Nieuws en actueel Nieuws en actueel

Nieuws en actueel

Israel nieuwe oorlog

Wat een ellende en verschrikkingen weer. Er zijn geen winnaars, alleen maar verliezers

en hoe is het mogelijk dat mensen zo makkelijk in staat zijn andere mensen te misbruiken, verkrachten, vermoorden. 

Friezinnetje schreef op 06-09-2025 om 11:16:

[..]

er ligt een voorstel van Hamas om ze allemaal vrij te laten, en N veegt dat van tafel. Zie de link die ik hiervoor geplaatst heb.

Wat zijn de voorwaarden die Hamas bij dit voorstel heeft gedaan? Willen zij een machtspositie behouden in Gaza, kan de IDF aanwezig blijven in Gaza, etc? 

Malibu2 schreef op 06-09-2025 om 12:43:

[..]

Wat zijn de voorwaarden die Hamas bij dit voorstel heeft gedaan? Willen zij een machtspositie behouden in Gaza, kan de IDF aanwezig blijven in Gaza, etc?

Een interessant stuk over het voorstel.

https://nos.nl/nieuwsuur/artikel/2581384-netanyahu-s-oorlog-in-gaza-is-politiek-en-persoonlijk

Muurbloem1985 schreef op 06-09-2025 om 11:10:

[..]

Ter verduidelijking, zolang de gijzelaars niet vrij gelaten zijn door Hamas gaat deze oorlog gewoon door, Hamas heeft deze ellende in eerste instantie veroorzaakt, door 7 Oktober.

Ik ben het met je eens dat Hamas dit allemaal is begonnen. Maar nethanyahu gaat het niet meer om de gijzelaars. Waarom denk je dat er zoveel protesten zijn in Israël en daarbuiten door joden? Ik heb genoeg linkjes gegeven dat zijn "plannen" veranderd zijn. 

Gebruikersnaaminvullen schreef op 06-09-2025 om 14:16:

[..]

Ik ben het met je eens dat Hamas dit allemaal is begonnen. Maar nethanyahu gaat het niet meer om de gijzelaars. Waarom denk je dat er zoveel protesten zijn in Israël en daarbuiten door joden? Ik heb genoeg linkjes gegeven dat zijn "plannen" veranderd zijn.

Kijk veel mensen zijn de oorlog zat, en dat is logisch, oorlog is voor niemand "leuk". Maar wat moet Israël dan doen? Nu stoppen en denken "Laat die gijzelaars maar verreken" zodat Hamas zijn gang blijven gaan en we de volgende week weer raketregens ect. naar Israël? Nee natuurlijk niet. Mensen snappen niet dat het gaat om het bestaan van Israël en dat 7 Oktober zo een klap is geweest die nog steeds niet is verwerkt en misschien ook nooit verwerkt gaat worden.  

Muurbloem1985 schreef op 06-09-2025 om 14:21:

[..]

Kijk veel mensen zijn de oorlog zat, en dat is logisch, oorlog is voor niemand "leuk". Maar wat moet Israël dan doen? Nu stoppen en denken "Laat die gijzelaars maar verreken" zodat Hamas zijn gang blijven gaan en we de volgende week weer raketregens ect. naar Israël? Nee natuurlijk niet. Mensen snappen niet dat het gaat om het bestaan van Israël en dat 7 Oktober zo een klap is geweest die nog steeds niet is verwerkt en misschien ook nooit verwerkt gaat worden.

Wat denk je dat er gebeurt als N. doorgaat met Palestijnen elimineren en deporteren. Naar Zuid Soedan nota bene! waar ook oorlogen zijn.

Het behouden van het bestaan van Israël gaat nu zo ver dat het bestaan van anderen bevolkingsgroepen worden vernietigd. Zelfs dat willen veel inwoners van Israël niet. 

Gebruikersnaaminvullen schreef op 06-09-2025 om 14:26:

[..]

Wat denk je dat er gebeurt als N. doorgaat met Palestijnen elimineren en deporteren. Naar Zuid Soedan nota bene! waar ook oorlogen zijn.

Het behouden van het bestaan van Israël gaat nu zo ver dat het bestaan van anderen bevolkingsgroepen worden vernietigd. Zelfs dat willen veel inwoners van Israël niet.

Wat moet er dan gebeuren? Nog langer zo doorgaan met het Hamas regime en nog een keer zo een drama als 7 Oktober? Want die mensen krijgen allemaal propaganda van haat mee, van kinds af aan, waardoor er geen einde aan de terroristische ideeën van hamas komt.

Zilver_gray schreef op 06-09-2025 om 14:14:

[..]

Een interessant stuk over het voorstel.

https://nos.nl/nieuwsuur/artikel/2581384-netanyahu-s-oorlog-in-gaza-is-politiek-en-persoonlijk

Die had ik gelezen. Kan ik daaruit concluderen dat Hamas in hun eigen voorstel niet ontwapent en dat de IDF Gaza volledig moet verlaten?

Dan snap ik wel dat Israël daarmee niet akkoord gaat. Hamas heeft immers gezegd 7 oktober keer op keer te willen herhalen. En als zij aan de macht blijven en de IDF Gaza verlaat, ga je dus terug naar de situatie van 6 oktober 2023. Dat veiligheidsrisico is veel te groot. 

En de niet-Hamas Palestijnen blijven dan ook in Gaza door Hamas onderdrukt worden. 

Malibu2 schreef op 06-09-2025 om 15:12:

[..]

