Nieuws en actueel
Daglichtlamp
09-11-2024 om 11:50
Jodenhaat in Nederland
Laten we hier verder praten over de verschrikkelijke gebeurtenissen in Amsterdam, de oorzaken, de gevolgen.
Malibu2
10-11-2025 om 17:41
Haatzaaier Harry Pettit is weg bij de Radboud. Hij had oa gezegd dat het tijd is om 'af te maken wat de Palestijnen op 7 oktober begonnen zijn'.
,,Na een intensief traject van maanden hebben de heer Pettit en de Radboud-universiteit afgesproken uit elkaar te gaan”, luidt een statement dat een woordvoerder maandag stuurt.
,,De Radboud universiteit is van mening dat hij uitingen heeft gedaan die niet in lijn zijn met de gedragscode van de universiteit.” Het statement eindigt met de zin: ,,De heer Pettit ziet dat anders.”
https://www.telegraaf.nl/binnenland/haatdocent-harry-pettit-stopt-bij-radboud-universiteit-en-slaat-wild-om-zich-heen-ik-geef-geen-duimbreed-toe/103909070.html
majorette2005
10-11-2025 om 18:38
Malibu2 schreef op 10-11-2025 om 17:41:
Haatzaaier Harry Pettit is weg bij de Radboud. Hij had oa gezegd dat het tijd is om 'af te maken wat de Palestijnen op 7 oktober begonnen zijn'.
,,Na een intensief traject van maanden hebben de heer Pettit en de Radboud-universiteit afgesproken uit elkaar te gaan”, luidt een statement dat een woordvoerder maandag stuurt.
,,De Radboud universiteit is van mening dat hij uitingen heeft gedaan die niet in lijn zijn met de gedragscode van de universiteit.” Het statement eindigt met de zin: ,,De heer Pettit ziet dat anders.”
https://www.telegraaf.nl/binnenland/haatdocent-harry-pettit-stopt-bij-radboud-universiteit-en-slaat-wild-om-zich-heen-ik-geef-geen-duimbreed-toe/103909070.html
Donderdag demonstratie als steun voor die gast. Echt triest voor de joodse studenten .
Malibu2
10-11-2025 om 20:12
majorette2005 schreef op 10-11-2025 om 18:38:
[..]
Donderdag demonstratie als steun voor die gast. Echt triest voor de joodse studenten .
Jep.
Ik moet dan altijd denken aan de extreemlinkse Duitse Revolutionaire Zellen (RZ). Die claimden anti-nazi en anti-fascisme te zijn.
In 1976 werd een Air France vliegtuig gekaapt en naar Entebbe geleid. Er waren vier kapers: twee Palestijnen van de PFLP en twee leden van die Duitse RZ. En wie verdeelden de passagiers in twee groepen, Joden en niet-joden, wie deden de selectie?
Inderdaad, die anti-nazi's...
Ik hoorde laatst ook dat een generatie vaak leert van de twee voorgaande generaties, maar niet van eerdere. Zelf ben ik in de veertig, mijn grootouders hebben WOII bewust meegemaakt en hebben ons erover verteld. Veel mensen die de Jodenvervolging bewust hebben meegemaakt leven intussen al niet meer en de jongere generatie heeft die verhalen nooit of veel minder uit eerste hand gehoord. Die zijn dan ook veel sneller geneigd om die fouten uit het verleden te herhalen. Dat zie je nu ook wel, met name jongeren missen het morele inzicht.
Yumi
10-11-2025 om 22:15
Malibu2 schreef op 10-11-2025 om 17:41:
Zo blij dat het Radboud en ik hoop Nijmegen, van deze haatzaaier af is. Volgens omroep Gelderland is er een regeling getroffen en begint hij binnenkort in een nieuwe functie bij een andere instelling. Welke instelling is niet bekend.
Omstreden docent Harry Pettit weg bij Radboud Universiteit - Omroep Gelderland
Fleurtje_5
11-11-2025 om 09:53
Yumi schreef op 10-11-2025 om 22:15:
[..]
