Nieuws en actueel
absor
07-10-2023 om 23:14
Israel nieuwe oorlog
Wat een ellende en verschrikkingen weer. Er zijn geen winnaars, alleen maar verliezers
en hoe is het mogelijk dat mensen zo makkelijk in staat zijn andere mensen te misbruiken, verkrachten, vermoorden.
Zilver_gray
16-02-2026 om 06:36
Terwijl sommigen druk zijn met geweldenaar Trump een veer in zijn achterste te steken over zijn vermeende “vredesplan”..
Ondertussen op de Westerlijke Jordaanoever;
https://nos.nl/artikel/2602634-israel-breidt-controle-over-bezette-westelijke-jordaanoever-verder-uit
Israël veroverde de Westelijke Jordaanoever in 1967, tegelijk met de Gazastrook en Oost-Jeruzalem. Sindsdien houdt Israël het gebied bezet. Op de Westoever wonen zo'n drie miljoen Palestijnen en zo'n 700.000 kolonisten in illegale nederzettingen. Volgens het internationaal recht zijn de nederzettingen illegaal.
Peace Now, de Israëlische organisatie die illegale nederzettingen in kaart brengt, spreekt van een "mega-landroof". Volgens Peace Now kunnen de plannen ertoe leiden dat de helft van de Palestijnen op de Westoever wordt verdreven.
Maar zolang er maar “vrede” komt voor de Israëliërs.
Amboise
16-02-2026 om 09:18
Muurbloem1985 schreef op 15-02-2026 om 21:59:
[..]
Ja en blijkbaar beseffen mensen nog steeds niet dat Hamas uitgeroeid moet worden en zich tussen de palestijnen bevolking schuilt, hoe moet Israël dan reageren? Bloemen sturen?
Niemand hier zegt dat Israel bloemen moet sturen. Niemand zegt dat Israël zich niet zou mogen verdedigen. Waarom maak je het elke keer zo zwart-wit? Waarom is het zo moeilijk om te erkennen dat er niet één compleet kwaadaardig volk is waarin iedereen fout is en die het daarom maar verdient afgeslacht te worden en één compleet goed volk dat helemaal niks fout doet en puur het slachtoffer is?
Amboise
16-02-2026 om 09:28
Muurbloem1985 schreef op 15-02-2026 om 21:31:
[..]
Ja want het is zo makkelijk om het verschil te zien tussen een baby en een hamas terrorist? Een bom ziet dat niet hoor. Ik kan het nog 100.000 keer herhalen, Hamas is verantwoordelijk voor alle puinhopen in Gaza, ook voor de doden, snap jij nou echt nog steeds niet dat Israël niet kan accepteren dat er 1200 mensen afgeslacht zijn en meer dan 100 ontvoerd?
Dat zeg ik helemaal niet, je maakt er iets anders van en maakt het opnieuw het helemaal zwart-wit. En omdat jij het ene uiterste denkt moet ik dus in jouw ogen wel het andere uiterste bedoelen, want iets ertussen bestaat niet. Waar ik op reageerde was dat jij stelde dat álle Palestijnen schuldig zijn en dat je met geen van hen medelijden hebt. Heb je door hoe onmenselijk je dan over mensen praat? Inclusief baby's en peuters? Een Palestijnse baby staat niet gelijk aan Hamas. En een bom kan inderdaad het verschil niet zien, dat klopt. Daarom is oorlogsrecht zo belangrijk.
En ja, dat Hamas vreselijk is en verschrikkelijke dingen doet dat weet ik en dat heb ik hier al duizenden keer erkend. Waarom blijf je doen alsof ik dat niet zou zien?
Muurbloem1985
16-02-2026 om 09:31
Amboise schreef op 16-02-2026 om 09:18:
[..]
