Nieuws en actueel
Daglichtlamp
09-11-2024 om 11:50
Jodenhaat in Nederland
Laten we hier verder praten over de verschrikkelijke gebeurtenissen in Amsterdam, de oorzaken, de gevolgen.
felija
04-05-2026 om 16:36
Ontopic: een hele enge en nare ontwikkeling, ook als het om Jodenhaat gaat:
https://www.aivd.nl/onderwerpen/aandachtsgebieden/extremisme/rechts-extremisme
"Haat jegens het vreemde
De AIVD spreekt van rechts-extremisme als aan de definitie van extremisme wordt voldaan en daarbij een of meer van de volgende denkbeelden centraal staan:
- Racisme en wit superioriteitsdenken;
- antisemitisme;
- omvolkingstheorie;
- vreemdelingenhaat (inclusief moslimhaat);
- haat jegens vreemde (cultuur)elementen;
- ultranationalisme.
Kenmerkend voor rechts-extremistische groepen is de boodschap dat er in Nederland sprake is van bewuste 'omvolking': een duistere Joodse macht zou massamigratie aanwakkeren om in westerse landen de witte bevolking te verzwakken of te vervangen. Hiervoor zou de 'linkse elite' van overheid, rechtspraak, media en wetenschap ingezet worden. Deze feitelijke onjuiste complottheorie staat internationaal bekend als the great replacement."
Daglichtlamp
04-05-2026 om 17:06
Ik zou iedereen willen aanraden om boeken te lezen die gaan over de periode voor de oorlog. De naziterreur ging niet in één keer van nul naar honderd. Die werd geleidelijk opgebouwd, tot we uiteindelijk uitkwamen bij de massamoord die gepleegd is. Ik zie veel te veel parallellen met juist die periode.
rionyriony
04-05-2026 om 17:34
Hier een docu over de ontwikkelingen, Herschel Grynszpan en de Kristallnacht: https://npo.nl/start/afspelen/de-joodse-wereld-een-dappere-joodse-jongen
Denksport
16-05-2026 om 22:46
Het moet niet gekker worden zeg. NOS Journaal Laat van gister: "daarmee wordt de nakba, de verdrijving van honderdduizenden palestijnen tussen 1947 en 1949 herdacht, zodat de staat Israël kon worden gesticht". Hoe verzinnen ze het?! Ik weet niet eens waar ik moet beginnen met ontkrachten van deze onzin...
Handschoenvrouw
17-05-2026 om 03:11
Denksport schreef op 16-05-2026 om 22:46:
Het moet niet gekker worden zeg. NOS Journaal Laat van gister: "daarmee wordt de nakba, de verdrijving van honderdduizenden palestijnen tussen 1947 en 1949 herdacht, zodat de staat Israël kon worden gesticht". Hoe verzinnen ze het?! Ik weet niet eens waar ik moet beginnen met ontkrachten van deze onzin...
Dat heb je vast niet goed gehoord.
BotteBijl
17-05-2026 om 04:19
Als je zo stellig bent dat het onzin is, verwacht ik eigenlijk wel dat je op z'n minst probeert een beginnetje te maken. Het zinnetje is vrij kort.
Is het het woordje "verdrijving" waar je moeite mee hebt of het woordje "zodat"?
Dit was overigens wel letterlijk de zin die in het journaal gezegd werd.
rionyriony
17-05-2026 om 07:43
Eind 47. De Joods-nationalistische beweging en de Palestijns-Arabische beweging waren het oneens over een gebied met de naam Palestina, oftewel Land van Israël. De Joden wilden het opsplitsen in staten voor Joden en voor de Arabieren.
De Arabieren wezen dit af en af begonnen een oorlog. Palestijnse milities schoten op hun Joodse buren en dit groeide uit tot een burgeroorlog tussen Joden en Arabieren in Palestina. Er werd een Jihad uitgeroepen tegen de Joden.
Arabische legers, godsdienstig gedreven (Islam), trokken Palestina binnen voor deze heilige oorlog, voor wat zij beschouwden als hun land, moslim-Arabisch land. Beide zijden vielen elkaar aan, Joden met veel meer succes.
Honderduizenden Arabische bewoners vluchtten naar veiliger gebied, vaak helemaal naar libanon, Jordanië of Syrië.
In het begin was er hoop dat de Israëliers zouden toestaan dat de Palestijnen terug mochten keren. maar de nieuwe staat Israël besloot dat er geen terugkeer zou komen. Het idee was absoluut om een Joodse meerderheid in het land te hebben. Het is een basisrecht voor de Joodse natie om te zijn als alle andere naties en om zichzelf te besturen als onafhankelijke staat.
Het probleem zou anders geweest zijn dat de Joden tot in de eeuwen der eeuwen aangevallen zouden worden door door Jihad gedreven islamitisch/Palestijnse bewoners op hun eigen grond. Deze mensen hebben als motief om zich dood te vechten voor heilig land. Daar helpt geen argument van welke aard ook tegen.
Deze clash tussen twee verschillende werelden wordt vaak onder tafel gepraat door mensen die toch blijven geloven dat het alleen om verdeling van land gaat. Veelal Christenen die beter zouden moeten weten.
725.000 van hen moesten dus vertrekken uit wat later Israël werd of vluchtte op eigen initiatief. Die mensen hadden geen huis of enige vorm van onderdak. Ze kregen hulp van een daartoe opgerichte organisatie om kortdurend humanitaire hulp te bieden (tenten en voedsel) totdat steun niet meer nodig zou zijn.
Maar hun godsdienst, de Islam, zal nooit land opgeven wat ooit van hen was geweest. En heeft grote delen van de wereld, waaronder Europa, voor hun uiteindelijke doeleinden gestrikt: de ondergang van de Joden.
Velen van hen zitten nu hier, gesteund door Iran. Ze hebben heel veel vingertjes in de pap.
Emel
17-05-2026 om 07:52
Jammer dat je je toevlucht zoekt tot AI gegenereerde tekst. Je weet dat je chatgpt en dergelijke alles kunt laten beweren met de juiste prompt?
rionyriony
17-05-2026 om 08:08
Dank voor het compliment (denk ik)
maar ik heb dat helemaal zelf opgesteld aan de hand van verschillende documenten en gezond verstand, en geen enkel moment AI geconsulteerd daartoe.
(En nu zit Emel koortsachtig te denken: wat zal ik vervolgens diskwalificeren want alles wat niet links is is niet waar, immers.)
Emel
17-05-2026 om 08:11
Lol. Je manier van schrijven en typografie in je langere stukken is typisch voor chat. ("een beetje van AI en een beetje van mezelf")
rionyriony
17-05-2026 om 08:25
Emel schreef op 17-05-2026 om 08:11:
Lol. Je manier van schrijven en typografie in je langere stukken is typisch voor chat. ("een beetje van AI en een beetje van mezelf")
Ja toen ik tien of elf was gebruikte ik al officieel klinkende taal volgens de leraar toen. Niet zo erg als drs P. maar toch een eind die richting op.
Prettige zondag iedereen.
Emel
17-05-2026 om 08:33
Tip dan voor de volgende keer dat je AI gebruikt: kopieer als platte tekst, dan zijn de vetgedrukte stukken weg. En lees het even door op zinnen die grammaticaal weliswaar kloppen maar qua semantiek wat raar zijn. Daar is AI namelijk minder goed in.
Voor mij ben je nu volstrekt niet meer serieus te nemen als forummer.