Nieuws en actueel
Daglichtlamp
09-11-2024 om 11:50
Jodenhaat in Nederland
Laten we hier verder praten over de verschrikkelijke gebeurtenissen in Amsterdam, de oorzaken, de gevolgen.
Nicole123
24-12-2025 om 14:51
Denksport schreef op 24-12-2025 om 12:19:
[..]
En Nicole123, wat vind je nou van deze post nu je de posting van MakePeaceNotWar van 23 december, 19.34 uur hebt gelezen?
Ik snap nu beter waar het vandaan komt en dat ze zich in het nauw gedreven voelt. Ik besef ook hoe moeilijk het is als je Joods bent in een wereld waarin zoveel Jodenhaat is, en dat je dan in zo'n topic pure steun hoopt te vinden ipv ook kritiek op de staat Israël. Maar ik begrijp nog altijd niet waarom ze de mensen hier op het forum beticht waar ze ze van beticht. Niemand hier is anti-Joden. Het slaat alleen maar de discussie compleet dood om te doen alsof de mensen met wie je discussieert dat wel zouden zijn en in 1 hokje te stoppen met schreeuwers, slopers en aanslagplegers en te doen alsof ze van alles tot aan WOII de schuld aan de Joden zouden geven. Ik wens dat soort vreselijke dingen die ik helemaal niet vind niet in mijn schoenen geschoven te krijgen, ook niet als iemand zich in het nauw gedreven voelt. Het leidt niet tot meer begrip, het stoot enkel af.
Nicole123
24-12-2025 om 15:00
Denksport schreef op 24-12-2025 om 12:58:
[..]
De groep die loopt te schreeuwen die herken je wel. Het gaat juist om de groep die, net als Nicole123, net doet alsof jodenhaat iets is wat de Joden toch vooral aan zichzelf hebben te danken "omdat ze hier niet op een respectvolle manier in gesprek gaat", of zoals Libertine zei, dat het toch niet erg helpt dat de Joden een volk zijn, of omdat de joden hun info toch vooral uit de krochten van het internet halen... Allemaal excuses van die groep om maar vooral te kunnen doen alsof er niks aan de hand is, joden moeten niet zo zeuren, het is uiteindelijk toch hun eigen schuld.
Tsja, en straks maar weer roepen dat ze het nicht gewusst haben.
Wow, wat een valse post.
Ik heb echt nergens gezegd dat Joden de jodenhaat aan zichzelf te danken hebben. Ik heb nergens gezegd dat Joden niet zo moeten zeuren of dat er niks aan de hand is. Ik heb nergens gezegd dat Joden in het algemeen hun info uit de krochten van het internet halen en al helemaal niet dat ze daarom maar gehaat moeten worden. Ik vind dat allemaal absoluut niet en volgens mij weet je dat ook dondersgoed. En die laatste opmerking is zwaar over de schreef, daar zet je jezelf echt heel lelijk neer. Dit is nou precies wat ik als reactie op Makepeacenotwar zeg: er worden hier verschrikkelijke dingen aan mij en anderen hier in de schoenen geschoven die helemaal niet waar zijn. Misschien kun je proberen mijn antwoorden te begrijpen in plaats van er blind nog een extra schep bovenop te gooien.
Nogmaals: ik ben pro-Palestijnen, pro-Joden, anti-Hamas, anti-bombardementen-door-Netanyahu, anti geweld tegen burgers door wie dan ook, anti bedreigingen of geweld tegen mensen omdat ze van een bepaald volk, ras of geloof zijn.
Koko67
24-12-2025 om 16:24
Poezie schreef op 24-12-2025 om 13:08:
[..]
Het 'tolerante beschaafde Nederland' wordt aangesproken, niet een specifieke groep. En jouw laatste opmerking vind ik walgelijk. De meeste Nederlanders zijn zich er wel degelijk van bewust wat er gebeurt met joden in Nederland en komen daarvoor op.
Helaas staan Joden en Moslims al generaties lang lijnrecht tegenover elkaar. Is dat de schuld van de gemiddelde Nederlander? Wat kan die eraan doen dan?
Wat wij eraan kunnen doen? In ieder geval nu eindelijk eens een keer stoppen met wegkijken, bagataliseren, proberen om niet op gevoelige moslimteentjes te staan. Het zijn kleine en grote dingen waarin we ons steeds meer aanpassen . Dat Joodse scholen al tijden bewaakt moeten worden vinden we normaal. Dat Joden geen keppeltje meer opdoen vinden we normaal. Dat er steeds vaker Joodse struikelstenen vernield worden vinden we normaal. Dat er geschreeuwd wordt tijdens “ demonstraties” dat Hamas een verzetsgroep is en de aanval op het festival gerechtvaardigd is , ach dat bedoelen ze niet zo.
