Nieuws en actueel
absor
07-10-2023 om 23:14
Israel nieuwe oorlog
Wat een ellende en verschrikkingen weer. Er zijn geen winnaars, alleen maar verliezers
en hoe is het mogelijk dat mensen zo makkelijk in staat zijn andere mensen te misbruiken, verkrachten, vermoorden.
rionyriony
16-02-2026 om 13:18
Thora schreef op 16-02-2026 om 10:48:
[..]
Waarom wordt er dan veel kwalijker op gereageerd dan als het om Joden gaat? Niet specifiek door jou hoor. Het is de tendens die ik zie in de verschillende media.
"Discriminatie van de lage verwachtingen" misschien? Iemand online in een comment wist het ongeveer zó te verwoorden: "ik had verwacht dat Israël wijzer zou zijn".
Dus ik vertaal het zo: als je behoort tot een exotische minderheid (zoals Palestijnen) kan jou veel minder kwalijk worden genomen en moet je dus veel milder worden beoordeeld voor gelijke of zwaarder wegende feiten dan als je tot een westerse groep hoort zoals Joden, die als "westerse daders" worden gezien en die de volledige harde afkeuring over zich heen krijgen. Het is het typische radicaal-linkse gedachtegoed dat je telkens weer kan terugvinden in links beleid. Zacht zijn voor alles wat niet-westers is en alles wat wel westers is, verfoeien. Israël wordt gezien als "westers" hoewel dat slechts zeer ten dele zo is. Alleen hun democratie en hun manier van met westerse verdienmodellen omgaan kunnen als westers worden gezien.
Sinds oud-links (PvdA) hun oorspronkelijke kiezersgroep in de steek liet (zie boek Het Verraad van Links) heb ik alle respect voor deze partij verloren en ben ik voorgoed van ze afgehaakt. Sindsdien hebben we er alleen maar meer van gekregen.
Koko67
16-02-2026 om 16:51
Zilver_gray schreef op 16-02-2026 om 12:29:
[..]
Ik heb het nergens over groepjes, het valt me op dat o.a Zorro, Felija, ik en nog een aantal telkens moeten blijven herhalen hoe afschuwelijk we Hamas vinden omdat (ondanks) het ons telkens in de schoenen geschoven wordt dat we niet genoeg empathie tonen voor de Israëliërs.
Misschien eens teruglezen wat er allemaal verdraaid en in de mond gelegd wordt en bij wie.
Je moet helemaal niks en probeer eens een post te schrijven waar je een keer geen anderen bij betrekt. Er wordt “ we” helemaal niks in de schoenen geschoven. En “ we” hoeven niet continu te herhalen.
Zilver_gray
16-02-2026 om 19:03
Koko67 schreef op 16-02-2026 om 16:51:
[..]
Je moet helemaal niks en probeer eens een post te schrijven waar je een keer geen anderen bij betrekt. Er wordt “ we” helemaal niks in de schoenen geschoven. En “ we” hoeven niet continu te herhalen.
Jij mag hierover je mening hebben, ik zie het anders. Zoals “we” wel vaker van mening verschillen.
Zilver_gray
16-02-2026 om 19:11
https://nos.nl/artikel/2602733-israelische-uitbreiding-van-gezag-op-westoever-is-nieuwe-stap-richting-annexatie
Kritiek in Israël
In Israël zelf is ook kritiek op de maatregelen te horen. Vredesbeweging Vrede Nu verwijt premier Netanyahu dat hij "door Israël ondertekende verdragen schendt en feitelijk de Westoever annexeert, volledig in strijd met de wil van het volk, het Israëlische belang en de positie van president Trump". Vrede Nu spreekt van "een megalandroof".
Verder verwijt de actiegroep de regering dat die had beloofd Hamas uit te schakelen, maar er "in de praktijk voor kiest de Palestijnse Autoriteit ten val te brengen".
Hamas valt ook niet uit te schakelen, wat er precies bedoeld wordt met de “Palestijnse Autoriteit ten val brengen” is me een raadsel.
Zorroo
16-02-2026 om 19:13
Koko67 schreef op 16-02-2026 om 16:51:
[..]
For the record, ik ervaar dit toch wel hetzelfde als Zilver-Gray.
Zorroo
16-02-2026 om 19:24
Zilver_gray schreef op 16-02-2026 om 19:11:
https://nos.nl/artikel/2602733-israelische-uitbreiding-van-gezag-op-westoever-is-nieuwe-stap-richting-annexatie
Kritiek in IsraëlIn Israël zelf is ook kritiek op de maatregelen te horen. Vredesbeweging Vrede Nu verwijt premier Netanyahu dat hij "door Israël ondertekende verdragen schendt en feitelijk de Westoever annexeert, volledig in strijd met de wil van het volk, het Israëlische belang en de positie van president Trump". Vrede Nu spreekt van "een megalandroof".
