Nieuws en actueel Nieuws en actueel

Nieuws en actueel

Israel nieuwe oorlog

Wat een ellende en verschrikkingen weer. Er zijn geen winnaars, alleen maar verliezers

en hoe is het mogelijk dat mensen zo makkelijk in staat zijn andere mensen te misbruiken, verkrachten, vermoorden. 

felija schreef op 16-02-2026 om 10:43:

[..]

Ja, maar dat maakt de gedachtengang van diegene waarop ik reageerde toch niet minder erg? Sommige bevolkingsgroepen zijn minderwaardig aan anderen en hebben geen bestaansrecht en zijn bij hun geboorte al medeschuldig aan de wandaden die een terroristische organisatie van dezelfde afkomst heeft begaan.

Ze doet dus precies hetzelfde als wat jij hierboven schetst, maar kennelijk is het dan toch niet erg, want het betreft geen Israël/Joden.

Waarom wordt er dan veel kwalijker op gereageerd dan als het om Joden gaat? Niet specifiek door jou hoor. Het is de tendens die ik zie in de verschillende media. 

felija schreef op 16-02-2026 om 10:43:

[..]

Ja, maar dat maakt de gedachtengang van diegene waarop ik reageerde toch niet minder erg? Sommige bevolkingsgroepen zijn minderwaardig aan anderen en hebben geen bestaansrecht en zijn bij hun geboorte al medeschuldig aan de wandaden die een terroristische organisatie van dezelfde afkomst heeft begaan.

Ze doet dus precies hetzelfde als wat jij hierboven schetst, maar kennelijk is het dan toch niet erg, want het betreft geen Israël/Joden.

Dit is precies links schuldgevoel aanpraten waar ik ook niet meer intrap, ik heb al 100x gevraagd hoe had Israël dan moeten reageren na 7 Oktober en ik heb nog steeds geen fatsoenlijk antwoord gekregen, blijkbaar zijn er nog steeds mensen die denken dat er bommen bestaan die alleen Hamas beesten kunnen doden, nou die bestaan er niet. En dat gehuil over minderwaardig, Hamas en heel veel moslims zien joden als minderwaardig, daar heb ik je niet over gehoord, het is gewoon waar dat joden hier ook worden aangevallen over wat er daar gebeurt en dat is bij moslims niet zo. Als jij een terroristisch regime hebt zoals in Gaza dat Israël van de kaart wilt vegen, en vergeet niet voor 7 Oktober werden er ook al constant raketten vanuit Gaza naar Israël gestuurd wat moet Israël dan doen? Zichzelf maar laten vernietigen omdat er in Gaza toevallig ook kinderen wonen? Ben jij echt zo naïef wat denk je zelf?

Thora schreef op 16-02-2026 om 10:48:

[..]

Waarom wordt er dan veel kwalijker op gereageerd dan als het om Joden gaat? Niet specifiek door jou hoor. Het is de tendens die ik zie in de verschillende media.

Omdat hier in dit specifieke topic het juist de Gazanen zijn die worden geminacht. Hier wordt Israël voortdurend de hand boven het hoofd gehouden.

Als ik in een topic mee zou schrijven waarin iemand Joden stelselmatig vernedert en discrimineert en die hele groep verantwoordelijk houdt voor de wandaden van een gedeelte van die groep. Dan zou ik me daar tegen uitspreken. 

Beide tendensen zijn aanwezig in de verschillende media, beiden deugen mijns inziens niet.

felija schreef op 16-02-2026 om 10:37:

[..]

De regering van Israël heeft veel onschuldige kinderen en baby's gedood. Dat is afschuwelijk, wat hamas doet zijn we het al eeuwen over eens: is barbaars, maar dat pleit Israël daarom niet automatisch vrij, in tegendeel. Juist een democratie, waar de huidige regering van Israël voor zou staan, zou zich niet moeten verlagen tot terroristische activiteiten.

Klaarblijkelijk zijn “we” het er niet allemaal over eens dat Hamas barbaren zijn. Ik zie van jou bv. ook geen reactie op “ hamasstrijders” .

felija schreef op 16-02-2026 om 10:55:

[..]

Omdat hier in dit specifieke topic het juist de Gazanen zijn die worden geminacht. Hier wordt Israël voortdurend de hand boven het hoofd gehouden.

Als ik in een topic mee zou schrijven waarin iemand Joden stelselmatig vernedert en discrimineert en die hele groep verantwoordelijk houdt voor de wandaden van een gedeelte van die groep. Dan zou ik me daar tegen uitspreken.

Beide tendensen zijn aanwezig in de verschillende media, beiden deugen mijns inziens niet.

Gazanen worden niet geminacht. Dat er duizenden Gazanen langs d straat stonden te krijsen van vreugde toen dat arme meisje op een motor verkracht als een trofee werd rondgereden wel. En dat er duizenden Gazanen de gijzelaars bespotte en uitscholden ook.

Even over de kwestie 'strijders' vs 'terroristen'. Ik snap het punt maar ik denk dat je hier moet oppassen om intenties te verbinden aan één woord. Het woord 'strijders' wordt in de media regelmatig als algemene term gebruikt en hoeft helemaal geen steunbetuiging te zijn. In dit geval is het dat natuurlijk niet. Niemand hier is pro-Hamas. Hamas is een verschrikkelijke organisatie met heel veel bloed aan de handen (ik schrijf het nog maar weer even, al vind ik niet dat we dat steeds hoeven te herhalen). Een strijder kan ook iemand zijn die strijdt voor een verkeerde zaak

Een terrorist noem je gewoon geen strijder, ook niet na je uitleg.