En in het klein? Ik kan geen kerstbrood meer kopen, ik koop nu feestbrood. De kerstoptocht in mijn dorp heet nu: lichtjesparade. Ik kan nog een tijdje doorgaan.
Er zijn in Nederland ongeveer 1,2 miljoen moslims, het merendeel behoorlijk jong. En vooral de jongeren kijken niet positief naar Nederland en worden steeds “ geloviger”.En die populatie is hard groeiende. Dat is niet iets om blij van te worden. Niet als vrouw en ook niet als Jood.
Poezie
24-12-2025 om 16:27
Koko67 schreef op 24-12-2025 om 16:24:
[..]
Wat wij eraan kunnen doen? In ieder geval nu eindelijk eens een keer stoppen met wegkijken, bagataliseren, proberen om niet op gevoelige moslimteentjes te staan. Het zijn kleine en grote dingen waarin we ons steeds meer aanpassen . Dat Joodse scholen al tijden bewaakt moeten worden vinden we normaal. Dat Joden geen keppeltje meer opdoen vinden we normaal. Dat er steeds vaker Joodse struikelstenen vernield worden vinden we normaal. Dat er geschreeuwd wordt tijdens “ demonstraties” dat Hamas een verzetsgroep is en de aanval op het festival gerechtvaardigd is , ach dat bedoelen ze niet zo.
En in het klein? Ik kan geen kerstbrood meer kopen, ik koop nu feestbrood. De kerstoptocht in mijn dorp heet nu: lichtjesparade. Ik kan nog een tijdje doorgaan.
Er zijn in Nederland ongeveer 1,2 miljoen moslims, het merendeel behoorlijk jong. En vooral de jongeren kijken niet positief naar Nederland en worden steeds “ geloviger”.En die populatie is hard groeiende. Dat is niet iets om blij van te worden. Niet als vrouw en ook niet als Jood.
"We", "we" "we". Spreek voor jezelf en houd op met voor mij (en anderen) te spreken. Je zit namelijk wat mij betreft helemaal fout.
Koko67
24-12-2025 om 16:29
Poezie schreef op 24-12-2025 om 16:27:
[..]
"We", "we" "we". Spreek voor jezelf en houd op met voor mij (en anderen) te spreken. Je zit namelijk wat mij betreft helemaal fout.
Ik spreek zoals ik dat wil hier op dit forum. Verder weinig inhoudelijks te melden?
felija
24-12-2025 om 16:34
[..]
Wat wordt er hier op het forum weggekeken? Gebagatelliseerd? Discriminatie van Joden? Hoe dan? Is dat omdat mensen hier kritiek hebben op Netanyahu's oorlogsvoering? Is dat omdat we niet alle moslims wegzetten als haatzaaiers en jodenhaters? Vind je dat wegkijken?
Kan voor jou respect voor Joden en moslims naast elkaar bestaan of moet je per sé voor één groep kiezen en deugt de andere groep per definitie niet?
Poezie
24-12-2025 om 16:35
Koko67 schreef op 24-12-2025 om 16:29:
[..]
Ik spreek zoals ik dat wil hier op dit forum. Verder weinig inhoudelijks te melden?
Ja, dat mag. Maar niet over wat 'we' wel of niet zogenaamd zouden vinden.
felija
24-12-2025 om 16:35
Nicole123 schreef op 24-12-2025 om 15:00:
[..]
Wow, wat een valse post.
Ik heb echt nergens gezegd dat Joden de jodenhaat aan zichzelf te danken hebben. Ik heb nergens gezegd dat Joden niet zo moeten zeuren of dat er niks aan de hand is. Ik heb nergens gezegd dat Joden in het algemeen hun info uit de krochten van het internet halen en al helemaal niet dat ze daarom maar gehaat moeten worden. Ik vind dat allemaal absoluut niet en volgens mij weet je dat ook dondersgoed. En die laatste opmerking is zwaar over de schreef, daar zet je jezelf echt heel lelijk neer. Dit is nou precies wat ik als reactie op Makepeacenotwar zeg: er worden hier verschrikkelijke dingen aan mij en anderen hier in de schoenen geschoven die helemaal niet waar zijn. Misschien kun je proberen mijn antwoorden te begrijpen in plaats van er blind nog een extra schep bovenop te gooien.
Nogmaals: ik ben pro-Palestijnen, pro-Joden, anti-Hamas, anti-bombardementen-door-Netanyahu, anti geweld tegen burgers door wie dan ook, anti bedreigingen of geweld tegen mensen omdat ze van een bepaald volk, ras of geloof zijn.
Nou inderdaad, ik wist niet wat ik las!
PensioNada
24-12-2025 om 16:36
[..]
