Nieuws en actueel Nieuws en actueel

Nieuws en actueel

Kan je mensen die vandaag leven, verantwoordelijk houden voor het verleden ?


ZanyHeron88

ZanyHeron88

17-12-2022 om 22:21

Elaine68 schreef op 17-12-2022 om 22:20:

[..]

Ik heb het niet gelezen, ik zie alleen dat het kennelijk discriminerend en provoocerend was dus het verbaast me dat je geen ban gekregen hebt.

Geen idee waarom dat er staat. Ik kon er niet discriminerends van maken in elk geval. 

Paracelsus schreef op 17-12-2022 om 22:21:

[..]

Geen idee waarom dat er staat. Ik kon er niet discriminerends van maken in elk geval.

Ik vind soms dat er wel erg veel ruimte is voor discriminerende uitspraken op dit forum, maar in dit geval zei je alleen maar dat er vast ook andere oorzaken waren voor de enorme inkomenskloof tussen de witte minderheid en de gekleurde meerderheid. Dat was in mijn ogen niet discriminerend. Sorry beheer, als jullie deze samenvatting vervelend vinden.

Ik ben wel benieuwd welke dat dan zijn in jouw ogen, zoals iemand anders ook vroeg. 

ZanyHeron88

ZanyHeron88

17-12-2022 om 22:36

Doemijdieglazenbol schreef op 17-12-2022 om 22:31:

[..]

Ik vind soms dat er wel erg veel ruimte is voor discriminerende uitspraken op dit forum, maar in dit geval zei je alleen maar dat er vast ook andere oorzaken waren voor de enorme inkomenskloof tussen de witte minderheid en de gekleurde meerderheid. Dat was in mijn ogen niet discriminerend. Sorry beheer, als jullie deze samenvatting vervelend vinden.

Ik ben wel benieuwd welke dat dan zijn in jouw ogen, zoals iemand anders ook vroeg.

Ah, ja ik durfde mijn vraag dus niet te herhalen.

Maar ik kan mij zomaar voorstellen dat je als minderheid alleen in een land verblijft als het je goed afgaat.
De sociale voorzieningen zijn daar waarschijnlijk een stuk minder, dus ik kan mij voorstellen dat als het allemaal niet zo lekker loopt je terug gaat naar bijv Europa en hierdoor vooral de succesvolle mensen daar blijven wonen. 

https://www.ad.nl/politiek/weerwind-wuift-kritiek-weg-op-komst-suriname-ik-begrijp-de-verbazing-maar-heb-een-andere-mening~ab690816/
Weerwind vond zelf in de slavenregisters acht familieleden die werkten op plantages. ,,Ik ben mij bewust van mijn wortels. Ik las daar Elisabeth Weerwind, Charles Weerwind, dat deed mij beseffen wat mijn verleden is. Je hoeft maar terug te gaan tot mijn vaders oma. Oma Peetje, die verhalen zijn mij verteld.”
Minister Weerwind maakt maar weer eens duidelijk hoe kort geleden het nog maar is, zijn overgrootmoeder was nog tot slaaf gemaakt.

BrightEchidna89

BrightEchidna89

18-12-2022 om 20:24

...
Minister Weerwind maakt maar weer eens duidelijk hoe kort geleden het nog maar is, zijn overgrootmoeder was nog tot slaaf gemaakt.

Het maakt ook weer eens goed duidelijk hoe zwaar het slavernijverleden doorwerkt in de generaties daarna. Hij is verdorie minister voor de staat die zijn voorouders onderdrukte. 
Zijn we hem ook een herstelbetaling schuldig, of moeten we eens bekijken in hoeverre sommigen zich in de slachtofferrol hullen? 

Paracelsus schreef op 17-12-2022 om 22:36:

[..]

Ah, ja ik durfde mijn vraag dus niet te herhalen.

Maar ik kan mij zomaar voorstellen dat je als minderheid alleen in een land verblijft als het je goed afgaat.
De sociale voorzieningen zijn daar waarschijnlijk een stuk minder, dus ik kan mij voorstellen dat als het allemaal niet zo lekker loopt je terug gaat naar bijv Europa en hierdoor vooral de succesvolle mensen daar blijven wonen.

Hmm, maar dat gaat vooral over expats lijkt me? Want als je al generaties woont in een land, is emigreren nogal een stap. En ook niet gratis. En kan vaak niet eens, tenzij je kapitaal meebrengt (skills, geld), anders mag je niet zomaar in Europese landen of Noord Amerika wonen. En als je dat geld of die skills hebt, red je het daar ook.


maar dit is meer iets voor een apart topic, denk ik. 


on topic ben ik benieuwd naar het “betekenisvolle moment” vanmiddag. De dag die je wist dat zou komen is eindelijk hier. 

En wat vindt iedereen van de excuses die nu gemaakt zijn? En van het bericht dat er geen betalingen gedaan worden aan nabestaanden? 

EnchantedDragonfly18

EnchantedDragonfly18

19-12-2022 om 19:23

Friezinnetje schreef op 19-12-2022 om 18:53:

En wat vindt iedereen van de excuses die nu gemaakt zijn? En van het bericht dat er geen betalingen gedaan worden aan nabestaanden?

Bedoel je in het nieuws of hier in het topic? 

Ik vind het verstandig.

Friezinnetje schreef op 19-12-2022 om 18:53:

En wat vindt iedereen van de excuses die nu gemaakt zijn? En van het bericht dat er geen betalingen gedaan worden aan nabestaanden?

Dat laatste was al bekend. Heeft Rutte vrijdag al benadrukt. 

Ik heb ze nog niet gehoord. Zocht een uitzending op NPO1, maar die was er niet. Dus nu eerst eten koken en dan nog een keer zoeken. Wat vond jij?

Ik vind het een beetje voorbarig.

Ik vond de toespraak mooi.

LostJellyfish83

LostJellyfish83

19-12-2022 om 19:44

Friezinnetje schreef op 19-12-2022 om 18:53:

En wat vindt iedereen van de excuses die nu gemaakt zijn? En van het bericht dat er geen betalingen gedaan worden aan nabestaanden?

Heel goed dat ze geen betalingen gaan doen. Verder heb ik een niet veel van meegekregen, behalve dat de excuses niet aanvaard zijn. 

Tickel schreef op 19-12-2022 om 19:23:

[..]

Bedoel je in het nieuws of hier in het topic?

Ik vind het verstandig.

Op het nieuws.  

Mug schreef op 19-12-2022 om 19:44:

[..]

Heel goed dat ze geen betalingen gaan doen. Verder heb ik een niet veel van meegekregen, behalve dat de excuses niet aanvaard zijn.

Voor een deel vd organisaties niet. Maar dat had ik niet anders verwacht.  

Maar ja, je kan het toch niet iedereen naar de zin maken. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.