Zorroo schreef op 16-02-2026 om 11:53:

Even over de kwestie 'strijders' vs 'terroristen'. Ik snap het punt maar ik denk dat je hier moet oppassen om intenties te verbinden aan één woord. Het woord 'strijders' wordt in de media regelmatig als algemene term gebruikt en hoeft helemaal geen steunbetuiging te zijn. In dit geval is het dat natuurlijk niet. Niemand hier is pro-Hamas. Hamas is een verschrikkelijke organisatie met heel veel bloed aan de handen (ik schrijf het nog maar weer even, al vind ik niet dat we dat steeds hoeven te herhalen). Een strijder kan ook iemand zijn die strijdt voor een verkeerde zaak.

Helemaal mee eens!
En sowieso waarom moeten “wij” hier zo op onze woorden letten en wordt er op elke slak zout gelegd? Je ziet zelf wat hier allemaal zonder enige gene uitgekotst wordt? 
Er mag naar hartelust gediscrimineerd worden, maar zodra het ten nadele van de Israëliërs is moeten we op eierschalen lopen?

beter met quote

majorette2005 schreef op 16-02-2026 om 12:02:

Een terrorist noem je gewoon geen strijder, ook niet na je uitleg.

Het wordt algemeen zo gebruikt in de media, ook in duidelijk negatieve context. Dus het is meer jouw gevoel dan realiteit.

Zilver_gray schreef op 16-02-2026 om 12:08:

[..]

Helemaal mee eens!
En sowieso waarom moeten “wij” hier zo op onze woorden letten en wordt er op elke slak zout gelegd? Je ziet zelf wat hier allemaal zonder enige gene uitgekotst wordt?
Er mag naar hartelust gediscrimineerd worden, maar zodra het ten nadele van de Israëliërs is moeten we op eierschalen lopen?

Hamas zijn geen strijders, maar terroristen. Zo simpel is het. En natuurlijk kun je ( en dat doe jij vaker) proberen groepjes te vormen. ( met je "wij') elke keer. En je zelf als slachtoffer neerzetten ( we moeten op eierschalen lopen) Wat mij betreft zijn er geen groepjes. Maar mensen die het eens  , oneens of ( zoals ik) struggelen met de rol van Israël.

Zilver_gray schreef op 16-02-2026 om 12:08:

[..]

Helemaal mee eens!

Hamas zijn geen strijders, maar terroristen. Zo simpel is het. En natuurlijk kun je ( en dat doe jij vaker) proberen groepjes te vormen. ( met je "wij') elke keer. En je zelf als slachtoffer neerzetten ( we moeten op eierschalen lopen) Wat mij betreft zijn er geen groepjes. Maar mensen die het eens  , oneens of ( zoals ik) struggelen met de rol van Israël.

Zorroo schreef op 16-02-2026 om 12:09:

[..]

Het wordt algemeen zo gebruikt in de media, ook in duidelijk negatieve context. Dus het is meer jouw gevoel dan realiteit.

Nou nee het is mij ook eerder opgevallen dat Hamas in de media "strijders" worden genoemd alsof het geen terroristen zijn maar een soort heroïsche martelaars, het slaat werkelijk helemaal nergens op. Je zegt toch ook geen Isis "strijders" behalve als je zo gek bent aan hun kant te staan? maar Isis terroristen, maar Hamas mogen wel "strijders" genoemd worden? 

Muurbloem1985 schreef op 16-02-2026 om 12:23:

[..]

Nou nee het is mij ook eerder opgevallen dat Hamas in de media "strijders" worden genoemd alsof het geen terroristen zijn maar een soort heroïsche martelaars, het slaat werkelijk helemaal nergens op. Je zegt toch ook geen Isis "strijders" behalve als je zo gek bent aan hun kant te staan? maar Isis terroristen, maar Hamas mogen wel "strijders" genoemd worden?

Zeker wordt dat woord wel gebruikt: https://petities.nl/petitions/pak-het-nederlandse-paspoort-van-isis-strijders-af?locale=NL
Een van talloze voorbeelden. 

Koko67 schreef op 16-02-2026 om 12:18:

[..]

Hamas zijn geen strijders, maar terroristen. Zo simpel is het. En natuurlijk kun je ( en dat doe jij vaker) proberen groepjes te vormen. ( met je "wij') elke keer. En je zelf als slachtoffer neerzetten ( we moeten op eierschalen lopen) Wat mij betreft zijn er geen groepjes. Maar mensen die het eens , oneens of ( zoals ik) struggelen met de rol van Israël.

Ik heb het nergens over groepjes, het valt me op dat o.a Zorro, Felija, ik en nog een aantal telkens moeten blijven herhalen hoe afschuwelijk we Hamas vinden omdat (ondanks) het ons telkens in de schoenen geschoven wordt dat we niet genoeg empathie tonen voor de Israëliërs.

Misschien eens teruglezen wat er allemaal verdraaid en in de mond gelegd wordt en bij wie.

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.