Ik begrijp waarom moslims steeds negatiever worden over Nederland. Zolang de partijleider van de bijna grootste partij van Nederland dit als kerstgroet tweet https://x.com/geertwilderspvv/status/2002382425779736989/photo/1 voel je je als moslim steeds minder welkom.
Bakblik
24-12-2025 om 16:39
[..]
Hou op schei uit. Ga eens praten met een moslim. Het merendeel is gewoon heel normaal en vindt de acties van die extremisten ook niet oké.
Je hebt voor zover ik het kan beoordelen iets teveel geluisterd naar de hysterische retoriek van Wilders.
Waarmee ik niet wil zeggen dat er geen problemen zijn met moslim jongeren. Maar wat je nu doet is moslimbashen en dat is niet nodig.
Bakblik
24-12-2025 om 16:46
PensioNada schreef op 24-12-2025 om 16:36:
[..]
Ik begrijp waarom moslims steeds negatiever worden over Nederland. Zolang de partijleider van de bijna grootste partij van Nederland dit als kerstgroet tweet https://x.com/geertwilderspvv/status/2002382425779736989/photo/1 voel je je als moslim steeds minder welkom.
Mijn god! Écht? Ik mag hopen dat het AI Is maar ik vrees van niet. Denk dat hij het toch echt zelf was.
felija
24-12-2025 om 16:51
PensioNada schreef op 24-12-2025 om 16:36:
[..]
Bakblik
24-12-2025 om 17:07
felija schreef op 24-12-2025 om 16:34:
[..]
Wat wordt er hier op het forum weggekeken? Gebagatelliseerd? Discriminatie van Joden? Hoe dan? Is dat omdat mensen hier kritiek hebben op Netanyahu's oorlogsvoering? Is dat omdat we niet alle moslims wegzetten als haatzaaiers en jodenhaters? Vind je dat wegkijken?
Kan voor jou respect voor Joden en moslims naast elkaar bestaan of moet je per sé voor één groep kiezen en deugt de andere groep per definitie niet?
Op de een of andere manier is het hier in het topic verboden om "Zwitserland" te zijn. Als je neutraal bent ten opzichte van alle geloven word je op de een of andere manier niet geloofd.
Ik kom zelf uit en katholiek nest en ben opgevoed met de kerk maar sinds de gevallen van misbruik grootschalig aan het licht kwamen heb ik mij steeds meer afgekeerd van de kerk. Ik ga nog wel af en toe luisteren naar mijn ouders die zingen in een kerkkoor, vooral het gregoriaans dat mijn vader zingt vond en vind ik heel mooi. Ik ben niet meer beleidend katholiek maar als het sociaal gewenst is doe ik nog mee aan de rituelen als kruisje slaan en ter communie gaan.
Ik heb christelijke vrienden, een islamitische vriendin, mensen die bij de Jehova's horen en ook katholieke mensen dichtbij in mijn inner circle.
Met al die mensen ga ik op een normale manier om. Als ik met mensen in gesprek ben over het geloof wil ik delen hoe ik er in sta maar ik laat mij niet overhalen om meer of anders te gaan geloven.
Van mij mag iedereen geloven wat hij of zij wil en als je daarvoor samenkomt op een plek die bij jouw geloof hoort dan vind ik dat prima.
Dat gezegd hebbende vind ik wel dat bijzonder onderwijs eigenlijk geen bestaansrecht meer heeft. In de huidige multiculturele samenleving zouden de kinderen naar scholen moeten gaan waar ze kennis maken met alle culturen en religies. Als dat op een goede manier zou worden ingericht zou de jeugd veel verdraagzamer zijn.
Koko67
24-12-2025 om 17:07
Bakblik schreef op 24-12-2025 om 16:39:
[..]
Hou op schei uit. Ga eens praten met een moslim. Het merendeel is gewoon heel normaal en vindt de acties van die extremisten ook niet oké.
Je hebt voor zover ik het kan beoordelen iets teveel geluisterd naar de hysterische retoriek van Wilders.
Waarmee ik niet wil zeggen dat er geen problemen zijn met moslim jongeren. Maar wat je nu doet is moslimbashen en dat is niet nodig.
Praten met moslims doe ik genoeg. Ik werk elke dag met pubers die moslims zijn. En je schrikt je dood als je hoort hoe deze jongeren over joden , Nederlandse meisjes en Nederland denken.
Ginevra
24-12-2025 om 17:24
[..]
Vinden “we” dat normaal? Helemaal niet. Ik was begonnen met op te noemen hoe ik me die dingen persoonlijk aantrek, en wat ik in het dagelijks leven probeer te doen, maar eigenlijk heb ik helemaal geen zin om me zo te moeten verdedigen.
Als je iedereen tot de vijand bestempelt, dan vervreemd je ook je medestanders van je.