Nieuws en actueel
Daglichtlamp
09-11-2024 om 11:50
Jodenhaat in Nederland
Laten we hier verder praten over de verschrikkelijke gebeurtenissen in Amsterdam, de oorzaken, de gevolgen.
Koko67
25-12-2025 om 10:23
PensioNada schreef op 25-12-2025 om 01:28:
[..]
Ze komen vaak uit landen waar autoriteiten corrupt zijn (of afwezig) en veel via het informele circuit wordt geregeld. Verder zie je die afkeer van autoriteiten vaak ook bij praktisch opgeleide Nederlanders. Helaas wordt homosexualiteit vaker wel dan niet geaccepteerd, dit geldt ook voor conservatieve westerse mensen. Hetzelfde geldt voor vrouwenrechten. Je ziet in de Verenigde Staten een beweging om vrouwen terug achter het aanrecht te krijgen. Ik heb soms het idee dat de afgelopen 50 jaar een soort verlicht interbellum was en dat we nu weer teruggaan naar stammen en facties die elkaar haten. Het zijn niet alleen Joden die dit over zich geen krijgen, maar ook homo's, moslims vrouwen, zwarten en latino's in de VS.
Dit zijn pubers die hier geboren zijn. Ik heb ook witte Nederlanders in de klas. Ik heb nog nooit meegemaakt dat die kinderen op deze manier over Nederland praten. Weleens een vrouwonvriendelijke opmerking, maar daar is altijd over te praten. En deze opmerking draaien ze dank wel weer terug en bieden hun excuus aan. Bij de pubers waarvan de ouders uit bovengenoemde landen komen kun je praten als brugman. Helpt helemaal niks.
Denksport
25-12-2025 om 10:40
Binnen de kortste keren gaat het er ook in dit topic, dat toch echt gaat over Jodenhaat in Nederland, weer over hoe erg het wel niet is met al die andere groepen, die hebben toch ook zo ontzettend te lijden onder discriminatie en haat en nee, hier op dit topic is echt helemaal niemand met een hekel aan Joden.
PensioNada
25-12-2025 om 10:57
Denksport schreef op 25-12-2025 om 10:40:
Binnen de kortste keren gaat het er ook in dit topic, dat toch echt gaat over Jodenhaat in Nederland, weer over hoe erg het wel niet is met al die andere groepen, die hebben toch ook zo ontzettend te lijden onder discriminatie en haat en nee, hier op dit topic is echt helemaal niemand met een hekel aan Joden.
??????
Wie zegt hier iets over discriminatie? Als er wangedrag is, ben ik er voor dat het aangepakt wordt. Maar wel alle soorten haat.
Denksport
25-12-2025 om 11:00
PensioNada schreef op 25-12-2025 om 10:57:
[..]
??????
Wie zegt hier iets over discriminatie? Als er wangedrag is, ben ik er voor dat het aangepakt wordt. Maar wel alle soorten haat.
Tuurlijk.
PensioNada
25-12-2025 om 11:06
Ik laat dit draadje net zoals het Israël draadje verder links liggen. Discussie is niet echt mogelijk.
Bakblik
25-12-2025 om 11:29
Maar zie/lees je dan niet dat we al discussiërend proberen naar oorzaken te zoeken en te benoemen wat er anders zou moeten in de maatschappij/op de scholen?
Koko67
25-12-2025 om 11:42
[..]
??????
Ik merk wel dat als het over jodenhaat gaat jij bij elke post moet aangeven dat ook moslims last hebben van van alles. Kun je een keer in een post aangeven dat jodenhaat een behoorlijk ding is in Nederland? Zonder er andere groepen meteen bij te halen?
amarna
25-12-2025 om 11:49
Waarschijnlijk willen sommigen dat we toegeven dat Jodenhaat erger is dan haat versus Moslims, LHBGTI'ers, mensen met een donkere huid, de westerse levenswijze, etc. ?
Jodenhaat is groter en van alle tijden maar in mijn ogen is alle haat net zo verwerpelijk!
Thora
25-12-2025 om 11:54
Poezie schreef op 24-12-2025 om 16:27:
[..]
"We", "we" "we". Spreek voor jezelf en houd op met voor mij (en anderen) te spreken. Je zit namelijk wat mij betreft helemaal fout.
Oh nu mag dat ineens niet meer?? Als het gaat over hoe goed WE het hier hebben en hoe racistisch WIJ allemaal zijn. Hoe ongastvrij en intolerant WIJ zijn. En dan heb ik het nog niet eens over alle negatieve zaken die aan ONS Nederlanders worden toebedeeld. Dan hoor je niemand. Maar nu wordt er ineens aanstoot aan genomen. Lekker selectief weer.
Thora
25-12-2025 om 11:59
[..]
??????
Zeker. Maar vooralsnog worden synagogen en Joods scholen zwaar bewaakt en Joodse feesten verstoord. Volgens mij is dit bij andere religies en rassen niet het geval of in ieder geval een stuk minder. First things first. Daarbij gaat het in deze topic over Jodenhaat. Genoeg redenen om niet iedere keer die anderhalve zielige moslim erbij te halen.
En nee, ik heb het niet specifiek over jou of Nicole of Felija of wie ook maar in het algemeen hier op het forum.
Denksport
25-12-2025 om 12:03
Koko67 schreef op 25-12-2025 om 11:42:
[..]
Ik merk wel dat als het over jodenhaat gaat jij bij elke post moet aangeven dat ook moslims last hebben van van alles. Kun je een keer in een post aangeven dat jodenhaat een behoorlijk ding is in Nederland? Zonder er andere groepen meteen bij te halen?
Dit inderdaad. Het voortdurend bagatelliseren van jodenhaat want anderen hebben ook zo'n last van haat.
Denksport
25-12-2025 om 12:18
Denksport schreef op 25-12-2025 om 12:03:
[..]
Dit inderdaad. Het voortdurend bagatelliseren van jodenhaat want anderen hebben ook zo'n last van haat.
En dat terwijl veel van die "anderen" juist gemeenschappelijk hebben dat ze, netjes gezegd, joden niet zo leuk vinden.
Koko67
25-12-2025 om 12:32
amarna schreef op 25-12-2025 om 11:49:
[..]
Waarschijnlijk willen sommigen dat we toegeven dat Jodenhaat erger is dan haat versus Moslims, LHBGTI'ers, mensen met een donkere huid, de westerse levenswijze, etc. ?
Jodenhaat is groter en van alle tijden maar in mijn ogen is alle haat net zo verwerpelijk!
Mag jij wel over “ we” praten? Ik werd er nogal op afgerekend.
amarna
25-12-2025 om 13:05
Koko67 schreef op 25-12-2025 om 12:32:
[..]
Mag jij wel over “ we” praten? Ik werd er nogal op afgerekend.
Ik bedoel met "we" iedereen die alle haat jegens bevolkingsgroepen verafschuwt.
Malibu2
25-12-2025 om 14:03
Koko67 schreef op 25-12-2025 om 11:42:
[..]
Ik merk dat dit mij ook erg dwars zit op dit topic.
Ja, discriminatie is breder dan alleen Jodenhaat, maar wanneer mensen steeds discriminatie van andere groepen erbij betrekken, dan hebben ze volgens mij niet in de gaten wat Jodenhaat werkelijk omhelst, hoe anders dat is, hoeveel dieper dat zit, hoe wijdverbreid het is en de gevaren ervan.