Nieuws en actueel
Daglichtlamp
09-11-2024 om 11:50
Jodenhaat in Nederland
Laten we hier verder praten over de verschrikkelijke gebeurtenissen in Amsterdam, de oorzaken, de gevolgen.
Fleurtje_5
22-12-2025 om 10:06
Thora schreef op 22-12-2025 om 09:35:
[..]
Uhhmmm. 7 oktober is het Loofhuttenfeest. Een Joodse feestdag. En op dat soort dagen worden dus vaak aanslagen gepleegd. Wel even het huisje bij het schuurtje houden hoor.
Wat zeg je dat mooi.
Diepdieptriest dat onschuldige mensen vermoord worden vanwege een geloof.
Fleurtje_5
22-12-2025 om 10:12
MakePeaceNotWar schreef op 22-12-2025 om 00:32:
[..]
Ik had hier al een tijd niet gelezen. En het eerste wat ik lees net nadat er de volgende slachtpartij heeft plaatsgevonden in Sydney. Zoals gewoonlijk weer op een belangrijke feest dag. Net als 7 oktober.
Dat is een tactiek die al eeuwen toegepast wordt.
Een bericht dat dat komt door Israël die alle haat opwekt.
Dat een deel van de Joodse bevolking nog steeds achter Israël staat. En dat het niet opschiet dat het andere deel zich niet hard genoeg opstelt tegen Israël.
En die protesten bij het concertgebouw. Heel begrijpelijk natuurlijk.
Een samenkomst voor Israël, hoe durven ze want er is een genocide.
Ik zal eens zoeken hier op het forum naar positieve berichten en steunbetuigingen over Israël en Joden.
Na 7 oktober, het nekschot die de 6 gegijzelde kregen in een tunnel. Vlak voordat ze bevrijd werden.
De ontvoerde en in een tunnel met blote vermoord een moeder een 4 jarige en een baby.
Alle aanslagen op de joodse bevolking wereldwijd.
Ik ben benieuwd wat ik vind.
En gelijk naar berichten met vol met afkeer en woede naar Hamas, Iran, VN, UNWRA enz. Die oproepen tot maatregelen en sancties tegen alles wat ze aanrichten.
Kan zijn dat ik die gemist heb.
Op YT kan je filmpjes van de Hitler jeugd opzoeken en dan vergelijken met die van het concertgebouw.
Natuurlijk althans dat hoop ik willen de schrijvers hier ons niet persoonlijk uitroeien.
Maar het gehele systeem wat tot de volgende genocide of etnisch zuiveren aan de gang is en waar heel veel mensen ingezogen zitten.
Het systeem wat er al 2500 jaar is, groter en uitgebreider dan dankzij het internet, gaat dat wel uitvoeren.
En die berichten zijn er toch echt wel.
Ik verafschuw het geweld tegen Joden, en ik verafschuw het ook als er eentje met een foute-vlag door Nederland loopt. Of als studenten op Nederlandse universiteiten bedreigd worden omdat ze Joods zijn.
Poezie
22-12-2025 om 10:13
Fleurtje_5 schreef op 22-12-2025 om 10:06:
[..]
Wat zeg je dat mooi.
Diepdieptriest dat onschuldige mensen vermoord worden vanwege een geloof.
Misschien nog wel triester: dat er mensen voor of door een geloof onschuldige mensen vermoorden.
Thora
22-12-2025 om 10:19
Poezie schreef op 22-12-2025 om 10:13:
[..]
Misschien nog wel triester: dat er mensen voor of door een geloof onschuldige mensen vermoorden.
De meeste oorlogen zijn gevoerd door religie. Maar ja, dat is een andere discussie. God is van de hemel en de kerk van de mensen.
Zilver_gray
22-12-2025 om 10:21
Bakblik schreef op 22-12-2025 om 09:48:
[..]
