Nieuws en actueel Nieuws en actueel

Nieuws en actueel

Jodenhaat in Nederland

 Laten we hier verder praten over de verschrikkelijke gebeurtenissen in Amsterdam, de oorzaken, de gevolgen.


Die Arabische "catastrofe" is eigenlijk een geval van zelfoverschatting geweest; die Palestijnen zouden dat hun leiders kwalijk moeten nemen, die hun ook schandalig hebben laten vallen. Die leiders lapten de VN-beslissingen aan hun laars, gingen de strijd aan om Joden daar te verdrijven en gaven de bewoners verkeerde adviezen alsof het niks was. 

Kennelijk komen leiders overal mee weg. Zie je ook in Nederland. Rutte heeft van Nederland een puinzooi gemaakt en werd beloond met een uiterst lucratieve baan. Deze strekking schijnt zich te herhalen: tweespalt zaaien, de mensen laten betalen voor hun eigen onkunde, voordeeltjes scoren en na vier jaar wegwezen naar een nog beter betaalde baan. Daarna mag Nederland, ooit zo'n prachtig vrij democratisch land, naar de verdoemenis gaan.

Goh, ga je hier nu weer een Israel Palestina draadje van maken?

Voor wie geinteresseerd is, een onderzoeksartikel in Haaretz. De collectieve herinnering van veel Israeliers (en wellicht ook van sommige Nederlanders zoals jij RR) is erg gekleurd, en klopt niet met de feiten.

Een van de gruwelijke getuigenissen van een IDFer:

"Every night, Arabs would cross the Jordan from the East Bank to the West Bank. We blocked these crossings and received orders to shoot to kill, without prior warning. Indeed, such shots were fired every night at men, women and children, even on moonlit nights when it was possible to identify those crossing. That is, to distinguish between men and women and children. In the morning, we would go out to scan the area, and we would kill, by explicit order of the officer present, those who were alive, including those hiding and the wounded. After the killing was over, we would cover the bodies with dirt until a tractor arrived."

De directe link:
https://www.haaretz.com/israel-news/israel-security/2026-06-04/ty-article-magazine/.highlight/we-were-ordered-to-kill-the-1967-nakba-that-israelis-dont-know-about/0000019e-93c7-d0a9-a7df-b3df1c6a0000

En voor wie dat niet kan lezen, een alternatieve link naar hetzelfde artikel:
https://archive.ph/GFb0B

@forumbeheer, als het niet de bedoeling is om hier over Israel en Palestina te schrijven, haal dan maar weg. Maar dan graag óók al de berichten hiervoor van anderen die daar over gaan. Gelijke monniken (rabbijnen, imams) gelijke kappen, toch?

Jaa, dissidenten heb je overal. Je hebt ook bijvoorbeeld Nederlanders die het beleid van Nederland haten maar dan toch profijt hebben van Nederland. Zo ook Israeliers die niet achter hun regering staan omdat ze een ander ideologie aanhangen. Waaronder ze geen schijn van kans op overleven zouden hebben. Ze calculeren dan dat hun partij toch nooit zou regeren dus dat kunnen ze veilig doen.

Zelfhaat heb je vooral bij links en ultralinks. En vooral de Joden zijn daar sterk in. Een enorme zelfkritiek. 

Ik denk niet dat de Haaretzklanten serieus onder het beleid zouden willen leven waar ze in theorie achter staan want dan weten ze wel dat ze veel minder kans op overleven zouden hebben. Maar hun liberaal-linkse geest zou dat wel zo willen. Het zou zo horen te kunnen..

Tussen droom en daad staan praktische bezwaren in de weg.

Wat is eigenlijk de reden dat je zelden of nooit inhoudelijk reageert, maar vrijwel alleen maar met drogredenen strooit?

Ik denk dat Israël het stadium allang voorbij is waarin ze nog konden geloven dat het leven door overleg veiliger kon worden gemaakt. Nu ze alleen op zichzelf zijn aangewezen gaan ze volledig voor zichzelf. 

Ik geloof dat Israël ook geen lievertje is maar in oorlogssituaties draait het erom te winnen van de vijand, die zelf ook de boel naar zijn hand zou willen zetten en ook niet uit is op vrede zonder overwinning. 

Als je al zolang bent aangevallen en bestookt door de vijand dan hebben veel soldaten ook als privépersoon pijnlijk persoonlijk verlies geleden en er zijn situaties denkbaar waarin mensen doordraaien en, hoewel ze het niet mogen, toch de verantwoordelijke willen laten boeten. Een dergelijke persoonlijk gemotiveerde vendetta en amok zijn nooit uit te sluiten tijdens een oorlog.

En dit gebeurt overal; er wordt alleen slechts selectief bericht van gedaan. Van de ene partij wel en de andere, aardiger gevonden partij, niet. Ook de eigen positie moet door deze willekeurige berichtgeving worden versterkt. Dit zijn alleaal relevante krachten die spelen. 

De enige conclusie die ik trek is: een oorlog is hard en naar, maar soms heb je geen keus en moet je daarin  je eigen koers varen. Degene die wint schrijft de geschiedenis. Degene die op vrede uit is en niet bereid is te vechten voor zijn mensen en zijn land, verliest.

rionyriony schreef op 15-06-2026 om 06:28:

---
Als je al zolang bent aangevallen en bestookt door de vijand dan hebben veel soldaten ook als privépersoon pijnlijk persoonlijk verlies geleden en er zijn situaties denkbaar waarin mensen doordraaien en, hoewel ze het niet mogen, toch de verantwoordelijke willen laten boeten. Een dergelijke persoonlijk gemotiveerde vendetta en amok zijn nooit uit te sluiten tijdens een oorlog.

