Nieuws en actueel
Daglichtlamp
09-11-2024 om 11:50
Jodenhaat in Nederland
Laten we hier verder praten over de verschrikkelijke gebeurtenissen in Amsterdam, de oorzaken, de gevolgen.
krulliebollie
12-04-2026 om 17:27
Er is niemand die zegt dat wat er in de afgelopen eeuwen het Joodse volk is aangedaan goed is. Er is niemand die zegt dat wat Hezbollah, Hamas, Isis of welke terroristische organisatie dan ook, mensen ( Joden, Christenen of andere minderheidsgroepen ) goed is. Alleen kun je niet ontkennen dat ook Netanyahu ( lees dat ik niet zeg het Joodse volk) en zijn kornuiten ook hele vieze, foute spelletjes spelen.
ik denk dat iedere vorm van geweld tegen wie dan ook fout is! En met mij denken er hier vele zo over. Tegen Joden of door Joden. Geweld is fout!
felija
12-04-2026 om 17:39
krulliebollie schreef op 12-04-2026 om 17:27:
Er is niemand die zegt dat wat er in de afgelopen eeuwen het Joodse volk is aangedaan goed is. Er is niemand die zegt dat wat Hezbollah, Hamas, Isis of welke terroristische organisatie dan ook, mensen ( Joden, Christenen of andere minderheidsgroepen ) goed is. Alleen kun je niet ontkennen dat ook Netanyahu ( lees dat ik niet zeg het Joodse volk) en zijn kornuiten ook hele vieze, foute spelletjes spelen.
ik denk dat iedere vorm van geweld tegen wie dan ook fout is! En met mij denken er hier vele zo over. Tegen Joden of door Joden. Geweld is fout!
Zo 'simpel' is het, maar dat valt blijkbaar niet te begrijpen.
Zilver_gray
12-04-2026 om 19:51
MakePeaceNotWar schreef op 12-04-2026 om 16:48:
[..]
Oké ik begrijp het.
Ik had een hele lap text getypt. Maar ik heb het weggehaald; heeft helemaal geen zin om mijn standpunt aan jou proberen duidelijk te maken.
En nee je begrijpt er helemaal niks van.
felija
12-04-2026 om 19:58
Zilver_gray schreef op 12-04-2026 om 19:51:
[..]
Ik had een hele lap text getypt. Maar ik heb het weggehaald; heeft helemaal geen zin om mijn standpunt aan jou proberen duidelijk te maken.
En nee je begrijpt er helemaal niks van.
Er wordt je gewoon doodleuk in de schoenen geschoven dat je antisemitisch bent en je Israël overal de schuld van geeft, alleen maar omdat je zeer terecht kritisch bent op het regime van Netanyahu en de zijnen. Het is echt te gek voor woorden! Het zal je maar gezegd worden.
Het was ook niet in zijn algemeenheid bedoelt, hij of zij reageerde specifiek op jouw post. Waanzin.
Zilver_gray
12-04-2026 om 20:14
felija schreef op 12-04-2026 om 19:58:
[..]
Er wordt je gewoon doodleuk in de schoenen geschoven dat je antisemitisch bent en je Israël overal de schuld van geeft, alleen maar omdat je zeer terecht kritisch bent op het regime van Netanyahu en de zijnen. Het is echt te gek voor woorden! Het zal je maar gezegd worden.
Het was ook niet in zijn algemeenheid bedoelt, hij of zij reageerde specifiek op jouw post. Waanzin.
Bizar! Die zit zo diep verstopt in haar slachtofferrol dat ze zaken niet meer objectief kan beoordelen. Treurig wel.
MakePeaceNotWar
12-04-2026 om 21:27
krulliebollie schreef op 10-04-2026 om 18:46:
[..]
Wat zeg jij toch een aparte dingen.
Ja apart is het zeker. Dat is wat keer op keer gebeurt is in de geschiedenis. Eeuw na eeuw beschaving na beschaving. Dat gaat tot duizenden jaren terug.
krulliebollie
12-04-2026 om 21:46
MakePeaceNotWar schreef op 12-04-2026 om 21:27:
[..]
