Nieuws en actueel Nieuws en actueel

Nieuws en actueel

Jodenhaat in Nederland

Laten we hier verder praten over de verschrikkelijke gebeurtenissen in Amsterdam, de oorzaken, de gevolgen.

Thora schreef op 25-09-2025 om 15:23:

[..]

Ik heb nog nooit Jodenhaat door blanken of niet moslims goed horen praten. Eerder wordt het aangedikt.

@Helpdesk. Dat mensen thuis werden lastig gevallen heb ik verward met de walgelijkheden die plaats vonden bij de opening van het Holocaustmuseum. En ja daar zaten ook blanken bij en ja daar vind ik het net zo verwerpelijk van als van niet blanken, moslims, hindoes, of welk volk of religie dan ook.

Dat jij het nog nooit gehoord hebt, betekent niet dat het niet voorkomt he! Er werd voortdurend “Sieg Heil” geroepen afgelopen zaterdag, met vlaggen gezwaaid en opgehitst. Er zijn meerdere agenten gewond geraakt, maar er wordt hier letterlijk gezegd dat het minder erg is als destijds met de Maccabi rellen? Hoe dan??

Hier in dit zelfde topic over de “Heil Hitler” groet;

Ach, er zullen altijd mafklappers zijn die Hitler een toffe peer vinden, maar ik denk dat het allergrootste deel weet dat je de volledige aandacht krijgt (net als een kleuter die "poep!" zegt) door met dergelijke symbolen te gaan zwaaien en het is gelukt”

Ik vind bovenstaande anders behoorlijk bagatelliserend overkomen.

En zo is er nog wel meer.

Thora schreef op 25-09-2025 om 15:23:

[..]

@Helpdesk. Dat mensen thuis werden lastig gevallen heb ik verward met de walgelijkheden die plaats vonden bij de opening van het Holocaustmuseum. En ja daar zaten ook blanken bij en ja daar vind ik het net zo verwerpelijk van als van niet blanken, moslims, hindoes, of welk volk of religie dan ook.

Dank je Thora, dit waardeer ik. Het is verwerpelijk en om verdrietig van te worden. Ik denk dat we het daar wel over eens zijn.

Ik heb me vaak de vraag gesteld "hoe was het mogelijk dat in ons landje, met name in het Limburgse Valkenburg, zoiets kon gebeuren?" Hoe was het mogelijk dat daar zulke borden stonden? Nederland was toch geen nazi-Duitsland.

Valkenburg. Het gemeentebestuur en de politie van Valkenburg-Houthem werkten tijdens de Tweede Wereldoorlog actief mee aan de uitvoering van anti-Joodse maatregelen van de Duitse bezetter. Onder leiding van burgemeester Piet Hens werden Joodse inwoners systematisch geïdentificeerd, buitengesloten, beroofd en gedeporteerd.

Jodenvervolging

Borden bij alle invalswegen in Valkenburg: Deze maatregel was onderdeel van een groot aantal maatregelen dat er voor zorgde dat de Joden in een maatschappelijk isolement kwamen. FOTO: Alfons Hustinx/ANP

Foto staat in Dagblad De Limburger

Om te janken dit:
Gelukkig dat dit nu onderzocht is.

https://www.l1nieuws.nl/nieuws/3021979/oud-burgemeester-valkenburg-onmisbare-schakel-in-vervolging-joden 3 nov. 2025

[foto]
................

De burgemeester van Valkenburg speelde tijdens de Tweede Wereldoorlog een belangrijke rol in de vervolging van Joodse inwoners. Piet Hens was een 'onmisbare schakel' in de Jodenvervolging.
Dat is de conclusie van een zondag gepresenteerd onderzoek in opdracht van de gemeente.

Doorzetten
Volgens de onderzoekers voerde Hens de opdrachten van de bezetters 'nauwgezet' uit. Op de momenten dat hij kon afwijken of dat hij iets kon doen voor Joodse inwoners, 'koos hij voor het rigide doorzetten van de anti-Joodse maatregelen ten koste van zijn Joodse burgers'.

