

[..]

Dit vind ik een hele lastige. Ik heb een puberkind met moeilijk gedrag. Gelukkig gaat dat over andersoortige dingen, waar anderen niet op die manier last van hebben. Maar hoe het is: iedere hulpverlener begint optimistisch en zegt na een tijdje: “Tja, hij moet het wel zelf willen.” En jij moet hem mee naar huis nemen en door het wangedrag heen zien te laveren. Er is in de maatschappij geen enkele backup voor gezagsuitoefening door ouders buiten het strafrecht. Dan ineens kunnen ze je kind ergens toe dwingen. Als mijn zoon uiteindelijk zou gaan lopen rellen en ze gaan ook nog met het vingertje naar mij zwaaien dat ik hem verkeerd heb opgevoed, dan ga ik serieus nog liever de cel in dan dat ik een cent betaal. En dan geef ik aan iedereen die het horen wil interviews.

Wat triest toch, dat het zo slecht gesteld is met de hulpverlening voor kinderen.

Maar als een ouder zoals jij kan aantonen hulp gezocht te hebben vind ik dat heel anders dan een ouder die geen idee heeft waar zoontje van 12 of 13 's avonds uithangt. Ga je kind verdorie eens wat normen en waarden bijbrengen, denk ik dan.

Het was een reactie op jou, maar je geeft aan dat het niet was wat je bedoelde. Overigens is na de Bossche rellen wel iemand veroordeeld van wie niet duidelijk was of hij zelf geweld had gepleegd, maar die er van begin tot eind bij was.

SophisticatedCaribou75

SophisticatedCaribou75

21-11-2021 om 08:31

Rondstruiner schreef op 21-11-2021 om 07:35:

[..]

Wat triest toch, dat het zo slecht gesteld is met de hulpverlening voor kinderen.

Maar als een ouder zoals jij kan aantonen hulp gezocht te hebben vind ik dat heel anders dan een ouder die geen idee heeft waar zoontje van 12 of 13 's avonds uithangt. Ga je kind verdorie eens wat normen en waarden bijbrengen, denk ik dan.

Niet zelden lopen juist de ouders van die 13-jarige het hardst te rellen. Van hen hoef je echt niks zinnigs te verwachten. Sterker nog: het uit huis plaatsen van de kinderen van de relschoppers lijkt mij een passende maatregel.

Er bestaan natuurlijk pubers die rottigheid uithalen ondanks het hebben van betrokken ouders, maar die pubers zullen thuis een levensgroot probleem hebben als blijkt waar ze waren.

Ik heb overigens niet de indruk dat het zozeer pubers waren die de Rotterdamse binnenstad kwamen verbouwen.

DanGun schreef op 20-11-2021 om 20:03:

Hier net weer vuurwerk, geen toeval dus maar ‘protest’

Dat heb ik gisteravond ook gemerkt. Het knalt hier al een tijdje af en toe maar gisteravond extra veel. Ik dacht ook gelijk: "dat is protest" .

QuizzicalOpossum53

QuizzicalOpossum53

21-11-2021 om 09:33

Herfstappeltaart schreef op 21-11-2021 om 09:08:

[..]

Dat heb ik gisteravond ook gemerkt. Het knalt hier al een tijdje af en toe maar gisteravond extra veel. Ik dacht ook gelijk: "dat is protest" .

Hier ook. Precies om acht uur, net als vorig jaar. 

Hier in de omgeving hoorde ik gisterenavond ook wat knallen ja..

CuddlyReindeer95

CuddlyReindeer95

21-11-2021 om 09:37

Hier ook weer, kansloos gedrag en waar is toch de politie? Als er nu geen signaal wordt afgegeven aan dit soort lui, denken ze dat ze alles kunnen maken.

DanGun schreef op 20-11-2021 om 20:03:

Hier net weer vuurwerk, geen toeval dus maar ‘protest’

Ik zag gister inderdaad ook een oproep voorbij komen tot protest, zo kinderachtig!