Ja apart is het zeker. Dat is wat keer op keer gebeurt is in de geschiedenis. Eeuw na eeuw beschaving na beschaving. Dat gaat tot duizenden jaren terug.
Jammer dat dit het enige is waar je op reageert..
MakePeaceNotWar
12-04-2026 om 21:59
Ja weet je dit is een topic over Jodenhaat. Althans zo is de titel.
Waar gaat het allemaal over.
De ellende van onschuldige burgers in Gaza, Libanon, Iran.
De haat die links, rechts, gay, moslims enz te verduren krijgen.
Israel, Israel en nog eens Israel het grootste gevaar van de wereld. Alles wat Israël fout doet. Enz enz Enz. Ik zou de definities van antisemitisme eens goed doorlezen.
En dan komt er een jood voorbij in het topic die te diep in een slachtofferrol zit.
Echt serieus in een topic over Jodenhaat. Ongelooflijk dat dit zomaar mag op dit forum.
felija schreef op 12-04-2026 om 19:58:
[..]
Handschoenvrouw
12-04-2026 om 22:05
MakePeaceNotWar schreef op 12-04-2026 om 21:59:
Israel, Israel en nog eens Israel het grootste gevaar van de wereld. Alles wat Israël fout doet. Enz enz Enz. Ik zou de definities van antisemitisme eens goed doorlezen.
En dan komt er een jood voorbij in het topic die te diep in een slachtofferrol zit.
Echt serieus in een topic over Jodenhaat. Ongelooflijk dat dit zomaar mag op dit forum.[..]
Wat jij niet schrijft kan ik niet lezen.
felija
12-04-2026 om 22:59
MakePeaceNotWar schreef op 12-04-2026 om 21:59:
Echt serieus in een topic over Jodenhaat. Ongelooflijk dat dit zomaar mag op dit forum.[..]
Nog een keer, dat maak jij ervan: niemand hier schrijft dat Israël alles fout doet. Niemand hier schrijft dat Israël het grootste gevaar van de wereld is. Echt he-le-maal niemand. Dat is enkel jouw foutieve interpretatie.
Ongelofelijk dat we daar volkomen ten onrechte van worden beschuldigd op dit forum.
MakePeaceNotWar
13-04-2026 om 01:11
Miraval schreef op 10-04-2026 om 20:22:
https://eenvandaag.avrotros.nl/artikelen/joodse-student-nati-28-wordt-bedreigd-en-uitgescholden-maar-hij-blijft-zijn-keppel-dragen-163215
Om maar terug ontopic te gaan, de ervaring van een Joodse student. Vreselijk wanneer je zo in angst moet leven wanneer je openlijk voor je geloof uit wil komen in Nederland. En uit zijn woorden blijkt dat er wel degelijk mensen (niet allemaal, maar zijn voorbeeld) zijn die wat gebeurd in Gaza niet los kunnen zien van de Joden in andere landen. Alsof alle Joden schuldig zijn aan wat er met de Palestijnen gebeurd.
https://www.parool.nl/amsterdam/halsema-over-uitspraak-op-pro-palestinaprotest-zuiver-antisemitisme-ik-word-hier-misselijk-van~bdcf709d/
Ondertussen kon op De Dam een fietsenmaker uit Amsterdam openlijk door een microfoon roepen dat het kankergezwel uitgeroeid dient te worden en woorden in de strekking van "jammer dat het toen niet afgemaakt is". Wederom een uitlating waar alle Joden verantwoordelijk worden gehouden voor de daden van de regering Netanyahu.
https://www.ewmagazine.nl/ingezonden-opinie/opinie/2026/03/antisemitisme-antizionisme-geweld-rotterdam-amsterdam-1548625/
Wellicht een gekleurde column van een (rechts) magazine, maar het geeft wel het samengaan van tegen het zionisme zijn en antisemitisme, voor velen is een Zionist een verkapt woord voor Jood, want dat is niet strafbaar zoals antisemitisme dat wel is. En wat is er feitelijk mis met Zionisme? Is dat niet de wens voor een eigen Joodse Staat? Ben je dan als tegenstander van het Zionisme ook niet tegen het bestaan van Israël?