Niemand hier zegt dat Israel bloemen moet sturen. Niemand zegt dat Israël zich niet zou mogen verdedigen. Waarom maak je het elke keer zo zwart-wit? Waarom is het zo moeilijk om te erkennen dat er niet één compleet kwaadaardig volk is waarin iedereen fout is en die het daarom maar verdient afgeslacht te worden en één compleet goed volk dat helemaal niks fout doet en puur het slachtoffer is?
Omdat alleen hamas en de Gazanen 7 oktober hebben veroorzaakt, zij zijn degene geweest die mensen hebben verraden in kibboetsen en hebben afgeslacht zij zijn degene geweest die kleine kindjes en ouderen hebben ontvoerd en mensen die zaten te dansen op een festival hebben afgeslacht, niemand anders dan gazanen en hamas hebben dit veroorzaakt. Gazanen deelde snoep uit na 7 oktober liepen met Israëlische lijken te slepen door gaza en dan zou ik daar nu medelijden mee moeten hebben? Ik dacht het niet. Bovendien voor dr zoveelste keer hoe had Israël dan moeten reageren om de gijzelaars vrij te krijgen en hamas een klap toe te dienen? Denk je dat er speciale bommen bestaan die alleen hamas mensen doden? En nogmaals de meerderheid vd gazanen steunt hamas, na 7 oktober zijn er voor mij geen onschuldige gazanen meer.
Muurbloem1985
16-02-2026 om 09:32
Amboise schreef op 16-02-2026 om 09:28:
[..]
Dat zeg ik helemaal niet, je maakt er iets anders van en maakt het opnieuw het helemaal zwart-wit. En omdat jij het ene uiterste denkt moet ik dus in jouw ogen wel het andere uiterste bedoelen, want iets ertussen bestaat niet. Waar ik op reageerde was dat jij stelde dat álle Palestijnen schuldig zijn en dat je met geen van hen medelijden hebt. Heb je door hoe onmenselijk je dan over mensen praat? Inclusief baby's en peuters? Een Palestijnse baby staat niet gelijk aan Hamas. En een bom kan inderdaad het verschil niet zien, dat klopt. Daarom is oorlogsrecht zo belangrijk.
En ja, dat Hamas vreselijk is en verschrikkelijke dingen doet dat weet ik en dat heb ik hier al duizenden keer erkend. Waarom blijf je doen alsof ik dat niet zou zien?
Ja daar hadden ze eerder aan moeten denken, voor 7 oktober nu is het te laat en krijgen ze wat ze verdienen
Zilver_gray
16-02-2026 om 09:49
Muurbloem1985 schreef op 16-02-2026 om 09:32:
[..]
Ja daar hadden ze eerder aan moeten denken, voor 7 oktober nu is het te laat en krijgen ze wat ze verdienen
Wat weer een ondoordachte duivelse reactie. Ik lees puur kwaad! Eng!
Thora
16-02-2026 om 10:09
felija schreef op 15-02-2026 om 19:57:
[..]
De laatste keer dat ik op jou reageer: jij had het kind kunnen zijn wat bijvoorbeeld in 2024 in Gaza was geboren, bij voorbaat al uitgekotst door iedereen, mede verantwoordelijk gehouden voor misdaden die je nooit hebt begaan. Je kansen bij voorbaat al verkeken alleen door in Gaza geboren te worden.
Ik vind je reactie misselijkmakend.
Gebeurt dat hier ook niet? Op universiteiten en dergelijke? Joden die niet eens in Israël wonen en er misschien nooit geweest zijn, worden verantwoordelijk gehouden voor de daden van het Israëlisch regime. Nee niet door iedereen maar wel door bepaalde groepen mensen die dan nodig vinden om Joden weg te pesten, boycotten en/of uit te sluiten.
Koko67
16-02-2026 om 10:18
Poezie schreef op 15-02-2026 om 23:34:
[..]
Zo worden ze genoemd ja. Maar wil je het daar echt over hebben terwijl er misdaden in gaza worden gepleegd, zowel door hamasstrijders als door het Israëlische leger? Van weerskanten moet dit stoppen. Er lijden teveel onschuldige mensen daardoor!