Als je schrijft over ===ons niet persoonlijk uitroeien=== lees ik dan goed dat je zelf behoort tot de groep Gazanen of Joden? Als dat zo is dan begrijp ik een beetje waarom je hier zo'n stampij loopt te maken.
Durf/kan/wil je dan ook vertellen tot welke groep je behoort? Dan kan ik (en ik denk wel dat ik voor de vaste posters hier kan spreken) kunnen wij daar rekening mee houden in hoe we op jouw geschreeuw hier reageren.
Met alle respect Bakblik. Je zou denken dat juist wanneer je tot een van beide groepen je behoort, je zou moeten weten hoe het is om geschoffeerd of over 1 kam geschoren te worden. En juist datgene wat je dan zo verafschuwt zou je een ander niet moeten aan doen. Wij zijn hier allemaal vreemden voor deze poster, ze kent ons niet, dus dergelijke aantijgingen mag ze voor zichzelf houden. Ook op een forum heb je je fatsoen te houden ongeacht je achtergrond.
Fleurtje_5
22-12-2025 om 10:28
Poezie schreef op 22-12-2025 om 10:13:
[..]
'Dat zegt ik'. Dan worden mensen dus vermoord vanwege een geloof (of afkomst). Dóór mensen vanwege hun extreme geloof.
Geen enkele God wil dat er gemoord word. Geen enkele God zal een moordenaar (die zich martelaar noemt) belonen met twaalf maagden in het hiernamaals. Dan heeft een maagd een goed leven geleid en komt dan in de hemel, en zou ze gestraft worden om dan een moordenaar te moeten plezieren met elf andere dames. Geen enkele maagd of on-maagd mag men het aandoen dat ze in het hiernamaals een moordenaar moeten plezieren.
Bakblik
22-12-2025 om 10:30
Zilver_gray schreef op 22-12-2025 om 10:21:
[..]
Met alle respect Bakblik. Je zou denken dat juist wanneer je tot een van beide groepen je behoort, je zou moeten weten hoe het is om geschoffeerd of over 1 kam geschoren te worden. En juist datgene wat je dan zo verafschuwt zou je een ander niet moeten aan doen. Wij zijn hier allemaal vreemden voor deze poster, ze kent ons niet, dus dergelijke aantijgingen mag ze voor zichzelf houden. Ook op een forum heb je je fatsoen te houden ongeacht je achtergrond.
Dat je je fatsoen hebt te houden ben ik helemaal met je eens maar als ze/hij tot de groep behoort die al decennia (de Gazanen) of eeuwen (de Joden bij tijd en wijle van huis en haard verdreven wordt kan ik iets beter snappen waarom ze reageert zoals ze reageert.
Ik ben als kind gepest op de lagere school en toen het mijn kind dreigde te overkomen ben ik ook verbaal wat ongenuanceerd om mijn heen gaan meppen. Ik kon niet verdragen dat hij op school hetzelfde moest ervaren als ik.
Thora
22-12-2025 om 12:05
Fleurtje_5 schreef op 22-12-2025 om 10:28:
[..]
'Dat zegt ik'. Dan worden mensen dus vermoord vanwege een geloof (of afkomst). Dóór mensen vanwege hun extreme geloof.
Geen enkele God wil dat er gemoord word. Geen enkele God zal een moordenaar (die zich martelaar noemt) belonen met twaalf maagden in het hiernamaals. Dan heeft een maagd een goed leven geleid en komt dan in de hemel, en zou ze gestraft worden om dan een moordenaar te moeten plezieren met elf andere dames. Geen enkele maagd of on-maagd mag men het aandoen dat ze in het hiernamaals een moordenaar moeten plezieren.
Dat is het kromme van die hele ideologie. Daarbij is seks met een maagd ook voor de betreffende man niet prettig. Oei, oei, voorzichtig, kijk uit. au, au. Tot slot denk ik niet dat Allah blij is met dit soort mensen en kunnen zij een gepaste straf verwachten. Wat zou ik graag die gezichten zien als ze daar voor Allah staan en vervolgens de speeltjes van een peloton hitsige matrozen worden.
