Nieuws en actueel
Daglichtlamp
09-11-2024 om 11:50
Jodenhaat in Nederland
Laten we hier verder praten over de verschrikkelijke gebeurtenissen in Amsterdam, de oorzaken, de gevolgen.
felija
04-11-2025 om 17:45
Zilver_gray schreef op 04-11-2025 om 17:30:
[..]
Zo vreemd is mijn vraag niet. Er komen op dit forum allerlei tegenstrijdige berichten uit dat toetsenbord van jou, vandaar dat ik vraag om je nader te verklaren.
Jammer dat je zo gepikeerd reageert.
Precies, jammer. Ik kan het totaal niet rijmen met de talloze negatieve berichten van haar over moslims, hoofddoeken en gewaden. Dat mag kennelijk wel, maar jodenhaat, wat inderdaad afschuwelijk is, wordt wel telkens streng veroordeeld, terecht, maar wel weer die selectieve verontwaardiging. Alle vormen van discriminatie zijn even erg, of dat nu tegen moslims, joden of wie dan ook gericht is.
Fleurtje_5
04-11-2025 om 18:31
Niet alleen in Valkenburg maar ook in Amsterdam stonden dus zulke lelijke borden. Ook onder leiding van de plaatselijke burgemeester? gemeente en politie? Afschuwelijk.
Fleurtje_5
04-11-2025 om 18:51
Ik vind het na zoveel jaren later weer een enge ontwikkeling in onze wereld, de ene extremistische groep na de andere extremisten groep. Ongeacht of dat links of rechts is. Als je 'het benoemen' ziet als racisme dan zij het zo. Het moet benoemd én aangepakt worden zodat het niet van kwaad naar erger gaat.
14 okt 2024
Radical Islamists are calling for a caliphate in Germany, and authorities remain silent. With over 2,000 protesters chanting for Sharia law in Hamburg, is Europe sleepwalking into a dangerous future? How long will extremist ideologies grow unchecked in the heart of democracy? The time to act is now.
PensioNada
04-11-2025 om 19:19
Fleurtje_5 schreef op 04-11-2025 om 18:51:
Ik vind het na zoveel jaren later weer een enge ontwikkeling in onze wereld, de ene extremistische groep na de andere extremisten groep. Ongeacht of dat links of rechts is. Als je 'het benoemen' ziet als racisme dan zij het zo. Het moet benoemd én aangepakt worden zodat het niet van kwaad naar erger gaat.
14 okt 2024
Radical Islamists are calling for a caliphate in Germany, and authorities remain silent. With over 2,000 protesters chanting for Sharia law in Hamburg, is Europe sleepwalking into a dangerous future? How long will extremist ideologies grow unchecked in the heart of democracy? The time to act is now.
Jij slaat aan op een bericht over een minuscuul groepje Duitse moslims die een kalifaat willen. Er zijn ook moslims die tegen de democratie zijn, maar de meesten gaan gewoon stemmen. De gemiddelde moslim is niet een IS-baardaap. Het is een hele gevarieerde groep.
amarna
04-11-2025 om 19:52
PensioNada schreef op 04-11-2025 om 19:19:
[..]
Jij slaat aan op een bericht over een minuscuul groepje Duitse moslims die een kalifaat willen. Er zijn ook moslims die tegen de democratie zijn, maar de meesten gaan gewoon stemmen. De gemiddelde moslim is niet een IS-baardaap. Het is een hele gevarieerde groep.
Inderdaad zeg! De meeste moslims in NL zijn niet radicaal. Ik woon in een multiculturele wijk. Moet ik nu ineens bang worden van de allochtone groenteboer die me dagelijks een appel geeft als ik voor zijn winkel op de bus sta te wachten? Of beven voor de tieners die in de hal van de moskee in de buurt aan het tafeltennissen zijn en vriendelijk zwaaien?
felija
04-11-2025 om 20:13
amarna schreef op 04-11-2025 om 19:52:
[..]
Inderdaad zeg! De meeste moslims in NL zijn niet radicaal. Ik woon in een multiculturele wijk. Moet ik nu ineens bang worden van de allochtone groenteboer die me dagelijks een appel geeft als ik voor zijn winkel op de bus sta te wachten? Of beven voor de tieners die in de hal van de moskee in de buurt aan het tafeltennissen zijn en vriendelijk zwaaien?