Verder verwijt de actiegroep de regering dat die had beloofd Hamas uit te schakelen, maar er "in de praktijk voor kiest de Palestijnse Autoriteit ten val te brengen".
Hamas valt ook niet uit te schakelen, wat er precies bedoeld wordt met de “Palestijnse Autoriteit ten val brengen” is me een raadsel.
Heel vreselijk en deprimerend. Gaat het ooit echt beter worden.
De Palestijnse Autoriteit bestuurt delen van de Westoever. Of bedoel je dat niet?
Zilver_gray
16-02-2026 om 19:29
Zorroo schreef op 16-02-2026 om 19:24:
[..]
Heel vreselijk en deprimerend. Gaat het ooit echt beter worden.
De Palestijnse Autoriteit bestuurt delen van de Westoever. Of bedoel je dat niet?
Ja dat bedoelde ik inderdaad.
Gecorrigeerd
Amboise
16-02-2026 om 22:17
majorette2005 schreef op 16-02-2026 om 10:25:
Hoe kun je die terroristen in hemelsnaam Hamasstrijders noemn? Ze hebben ook totaal schijt aan de Gazanen , willen alleen dood en verderf . Onbegrijpelijk dit.
Ik vind strijders helemaal geen positief woord, dus daarom val ik er ook niet over. Er wordt volgens mij ook wel eens gesproken over IS strijders in bijv de media, dat is altijd juist negatief. Dus dat je Hamasstrijders als een positief woord leest is jouw eigen interpretatie, die hoef je niet anderen in de schoenen te schuiven.
Dat ik en iedereen hier Hamas barbaars vindt dat is toch al lang overduidelijk? Heel apart dat als mensen niet ageren over het woord 'strijders' dan opeens gedaan wordt alsof ze Hamas sympathisanten zouden zijn, wat een 180 graden omdraaiing van de werkelijkheid is. Moet nou echt de hele tijd de mening van iemand anders zo compleet verdraaid worden om hem daarna aan te kunnen vallen? Heb je dan geen echte argumenten, als je zo'n verdraaiing van andermans visie blijkbaar nodig hebt?
Amboise
16-02-2026 om 22:21
Thora schreef op 16-02-2026 om 10:09:
[..]
Gebeurt dat hier ook niet? Op universiteiten en dergelijke? Joden die niet eens in Israël wonen en er misschien nooit geweest zijn, worden verantwoordelijk gehouden voor de daden van het Israëlisch regime. Nee niet door iedereen maar wel door bepaalde groepen mensen die dan nodig vinden om Joden weg te pesten, boycotten en/of uit te sluiten.
Dat vind ik net zo erg. En juist daarom moet je het niet ook zelf net zo bij een ander volk zo doen, want dan verlaag je je tot hetzelfde niveau. Een individuele Jood is niet verantwoordelijk voor wat de regering Netanyahu verkeerd doet. Een individuele Palestijn niet voor wat Hamas voor verschrikkelijks doet. Ieder is verantwoordelijk voor zijn eigen daden. Dat is nou juist wat ik hier consequent zeg, in tegenstelling tot degenen die stellen dat Israëlier=goed=slachtoffer en Palestijn=kwaadaardig=dader.
Amboise
16-02-2026 om 22:29
felija schreef op 16-02-2026 om 10:55:
[..]
Omdat hier in dit specifieke topic het juist de Gazanen zijn die worden geminacht. Hier wordt Israël voortdurend de hand boven het hoofd gehouden.
Als ik in een topic mee zou schrijven waarin iemand Joden stelselmatig vernedert en discrimineert en die hele groep verantwoordelijk houdt voor de wandaden van een gedeelte van die groep. Dan zou ik me daar tegen uitspreken.
Beide tendensen zijn aanwezig in de verschillende media, beiden deugen mijns inziens niet.
Dit ja. In een topic waar Joden over één kam geschoren zouden worden en allemaal kwaadaardig of moordenaars genoemd zou ik dáár tegen argumenteren. Maar niemand doet dat hier in dat topic. Het stelselmatig vernederen, discrimineren, kwaadaardig noemen en verantwoordelijk houden van wandaden van een gedeelte van een groep gebeurt in dit topic maar in één richting, tegen de Palestijnen. Het is niet zo dat het het ene volk uit schatjes en slachtoffers bestaat puur vanwege hun nationaliteit en het andere volk beesten en daders zijn puur vanwege hun nationaliteit. Wie een individuele Palestijn gelijkstelt aan een Hamas terrorist ziet mensen niet meer als mensen met eigen daden en verantwoordelijkheden, die is doorgedraaid in een onmenselijk zwart-wit denken.
Thora
17-02-2026 om 10:19
rionyriony schreef op 16-02-2026 om 13:18:
[..]