MakePeaceNotWar
22-12-2025 om 17:53
En wat ik deel is voor alle mensen die vastgezogen in de duistere en foute krochten van het internet leven.
De titel is joden haat maar dat alleen maar beschrijven hier roept al weerstand op.
Wat weet ik er nou van! Wat denk ik wel niet joh! Gewoon luisteren naar de kenners die het even invullen voor je, het belachelijk maken en mij als onwetend bestempelen.
Dat zegt al heel veel. En niet over mij. Het eerste wat ik dan denk, is wat verschrikkelijk dat je zo als mens in het leven staat en de dag door moet komen. Gelukkig leef ik zo niet. Niet dat ik me meer of beter voel dan andere.
Gewoon omdat het kan. Gewoon omdat je de keuze hebt om dat te doen.
En dan doe ik ook niet mee aan het walgelijke voor of tegen spelletje, wedstrijdje of oorlogje. Dat vind ik het toppunt van fout westers superieur gedrag.
Neem het voor beide partijen burgers op.
En ben tegen alle partijen die het veroorzaken en in standhouden.
Maar ja het merendeel doet dat niet en dat schiet niet op. Voor beide groepen slachtoffers.
Wat ik in mijn berichten met ze bedoel, nou heel simpel. Iedereen die zich er schuldig aanmaakt en iedereen die zich er schuldig aanmaakt door het ongelimiteerd toestaan. Ze = Iedereen die geen moeite neemt om het eindelijk te stoppen. En het ligt zeker niet bij mij in welke mate je daardoor aangesproken voelt.
De Holocaust heeft niet kunnen gebeuren omdat een klein deel van de mensheid door en door slecht was.
Maar doordat de grote meerderheid de gehele aanloop ernaar en de uitvoering ervan heeft laten gebeuren.
Net zoals alle genocides die ervoor uitgevoerd zijn.
Dat hele apartheids regime komt niet uit krochten maar uit levenslange ervaring.
Vanaf mijn eerste herinnering ben ik me heel bewust dat er een grote groep mensen is die met een zware hamer boven mijn hoofd hangen. En natuurlijk al mijn dierbaren. En met die hamer keer op keer haat, minachting, uitsluiting, dood en verderf en trauma’s erin rammen.
En ik woon in een samenleving hier in NL en die staat dat toe. Altijd van bewust en altijd op je hoede zijn.
Alles wat met joods geloof of Israël te maken heeft verbergen voor de buitenwereld.
In het openbaar geen Hebreeuwse spreken, ook zeker niet Shabbat Shalom zeggen tegen iemand aan de telefoon, geen muziek.
Iedere keer weer zenuwachtig voor de reactie als ik mijn achternaam ergens moet invullen of zeggen. Hier en in een groot deel van de wereld.
Een joodse basisschool beveiligd als een bunker met gewapende marechaussees. Vanaf de eerste schooldag als een vierjarige tot de laatste schooldag, verblijf je in een gebouw dat zegt jij bent niet veilig jij moet dood. En niemand die het voor je opneemt en beëindigd. Vijf dagen per week. Ramt de samenleving dat in je hoofd. Jouw plaats is op een plek van haat, buiten de maatschappij.
Joodse kinderen op de Nederlandse scholen en universiteiten hebben het heel zwaar te verduren. Zijn vogelvrij niet alleen op school maar overal in NL
Ik hoor die trieste verhalen regelmatig van de kinderen zelf.
Je hele leven lang naar de synagoge gaan voor diensten, vieringen, boekenclub, ouderen bijeenkomsten. In een gebouw, zwaar beveiligd altijd met de marechaussee voor de deur en in de directe omgeving. Met kogelvrij glas in de paar kleine ramen bij het plafond. Hekken en beton blokken. Dat is keer op keer een overduidelijke boodschap van haat.
