Nieuws en actueel Nieuws en actueel

Nieuws en actueel

Israel nieuwe oorlog

Wat een ellende en verschrikkingen weer. Er zijn geen winnaars, alleen maar verliezers

en hoe is het mogelijk dat mensen zo makkelijk in staat zijn andere mensen te misbruiken, verkrachten, vermoorden. 

Muurbloem1985 schreef op 24-08-2025 om 21:32:

[..]

Blablabla daar gaan we weer

Ja jij draait die vastgelopen Israël propaganda langspeelplaat ook al bijna 2 jaar af; letterlijke “steeds hetzelfde liedje”. Ik zie ook niets vernieuwends uit dat toetsenbord van jou komen. 

FaithfulDuck87

FaithfulDuck87

25-08-2025 om 08:52

volgens mij staat Netanyahu steeds meer alleen. Van de NOS-site

'Legerchef Israël spoort Netanyahu aan tot gijzelaarsdeal'

De Israëlische commandant der strijdkrachten roept premier Netanyahu op akkoord te gaan met een gijzelaarsdeal, zo meldt de Israëlische nieuwszender Kanaal 13. "Er ligt een deal op tafel en die moet nu worden getekend", citeert de nieuwszender generaal Eyal Zamir. Hij zou de uitspraken hebben gedaan bij een bezoek aan een marinebasis.

Zamir had zich eerder al achter de schermen kritisch uitgelaten over het plan van de regering om heel Gaza te bezetten. Dat heeft hij volgens Kanaal 13 nu opnieuw gedaan. De generaal zou de aanval op Gaza-Stad een groot risico voor de nog levende gijzelaars hebben genoemd. Hij vreest dat ze worden vermoord door Hamas als militairen te dicht in de buurt komen.

Hamas is onlangs akkoord gegaan met een voorstel om een deel van de gijzelaars in Gaza vrij te laten in ruil voor een bestand. De Israëlische regering heeft nog geen officieel antwoord gegeven op het voorstel. Netanyahu houdt voorlopig openlijk vast aan het regeringsstandpunt dat er pas een akkoord kan worden gesloten als daarmee alle ontvoerde Israëliërs en lichamen van omgekomen gijzelaars terugkeren uit Gaza.

Zilver_gray schreef op 25-08-2025 om 06:41:

@Malibu

Wij verschillen van mening over de reden waarom Netanyahu dit doet.

Jij ziet alleen Netanyahu, ik zie verder dan alleen Netanyahu. 

Hebben ze in het verleden Hamas onderschat? Ja, dat denk ik wel. Ik weet overigens niet in hoeverre Netanyahu zelf op de hoogte was van plannen voor 7 oktober, en hoeveel van dergelijke plannen op dat moment in omloop waren.  Wel denk ik dat ze veel beter naar die vrouwelijke soldaten hadden moeten luisteren die zagen dat er wat gaande was in Gaza en actie hadden moeten ondernemen op basis van die geactiveerde simkaarten. Maar dat is een interne zaak voor de Israelis zelf.

De interne verdeeldheid zie ik als een reden waarom Hamas juist op dat moment aanviel. Het originele plan was een grotere invasie samen met Hezbollah vanuit het noorden, maar Hamas handelde te snel en daardoor is eigenlijk nog erger voorkomen. Je ziet het nu ook weer met de protesten. Een deel doet dat echt omdat ze liever een deal willen waardoor de gijzelaars vrijkomen ten koste van de veiligheid op iets langere termijn. Ik vind dat erg naïef, maar oké.. Daarnaast heb je een groep die de boel ontregelen omdat ze van Netanyahu af willen. Ik heb interviews gezien met zulke mensen, toen ze gevraagd werd wat ze liever wilden, de gijzelaars vrij of Netanyahu afzetten, kozen die heel resoluut voor het laatste. Die mensen misbruiken de gijzelaars zo voor hun eigen doel en dat levert ook intern weer meer verdeeldheid op.

Dit alles verandert voor mij niets aan wie ik in deze strijd als de goede en de slechte beschouw. En nogmaals, ik zie Israël niet als onfeilbaar, maar op moreel vlak vind ik ze absoluut veel beter dan Hamas. Ook met de fouten die ze maken, maar fouten zijn helaas onontkoombaar in een oorlog. 

Ik denk wel dat het daarbij uitmaakt wat je informatiebronnen zijn. Ik kwam er al vrij snel achter dat bronnen als AP, BBC, NOS etc, een instituut als de VN en NGO's als Amnesty etc op dit vlak behoorlijk problematisch zijn. Je hoeft niet eens zo veel verder te kijken om te zien dat het narratief dat zij brengen wel heel erg eenzijdig is, ze Hamas propaganda overnemen en dat wordt gerommeld met definities. Als je dat eenmaal ziet en erkent, dan verandert je beeld van deze oorlog en ook van de wereld waarin we nu leven. 

FaithfulDuck87

FaithfulDuck87

25-08-2025 om 09:03

en wat zijn jouw betrouwbare bronnen dan, Malibu?

Friezinnetje schreef op 25-08-2025 om 08:52:

volgens mij staat Netanyahu steeds meer alleen. Van de NOS-site

'Legerchef Israël spoort Netanyahu aan tot gijzelaarsdeal'

De Israëlische commandant der strijdkrachten roept premier Netanyahu op akkoord te gaan met een gijzelaarsdeal, zo meldt de Israëlische nieuwszender Kanaal 13. "Er ligt een deal op tafel en die moet nu worden getekend", citeert de nieuwszender generaal Eyal Zamir. Hij zou de uitspraken hebben gedaan bij een bezoek aan een marinebasis.

