Nieuws en actueel Nieuws en actueel

Nieuws en actueel

Jodenhaat in Nederland

Laten we hier verder praten over de verschrikkelijke gebeurtenissen in Amsterdam, de oorzaken, de gevolgen.

amarna schreef op 24-12-2025 om 17:53:

[..]

Wat mij betreft ook! Ik vind de uitingen van haat versus Joden die jij noemt allerminst "normaal" maar misdadig.

En ik heb evengoed een afkeer van het gefulmineer van Wilders en zijn volgers tegen moslims.

Het is geen kwestie van of/of maar van en/en.

Ik kijk niet weg, veeg niets onder de tafel maar ik weet simpelweg niet wat ik als tolerante vredelievende burger tegen die haat naar diverse bevolkingsgroepen kan doen.

Idem

Koko67 schreef op 24-12-2025 om 18:22:

[..]

Ik lees veel van jouw posts en elke keer als ik ze lees denk ik dat ik hoop dat er veel types als jij werken op deze plaatsen. Ik vind je eerlijk, duidelijk maar ook ruimhartig overkomen. Niet wegkijkend, maar wel fair kijkend naar de problematiek.

Dank je!

De docenten waarmee ik werk en de overige vrijwilligers staan er op dezelfde manier in. Soms is het best zwaar, alle docenten weten inmiddels de betekenis van de meeste Arabisch scheldwoorden. En kunnen acuut ingrijpen als iemand hoer in het Arabisch naar haar hoofd krijgt bijvoorbeeld.

De ochtend voor mij van 9.00 tot 12.30 is echt genoeg. Als alles leuk en gezellig is dan kan ik nog wel even door maar na een eerste incident ben je constant alert om in de gaten te houden dat het niet uit de hand loopt.  Oekraïense kinderen, Syrische christenen en heel veel moslims met af en toe iemand uit Thailand of China erbij maakt het best ingewikkeld zeker doordat ze elkaar niet goed begrijpen. 

Ik heb een Koerd en 2 Turken in mijn klas. Die haten elkaar. En 3 jongens uit Eritrea. 2 daarvan zijn pro regering. 1 jongen ( en die is fanatiek) is een flinke tegenstander( zijn ouders zijn dissidenten) en dan heb ik nog 4 Somaliers en die zijn van verschillende clans. Ook zij moeten niks van elkaar weten. En het gekke is, wat ze bindt is hun zeer negatieve kijk op Nederland. 

Maar inmiddels heb ik ( en in het afgelopen jaar al 3 collega’s) ontslag genomen en ben ik over een maand weg. Ik ga werken op een overwegend witte school. Het lukt me niet meer. Van al mijn idealen is niks meer over.

Koko67 schreef op 24-12-2025 om 20:17:

Ik heb een Koerd en 2 Turken in mijn klas. Die haten elkaar. En 3 jongens uit Eritrea. 2 daarvan zijn pro regering. 1 jongen ( en die is fanatiek) is een flinke tegenstander( zijn ouders zijn dissidenten) en dan heb ik nog 4 Somaliers en die zijn van verschillende clans. Ook zij moeten niks van elkaar weten. En het gekke is, wat ze bindt is hun zeer negatieve kijk op Nederland.

Maar inmiddels heb ik ( en in het afgelopen jaar al 3 collega’s) ontslag genomen en ben ik over een maand weg. Ik ga werken op een overwegend witte school. Het lukt me niet meer. Van al mijn idealen is niks meer over.

Mensen uit Eritrea zijn in het algemeen christenen, heb ik me laten vertellen. Speelt hier een sociale klasse probleem ook niet mee? Die mensen die op 20 september den Haag probeerden te verbouwen, waren ook voornamelijk praktisch opgeleiden, in ieder geval de mensen die opgepakt zijn.

Ik zeg niet dat we geen problemen hebben. De segregatie in Nederland is veel te groot en door het schoolsysteem komen migranten die naar het VMBO  gaan in de Randstad voornamelijk andere migrantenkinderen tegen. 

Ik heb een Koerd en 2 Turken in mijn klas. Die haten elkaar. En 3 jongens uit Eritrea. 2 daarvan zijn pro regering. 1 jongen ( en die is fanatiek) is een flinke tegenstander( zijn ouders zijn dissidenten) en dan heb ik nog 4 Somaliers en die zijn van verschillende clans. Ook zij moeten niks van elkaar weten. En het gekke is, wat ze bindt is hun zeer negatieve kijk op Nederland.

Dat is inderdaad een ingewikkelde groep.  Is het regulier onderwijs of een internationale schakelklas? 

Ik heb namelijk wel het idee dat er op de isk hard gewerkt wordt om leerlingen met een neutrale houding uit te laten stromen naar regulier en dat het daar weer ontspoort. 

Mijn zoon deed havo examen toen ik op de isk begon. De docent maatschappijleer ging onderwerpen uit de weg om "problemen te voorkomen". Hij wilde geen gedoe in de groep en ontweek de gendergelijkheid dan maar gewoon. Terwijl ik denk dat je het juist daar moet bespreken om wederzijds begrip te kweken. 