Naar een evenement of een herdenking gaan, met uiteraard een schuimbekkende losgeslagen groep voor de deur. Die wapperen met echt iedere vlag van islamitische terroristen organisaties. Oproepen tot het uitroeien van alle Joden. Wat onbeperkt toegestaan wordt door de overheid, politie en de rest van de NL maatschappij. Die zogenaamd voor Palestijnen opkomen. Blablablabla. Na afloop ga je met angst naar je auto of het OV. En dat weet die bloeddorstige groep ook en wachten je op.
Komt niet uit mijn algoritme.
Dat wordt veroorzaakt en in stand gehouden door mensen die leven in een compleet fout algoritme. Die vol continu doorgaan. Al heel lang.
In Israël is er geen ene minderheidsgroep die zo moet leven.
De aanslag in Sydney was de volgende snoeiharde klap met de hamer. En die zal ieder jaar weer verdriet en rouw veroorzaken op de eerste dag van het Hanukkah feest. Maar dat blijven we vieren. We blijven doorgaan met alles, om te beginnen met leven. Wel met het trieste besef dat de woede en haat niet gaat verminderen maar juist toeneemt door te blijven leven. En het eren en herdenken van onze overleden uit de gemeenschap stoppen we ook nooit mee. Alle hatelijke reacties, protesten en woede wereldwijd daarover bij iedere herdenking is barbaars.
Je leert er mee omgaan hoe ziek dat ook klinkt. En helpt elkaar er iedere keer weer doorheen. We kiezen ervoor om positief te blijven en niet te verlagen naar het afschuwelijke niveau waar je onder lijd.
Sinds 1948 vechten we terug. Dat mag ook wel na 2500 jaar. En dat blijven we doen. Nu gaan we nog een manier vinden om de burgers in Gaza uit de klauwen van deze wereld te bevrijden.
En dan denk ik aan de burgers in Gaza. En heb geen internet en foute omroepen nodig om te zien dat die burgers gedegradeerd zijn tot een soort surrogaat joden. En hetzelfde behandeld en gebruikt worden en niets waard zijn voor de grote massa. Mijn hart breekt iedere keer. Ook nu weer ik ben dit huilend aan het typen.
Hoeveel jaren gaan ze dit nog volhouden. Hoeveel generaties gaat het nog duren voordat ze tot de ontdekking komen dat het niet hun schuld is en ook niet van de burgers in Israël.
Maar een sadistisch vies spelletje van anderen. Dat het pas stopt als ik en de rest van de joden uitgeroeid zijn.
Dat ze net als de Joodse bevolking wereldwijd een manier moeten gaan ontwikkelen om hier mee te leren leven. En er aan gaan wennen. De lange lijdensweg onderdrukt door de massa met een hamer. Ik weet als geen ander hoe dat voelt.
BLIJF VAN DIE BURGERS IN GAZA AF!!!!! Deze jood is daar helemaal klaar mee.
Ouderen aanhangers van de Nazis in Europa hebben de afgelopen jaren tegen hun kleinkinderen het zinnetje:
Wir haben est nicht gewusst uit gekraamd.
Dat geloofde al niemand.
Die zin vervangen met free free Palistine is nog veel ongeloofwaardiger.
Dus nogmaals ik denk niet dat iedereen hier in dit topic als beul in een vernietigingskamp gaat werken.
Maar ik weet wel dat er niemand ook maar een vingertopje uitsteekt om het te stoppen en te voorkomen.
Precies dit dus.
MakePeaceNotWar
22-12-2025 om 18:00
Malibu2 schreef op 21-12-2025 om 11:23:
[..]
Dank je.
Misschien denkt inderdaad niemand hier op dit topic zo, dat wil ik graag geloven. Maar dat is volgens mij ook niet waar deze post over ging.
