Nieuws en actueel Nieuws en actueel

Nieuws en actueel

Jodenhaat in Nederland

Laten we hier verder praten over de verschrikkelijke gebeurtenissen in Amsterdam, de oorzaken, de gevolgen.

rionyriony schreef op 25-09-2025 om 10:51:

[..]

Goed, alles kits dus, we leven in een veilig land als je je oogkleppen maar goed draagt.

Ern groep extreemrechtse  mensen kan er ook wat van, als het zo uitkomt, zo Nederlands als wat. Moet je wel je oogkleppen afzetten.

felija schreef op 25-09-2025 om 10:44:

Hoe je het ook wendt of keert: het gaat hier nu over extreemrechts geweld, maar men is huiverig om dat zo direct te benoemen. Onder andere opgehitst door een zekere politicus, zag deze groep hun kans schoon om zich te misdragen.

Ik zag rechtse politieke leiders het geweld veroordelen. Ik zie juist een enorme aarzeling bij linkse politici om extreemlinks geweld als zodanig te benoemen en ik zie bijvoorbeeld de opmerkingen van een Timmermans vooral als ophitsen. 

Daglichtlamp

Daglichtlamp

25-09-2025 om 10:56 Topicstarter

We hadden afgelopen week een demonstratie waar o.a. de Hitlergroet gebracht werd, maar daar mogen we het vooral niet over hebben? Je zult maar getaserd zijn door hooligans omdat je als horecamedewerker door de hooligans gezien wordt als niet horend in 'ons Nederland'. 

rionyriony schreef op 25-09-2025 om 10:40:

[..]

Ja joh, geef een deel van de Nederlanders maar de schuld. We hebben duidelijk niet de vrede geïmporteerd, met dank aan mensen die geen vooruitziende blik hadden en teveel macht/eigenbelang.

Ik vind overigens dat mensen hun eigen afwijkende gedachtegoed mogen hebben zolang ze zich aan de wet houden, maar er spelen hier toch twee problemen: de huidige politiek die een overdreven gedogen en bevoordelen van wandaden van minderheden promoot en het absolute aantal van een deze andere cultuur die hun idealen dan kunnen omzetten in beleid. Wat je nu al ziet in instituties.

Als minderheid in je eigen land te leven is een heel onprettig vooruitzicht. Ik heb het idee dat veel mensen dat niet voor zich zien.

Doe niet zo raar!  5% van de mensen in Nederland is nu moslim en dat is al jaren een heel stabiel percentage. Voorlopig zijn moslims nog de minderheid en ik verwacht echt niet dat dat als een raket gaat stijgen. 

Zolang bepaalde types in de politiek blijven schreeuwen dat alles de schuld is van de moslims en ze moslims wegzetten als tweederangs burgers snap ik wel dat er verzet komt uit moslimhoek waar Nederlandse relschoppers dan weer op reageren. 

Als PVV en FvD stoppen met deze retoriek dooft het verzet van alles kanten waarschijnlijk vanzelf uit.

Dat laat onverlet dat er soms (kleine) groepen rottigheid uit kunnen halen en dat keur ik zeker niet goed maar wat er nu gebeurt wordt aangewakkerd vanuit de politiek. 

Kijk, de vader van mijn man was een lieverd, maar die kwam hier dan ook toen het een uiterst kleine minderheid was die nog niet in de watten werd gelegd maar zich echt waar moest maken en daardoor werd hij hier een goede burger met best veel geld door zijn unieke talent waar hier veel vraag naar was.

Maar ook hij hield het niet vol en is naar zijn eigen land teruggegaan, vrouw en kinderen achterlatend. Omdat het heel verschillend was en hij terugverlangde naar zijn eigen omgeving.

Malibu2 schreef op 25-09-2025 om 10:56:

[..]

Ik zag rechtse politieke leiders het geweld veroordelen. Ik zie juist een enorme aarzeling bij linkse politici om extreemlinks geweld als zodanig te benoemen en ik zie bijvoorbeeld de opmerkingen van een Timmermans vooral als ophitsen.

