Nieuws en actueel Nieuws en actueel

Nieuws en actueel

Jodenhaat in Nederland

Laten we hier verder praten over de verschrikkelijke gebeurtenissen in Amsterdam, de oorzaken, de gevolgen.

Thora schreef op 16-12-2025 om 11:26:

[..]

Als hun regels zo streng zijn mogen ze überhaupt de straat niet op. Al die vrouwen zonder hoofddoeken zijn dan ook verboden binnen hun opvattingen.

Klopt, de straten in Limburg zijn sowiezo geregeld besprenkeld met gezegend wijwater. Veel mensen laten hun huis door een pastoor zegenen voordat ze er gaan wonen.

Libertine schreef op 16-12-2025 om 12:50:

[..]

Wat is er mis met bepaalde bijbanen vermijden omdat het niet strookt met je overtuiging? Een vegetarier vermijdt een baan bij de slager, een alcoholist die bij het café, de atheïst bij het Leger des Heils etc. Who cares echt.

Dat is een keuze van de vegetariër. Het leger des Heils hoort neutraal te zijn. Een vrijwilliger hoort niet te kijken naar het geloof als hij/zij iemand gaat helpen.

De manier waarop die man 'spuist' over een bijbaantje van.... (en noemt dan een rits islamitische voornamen) lijkt op een....... En doet hierbij zeer neerbuigend over 'de ongelovige' mens die een fles wijn wil kopen. En zegt over meisjes die een bijbaan hebben: Dochters van wie? Van geesten van jee van een andere planeet? Nee onze dochters. Heftige zondes dit soort werkzaamheden.

Nee, heftig dit soort toespraken. Ik kan niet zeggen 'who cares'. Maar jullie 'cares' het wel een heleboel als ik een politicus of politie noem, vanwege hun aanwezigheid op een halalbeurs.

Daglichtlamp

Daglichtlamp

16-12-2025 om 14:40 Topicstarter

Fleurtje_5 schreef op 16-12-2025 om 14:23:

[..]

Het leger des Heils hoort neutraal te zijn.

Het Leger des Heils is een christelijke organisatie. Ze helpen iedereen, maar ze vragen wel van hun hulpverleners om christen te zijn. Wat heb je daar precies op tegen? 

[..]

Dat is een keuze van de vegetariër. Het leger des Heils hoort neutraal te zijn. Een vrijwilliger hoort niet te kijken naar het geloof als hij/zij iemand gaat helpen.

De manier waarop die man 'spuist' over een bijbaantje van.... (en noemt dan een rits islamitische voornamen) lijkt op een....... En doet hierbij zeer neerbuigend over 'de ongelovige' mens die een fles wijn wil kopen. En zegt over meisjes die een bijbaan hebben: Dochters van wie? Van geesten van jee van een andere planeet? Nee onze dochters. Heftige zondes dit soort werkzaamheden.

Nee, heftig dit soort toespraken. Ik kan niet zeggen 'who cares'. Maar jullie 'cares' het wel een heleboel als ik een politicus of politie noem, vanwege hun aanwezigheid op een halalbeurs.

Het leger des Heils IS gestoeld op een kerkelijke achtergrond. Ze zijn bereid iedereen te helpen maar NEUTRAAL ZIJN ZE NIET. Ze hangen een geloof aan en daarom niet NEUTRAAL op de manier die jij bedoelt. 

Daglichtlamp schreef op 16-12-2025 om 14:40:

[..]

Het Leger des Heils is een christelijke organisatie. Ze helpen iedereen, maar ze vragen wel van hun hulpverleners om christen te zijn. Wat heb je daar precies op tegen?

Vind ik best raar. Ze mogen blij zijn met alle vrijwilligers die bereid zijn te helpen. Daar zou de geloofsovertuiging helemaal niet aan de orde moeten zijn.

Ik begrijp het Leger des Heils wel dat ze graag Christelijke vrijwilligers hebben. Hun daden komen voort uit de levenswijze van Christus. Zolang er maar geen onderscheid gemaakt wordt als ze iemand helpen. En dat gebeurt volgens mij niet. Jezus keek ook niet wie of wat iemand was die hij hielp.

Het Leger des Heils is een professionele organisatie met betaalde krachten die gewoon diploma's moeten hebben hoor. 

Er zullen ook wel vrijwilligers zijn om soep uit te delen, maar de hulpverleners zijn gewoon geschoold net als overal en krijgen betaald.  En die moeten christelijk zijn. Vrijwilligers hoeven geen christen te zijn. Zie https://www.legerdesheils.nl/identiteit

En het LdH helpt iedereen, ook mensen die geen christen zijn. Ze willen goed doen uit eigen overtuiging, en niet om je te bekeren bij de soep. 

Zilver_gray schreef op 16-12-2025 om 15:25:

[..]

Vind ik best raar. Ze mogen blij zijn met alle vrijwilligers die bereid zijn te helpen. Daar zou de geloofsovertuiging helemaal niet aan de orde moeten zijn.

En dat is dus ook niet zo. 

Het leger des Heils hoort neutraal te zijn. 

Waarom? omdat jij dat vindt? 

Een vrijwilliger hoort niet te kijken naar het geloof als hij/zij iemand gaat helpen.

Dat doen ze ook niet. Ze helpen iedereen, ongeacht diens geloof. En als ze een dakloze een kom soep geven staan ze open voor een gesprek over zingeving als diegene dat zelf wil, maar die kom soep krijgt hij ook als hij niet over Jezus wil praten. 

Het is eigenlijk een beetje offtopic om hierop door te gaan, maar zo krijg je dus ruzies over geloof: als mensen uitgaan van aannames ipv te checken hoe het zit. 

in het verleden heb ik ooit een sollicitatie brief gestuurd naar LdH, ik ben HBO geschoold en de baan was precies gericht op mijn studie maar ik werd eigenlijk voor het gesprek als afgewezen omdat ik het christelijke geloof niet wilde uitdragen en dat was een vereiste. Je hoefde niet te prediken maar moest mensen wel actief overtuigen ( wat ik prediken vond). Het schijnt tegenwoordig minder streng te zijn maar alle hulpverleners die ik tegen kom vanuit het LdH zijn nog christelijke en dragen het uit. 

Daglichtlamp schreef op 16-12-2025 om 14:40:

[..]

Dat maakt niet uit. Ze helpen ook anders-gelovigen. Dus wat ik zeg 'ze helpen iedereen'. En zo hoort het ook. Het Rode Kruis is ook neutraal, althans dat horen ze te zijn. Voor moslims is het christelijk vanwege de naam 'kruis', maar ze werken gewoon neutraal. Ook een Jood kan bij het Rode Kruis werken.

Een vriendin van mij is vrijwilliger bij een onderdeel van het Leger des Heils. Zij gaat echt niet vragen of men christen is, of Joods, Boedhist, ongelovig of moslim. Volgens mij is zij zelf niet echt gelovig.

@Ginevra, Waarom? Zei ik iets anders dan jij? Wat ik al zei: een vrijwilliger hoort niet te kijken naar het geloof als hij/zij iemand gaat helpen. En dat doet men hopelijk ook niet. Dat zou ik ongepast vinden als een vrijwilliger/hulpverlener daar naar zou kijken, dat zou nl discriminatie zijn op grond van geloof. (Gek hé? Tuurlijk niet gek.)

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.