Nieuws en actueel Nieuws en actueel

Nieuws en actueel

Jodenhaat in Nederland

Laten we hier verder praten over de verschrikkelijke gebeurtenissen in Amsterdam, de oorzaken, de gevolgen.

majorette2005 schreef op 25-09-2025 om 08:42:

[..]

Het is triest dit wegkijken weer

Dit topic is in het leven geroepen nav 7 november 2024. Er is terecht zeer uitgebreid bij stilgestaan en over gediscussieerd. Pagina’s lang.

Maar nu onze democratie wordt aangetast door andere haatzaaiers mogen mensen daar niet bij stilstaan en moet na enkele bladzijdes meteen van onderwerp worden veranderd en de aandacht worden verlegd? Uberhaupt het vergelijken is al idioot. Beiden zijn al erg genoeg.

Je kan maar één keer je land verliezen, iets wat maar niet tot veel mensen door lijkt te dringen. We mogen zelfs termen als omvolking niet gebruiken, omdat dit niet doelbewust zou gebeuren maar een toevallig bijverschijnsel zou zijn van de politiek. 

Misschien zou je het "verdeel en heerspolitiek" kunnen noemen als je het heel erg veralgemeniseert, of domweg "onverschilligheid" of "opportunisme", maar het effect is dramatisch en het heil moet allemaal van Brussel gaan komen als je de huidige main stream politici zo hoort, die enge onpersoonlijke instelling die heel veel voordeel heeft bij verdeel en heerspolitiek en volslagen onverschillig staat tegenover het behoud van de identiteit van de verschillende landen.

Het leven draait om geld en macht en verdomde weinig om idealisme, ook al heeft men de mond ervan vol.

rionyriony schreef op 25-09-2025 om 08:50:

Je kan maar één keer je land verliezen, iets wat maar niet tot veel mensen door lijkt te dringen. We mogen zelfs termen als omvolking niet gebruiken, omdat dit niet doelbewust zou gebeuren maar een toevallig bijverschijnsel zou zijn van de politiek.

Misschien zou je het "verdeel en heerspolitiek" kunnen noemen als je het heel erg veralgemeniseert, of domweg "onverschilligheid" of "opportunisme", maar het effect is dramatisch en het heil moet allemaal van Brussel gaan komen als je de huidige main stream politici zo hoort, die enge onpersoonlijke instelling die heel veel voordeel heeft bij verdeel en heerspolitiek en volslagen onverschillig staat tegenover het behoud van de identiteit van de verschillende landen.

Het leven draait om geld en macht en verdomde weinig om idealisme, ook al heeft men de mond ervan vol.

Ik heb moeite met de retoriek van een Wilders of Baudet omdat ze alles onder 1 noemer brengen met stellingen als alle moslims zijn jodenhaters. Islam is een gevaarlijke godsdienst en ik heb ook moeite met fundamentalistische moskeeën die een gedachtengoed verspreiden dat niet past in een vrije westerse samenleving. Door alles echter zo te polariseren maak je oplossingen juist onmogelijk. De segregatie in de samenleving neemt toe. Joden hebben daar last van, maar moslims ook. 

PensioNada schreef op 25-09-2025 om 09:17:

[..]

Ik heb moeite met de retoriek van een Wilders of Baudet omdat ze alles onder 1 noemer brengen met stellingen als alle moslims zijn jodenhaters. Islam is een gevaarlijke godsdienst en ik heb ook moeite met fundamentalistische moskeeën die een gedachtengoed verspreiden dat niet past in een vrije westerse samenleving. Door alles echter zo te polariseren maak je oplossingen juist onmogelijk. De segregatie in de samenleving neemt toe. Joden hebben daar last van, maar moslims ook.

Ik vind niet dat Islam perse een gevaarlijke godsdienst is, wel een godsdienst waarvan de uitvoerders niet passen in een wester denkend land. Alle moslims jodenhaters, nee dat zal niet. Maar de meeste wel, dat weet ik zeker. Die jodenhaat zit diep verankerd.

Koko67 schreef op 25-09-2025 om 09:30:

[..]

Ik vind niet dat Islam perse een gevaarlijke godsdienst is, wel een godsdienst waarvan de uitvoerders niet passen in een wester denkend land. Alle moslims jodenhaters, nee dat zal niet. Maar de meeste wel, dat weet ik zeker. Die jodenhaat zit diep verankerd.

Helaas niet alleen bij (veel? sommige?) moslims zie WO2.

Jodenhaat is iets dat ik nooit zal begrijpen. Vorige week heb ik een concentratiekamp, het negende fort, bezocht. Op 1 dag zijn er meer dan 10.000 mensen, voornamelijk Joden neergeschoten waaronder 4000 (!) kinderen. Niet te bevatten. Dan heb ik het nog niet over Auschwitz (ook geweest).

Hoe komen mensen tot zulke daden, wat praten ze voor zichzelf goed? Door de wil om te overleven waarbij iemand een ander laat vermoorden? Door dehumaniseren?

In Nederland zijn verhoudingsgewijs de meeste Joden verraden. Deels door ‘uitstekende’ administratie en veel meer dan in andere Europese landen door verraad. 75% van de Nederlandse Joden heeft WO2 niet overleefd. 