Het is namelijk wel zo dat er in het verleden precies zo is gedacht door hele grote groepen mensen. De pest, de waterbronnen, het bloed drinken, de wereldoorlogen etc. En helaas zijn er nu ook nog hele grote groepen mensen die de moderne leugens geloven en/of verkondigen, bijvoorbeeld rondom 7 oktober en nu ook weer rondom Bondi Beach in Sydney.
Ik ben het helemaal met je eens dat al deze claims over Joden hersenspinsels zijn. Het is alleen helaas een keihard feit dat hele groepen mensen dit geloven en verkondigen. En daardoor wakkeren ze de Jodenhaat aan en worden mensen die voorheen positief of neutraal tegenover Joden of Israël stonden ook meegezogen. Dat zie je in de geschiedenis helaas meermaals gebeuren. En ik heb niet de illusie dat mensen nu slimmer of moreel beter zijn dan vroeger. Het is nu juist nog gevaarlijker omdat dit soort leugens zich door oa social media supersnel wereldwijd kunnen verspreiden.
Dank je wel Malibu voor dit bericht. Dat is zo prettig om te lezen dat er ook mensen zijn die dat begrijpen en inzien. Dat gebeurd heel weinig.
De mensheid zit zo diep weggezogen in die fuik alweer. En het percentage mensen wat niet evil van zichzelf is gaat er gewoon weer in mee. En dat is uiteindelijk gewoon net zo evil. Totdat het weer niet meer te stoppen is.
MakePeaceNotWar
22-12-2025 om 18:09
rionyriony schreef op 21-12-2025 om 12:14:
[..]
Ik heb grote bewondering voor de bevolking van Israël.
Joden en Palestijnen zijn in veel gevallen nauw verwant aan elkaar qua DNA, maar hebben ooit een andere richting gekozen.
Bijzonder krachtige persoonlijkheden zijn de Joden daar, met veel veerkracht, aanpassingsvermogen, levenslust en liefde in zich.
Ik weet ook niet helemaal precies wat er aan de hand is in Europa en andere delen van de wereld, ik denk een combi van factoren, die ikzelf niet goed ken en waarin ik me dus niet kan verplaatsen (gelukkig maar). Ik heb geen sociale media, dus dat scheelt.
Dank je wel Riony. Een verademing om te lezen. Zulke berichten zijn zeldzaam. En in het openbaar hoor ik ze al helemaal niet. Snap ik ook wel van heel veel mensen.
De kans is groot dat je aangevallen wordt door een schuimbekkende menigte als je dit hardop zegt. En dat is geen pretje.
MakePeaceNotWar
22-12-2025 om 18:24
Bakblik schreef op 20-12-2025 om 08:30:
[..]
Nou inderdaad, ik ben vóór het gewone volk. Voor de Palestijnen in Gaza, de Joden in Israël en wereldwijd. Ik ben tegen Hamas en tegen Netanyahu. Maar ook tegen de Taliban, Poetin en Trump.
Ik ben tegen de pro Palestina demonstraties van de studenten die de halve campus vernielen, omdat er in bepaalde onderzoeken banden te vinden zijn met Israël. Niet elk Israëlisch bedrijf of mens is fout.
Ik schaam me dood dat Joden in ons land niet op zaterdag naar de synagoge kunnen zonder beveiliging, dat ze niet met hun keppeltje over straat durven. Ik schaam me dood dat mijn cursisten met hoofddoek zomaar uitgescholden worden. Ik schaam mij dat Nederland zo is ontspoord.
Ik ben bang, heel bang. Mijn dochter moet vóór haar studie naar die campus en zij moet zorgvuldige keuzes maken in de vakken die ze volgt om ver buiten de protesten te blijven die zomaar weer kunnen oplaaien. Mijn zoon heeft een uiterlijk waarmee hij zo door kan gaan voor jonge knul met Noord Afrikaans uiterlijk en wordt nu al regelmatig staande gehouden als het onrustig is in zijn studentenstad. Vandaag gaat hij weer in de avond naar de stad voor werk. Ik slaap niet voordat hij thuis is.