"Discriminatie van de lage verwachtingen" misschien? Iemand online in een comment wist het ongeveer zó te verwoorden: "ik had verwacht dat Israël wijzer zou zijn".
Dus ik vertaal het zo: als je behoort tot een exotische minderheid (zoals Palestijnen) kan jou veel minder kwalijk worden genomen en moet je dus veel milder worden beoordeeld voor gelijke of zwaarder wegende feiten dan als je tot een westerse groep hoort zoals Joden, die als "westerse daders" worden gezien en die de volledige harde afkeuring over zich heen krijgen. Het is het typische radicaal-linkse gedachtegoed dat je telkens weer kan terugvinden in links beleid. Zacht zijn voor alles wat niet-westers is en alles wat wel westers is, verfoeien. Israël wordt gezien als "westers" hoewel dat slechts zeer ten dele zo is. Alleen hun democratie en hun manier van met westerse verdienmodellen omgaan kunnen als westers worden gezien.
Sinds oud-links (PvdA) hun oorspronkelijke kiezersgroep in de steek liet (zie boek Het Verraad van Links) heb ik alle respect voor deze partij verloren en ben ik voorgoed van ze afgehaakt. Sindsdien hebben we er alleen maar meer van gekregen.
Bedankt voor deze uitleg. Ik denk ook dat dit op dit moment een grote rol speelt. Echter in het verleden toen het woke denken nog niet bestond was het ook al het geval dat alle Joden bijvoorbeeld de schuld kregen van de kruisiging van Jezus.
Ik weet het, dit is een andere discussie maar ik wilde het toch even aanhalen. Dit omdat dit een primitieve manier van denken is en het toch veelvuldig plaats vindt momenteel.
Amboise
17-02-2026 om 13:46
Thora schreef op 17-02-2026 om 10:19:
[..]
Bedankt voor deze uitleg. Ik denk ook dat dit op dit moment een grote rol speelt. Echter in het verleden toen het woke denken nog niet bestond was het ook al het geval dat alle Joden bijvoorbeeld de schuld kregen van de kruisiging van Jezus.
Ik weet het, dit is een andere discussie maar ik wilde het toch even aanhalen. Dit omdat dit een primitieve manier van denken is en het toch veelvuldig plaats vindt momenteel.
Klopt, je ziet het veel en met 'woke denken' heeft het weinig te maken. Wel inderdaad met een primitieve manier van denken waarbij alle mensen van één volk de schuld krijgen van de wandaden van mensen waarmee ze hun nationaliteit of geloof delen. Uitspraken als 'er is niemand uit dat volk onschuldig' of 'ik heb met niemand uit dat volk medelijden' of een generaliserend 'de [vul naam volk in] doen [vul iets verschrikkelijks in]'. Lees de aflopen pagina's maar terug. Vul in de posts van bijv Muurbloempje eens 'Joden' in waar zij 'Palestijnen' schrijft en kijk eens hoe je zo'n post dan zou ervaren. Deze manier van denken waarbij mensen compleet uitgekotst worden niet om wie ze individueel zijn of wat ze zelf doen maar om hun ras, geloof of nationaliteit vindt inderdaad veelvuldig plaats. Onder je ogen in dit topic.
Amboise
17-02-2026 om 14:06
Om even duidelijk te maken hoe dat eruit ziet, wat zouden jullie deze uitspraak vinden?
De Joden hebben de kruisiging van Jezus veroorzaakt en Palestijnen gebombardeerd en vermoord, niemand anders dan zij. Er zijn geen onschuldige Joden. Ik heb er geen medelijden mee. Ze moeten niet huilen, ze hadden eerder moeten nadenken. Nu is het te laat en krijgen ze wat ze verdienen. Dat gehuil over minderwaardig. Spaar me je krokodillentranen, dat krijg je ervan.
Laat het duidelijk zijn dat ik het dus juist absoluut oneens ben met deze uitspraak en hem walgelijk, racistisch en mensonterend vind. Over geen enkel individu of geheel volk moet op zo'n manier gesproken worden. Maar vervang Joden door Palestijnen en de kruisiging van Jezus door 7 oktober en het is exact wat iemand als Muurbloempje hier schrijft. Ik kan er met mijn pet niet bij dat dit soort teksten überhaupt hier op het forum getolereerd worden.
Zorroo
17-02-2026 om 14:30
"Dat is iets totaal anders, de situaties zijn echt niet te vergelijken, Amboise." Ik verwacht dat er dit soort reacties gaan komen. Maar misschien verrast men me hier een keer. Ik hoop het.
Koko67
17-02-2026 om 14:40
Zorroo schreef op 17-02-2026 om 14:30:
"Dat is iets totaal anders, de situaties zijn echt niet te vergelijken, Amboise." Ik verwacht dat er dit soort reacties gaan komen. Maar misschien verrast men me hier een keer. Ik hoop het.
Wat vind jij er dan anders aan?