Koko67 schreef op 25-09-2025 om 09:30:

[..]

Die jodenhaat zit helemaal niet diep verankerd in de islam. Dat wordt aangewakkerd door enkele extremistische types, het zit niet in de godsdienst zelf. 

Ga eens praten over dit soort zaken met gematigde moslims.  Er gaat een wereld voor je open. 

Bakblik schreef op 25-09-2025 om 09:57:

[..]

Die jodenhaat zit helemaal niet diep verankerd in de islam. Dat wordt aangewakkerd door enkele extremistische types, het zit niet in de godsdienst zelf.

Ga eens praten over dit soort zaken met gematigde moslims. Er gaat een wereld voor je open.

Nou echt! 

Dat na ge-papagaai hier op het forum begint echt ernstige vormen aan te nemen, ook zonder enige onderbouwing of bron 

“maar de meesten wel, dat weet ik zeker”..

[..]

Ga eens praten over dit soort zaken met gematigde moslims. Er gaat een wereld voor je open.

Ja, dat heb ik zo'n 30 jaar gedaan. In het onderwijs met jongeren. En daar heb ik enorm veel drek voorbij zien komen. En ook van de ouders ervan, waarvan er veel " gematigd" waren. Dus die wereld was al een hele tijd open.

[..]

Mensen niet lijken te beseffen is dat er in elke godsdienst een gelaagdheid is in hoe het wordt beoefend/uitgedragen. Je kan niet spreken over DE moslims, dan zet je mensen eenzijdig weg wat weer akelig lijkt op dehumaniseren. Zelfs in hetzelfde gezin kunnen denkwijzen enorm verschillend zijn, met alle moeilijkheden onderling van dien. Net zoals bij Jehova’s, protestanten of katholieken. De een houdt zich geheel aan (vaak ouderwetse) denkwijzen en de ander bezoekt alleen met kerst de kerk. En dan heb je nog van alles ertussen in.

Veel Jehova’s vinden homo zijn een ziekte (bizar maar waar), dat zit diep maar doen ze er actief iets mee? Sommige wel in de gemeendschap zelf, de meesten niet. Het is niet mijn geloof maar hun bijbel gaan we toch ook niet verbranden omdat homoseksualiteit niet mag? En nu worden er wel koran’s verbrand (gisteren, Hoofddorp, Pegida). Zo verkeerd en fout. Dehumaniseren, eenzijdig mensen op een hoop gooien. Daar begint veel ellende mee.

Koko67 schreef op 25-09-2025 om 10:04:

[..]

Ja, dat heb ik zo'n 30 jaar gedaan. In het onderwijs met jongeren. En daar heb ik enorm veel drek voorbij zien komen. En ook van de ouders ervan, waarvan er veel " gematigd" waren. Dus die wereld was al een hele tijd open.

Als je les zou geven op een vmbo in de regio, die van oorsprong een lagere landbouwschool is, denk je dat je dan ook niet veel drek en stoere praat langs ziet komen?

En ja, het is allemaal niet probleemloos, maar alles op een grote hoop vegen, maakt de problematiek groter in plaats van kleiner.

PensioNada schreef op 25-09-2025 om 09:17:

[..]

Ja joh, geef een deel van de Nederlanders maar de schuld. We hebben duidelijk niet de vrede geïmporteerd, met dank aan mensen die geen vooruitziende blik hadden en teveel macht/eigenbelang. 

Ik vind overigens dat mensen hun eigen afwijkende gedachtegoed mogen hebben zolang ze zich aan de wet houden, maar er spelen hier toch twee problemen: de huidige politiek die een overdreven gedogen en bevoordelen van wandaden van minderheden promoot en het absolute aantal van een deze andere cultuur die hun idealen dan kunnen omzetten in beleid. Wat je nu al ziet in instituties.

Als minderheid in je eigen land te leven is een heel onprettig vooruitzicht. Ik heb het idee dat veel mensen dat niet voor zich zien.

Hoe je het ook wendt of keert: het gaat hier nu over extreemrechts geweld, maar men is huiverig om dat zo direct te benoemen. Onder andere opgehitst door een zekere politicus, zag deze groep hun kans schoon om zich te misdragen.

Koko67 schreef op 25-09-2025 om 10:04:

[..]

Heb je echt gepraat over wat moslim zijn inhoudt voor deze mensen?  Hoe ze zich voelen en hoe ze zich verhouden door andere geloven? Of had je er slechts gesprekken mee, omdat het niet zo goed ging op school met de jongeren in kwestie.

Ik heb wel gesprekken gevoerd over de inhoud en verschillen van de verschillende godsdiensten. 

[..]

Goed, alles kits dus, we leven in een veilig land als je je oogkleppen maar goed draagt.

[..]

Dat zit zeker wel in ingebakken in de islam, de islam leert dat. Gelukkig zijn er inderdaad ook groepen moslims die die teksten niet al te letterlijk nemen en zich niet laten meeslepen in die haat. 

Maar voor veel moslims is Jodenhaat helaas niet extremistisch, het is waarmee ze opgroeien. 

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.