Ik vind Hamasterroristen strijders noemen wel van het laagste soort mensen.
Koko67
16-02-2026 om 10:21
Zilver_gray schreef op 16-02-2026 om 01:28:
[..]
Ach, zolang een aantal hier blijven roepen dat het gericht afslachten van onschuldige burgers (vrouwen, kinderen en ouderen) het recht van Israël is want “zelfverdediging”??
Wie zijn in dit verhaal (nog) de terroristen vraag ik me wel eens af.
Israelheeft niet gericht vrouwen en baby’s afgeslacht. Hamas verschuilt zich achter kinderen. Hamas heeft gericht baby’s en vrouwen verkracht en afgeslacht.
Koko67
16-02-2026 om 10:23
Amboise schreef op 16-02-2026 om 09:18:
[..]
Maar dat Hamasterroristen “ strijders” worden genoemd, lijkt niet zoveel teweeg te brengen hier op het forum. Das toch op zijn minst bijzonder.
majorette2005
16-02-2026 om 10:25
Hoe kun je die terroristen in hemelsnaam Hamasstrijders noemn? Ze hebben ook totaal schijt aan de Gazanen , willen alleen dood en verderf . Onbegrijpelijk dit.
Muurbloem1985
16-02-2026 om 10:32
Zilver_gray schreef op 16-02-2026 om 09:49:
[..]
Wat weer een ondoordachte duivelse reactie. Ik lees puur kwaad! Eng!
Ja wel de waarheid, eerst een enorme klap uitdelen en dan heel hard huilen als er teruggeslagen wordt, alleen simpele mensen trappen erin.
felija
16-02-2026 om 10:37
Koko67 schreef op 16-02-2026 om 10:21:
[..]
Israelheeft niet gericht vrouwen en baby’s afgeslacht. Hamas verschuilt zich achter kinderen. Hamas heeft gericht baby’s en vrouwen verkracht en afgeslacht.
De regering van Israël heeft veel onschuldige kinderen en baby's gedood. Dat is afschuwelijk, wat hamas doet zijn we het al eeuwen over eens: is barbaars, maar dat pleit Israël daarom niet automatisch vrij, in tegendeel. Juist een democratie, waar de huidige regering van Israël voor zou staan, zou zich niet moeten verlagen tot terroristische activiteiten.
felija
16-02-2026 om 10:43
Thora schreef op 16-02-2026 om 10:09:
[..]
Gebeurt dat hier ook niet? Op universiteiten en dergelijke? Joden die niet eens in Israël wonen en er misschien nooit geweest zijn, worden verantwoordelijk gehouden voor de daden van het Israëlisch regime. Nee niet door iedereen maar wel door bepaalde groepen mensen die dan nodig vinden om Joden weg te pesten, boycotten en/of uit te sluiten.
Ja, maar dat maakt de gedachtengang van diegene waarop ik reageerde toch niet minder erg? Sommige bevolkingsgroepen zijn minderwaardig aan anderen en hebben geen bestaansrecht en zijn bij hun geboorte al medeschuldig aan de wandaden die een terroristische organisatie van dezelfde afkomst heeft begaan.
Ze doet dus precies hetzelfde als wat jij hierboven schetst en terecht afkeurt: ze discrimineert, maar kennelijk is het dan toch niet erg, want het betreft geen Israël/Joden.
Muurbloem1985
16-02-2026 om 10:47
felija schreef op 16-02-2026 om 10:37:
[..]
En daarom is wat Israël doet minder erg? Het vermoorden van baby's en kinderen, maar ze doen het tenminste niet gericht?
Israël waarschuwt in ieder geval als ze aanvallen, Hamas terroristen slachten in het wilde weg af, wel degelijk een verschil, maar blijkbaar wil je dat niet bergijpen.