Afstandelijk
Valkenburg kende voor de oorlog tachtig Joodse inwoners. Van hen werden 45 gedeporteerd en vermoord. Slechts twee Valkenburgse Joden overleefden de vernietigingskampen, anderen doken onder en bleven zo in leven. De Joden die de Holocaust hadden overleefd, werden na terugkeer heel afstandelijk behandeld. Zo moesten ze, net als in andere gemeenten, achterstallige gemeentebelastingen betalen voor de periode waarin ze ondergedoken of in concentratiekampen zaten. Slechts een persoon kreeg financiële hulp, terwijl de Joden daar recht op hadden.

Sinds 1917
Piet Hens was sinds 1917 burgemeester van de gemeenten Valkenburg en Houthem. In 1935 kwam hij ook aan het roer te staan in buurgemeente Oud-Valkenburg. De drie gemeenten werden in 1940 samengevoegd tot Valkenburg-Houthem, onder leiding van Hens. Ook na de oorlog bleef hij burgemeester, tot 1953.

Ja verschrikkelijk wat er gebeurt is inderdaad.

Tegelijkertijd roep je dat we de tweets van mevrouw Nanninga niet zo serieus moeten nemen?
Hoe werkt zoiets bij jou?

Zilver_gray schreef op 04-11-2025 om 06:17:

Tegelijkertijd roep je dat we de tweets van mevrouw Nanninga niet zo serieus moeten nemen?

Dat vraag ik mij ook al pagina's lang af. Hoe kan het dat iemand dat niet ziet. 

En nu weer al het gedoe rondom het Concertgebouw in Amsterdam. Opnieuw Amsterdam...

Het schrappen van het Chanoekaconcert in Amsterdam door Het Concertgebouw is een schok voor de Joodse gemeenschap. Aan de traditionele viering van het Joodse lichtjesfeest in de beroemde muziekzaal komt ruw een einde. „We weten niet wat ons overkomt. Dit komt keihard aan. In Het Concertgebouw hebben we ons als Joodse gemeenschap altijd welkom gevoeld.’’

De schouwburg struikelt over de aanwezigheid tijdens de viering van voorzanger Shai Abramson, die chief cantor (hoofd voorzanger) is bij de IDF, het Israëlische leger. Het Concertgebouw wilde dat er een vervanger zou worden aangewezen. De Stichting Chanukah Concert weigerde die eis in te willigen waarna het Concertgebouw de huurovereenkomst met de stichting voor 14 december verscheurde.

„Het voorgenomen optreden van de chief cantor van het IDF staat haaks op onze missie: mensen verbinden met muziek”, meldt directeur Simon Rijnink op de website van het Concertgebouw.

In die verklaring vermeldt het Concertgebouw ook dat Abramson ’een belangrijke rol bij het IDF’ heeft en ’het IDF vertegenwoordigt bij officiële aangelegenheden’.

Een woordvoerder van de Stichting Chanukah Concert wijst erop dat in Israël ’bijna iedereen verbonden is met het leger’. „Als dienstplichtige of als reservist. Shai Abramson heeft daar een rol die te vergelijken is met aalmoezenier in het Nederlandse leger. Hij treedt op bij herdenkingsceremonies, bij begrafenissen.’’

’Uit principiële overwegingen’ weigert de Chanoekastichting in te gaan op de eis van Het Concertgebouw. „We laten ons niet chanteren. Het uitsluiten van Joden betekende in een andere tijd de opmaat tot veel erger. Shai Abramson is wereldberoemd. Wij willen hem er juist graag bij hebben.’’
[...]

Dat Het Concertgebouw daarbij vermeldt dat Joden desondanks ’welkom’ zijn, heeft binnen de Joodse gemeenschap kwaad bloed gezet, zegt hoofdredacteur Esther Voet van het Nieuw Israëlietisch Weekblad (NIW). 