Ook dat ja. Er komt ook steeds meer haat en afkeer tegen moslims. Of mensen die daar op lijken. Mijn eigen vader en ooms werden vroeger voor Turk uitgescholden. Altijd uit de rij gehaald worden op vliegvelden bijv. Geen bankrekening kunnen openen op basis van dat uiterlijk enz enz.
Uiteindelijk maakt het hoe dan ook de mensheid slechter en primitiever.
Succes en hopelijk veel plezier en top resultaten voor je dochter met haar studie.
Nicole123
22-12-2025 om 18:25
MakePeaceNotWar schreef op 22-12-2025 om 17:53:Wat weet ik er nou van! Wat denk ik wel niet joh! Gewoon luisteren naar de kenners die het even invullen voor je, het belachelijk maken en mij als onwetend bestempelen.
Dat zegt al heel veel. En niet over mij. Het eerste wat ik dan denk, is wat verschrikkelijk dat je zo als mens in het leven staat en de dag door moet komen. Gelukkig leef ik zo niet. Niet dat ik me meer of beter voel dan andere.
Ik heb nou juist het idee dat jij hier doet alsof je de kenner bent, die anderen belachelijk maakt. Je reageert niet op degenen die op je antwoorden, je steekt weer dezelfde fulminerende preek af hier over wat de Joden wordt aangedaan, waarbij je meeschrijvers hier in een walgelijk hokje stopt en ze van allerlei jodenhaat beticht die in werkelijkheid totaal niet past bij wat ze hier hebben gepost. En die laatste twee zinnen van je post zijn met elkaar in tegenspraak. Als je stelt dat jij gelukkig niet zo leeft voel je je dus blijkbaar wél meer of beter dan anderen. Waarom kun je niet op een respectvolle manier hier in gesprek gaan, waarom hak je hier zo als een waanzinnige om je heen? Wat win je daarmee? Denk je er iemand mee te overtuigen?
Bakblik
22-12-2025 om 19:11
MakePeaceNotWar schreef op 22-12-2025 om 18:24:
[..]
Ook dat ja. Er komt ook steeds meer haat en afkeer tegen moslims. Of mensen die daar op lijken. Mijn eigen vader en ooms werden vroeger voor Turk uitgescholden. Altijd uit de rij gehaald worden op vliegvelden bijv. Geen bankrekening kunnen openen op basis van dat uiterlijk enz enz.
Uiteindelijk maakt het hoe dan ook de mensheid slechter en primitiever.
Succes en hopelijk veel plezier en top resultaten voor je dochter met haar studie.
Dank je.
Studie van dochter gaat top op dit moment en zoon is zaterdagavond zonder problemen naar huis gekomen dat was ook fijn. Hij was voor 00.00 binnen dus ik kon redelijk op tijd gaan slapen.
Ik had hier nog meer geschreven en toch weer gewist voordat ik het plaatste mag ik je een inbox sturen?
felija
22-12-2025 om 19:13
Ik heb je laatste post twee doorgelezen, Makepeacenotwar en ik lees best een aantal dingen waar ik het gewoon helemaal mee eens ben. Zoals opkomen voor de burgers zoals bijvoorbeeld Joden en Gazanen. Daar denk ik hetzelfde over. Ik ben het ook met je eens dat Joden volkomen onterecht gruwelijke dingen voor de voeten krijgen geworpen, bedreigd worden nog steeds, alweer.
Waar ik over struikel is dat je mensen beticht van niets doen. Dat kun je niet weten, je kent de ander niet. Je weet niet wat iemand achter de schermen doet.
Ik gok zomaar dat de grootste groep mensen zich compleet machteloos voelt en zou willen dat ze als gewone burger iets konden betekenen, waardoor het geweld stopt voor de burgers van zo verschrikkelijk veel landen die in het nauw, de dood ingedreven worden door terroristische, extremistische, dictatoriale regimes.