Die had ik gelezen. Kan ik daaruit concluderen dat Hamas in hun eigen voorstel niet ontwapent en dat de IDF Gaza volledig moet verlaten?

Dan snap ik wel dat Israël daarmee niet akkoord gaat. Hamas heeft immers gezegd 7 oktober keer op keer te willen herhalen. En als zij aan de macht blijven en de IDF Gaza verlaat, ga je dus terug naar de situatie van 6 oktober 2023. Dat veiligheidsrisico is veel te groot.

En de niet-Hamas Palestijnen blijven dan ook in Gaza door Hamas onderdrukt worden.

Het liefst zou ik daar VN veiligheidstroepen zien. Ik heb weinig vertrouwen in het IDF .

De laatste keer dat ik hier heb gereageerd en gelezen was op en tot pagina 409. Dus 26 pagina's geleden. Ik word er mismoedig van.
Maar de column vandaag in de krant van Amanda Kluveld vind ik wel passen op dit topic.
Twee stukjes uit de column:

De titel van de column: Hoe komen we hieruit?

...................etc.etc.etc...........
Hamastunnel

Hoe komen we hieruit? Die vraag stelt Rachel Meijler aan iedereen. Rachel Meijler is een aparte vrouw. Dat moet wel. Zij reist overal heen met een grote truck waarvan de binnenkant een replica is van een Hamastunnel. Vrijdag was ze in Maastricht om de dialoog aan te gaan, want dat is wat zij met haar project beoogt. Op de zijkant van haar truck staat: How do we get out of here?

Vastgelopen gesprek

Ze vertelde me dat die vraag niet alleen gaat over de mensen die letterlijk in een tunnel gevangen worden gehouden door Hamas, maar ook over het vastgelopen gesprek over Israël en Gaza
. Er is veel ruimte voor dialoog in haar project. In de tunnel mogen mensen van alles op de muren schrijven.

..................etc.etc.etc.............

Geraakt

In de verte zag ik de bekende Maastrichtenaar Benoit Wesly naderen. Hij stapte monter over het zonovergoten Vrijthof. Zonder verdere plichtplegingen hees hij zich, net 80 geworden, de tunnel in. Toen hij eruit kwam, was hij zichtbaar geraakt. Ik vroeg hem wat hij daar had ervaren. Hij had het hart op de tong – iets waarvoor hij nog niet zo lang geleden een hoge prijs betaalde. Wat hij zei, schrijf ik hier niet op. Alleen dit: ik sprak hem aan op zijn functie als honorair consul van Israël. Hij zei me: „Al was ik dat niet, dan zou ik hier nog zijn.” Karaktermoord bevecht hij met karakter tonen. Een bijzonder mens, die Benoit.

Maastricht

„Waarom ben je naar Maastricht gekomen?”, vroeg ik Rachel. Ze zei dat ze had gehoord dat Joodse studenten en medewerkers zich daar niet veilig voelden, en dat ze hen een hart onder de riem wilde steken.

.....................etc.etc..........

Zilver_gray schreef op 06-09-2025 om 15:37:

[..]

Het liefst zou ik daar VN veiligheidstroepen zien. Ik heb weinig vertrouwen in het IDF .

VN veiligheidstroepen zouden inderdaad ook een optie kunnen zijn. Maar dan moet het wel beter functioneren dan UNIFIL. 

Goed van deze dame om dit te doen:

https://youtu.be/EzJXO9ltURY?si=Qjb5TgkxisoXil4y 10 mei 2024
De Israëlisch Nederlandse galeriehoudster Rachel Meijler haalt het kunstproject van Roni Levavi naar Nederland. Het is een replica van een Hamastunnel: 24 meter lang, met aan het eind een licht, als teken van hoop.
Het is een initiatief van het Familieforum voor gegijzelden en vermisten, om zo de herinnering aan hun dierbaren levend te houden.
De installatie is gebouwd in een trailer, waar Meijler het hele land mee doorgaat.
Gisteren was het op het Museumplein te bezichtigen

Herinneren jullie je de geluidsopname nog van een telefoongesprek die een Gazaanse jongeman had met zijn ouders? Hij had 10 Joden gedood, met zijn eigen handen. Zijn vader was blij en zegende hem. 

Hij is nu gedood door de IDF. 

https://x.com/Israel/status/1964404134972707096?t=B5d7LKP9CGreY9NFKmumkw&s=19

Malibu2 schreef op 07-09-2025 om 09:00:

Herinneren jullie je de geluidsopname nog van een telefoongesprek die een Gazaanse jongeman had met zijn ouders? Hij had 10 Joden gedood, met zijn eigen handen. Zijn vader was blij en zegende hem.

Hij is nu gedood door de IDF.

https://x.com/Israel/status/1964404134972707096?t=B5d7LKP9CGreY9NFKmumkw&s=19

Ja, dat weet ik nog. Hij was trouwens geen Hamas. Ik hoop dat hij zijn plekje in de hel intussen heeft ingenomen.

Zilver_gray schreef op 02-09-2025 om 12:42:

[..]

Ja en de aanval op het Nasser Ziekenhuis vorige week volgens Haaretz;

Het gebruik van een gesimuleerde dreiging – in dit geval camera's op het dak van het ziekenhuis – om een disproportionele aanval te rechtvaardigen,' 

De camera waarvan ze aangaven dat het van Hamas zou zijn, blijkt van een Reuter reporter…

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.