Wednesday schreef op 21-11-2021 om 09:37:

Hier ook weer, kansloos gedrag en waar is toch de politie? Als er nu geen signaal wordt afgegeven aan dit soort lui, denken ze dat ze alles kunnen maken.

Gewoon het leger inzetten, het vuurwerk afpakken/straffen en op een zwarte lijst zetten zodat ze nergens meer die zooi kunnen kopen



Gisteravond dus op meer plaatsen demonstraties. Hoe kan het ook anders dan in Urk. Bij 2 voetbalwedstijden, waar de 'fans' het stadion binnen dringen, vuurwerk gooien en dan de wedstrijd alsnog stil gelegd moet worden. En nog een paar plaatsen. Niet best. 

niet_rechts schreef op 21-11-2021 om 08:31:

[..]

Niet zelden lopen juist de ouders van die 13-jarige het hardst te rellen. Van hen hoef je echt niks zinnigs te verwachten. Sterker nog: het uit huis plaatsen van de kinderen van de relschoppers lijkt mij een passende maatregel.

Er bestaan natuurlijk pubers die rottigheid uithalen ondanks het hebben van betrokken ouders, maar die pubers zullen thuis een levensgroot probleem hebben als blijkt waar ze waren.

Ik heb overigens niet de indruk dat het zozeer pubers waren die de Rotterdamse binnenstad kwamen verbouwen.

De helft van de aangehouden mannen/jongens was minderjarig, geeft de politie aan.

DanGun

DanGun

21-11-2021 om 10:09 Topicstarter

niet_rechts schreef op 21-11-2021 om 08:31:

[..]

Niet zelden lopen juist de ouders van die 13-jarige het hardst te rellen. Van hen hoef je echt niks zinnigs te verwachten. Sterker nog: het uit huis plaatsen van de kinderen van de relschoppers lijkt mij een passende maatregel.

Er bestaan natuurlijk pubers die rottigheid uithalen ondanks het hebben van betrokken ouders, maar die pubers zullen thuis een levensgroot probleem hebben als blijkt waar ze waren.

Ik heb overigens niet de indruk dat het zozeer pubers waren die de Rotterdamse binnenstad kwamen verbouwen.

Jij hebt duidelijk geen idee hoe pubers in elkaar kunnen zitten. Ik heb nooit gevochten, gereld of iets gesloopt ofzo, maar deed in puberteit heel veel dingen die niet in de haak waren (oa veel te veel blowen) Mijn ouders waren van de oude stempel: ik had meer dan een levensgroot probleem, ik kreeg klappen en niet zo’n beetje ook. Dat weerhield me precies niet om gewoon te doen wat ik wilde. 

CuddlyReindeer95

CuddlyReindeer95

21-11-2021 om 10:30

Er is wel een groot verschil tussen een beetje blowen, spijbelen en andere dingen waar je alleen jezelf mee hebt, en de boel doorgesnoven kort en klein slaan. 

niet_rechts schreef op 21-11-2021 om 08:31:

[..]

Niet zelden lopen juist de ouders van die 13-jarige het hardst te rellen. Van hen hoef je echt niks zinnigs te verwachten. Sterker nog: het uit huis plaatsen van de kinderen van de relschoppers lijkt mij een passende maatregel.

Er bestaan natuurlijk pubers die rottigheid uithalen ondanks het hebben van betrokken ouders, maar die pubers zullen thuis een levensgroot probleem hebben als blijkt waar ze waren.

Ik heb overigens niet de indruk dat het zozeer pubers waren die de Rotterdamse binnenstad kwamen verbouwen.

Kinderen uit huis plaatsen omdat hun ouders lopen te rellen? Daar ben je me toch echt helemaal kwijt. Dat is staatsrepressie van het zeer bedenkelijke soort: kinderen van hun ouders scheiden, alleen omdat die ouders slechte burgers zijn.

Gisteren in het nieuws: Van de 51 mensen die zijn opgepakt is de helft minderjarig. 
https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/nederland/artikel/5268512/rellen-rotterdam-schtwond-politie-kogels-arrestaties

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.