Nieuws en actueel Nieuws en actueel

Nieuws en actueel

Israel nieuwe oorlog

Wat een ellende en verschrikkingen weer. Er zijn geen winnaars, alleen maar verliezers

en hoe is het mogelijk dat mensen zo makkelijk in staat zijn andere mensen te misbruiken, verkrachten, vermoorden. 

Afschuwelijk. Het was wel te verwachten helaas dat er aanslagen zouden volgen. En dat zal niet minder worden door de bloedige oorlog die Israël voert (en alle onrecht dat in de bezette gebieden wordt gepleegd door kolonisten) maar meer. 

Zorroo schreef op 08-09-2025 om 14:24:

Afschuwelijk. Het was wel te verwachten helaas dat er aanslagen zouden volgen. En dat zal niet minder worden door de bloedige oorlog die Israël voert (en alle onrecht dat in de bezette gebieden wordt gepleegd door kolonisten) maar meer.

Wel "grappig" dat mensen nog steeds beweren dat het "bezet" is terwijl ze de geschiedenis geen eens kennen.

Zorroo schreef op 08-09-2025 om 14:24:

Dit gooit (zo mogelijk) nog meer olie op het vuur. Waardeloos!

Muurbloem1985 schreef op 08-09-2025 om 14:28:

[..]

Wel "grappig" dat mensen nog steeds beweren dat het "bezet" is terwijl ze de geschiedenis geen eens kennen.

Niks grappigs aan lijkt me. Jij bent degene die in ontkenning leeft. Internationaal geldt het wel degelijk als bezet gebied. De VN-Veiligheidsraad en de Algemene Vergadering hebben dat in meerdere resoluties bevestigd (o.a. Resolutie 242 en 338 na 1967). Ook het Internationaal Gerechtshof noemde in zijn advies van 2004 over de Israëlische muur expliciet 'bezet Palestijns gebied'. Vrijwel alle landen volgen die lijn.

Dat sommige pro-Israëlische stemmen zoals jij dat ontkennen, komt doordat zij de gebieden 'betwist' noemen of vanuit religieuze/historische claims vinden dat Israël er recht op heeft. Maar juridisch en internationaal is het heel duidelijk: het gaat hier om bezet gebied.

Zorroo schreef op 08-09-2025 om 15:55:

[..]

Niks grappigs aan lijkt me. Jij bent degene die in ontkenning leeft. Internationaal geldt het wel degelijk als bezet gebied. De VN-Veiligheidsraad en de Algemene Vergadering hebben dat in meerdere resoluties bevestigd (o.a. Resolutie 242 en 338 na 1967). Ook het Internationaal Gerechtshof noemde in zijn advies van 2004 over de Israëlische muur expliciet 'bezet Palestijns gebied'. Vrijwel alle landen volgen die lijn.

Dat sommige pro-Israëlische stemmen zoals jij dat ontkennen, komt doordat zij de gebieden 'betwist' noemen of vanuit religieuze/historische claims vinden dat Israël er recht op heeft. Maar juridisch en internationaal is het heel duidelijk: het gaat hier om bezet gebied.

Hier wordt het nog een keer goed uitgelegd:

De 'bezette' Westelijke Jordaanoever - Leven in de eindtijd

Het ontstaan van de Palestijnse gebieden (3) - Leven in de eindtijd

lolFLOW114 v3 cSV dBK vid 45 MM tm1martarts tm2taichi len pfb aMs gM 9x16 06 08 25

Je plaatst links van een christelijke, profetisch-theologische blog die zich richt op bijbelse eindtijdprofetieën. Ik snap dat jij hier heilig in gelooft hoor maar beide artikelen schetsen een heel selectief beeld en wat mij betreft is dit gewoon een vorm van propaganda. Het zijn ellenlange verhalen om de situatie goed te praten en er wordt gedaan alsof de term 'bezetting' maar een verzinsel is.

Het internationaal recht is hier heel helder over. Sinds 1967 houdt Israël de Westoever en Oost-Jeruzalem bezet – zo staat het in VN-resoluties en zo heeft het Internationaal Gerechtshof het in 2004 bevestigd. Discussies over of er vroeger een Palestijnse staat was, zijn pure afleiding: het gaat om de huidige situatie, en die is juridisch gezien bezetting.

Verder ga ik met jou niet meer in discussie of de Palestijnen wel of niet recht hebben op het gebied want jij gelooft in wat in mijn ogen sprookjes zijn, sorry. 

O ja, en je video is ook behoorlijk schimmig: een ultrarechts videokanaal van een organisatie met als missie om Joods-Christelijke en Amerikaanse convervatieve waarden te promoten. Totaal niet objectief dus en ook nog eens omstreden.