En onze mevrouw Letschert, destijds nog werkzaam bij de Universiteit van Maastricht, is nu een minister in ons nieuwe kabinet, iemand die niet in staat was het antisemitisme op die Universiteit de kop in te drukken.
Het zou een mooie boel worden in de wereld wanneer we alle Amerikanen verantwoordelijk houden voor wat Trump uitspookt, of alle Russen. Of, alle moslim mannen voor het beleid van de Taliban. Alle Soedanezen voor de burgeroorlog en genocide die daar gaande is. En toch werkt het voor veel mensen voor Joden wel zo, jij bent Jood dus steun je Netanyahu. Je komt uit Israël dus ben je een k*nker Zionist.
Dank je wel Mireval voor het delen van de links.
Ik hoor zulke verhalen bijna wekelijks van studenten en scholieren. Echt verschrikkelijk.
Wat ik nog veel meer hartverscheurend vind, zijn de gesprekken die ik heb met Holocaust overlevenden. Zowel familie leden als mensen van mijn Shul. Die moeten op hun oude dag in angst leven in de 2.0 versie van de vorige eeuw.
Niet met angst voor zichzelf maar voor hun kinderen en kleinkinderen.
Hier in het topic hebben mensen strijd over wie meer medeleven heeft met Gazanen, Libanezen, Iraniërs en vooral met de vrouwen in die landen. En wie vooral niet!
De EO en NPO hebben een aantal goede documentaires gemaakt o.a.
UNWRA van een succesvolle organisatie met een goede toekomst in het begin tot heden. Vernietigend en zonder zicht op een normaal leven voor de bevolking. Ik werd er verdrietig en boos tegelijk van.
Hoe het is om Joods te zijn in NL.
Zijn Palestijnen joden.
De kibboetsen in het zuiden van Israël waar de grootste slachtpartijen en hebben plaatsgevonden waren juist de gemeenschappen die heel betrokken waren bij de mensen in Gaza.
Werkvergunningen, opleidingen, vrijwilligers die dagelijks zieke burgers van Gaza naar ziekenhuizen brengen voor behandelingen enz.
Daar zijn ze op een gruwelijke barbaarse manier voor verraden en afgestraft.
Stuk voor stuk indrukwekkend gemaakt. Confronterend en soms om
moeilijk om de diepe rauwe emoties van mensen uit dat hele gebied te zien.
Ik krijg de links ervan niet hier gedeeld. Of zijn ze al eerder gedeeld? Het kan zijn dat je de documentaires al gezien hebt.
Het grootste probleem met antisemitisme is dat het al een paar duizend jaar van generatie op generatie door de mensheid heen gaat. Geen generatie heeft ooit geleefd zonder uitbuiting, discriminatie, buitensluiten, moordpartijen vluchtende joden enz. Zowel de uitvoerders als de toeschouwers.
Er is nooit een periode geweest van meerdere generaties waarin er geen antisemitisme en volledige acceptatie was om die cirkel te doorbreken.
Ik heb het wel eens eerder geschreven dat een deel van de mensen het niet eens meer door hebben of bewust met slechte intenties doen. Voor een groot deel van de mensen worden joden=zionisten=Israel=Bibi niet als gelijkwaardig gezien en behandeld. Ik heb het zelf soms niet eens door zo normaal is het geworden.
En het is een openbaar forum dus mag je van mij in een topic over Jodenhaat in NL je afkeer voor Israël, alle misdaden die ze plegen herhalen enz.
Staat het een ieder vrij om zijn ongenoegen te uiten en medeleven te tonen voor de burgers in Iran, Libanon, Gaza de west bank. Veroorzaakt door Israël.
Dus nogmaals dank sowieso voor alle jouw prettige genuanceerde bijdragen hier op het forum. En zeker je bijdrage hier.
rionyriony
13-04-2026 om 06:31
Bedoel je deze @MPNW: https://npo.nl/start/afspelen/de-joodse-wereld-palestijnen-zijn-joden
Gecompliceerde gevoelens, verhoudingen, loyaliteitsconflicten. 't Is allemaal niet eenvoudig.