Alleen Timmermans?  Wilders en anderen in de kamer niet? 

Bakblik schreef op 25-09-2025 om 10:56:

[..]

Doe niet zo raar! 5% van de mensen in Nederland is nu moslim en dat is al jaren een heel stabiel percentage. Voorlopig zijn moslims nog de minderheid en ik verwacht echt niet dat dat als een raket gaat stijgen.

Zolang bepaalde types in de politiek blijven schreeuwen dat alles de schuld is van de moslims en ze moslims wegzetten als tweederangs burgers snap ik wel dat er verzet komt uit moslimhoek waar Nederlandse relschoppers dan weer op reageren.

Als PVV en FvD stoppen met deze retoriek dooft het verzet van alles kanten waarschijnlijk vanzelf uit.

Dat laat onverlet dat er soms (kleine) groepen rottigheid uit kunnen halen en dat keur ik zeker niet goed maar wat er nu gebeurt wordt aagewakkerd vanuit de politiek.

Het percentage moslims zal niet alleen stijgen door immigratie maar ook door een verschil in geboortecijfers. 

De bron van het probleem zit niet bij de PVV of FvD, kijk maar naar de UK of Frankrijk. Overal ontstaan vergelijkbare problemen. 

Ik zie de bron van het probleem overigens niet alleen bij moslims, maar net zo goed bij westerlingen die de eigen cultuur te grabbel gooien uit een soort van misplaatst schuldgevoel of overvloedige tolerantie voor de intoleranten. 

felija schreef op 25-09-2025 om 10:53:

[..]

Ern groep extreemrechtse mensen kan er ook wat van, als het zo uitkomt, zo Nederlands als wat. Moet je wel je oogkleppen afzetten.

Van beide kanten:

https://youtu.be/0jDA35NXMWk?si=zO6anthwYNKT9f6Q 17 nov 2024 Fidan Ekiz over antisemitisch geweld: 'Gematigde meerderheid, spreek je uit'

https://www.ewmagazine.nl/nederland/opinie/2024/11/islamisme-en-antisemitisme-gaan-hand-in-hand-1439139/  Afshin Ellian 24 november 2024
Jodenhaat zit niet in het DNA van moslims. Wel zijn mensen die de westerse waarden verwerpen er vatbaar voor, schrijft Afshin Ellian.

Oogkleppen vieren hoogtij blijkt maar weer. 

Malibu2 schreef op 25-09-2025 om 11:04:

[..]

Het percentage moslims zal niet alleen stijgen door immigratie maar ook door een verschil in geboortecijfers.

De bron van het probleem zit niet bij de PVV of FvD, kijk maar naar de UK of Frankrijk. Overal ontstaan vergelijkbare problemen.

Ik zie de bron van het probleem overigens niet alleen bij moslims, maar net zo goed bij westerlingen die de eigen cultuur te grabbel gooien uit een soort van schuldgevoel of overvloedige tolerantie voor de intoleranten.

Er ontstaan overal vergelijkbare problemen, door partijen die gelieerd zijn aan de PVV. Marine le Pen doet precies hetzelfde als Wilders hoor. 

Ze geven moslims de schuld van alle problemen in een land, het (domme) volk gelooft dat en gaat protesteren om iets te doen aan bijvoorbeeld de immigratie en door relschoppers loopt dat uit de hand en dan kunnen we daar weer weken over discussiëren. 

Ja ik vind het ook erg dat mijn kinderen voorlopig nog niet uit huis kunnen maar dat is niet alleen de schuld van de immigranten. Daar liggen meer problemen in dit land aan ten grondslag. 

Bakblik schreef op 25-09-2025 om 10:58:

[..]

Alleen Timmermans? Wilders en anderen in de kamer niet?