Zo blij dat het Radboud en ik hoop Nijmegen, van deze haatzaaier af is. Volgens omroep Gelderland is er een regeling getroffen en begint hij binnenkort in een nieuwe functie bij een andere instelling. Welke instelling is niet bekend.
Omstreden docent Harry Pettit weg bij Radboud Universiteit - Omroep Gelderland
Functie-elders? Het is niet zo dat de Universiteit hem heeft verzocht te vertrekken. Want:
Ook studenten, hoogleraren en medewerkers van de Radboud Universiteit riepen het bestuur in een open brief op aangifte te doen. Volgens de ondertekenaars zou de docent met zijn uitspraken ‘geweld vergoelijken en haat aanwakkeren’.
Nee, hij vertrekt zelf. In je link staat: Volgens Pettit wordt hij al maanden in de gaten gehouden door de universiteit. Hij zegt dat hem regelmatig werd gevraagd bepaalde berichten op sociale media te verwijderen of aan te passen.
Stel dat ze hem niet in de gaten zouden houden, stel dat hij de berichten die hij moest verwijderen of aanpassen niet had verwijderd of aangepast. Wat had er dan gestaan? Ik weet niet of die andere instelling er zo blij mee moet zijn.
Thora
11-11-2025 om 16:29
Thierry Beaudet is voor minder aan het kruis genageld. Nota bene teksten in een privéappgroep. Teksten die een stuk minder radicaler en antisemitischer waren als wat Adolf Petit allemaal eruit boert. Teksten die door meegluren verkregen zijn in tegenstelling tot wat Petit allemaal openbaar op het internet heeft gezet en rondgeroepen heeft. Nog trots ook op zijn uitlatingen. Ik noem Thierry alleen als referentiekader nu, niet vanwege zijn politieke opvattingen, (hoewel die wel de reden zijn van het intensieve onderzoek in gesloten appgroepen).
De mispunt krijgt geld mee en heeft alweer een andere baan. Als jij of ik dergelijke misselijke teksten zouden roepen of op het internet plaatsen vliegen we eruit en krijgen nooit meer ergens een baan.
Kan het nog krommer? Ik hoop het niet.
Ginevra
11-11-2025 om 16:42
Fleurtje_5 schreef op 11-11-2025 om 09:53:
[..]
Functie-elders? Het is niet zo dat de Universiteit hem heeft verzocht te vertrekken. Want:
(...) Nee, hij vertrekt zelf.
Dat weet je als buitenstaander niet. In veel ontslagzaken wordt onderhandeld over hoe het dienstverband precies eindigt en wat daarover naar buiten wordt gebracht. Het kan best zijn dat onderdeel van het hele pakket is dat iedereen doet alsof hij zelf ontslag neemt. Omdat je dan makkelijker elders aan de slag komt dan wanneer er in de pers staat dat je ontslagen bent.
En het kan ook zijn dat hij inderdaad de beslissing zelf neemt. Voorzover ik weet hebben wij geen inzage in wat er besproken is.
Miraval
11-11-2025 om 17:55
feit is wel dat je als werkgever een behoorlijk dossier en wellicht ook zak geld mee moet nemen om iemand te kunnen ontslaan. Ook al zijn diens uitspraken online, of aanwezigheid bij rellen of demonstraties geheel in strijd met je bedrijfsvoering.
Poezenmeisje
29-11-2025 om 01:37
Ik heb dit boek van Renate Rubinstein in een weggeefkastje gevonden. Het boek start vlak na de zesdaagse oorlog van 1967. Ze reist als verslaggever voor het blad "Avenue" door Jordanië, Libanon, Egypte en Israël.
Inmiddels ben ik op bladzijde 50. Nog ruim 100 te gaan.
Eén ding valt me tot nu toe op. Het Palestijnse narratief is in 55 jaar niet veranderd.
https://zoekeenboek.nl/boek/9789029042987/jood-in-arabie-goi-in-israel