En dit gebeurt overal; er wordt alleen slechts selectief bericht van gedaan. Van de ene partij wel en de andere, aardiger gevonden partij, niet. Ook de eigen positie moet door deze willekeurige berichtgeving worden versterkt. Dit zijn alleaal relevante krachten die spelen.

De enige conclusie die ik trek is: een oorlog is hard en naar, maar soms heb je geen keus en moet je daarin je eigen koers varen. Degene die wint schrijft de geschiedenis. Degene die op vrede uit is en niet bereid is te vechten voor zijn mensen en zijn land, verliest.

Grappig als het niet zo triest was.

Wat je hier schrijft is letterlijk van toepassing op de Palestijnen en Palestijns verzet. Waarom vind je dit wél gerechtvaardigd als het om Israëliërs en het IDF gaat, maar niet als het om Palestijnen gaat? 

Noortje100 schreef op 15-06-2026 om 10:40:

[..]

Grappig als het niet zo triest was.

Wat je hier schrijft is letterlijk van toepassing op de Palestijnen en Palestijns verzet. Waarom vind je dit wél gerechtvaardigd als het om Israëliërs en het IDF gaat, maar niet als het om Palestijnen gaat?

Om te janken is het! 

Het meten met 2 maten zodra het Israël/ Palestijnen betreft is werkelijk bedroevend.

Daar is een hele historie aan vooraf gegaan die de dingen in ander perspectief plaatsen dan jij vermoedelijk voor waar aanneemt. 

Maar ik laat de gelegenheid om het voor de 1057ste keer uit te leggen voorbij gaan. Ik zou erover lezen, en niet alleen uit één bron.

rionyriony schreef op 15-06-2026 om 11:31:

Daar is een hele historie aan vooraf gegaan die de dingen in ander perspectief plaatsen dan jij vermoedelijk voor waar aanneemt.

Maar ik laat de gelegenheid om het voor de 1057ste keer uit te leggen voorbij gaan. Ik zou erover lezen, en niet alleen uit één bron.

Dat advies zou je zelf misschien ter harte kunnen nemen.

rionyriony schreef op 15-06-2026 om 11:31:

Daar is een hele historie aan vooraf gegaan die de dingen in ander perspectief plaatsen dan jij vermoedelijk voor waar aanneemt.

Maar ik laat de gelegenheid om het voor de 1057ste keer uit te leggen voorbij gaan. Ik zou erover lezen, en niet alleen uit één bron.

Dit bericht had ik exact aan jou kunnen typen. 

rionyriony schreef op 15-06-2026 om 11:31:

Daar is een hele historie aan vooraf gegaan die de dingen in ander perspectief plaatsen dan jij vermoedelijk voor waar aanneemt.

Maar ik laat de gelegenheid om het voor de 1057ste keer uit te leggen voorbij gaan. Ik zou erover lezen, en niet alleen uit één bron.

Beste RR.

Er is een hele historie aan vooraf gegaan die de dingen in een ander perspectief plaatst dan jij vermoedelijk voor waar aanneemt.

Maar ik laat de gelegenheid om het voor de 1057ste keer uit te leggen voorbij gaan. Ik zoek zelf altijd meerdere bronnen, juist ook van "de andere kant", zodat ik een gefundeerde mening kan vormen. Ik raad je aan dat ook eens te doen, en je niet te baseren op uitsluitend bronnen die het narratief van de Israëlische regering napraten.

Emel schreef op 11-06-2026 om 07:35:

Goh, ga je hier nu weer een Israel Palestina draadje van maken?

@forumbeheer, als het niet de bedoeling is om hier over Israel en Palestina te schrijven, haal dan maar weg. Maar dan graag óók al de berichten hiervoor van anderen die daar over gaan. Gelijke monniken (rabbijnen, imams) gelijke kappen, toch?

Als er op NOS Journaal Laat wordt gezegd: "Op verschillende plaatsen in Nederland is vanavond stilgestaan bij de nakba. Daarmee wordt de verdrijving van honderdduizenden palestijnen tussen 1947 en 1949 herdacht zodat de staat Israël kon worden gesticht." dan leg ik uit dat dit flauwekul is en dan wordt daar op geageerd door verschillende forummers. Die forummers beweren dat het toch echt allemaal wél waar is want wat er gezegd is door de NOS betekent héél wat anders en "ze" hebben dat daar toch echt wél gedaan en het is allemaal hullies schuld. Ik houd het dan keurig bij het onderwerp, namelijk Jodenhaat in Nederland. Maar andere forummers maken er toch echt weer een Israël vs. Palestinaverhaal van. Want in Nederland is blijkbaar niks aan de hand...

En voor wie het nog niet doorhad: ik vind het op deze manier verdraaien van feiten helemaal aansluiten bij het topic.

je bent en blijft steengoed in het verdraaien van andermans onderbouwde posts, als de inhoud jou niet zint, zonder zelf overigens enige moeite te doen om inhoudelijk te reageren. 

felija schreef op 19-06-2026 om 15:55:

je bent en blijft steengoed in het verdraaien van andermans onderbouwde posts, als de inhoud jou niet zint, zonder zelf overigens enige moeite te doen om inhoudelijk te reageren.

Nogmaals: het enige feit hier is dat de NOS poep praat. De rest is bullshit. En off-topic.

Denksport schreef op 19-06-2026 om 19:12:

[..]

Nogmaals: het enige feit hier is dat de NOS poep praat. De rest is bullshit. En off-topic.

Nogmaals, dat vind jij, het is slechts jouw mening die niet strookt met de feiten, zoals een andere forummer goed inhoudelijk verwoordde. Daar ben je nooit inhoudelijk op ingegaan. Daarmee wordt het jouw bullshit en offtopic. 

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.