Je weet maar nooit wat er in die appel zit!
Wat een lief gebaar van die groenteboer!
Poezenmeisje
04-11-2025 om 20:22
felija schreef op 04-11-2025 om 20:13:
[..]
Je weet maar nooit wat er in die appel zit!
![]()
Wat een lief gebaar van die groenteboer!
![]()

Miraval
04-11-2025 om 21:38
Het maakt mij geen zak uit vanuit welke hoek het antisemitisme komt. Het is hoe dan ook verwerpelijk. Evenals moslimhaat. Of homohaat. Of vrouwenhaat.
Wat ik wel een beetje zorgelijk vind is de vrijheid die cabaretiers hebben of niet meer hebben. Als Nanninga die berichten plaats (wat verwijzingen waren naar satire van Hans Teeuwen) en ze heeft daar al meermaals afstand van gedaan en de context uitgelegd, wanneer is het dan een keer klaar?
En, in dat verlengde, wat is satire en wat is haat? Als een cabaretier in zijn show een harde grap maakt over Joden en Auschwitz (Jimmy Carr had er 1 over Auschwitz en Jehova's, Hans Teeuwen staat bekend om zijn harde en zwarte humor, Theo Maassen idem) is dat dan nog okee? Of wordt die cabaretier aangekeken om zijn grappen alsof dat zijn persoonlijke mening is?
Ikzelf heb hele zwarte harde humor, echt heel erg... dat weet ik van mezelf en mijn beste vrienden ook, verder loop ik daar niet mee te koop. Maar dat wil niet zeggen dat die humor dan ook is hoe ik echt denk over bepaalde onderwerpen.
Soms denk ik weleens dat we onszelf allemaal een beetje te serieus nemen. Er mag wel meer ruimte zijn voor foute grappen, ik vond ook helemaal niets van de opmerking van Jetten over Amalia. Alsof hij dat serieus meende, dat weet toch iedereen. Het was een grap, maar die moet dan kapot geanalyseerd worden en er moeten excuses gemaakt worden. Ik vind de scheidslijn wel helemaal vervaagd tegenwoordig.
PensioNada
04-11-2025 om 21:59
Miraval schreef op 04-11-2025 om 21:38:
Soms denk ik weleens dat we onszelf allemaal een beetje te serieus nemen. Er mag wel meer ruimte zijn voor foute grappen, ik vond ook helemaal niets van de opmerking van Jetten over Amalia. Alsof hij dat serieus meende, dat weet toch iedereen. Het was een grap, maar die moet dan kapot geanalyseerd worden en er moeten excuses gemaakt worden. Ik vind de scheidslijn wel helemaal vervaagd tegenwoordig.
Het probleem is dat alles tegenwoordig uit vergroot wordt en dan het liefst volledig uit het verband gerukt als een fragmentje van 20 seconden door iemand opgevoerd als bewijs.
Ik probeer om die reden altijd de originele context terug te vinden.
Ik heb twee jaar tweets van Nanninga doorgelezen, die vond ik ongenuanceerd anti-islam, weinig kritisch pro-Israël en absoluut niet antisemitisch.
Fleurtje_5
05-11-2025 om 07:06
PensioNada schreef op 04-11-2025 om 19:19:
[..]
Dit is wat ik schreef en waar jij op reageerde:
quote Fleurtje: Ik vind het na zoveel jaren later weer een enge ontwikkeling in onze wereld, de ene extremistische groep na de andere extremisten groep. Ongeacht of dat links of rechts is. Als je 'het benoemen' ziet als racisme dan zij het zo. Het moet benoemd én aangepakt worden zodat het niet van kwaad naar erger gaat.
Ik had het hier over 'extremistische groepen', ongeacht of die links of rechts zijn. Ik had het NIET over gewone burgers, dus ook niet over de aardige groenteman die zo vriendelijk appels uitdeelt.
