Nieuws en actueel Nieuws en actueel

Nieuws en actueel

Kan je mensen die vandaag leven, verantwoordelijk houden voor het verleden ?


ZanyHeron88

ZanyHeron88

17-12-2022 om 13:11

Infobericht

Doemijdieglazenbol schreef op 17-12-2022 om 13:09:

[..]

In Zuid-Afrika weten ze daar wel wat over. 7% van de bevolking is wit. En witte mensen verdienen gemiddeld 4x zoveel als niet-witte mensen:


https://www.reuters.com/article/us-safrica-economy-idUSKBN15B152

- knip- provocerend en discriminerend


Paracelsus schreef op 17-12-2022 om 13:11:

[..]

-knip-

Aan wat wellicht nog meer denk je? 

Libertine schreef op 17-12-2022 om 13:24:

[..]

Aan wat wellicht nog meer denk je?

Met een risico om verkeerd over te komen. Ik ben in Zuid Afrika geweest, kaapstad en Johannesburg. Heb de townships en de armoede van dichtbij gezien. Anti apartheidsmuseum bezocht en werkelijk mijn ogen vielen open van het leed wat zich daar heeft afgespeeld. Ik snap ook heel goed de diepgewortelde woede van zwarte mensen jegens witte mensen daar. Ook al is het soms daar niet goed te praten, de vermeldingen verkrachtingen en geweld jegens witte boeren in Zuid Afrika. Het komt wel ergens vandaan.


Dat gezegd hebbende viel mij enorm op dat de wil om te werken of wat te verdienen Om beter te worden minder aanwezig is. Bijvoorbeeld in de townships werken de zwarte vrouwen waar ze maar kunnen. Daarnaast zorgen ze voor de kinderen en boodschappen en eten. Huishouden kun je het niet noemen want de leefomstandigheden zijn schrijnend. Die vrouwen hebben echt een heel erg zwaar leven. De mannen daarentegen, niet allemaal maar heel erg veel wel, wrrken niet en verzorgen de kinderen niet. Je ziet ze samen zitten met drank en kaartspelletjes totdat hun vrouwen thuiskomen en het eten maken. Geen idee waar de kleine kindjes zijn als niet op scholen. Je ziet veel kinderen rond rennen en spelen in ieder geval. Wat ik ermee wil zeggen is dat de mentaliteit van de mannen ook anders is. Misschien een vorm van geen uitweg zien maar de vrouwen staan er vaak alleen voor.


Het is niet zo dat ik dit weet omdat ik het met eigen ogen gezien heb. Dit werd ook verteld door de zwarte gidsen die toeristen rondleiden daar en meenemen naar apartheidsmusea of plaatsen waar belangrijke gebeurtenissen hebben plaatsgevonden of waar je nog zichtbaar iets hebt mbt de apartheid.


Hoe dan ook de situatie daar is verschrikkelijk voor de arme zwarte bevolking. Waar de rijke witte en zwarte bevolking inmiddels woont in omheinde compounds met bewaking vanwege de enorme criminaliteit en overvallen. Het werd ons ook sterk afgeraden om als witte vrouwen alleen een hoekje om te gaan om bijvoorbeeld te pinnen. Ik ben op redelijk wat plaatsen geweest in de wereld, ook verschillende landen in Afrika, maar Kaapstad en Johannesburg staan bij nog bij als onveilig voelen. Ondanks dat Kaapstad een hele mooie stad is met zeker ook veilige gebieden.

ShowyHummingbird30

ShowyHummingbird30

17-12-2022 om 14:25

@miraval
Die omstandigheden zijn voor een fors deel gevolg van de apartheid. De effecten van eeuwenlange slavernij en onderdrukking, apartheid, zijn niet meteen verdwenen zodra je slavernij of apartheid afschaft. Die lusteloosheid, gebrek aan inzet zijn een gevolg daarvan. (Gevoel van) machteloosheid. Je ziet dat bijvoorbeeld ook bij de autochtone bevolking in Amerika. Zij zijn eeuwenlang onderdrukt, in reservaten weggestopt, de mogelijkheid tot uitoefenen van hun eigen levenswijze (nomaden) en gewoontes ontnomen. Daar zie je zeer veel alcoholisme en andere verslavingen. Als poging om de ellende te vergeten.

Het is te makkelijk om te redeneren dat het volledig eigen verantwoordelijkheid is. De staat dient m.i. ook verantwoordelijkheid te nen voor de langetermijneffecten van hun daden.

Hoe dat moet is een tweede. Er is geen makkelijke oplossing. Maar dat juist de staat, als voornaamste veroorzaker, een belangrijke rol moet spelen vind ik evident.

alleen al het feit dat 25% van de bevolking in de 75 grootste townships woont is al bijzonder natuurlijk. En in die townships is minder dan 7% wit. 
Armoede is (ook in Nederland) vaak intergenerationeel. De oorsprong daarvan ligt dus hoogstwaarschijnlijk niet bij deze generatie, maar verder terug. Ik heb zo’n 10 jaar in een vrijwel volledig witte achterstandsbuurt gewoond (in Nederland). Daar zag je ook dat vrouwen zich kapot werkten en mannen zich kapot zopen. Dat begon s morgens al rond een uur of 8. Op de hoek van de straat. Maar goed, dat is weer een heel ander verhaal. En drijft wat af. Er zijn volgens mij ook aanwijzingen dat vrouwen internationaal en intercultureel de sleutel zijn om uit armoede te komen en zo wordt er bij veel microkredieten ook specifiek op vrouwen gericht. 