Op de isk vieren we wel paarse vrijdag en gaan het gesprek daarover aan. 

Wat lastig, Koko67! Ik kan me goed voorstellen dat het niet te doen is zo. Ik begrijp je keuze. 

Bakblik schreef op 24-12-2025 om 20:41:

[..]

Dat is inderdaad een ingewikkelde groep. Is het regulier onderwijs of een internationale schakelklas?

Ik heb namelijk wel het idee dat er op de isk hard gewerkt wordt om leerlingen met een neutrale houding uit te laten stromen naar regulier en dat het daar weer ontspoort.

Mijn zoon deed havo examen toen ik op de isk begon. De docent maatschappijleer ging onderwerpen uit de weg om "problemen te voorkomen". Hij wilde geen gedoe in de groep en ontweek de gendergelijkheid dan maar gewoon. Terwijl ik denk dat je het juist daar moet bespreken om wederzijds begrip te kweken.

Op de isk vieren we wel paarse vrijdag en gaan het gesprek daarover aan.

Praktijkonderwijs

Koko67 schreef op 24-12-2025 om 21:03:

[..]

Praktijkonderwijs

Dat is inderdaad een moeilijke groep om begrip te kweken voor elkaar. Sterkte nog de laatste maand. 

Koko67 schreef op 24-12-2025 om 16:24:

[..]

Wat wij eraan kunnen doen? In ieder geval nu eindelijk eens een keer stoppen met wegkijken, bagataliseren, proberen om niet op gevoelige moslimteentjes te staan. Het zijn kleine en grote dingen waarin we ons steeds meer aanpassen . Dat Joodse scholen al tijden bewaakt moeten worden vinden we normaal. Dat Joden geen keppeltje meer opdoen vinden we normaal. Dat er steeds vaker Joodse struikelstenen vernield worden vinden we normaal. Dat er geschreeuwd wordt tijdens “ demonstraties” dat Hamas een verzetsgroep is en de aanval op het festival gerechtvaardigd is , ach dat bedoelen ze niet zo.
En in het klein? Ik kan geen kerstbrood meer kopen, ik koop nu feestbrood. De kerstoptocht in mijn dorp heet nu: lichtjesparade. Ik kan nog een tijdje doorgaan.
Er zijn in Nederland ongeveer 1,2 miljoen moslims, het merendeel behoorlijk jong. En vooral de jongeren kijken niet positief naar Nederland en worden steeds “ geloviger”.En die populatie is hard groeiende. Dat is niet iets om blij van te worden. Niet als vrouw en ook niet als Jood.

Ten eerste herken ik me totaal niet in het 'we' dat je schetst. Jij jezelf ook niet, neem ik aan. Dus wie is die 'we', die dat zo normaal vinden? Niet jij en ik in ieder geval, dus niet 'we'.

Ten tweede, jij kijkt in jouw post de 1,2 miljoen moslims in Nederland aan op het gedrag van een minderheid van hen. Als je het bij Joden zo erg vindt dat ze op zo'n negatieve manier bejegend worden niet omdat ze persoonlijk iets misdaan hebben maar puur vanwege de groep waartoe ze behoren (iets wat ik helemaal met je deel!), waarom doe jij dan exact hetzelfde bij een groep met een andere religie? 

Ten derde is kerst alom tegenwoordig hoor in Nederland. Als je de uitzonderingen (vaak om praktische of commerciële redenen) tot een soort complot van de moslims opblaast dan draaf je in mijn ogen wel heel ver door. Als je een kerstoptocht in december een lichtjesparade noemt dan is dat trouwens misschien wel een link naar Chanoeka (het feest van de lichtjes)? Zou een mooie verbinding zijn. Mag het dan wel?

Bakblik schreef op 24-12-2025 om 21:05:

[..]

Dat is inderdaad een moeilijke groep om begrip te kweken voor elkaar. Sterkte nog de laatste maand.

Dank je. Gaat lukken

Maar is het dan een moslim probleem, een verschillende culturen die elkaar ontmoeten probleem, een politiek probleem, een lage sociale klasse probleem, een laagopgeleiden probleem, een 'ik voel me buiten de samenleving staan' probleem? Want je hebt het eerst over de moslims waar je niet blij van wordt, maar dat die Eritreeërs met elkaar overhoop liggen, of die Somalische clans, of die Koerd en Turken, is dat omdat ze moslim zijn? Zijn het überhaupt allemaal moslims? Ik denk dat als je een Oekraïner en Rus nu naast elkaar in de klas zet je ook hommeles kunt krijgen. En dat het sowieso een enorme uitdaging is om les te geven in het middelbaar onderwijs en al helemaal in het praktijkonderwijs. Ook bij 'wit' praktijkonderwijs. Je treft daar denk ik een groep die niet representatief is.

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.