Dit las ik net van Lidewij de Vos

Forum voor Democratie betreurt het uitblijven van een gezamenlijk statement tegen geweld in Den Haag

Geweld heeft geen plaats in een democratie. Daarom steunden wij een gezamenlijk statement dat elke vorm van geweld ondubbelzinnig veroordeelde, zonder politieke labels zoals “extreem-rechts”. Dit statement weerspiegelde een gedeelde verantwoordelijkheid om geweld te bestrijden, ongeacht de bron.

Helaas wilden linkse partijen het statement op het laatste moment aanpassen. Ze drongen aan op een eenzijdige focus op “extreem-rechts geweld”, ondanks dat geweld in recente jaren vaak juist uit extreem-linkse hoek kwam. Desondanks stemden wij in met deze aanpassing, omdat eenheid in het veroordelen van geweld zwaarder weegt dan discussies over formuleringen.

Tot onze verbazing trokken linkse partijen, onder aanvoering van D66, vervolgens hun steun in. Reden: ze weigerden samen te werken met FVD en PVV. Dit toont aan wie werkelijk polariseert. Terwijl wij zochten naar verbinding en compromis, koos links voor verdeeldheid.

In een democratie bestrijden we elkaar met argumenten, niet met geweld of uitsluiting. Wij blijven ons inzetten voor eenheid en veiligheid, ongeacht politieke verschillen.

https://x.com/lidewij_devos/status/1971123304850161953?t=KFaGz-diBCczILOEi7sPQA&s=19

Malibu2 schreef op 25-09-2025 om 11:04:

[..]

Ik zie de bron van het probleem overigens niet alleen bij moslims, maar net zo goed bij westerlingen die de eigen cultuur te grabbel gooien uit een soort van misplaatst schuldgevoel of overvloedige tolerantie voor de intoleranten.

Caroline van der Plas heeft hier een heel treffend betoog over gehouden in de tweede kamer. Uiteraard werd dat weer belachelijk gemaakt. Maar ze heeft wel gelijk. En dan gaat het niet over Zwarte Piet. Nee het gaat over Kerst en Pasen dan maar afgeschaft moet worden volgens de woke cultus. In plaats daarvan wordt er overdreven rekening gehouden met de Ramadan, reclame gemaakt voor de Iftar en uitgebreide aandacht aan het suikerfeest besteed. En dat voor die zogenaamde 5% moslims die overigens helemaal niets tegen Joden hebben. Dat lijkt alleen maar zo.

Bakblik schreef op 25-09-2025 om 11:13:

[..]

Er ontstaan overal vergelijkbare problemen, door partijen die gelieerd zijn aan de PVV. Marine le Pen doet precies hetzelfde als Wilders hoor.

Ze geven moslims de schuld van alle problemen in een land, het (domme) volk gelooft dat een gaat protesteren om iets te doen aan bijvoorbeeld de immigratie en door relschoppers loopt dat uit de hand en dan kunnen we daar weer werken over discussiëren.

Ja ik vind het ook erg dat mijn kinderen voorlopig nog niet uit huis kunnen maar dat is niet alleen de schuld van de immigranten. Daar liggen meer problemen in dit land aan ten grondslag.

Nee, die problemen ontstaan niet door Wilders en Le Pen. 

Wilders en Le Pen worden juist groot omdat die problemen niet aangepakt worden. 

Malibu2 schreef op 25-09-2025 om 11:18:

[..]

Nee, die problemen ontstaan niet door Wilders en Le Pen.

Wilders en Le Pen worden juist groot doordat die problemen niet aangepakt worden.

Die problemen ontstaan doordat Wilders en le Pen onnodig veel polariserende uitspraken doen. Uitspraken die geloofd worden door hun aanhang.  De aanhang gaat protesteren tegen de komst van een AZC waardoor moslims zich bedreigd voelen. 

Voordat Wilders zijn moslimhaat predikte leefden we hier min of meer vreedzaam samen en kon een klein groepje raddraaiers van welke kant ook makkelijk aangepakt worden. Het wordt nu te groot en te massaal en dat wordt aangewakkerd door polariserende politici op de rechtse kant van het spectrum. 

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.