De Stichting Chanukah Concert benadrukt dat het religieuze karakter van het chanoekafeest het cancelen van de viering zo gevoelig maakt. „Het is een symbolisch feest, de viering van licht over de duisternis. Het gaat over de onderdrukking waartegen het Joodse volk in verzet is gekomen.’’

https://www.telegraaf.nl/binnenland/voor-joodse-gemeenschap-is-grens-bereikt-na-schrappen-chanoeka-viering-door-concertgebouw-we-steken-een-dikke-middelvinger-op/101890717.html

Schandalig, hoezo  "nooit meer" 

Loep me maar, en lees mijn bericht van 03-11-2025 om 08:36 eens goed door.

Daarin staat om te beginnen:

Ze was jaren geleden cru in haar woorden, dat klopt. Zeker. Maar voor haar was het enkel als harde humor bedoeld, hoe smakeloos, dom en ongepast wij dat ook vinden.

Ik vind de dreiging van o.a. moslims en pro pallestijnse demonstranten een stuk gevaarlijker dan oude tweets van Annabel (wat citaten waren). Ik denk ook dat Joden meer last hebben genoemde groepen van die hele Annabel.

Fleurtje_5 schreef op 04-11-2025 om 11:13:

[..]

Loep me maar, en lees mijn bericht van 03-11-2025 om 08:36 eens goed door.

Daarin staat om te beginnen:

Ze was jaren geleden cru in haar woorden, dat klopt. Zeker. Maar voor haar was het enkel als harde humor bedoeld, hoe smakeloos, dom en ongepast wij dat ook vinden.

Dit dus.

Thora schreef op 04-11-2025 om 11:35:

[..]

Ik vind de dreiging van o.a. moslims en pro pallestijnse demonstranten een stuk gevaarlijker dan oude tweets van Annabel (wat citaten waren). Ik denk ook dat Joden meer last hebben genoemde groepen van die hele Annabel.

Ik heb het niet over dreiging, ik heb het over roepen hoe verschrikkelijk het allemaal is maar ondertussen tweets die over datzelfde afschuwelijke onderwerp gaan bagataliseren, want dat was “een grap”.

majorette2005 schreef op 04-11-2025 om 08:41:

Schandalig, hoezo "nooit meer"

Precies. Vraag dat maar aan het Israëlcentrum in Nijkerk bijvoorbeeld. En winkelketens die het wagen producten uit Israël te verkopen. Wat scheelt het nog?

Zilver_gray schreef op 04-11-2025 om 11:42:

[..]

Ik heb het niet over dreiging, ik heb het over roepen hoe verschrikkelijk het allemaal is maar ondertussen tweets die over datzelfde afschuwelijke onderwerp gaan bagataliseren, want dat was “een grap”.

Word jij (en je zusters) nou niet moe van die misselijke onterechte verdachtmakingen steeds weer? Dat valt echt wel onder getreiter.

Tig keren heb ik het in alle geuren en kleuren uitgelegd, het lijkt erop dat je het gewoon niet wil begrijpen. 

Was jij het niet die een poos geleden de smakeloze grappen van Lubach satire noemde? En "hahaha, wat dom van Fleurtje dat zij niet weet wat satire is". Je roept discriminatie en racisme zodra een splintertje in je straatje past, maar die balk voor je ogen zie je niet.

Fleurtje_5 schreef op 04-11-2025 om 15:05:

[..]

Word jij (en je zusters) nou niet moe van die misselijke onterechte verdachtmakingen steeds weer? Dat valt echt wel onder getreiter.

Tig keren heb ik het in alle geuren en kleuren uitgelegd, het lijkt erop dat je het gewoon niet wil begrijpen.

Was jij het niet die een poos geleden de smakeloze grappen van Lubach satire noemde? En "hahaha, wat dom van Fleurtje dat zij niet weet wat satire is". Je roept discriminatie en racisme zodra een splintertje in je straatje past, maar die balk voor je ogen zie je niet.

Zo vreemd is mijn vraag niet. Er komen op dit forum allerlei tegenstrijdige berichten uit dat toetsenbord van jou, vandaar dat ik vraag om je nader te verklaren.

Jammer dat je zo gepikeerd reageert.

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.