Zorroo schreef op 08-09-2025 om 16:22:

Je plaatst links van een christelijke, profetisch-theologische blog die zich richt op bijbelse eindtijdprofetieën. Ik snap dat jij hier heilig in gelooft hoor maar beide artikelen schetsen een heel selectief beeld en wat mij betreft is dit gewoon een vorm van propaganda. Het zijn ellenlange verhalen om de situatie goed te praten en er wordt gedaan alsof de term 'bezetting' maar een verzinsel is.

Het internationaal recht is hier heel helder over. Sinds 1967 houdt Israël de Westoever en Oost-Jeruzalem bezet – zo staat het in VN-resoluties en zo heeft het Internationaal Gerechtshof het in 2004 bevestigd. Discussies over of er vroeger een Palestijnse staat was, zijn pure afleiding: het gaat om de huidige situatie, en die is juridisch gezien bezetting.

Verder ga ik met jou niet meer in discussie of de Palestijnen wel of niet recht hebben op het gebied want jij gelooft in wat in mijn ogen sprookjes zijn, sorry.

Voor de 100 miljoenste keer, er is nooit een Palestijns land geweest, Jordanie wilde de westelijke jordaanoever helemaal niet, het kan niet bezet zijn als het altijd al Israelisch grondgebied is geweest, Judea en Samaria, dat zijn de feiten.

Als ik zie op wat voor type bronnen sommigen zich hier baseren dan begrijp ik wel waar al die bizarre denkbeelden en goedpraterij van het pro-Israëlkamp vandaan komen.

Weet wat je leest en weet bronnen op waarde te schatten. Vraag je af waarom dit zo wordt beschreven en of dit wel op objectieve feiten gebaseerd is. Dat is toch wel de basis, lijkt me. Anders is een discussie gewoon zinloos.

Zorroo schreef op 08-09-2025 om 16:34:

Als ik zie op wat voor type bronnen sommigen zich hier baseren dan begrijp ik wel waar al die bizarre denkbeelden en goedpraterij van het pro-Israëlkamp vandaan komen.

Weet wat je leest en weet bronnen op waarde te schatten. Vraag je af waarom dit zo wordt beschreven en of dit wel op objectieve feiten gebaseerd is. Dat is toch wel de basis, lijkt me. Anders is een discussie gewoon zinloos.

Het is zinloos als mensen de geschiedenis niet kennen en zomaar wat roepen ja.

Muurbloem1985 schreef op 08-09-2025 om 16:32:

[..]

Voor de 100 miljoenste keer, er is nooit een Palestijns land geweest, Jordanie wilde de westelijke jordaanoever helemaal niet, het kan niet bezet zijn als het altijd al Israelisch grondgebied is geweest, Judea en Samaria, dat zijn de feiten.

100 miljoen keer iets zeggen dat geen hout snijdt is zinloos. De Westoever en Gaza zijn historisch helemaal niet altijd Israëlisch grondgebied geweest. Ze maakten deel uit van het Ottomaanse Rijk, daarna van het Britse mandaat, en kwamen pas na 1967 onder Israëlisch gezag. En of er ooit een Palestijnse staat was is helemaal niet relevant: het feit dat Israël sinds 1967 de Westoever en Oost-Jeruzalem onder militair gezag vasthoudt is gewoon een bezetting. En dat Israël het 'Judea en Samaria' noemt, verandert daar niets aan.

Muurbloem1985 schreef op 08-09-2025 om 16:40:

[..]

Ik kan wel gaan jij-bakken maar ik stop hiermee. Zinloos is het zeker ja. 

Muurbloem1985 schreef op 08-09-2025 om 16:32:

[..]

Zegt zij die zich baseert op bronnen 'Leven in de eindtijd'. En het dan hebben over de NOS die niet neutraal zou zijn. 

Het zijn geen feiten, het zijn opvattingen van jouw geloof.

Muurbloem1985 schreef op 08-09-2025 om 16:40:

[..]

Geloof als voornaamste bron is geen betrouwbare en al helemaal geen neutrale bron om te beweren dat je de geschiedenis kent.

Zorroo schreef op 08-09-2025 om 16:41:

[..]

100 miljoen keer iets zeggen dat geen hout snijdt is zinloos. De Westoever en Gaza zijn historisch helemaal niet altijd Israëlisch grondgebied geweest. Ze maakten deel uit van het Ottomaanse Rijk, daarna van het Britse mandaat, en kwamen pas na 1967 onder Israëlisch gezag. En of er ooit een Palestijnse staat was is helemaal niet relevant: het feit dat Israël sinds 1967 de Westoever en Oost-Jeruzalem onder militair gezag vasthoudt is gewoon een bezetting. En dat Israël het 'Judea en Samaria' noemt, verandert daar niets aan.

Ongelofelijk hè, hoe religie een vreselijk stempel kan drukken op de actualiteit en daarmee ook op de realiteit.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.