Jij noemt het een minuscuul groepje die het kalifaat willen. Het was wel een demonstratie in één stad (Hamburg), meer dan 2000 zeer boze mannen met een soort IS-vlaggen (en witte borden met tekst) die Duitsland wilden overnemen en de sharia wilden. En homo's van een berg wilden gooien. Bij die boze menigte kijk ik niet of het er 100, 1000 2000 of 3000 zijn. En dan tel ik die demonstratie in Beieren niet eens mee.
Als je het over aantallen hebt: Ik vind ook 10 moordenaars veeeeeel gevaarlijker dan 10.000 gewone burgers. Dan zou jij zeggen 'ach het is maar een minuscuul groepje', maar men moet het kunnen blijven benoemen en aanpakken voordat het niet meer te stoppen is, ongeacht of het om een klein aantal gaat of een groot aantal. In Hamburg vond ik een erg groot aantal, en dat is maar één jaartje geleden.
In onderstaand fragment kun je zien hoe een groot aantal (wat jij een minuscuul groepje noemt) eruit ziet:
Fleurtje_5
05-11-2025 om 07:14
amarna schreef op 04-11-2025 om 19:52:
[..]
.............dat zegt toch ook niemand.

Ik zie in onderstaande demonstratie IS-extremisten, en dus helemaal geen aardige groenteboeren tussen, en ik zie vooral bange Joden, homo's en westerse vrouwen die daar niet kunnen staan, ik zie een dreiging waarvan we elk jaar zeggen 'dat mag nooit meer':
https://www.telegraph.co.uk/world-news/2024/04/28/protesters-call-for-islamic-state-in-germany/
(laat het geluid maar uit, want daar word je niet vrolijk van)
Fleurtje_5
05-11-2025 om 07:39
Miraval schreef op 04-11-2025 om 21:38:
Het maakt mij geen zak uit vanuit welke hoek het antisemitisme komt. Het is hoe dan ook verwerpelijk. Evenals moslimhaat. Of homohaat. Of vrouwenhaat.
Wat ik wel een beetje zorgelijk vind is de vrijheid die cabaretiers hebben of niet meer hebben. Als Nanninga die berichten plaats (wat verwijzingen waren naar satire van Hans Teeuwen) en ze heeft daar al meermaals afstand van gedaan en de context uitgelegd, wanneer is het dan een keer klaar?
En, in dat verlengde, wat is satire en wat is haat? Als een cabaretier in zijn show een harde grap maakt over Joden en Auschwitz (Jimmy Carr had er 1 over Auschwitz en Jehova's, Hans Teeuwen staat bekend om zijn harde en zwarte humor, Theo Maassen idem) is dat dan nog okee? Of wordt die cabaretier aangekeken om zijn grappen alsof dat zijn persoonlijke mening is?
Ikzelf heb hele zwarte harde humor, echt heel erg... dat weet ik van mezelf en mijn beste vrienden ook, verder loop ik daar niet mee te koop. Maar dat wil niet zeggen dat die humor dan ook is hoe ik echt denk over bepaalde onderwerpen.
Ik moet zo vaak lachen om Hans Teeuwen, vooral toen hij het over de Josti-band had, terwijl ik dacht 'nee joh, dat kan je niet maken'. Maar die josti-band moest er zelf ook mee lachen. Het was niet dat ik om de muzikanten moest lachen, (dat vind ik vaak mooie ruwe diamanten) maar om de overdreven reactie van Teeuwen. Dus eigenlijk idd foute grappen, maar het gaat dan toch meer om de reactie van de grappenmaker die ik het grappigst vind.
Theo Maassen idem dito. Hoewel ik ook wel eens een grap 'té ver' vind gaan.
Waar het wel knaagt is als men bv de paus en gelovige mensen belachelijk maakt (en dan niet eens grappig is) maar over één geloof niet eens een kromme letter durft te zeggen.
Stardust
05-11-2025 om 08:52
het gaat in je laatste berichten weer vooral over de islam en het algemene gevaar daarvan (nota bene in Duitsland aan heg begin van deze eeeks berichten, niet eens in Nederland) en minder over jodenhaat in Nederland. Nergens expliciet zelfs. Voor sommigen is dit misschien logisch want “moslims haten joden”, maar dat is een vooroordeel, geen feit. En voor dit soort vooroordelen was het ter Apel topic toch?