@coreopsis daar zul je vast helemaal gelijk in hebben natuurlijk. Het is niet iets van zomaar een paar jaar maar honderden jaren geschiedenis en onderdrukking. Ik vond het alleen bijzonder om te zien dat vrouwen er (daar) heel anders mee omgaan dan de mannen  en vroeg me af waarom mannen juist die lusteloosheid vertonen... daarmee wil ik absoluut geen schuldige aanwijzen. Het lijkt, nogmaals lijkt, alsof vrouwen over meer veerkracht beschikken? Of hoe moet je dan noemen? Hoe dan ook wat ik daar gezien heb vergeet ik nooit in mijn leven meer. Het zorgt ervoor dat ik op sommige momenten in mijn leven met 2 voetjes op de grond blijf staan.

Ondanks de prachtige natuur en vriendelijke inwoners (met name dus op het platteland van Zuid Afrika en in Botswana en Namibie) heerst daar zo verschrikkelijk veel armoede. Zo ook in Nicaragua... prachtig land! Maar de armoede is verschrikkelijk.

Ik denk dat wij met zijn allen (jazeker ik ook) wel wat vaker stil mogen staan met de welvaart die wij kennen. Dat wij uberhaupt de mogelijkheid hebben om te discussieren over kleinigheden zoals het sluiten van een bepaalde winkel, of grotere dingen als openbaar vervoer en onderwijs, of nog grotere dingen zoals edcues voor de slavernij. In die landen is men veelal bezig om alleen maar te overleven en al de rest is al luxe.

ShowyHummingbird30

ShowyHummingbird30

17-12-2022 om 14:40

Dat vrouwen in hun eentje het gezin draaiende houden zie je ook veel in Suriname en op de Antillen. Iets met klok en klepel - als iemand betere uitleg heeft, graag: tijdens slavernij en apartheid werden gezinnen regelmatig uit elkaar gerukt (verkocht, gedwongen ver weg te werken en zo). Dat dwong vrouwen om alles in hun eentje te doen, omdat hun partner van de een op de andere dag weg kon zijn. En mannen om zich niet teveel te hechten en bezig te houden met dat gezin. Want voor je wist was je je gezin kwijt. Dat soort patronen zijn er over de eeuwen heen ingeslopen, en het zal ook fors tijd nodig hebben om weer ongedaan te maken.

Wij sorry, zij happy tralala

BrightEchidna89

BrightEchidna89

17-12-2022 om 21:37

Coreopsis schreef op 17-12-2022 om 14:40:

Dat vrouwen in hun eentje het gezin draaiende houden zie je ook veel in Suriname en op de Antillen. Iets met klok en klepel - als iemand betere uitleg heeft, graag: tijdens slavernij en apartheid werden gezinnen regelmatig uit elkaar gerukt (verkocht, gedwongen ver weg te werken en zo). Dat dwong vrouwen om alles in hun eentje te doen, omdat hun partner van de een op de andere dag weg kon zijn. En mannen om zich niet teveel te hechten en bezig te houden met dat gezin. Want voor je wist was je je gezin kwijt. Dat soort patronen zijn er over de eeuwen heen ingeslopen, en het zal ook fors tijd nodig hebben om weer ongedaan te maken.

Ga je nu echt dit mannelijk gedrag koppelen aan de slavernij? Alsof dit een gevolg daarvan is? 

Valdemar schreef op 17-12-2022 om 21:37:

[..]

Ga je nu echt dit mannelijk gedrag koppelen aan de slavernij? Alsof dit een gevolg daarvan is?

Waarom zou dat niet kunnen?

ZanyHeron88

ZanyHeron88

17-12-2022 om 21:43

Valdemar schreef op 17-12-2022 om 21:37:

[..]

Ga je nu echt dit mannelijk gedrag koppelen aan de slavernij? Alsof dit een gevolg daarvan is?

Ik krijg het gevoel dat alle ellende / gemiste kansen daarop wordt gegooid. 

Ik heb Joodse familieleden, dat is geloof ik ook een groep die aardig wat ellende heeft doorstaan, maar over het algemeen zijn ze nog best succesvol en doet het land het meer dan goed. 

Paracelsus schreef op 17-12-2022 om 21:43:

[..]

Ik krijg het gevoel dat alle ellende / gemiste kansen daarop wordt gegooid.

Ik heb Joodse familieleden, dat is geloof ik ook een groep die aardig wat ellende heeft doorstaan, maar over het algemeen zijn ze nog best succesvol en doet het land het meer dan goed.

Je hebt geen ban gekregen voor die discriminerende uitspraak die weggeknipt is?

knip

ZanyHeron88

ZanyHeron88

17-12-2022 om 22:17

Elaine68 schreef op 17-12-2022 om 22:16:

[..]

Je hebt geen ban gekregen voor die discriminerende uitspraak die weggeknipt is?

Wat was er discriminerend aan mijn vraag? Ik stelde gewoon een vraag. 

Paracelsus schreef op 17-12-2022 om 22:17:

[..]

Wat was er discriminerend aan mijn vraag? Ik stelde gewoon een vraag.

Ik heb het niet gelezen, ik zie alleen dat het kennelijk discriminerend en provoocerend was dus het verbaast me dat je geen ban gekregen hebt.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.