Zamir had zich eerder al achter de schermen kritisch uitgelaten over het plan van de regering om heel Gaza te bezetten. Dat heeft hij volgens Kanaal 13 nu opnieuw gedaan. De generaal zou de aanval op Gaza-Stad een groot risico voor de nog levende gijzelaars hebben genoemd. Hij vreest dat ze worden vermoord door Hamas als militairen te dicht in de buurt komen.

Hamas is onlangs akkoord gegaan met een voorstel om een deel van de gijzelaars in Gaza vrij te laten in ruil voor een bestand. De Israëlische regering heeft nog geen officieel antwoord gegeven op het voorstel. Netanyahu houdt voorlopig openlijk vast aan het regeringsstandpunt dat er pas een akkoord kan worden gesloten als daarmee alle ontvoerde Israëliërs en lichamen van omgekomen gijzelaars terugkeren uit Gaza.

Israël was een paar weken geleden akkoord gegaan met een deal waarin een deel van de gijzelaars werd vrijgelaten, en Hamas stond op het punt daarmee ook akkoord te gaan. Juist toen bracht Macron zijn plan naar buiten een Palestijnse staat te willen erkennen en wilde Hamas de deal niet meer, aldus Rubio. 

En let trouwens wel op als Hamas aangeeft akkoord te gaan met een deal. De deal waarmee zij akkoord willen gaan bevat vaak andere voorwaarden dan wat eerder was overeengekomen. 

FaithfulDuck87

FaithfulDuck87

25-08-2025 om 09:21

Malibu2 schreef op 25-08-2025 om 09:08:

[..]

Israël was een paar weken geleden akkoord gegaan met een deal waarin een deel van de gijzelaars werd vrijgelaten, en Hamas stond op het punt daarmee ook akkoord te gaan. Juist toen bracht Macron zijn plan naar buiten een Palestijnse staat te willen erkennen en wilde Hamas de deal niet meer, aldus Rubio.

En let trouwens wel op als Hamas aangeeft akkoord te gaan met een deal. De deal waarmee zij akkoord willen gaan bevat vaak andere voorwaarden dan wat eerder was overeengekomen.

maar nu gaat N weer niet akkoord, want die wil eerst heel Gaza plat gooien. Ik snap met al deze agressie wel dat Hamas nog wat ruilmiddel wil hebben. Maar er wordt steeds meer gedemonstreerd door de bevolking en ook het leger is het niet met hem eens. Zij willen eigenlijk Gaza ook niet helemaal innemen. N is veel te bang voor zijn eigen hachje. 

Malibu2 schreef op 25-08-2025 om 08:59:

[..]

Jij ziet alleen Netanyahu, ik zie verder dan alleen Netanyahu.

Ik zie Hamas absoluut, maar vind ze niet zodanig bedreigend als ik Israël nu bedreigend vindt. Kijk maar hoe ze de (internationale) journalisten weren, (Palestijnse) journalisten vermoorden, hulpverleners aan flarden schieten en dat proberen te verdoezelen. De bevolking uithongeren, niet optreden tegen de kolonisten die de Palestijnen terroriseren en vermoorden… en nog meer dan genoeg trieste voorbeelden.

Nee in dat regime heb ik absoluut geen enkel vertrouwen.

Friezinnetje schreef op 25-08-2025 om 09:03:

en wat zijn jouw betrouwbare bronnen dan, Malibu?

Zie diverse bronnen die ik hier in dit topic quote. En nee, die zijn echt niet allemaal fan van Netanyahu of alle Israëlische besluiten. 

Neem bijvoorbeeld dit artikel, ik zou blij zijn als ik dit soort dingen ook bij de NOS kon lezen: https://x.com/SpencerGuard/status/1959688394298265725?t=BQkDJXmXc8T_nYAQzyDWhg&s=09

Maar de eerste stap is zien én erkennen dat er iets niet klopt aan de berichtgeving. En ja, dat doet wel iets met je wereldbeeld.

Malibu2 schreef op 25-08-2025 om 09:26:

[..]

Zie diverse bronnen die ik hier in dit topic quote. En nee, die zijn echt niet allemaal fan van Netanyahu of alle Israëlische besluiten.

Neem bijvoorbeeld dit artikel, ik zou blij zijn als ik dit soort dingen ook bij de NOS kon lezen: https://x.com/SpencerGuard/status/1959688394298265725?t=BQkDJXmXc8T_nYAQzyDWhg&s=09

Maar de eerste stap is zien én erkennen dat er iets niet klopt aan de berichtgeving. En ja, dat doet wel iets met je wereldbeeld.

Israël heeft niet voor niets zoveel miljoenen uit aan propaganda 

https://nos.nl/artikel/2560806-israel-wil-publieke-opinie-veranderen-en-steekt-tientallen-miljoenen-extra-in-propaganda

Als het allemaal klopt wat ze zeggen en doen, hebben ze dat helemaal niet nodig toch?

En oh, jij noemt het (bijna liefkozend) “fouten” die Israël begaat, ik noem het oorlogsmisdaden.

Zilver_gray schreef op 25-08-2025 om 09:25:

[..]

Ik zie Hamas absoluut, maar vind ze niet zodanig bedreigend als ik Israël nu bedreigend vindt. Kijk maar hoe ze de (internationale) journalisten weren, (Palestijnse) journalisten vermoorden, hulpverleners aan flarden schieten en dat proberen te verdoezelen. De bevolking uithongeren, niet optreden tegen de kolonisten die de Palestijnen terroriseren en vermoorden… en nog meer dan genoeg trieste voorbeelden.

Nee in dat regime heb ik absoluut geen enkel vertrouwen.

Veel Israelis vonden Hamas vóór 7 oktober ook niet zo bedreigend. Feit is wel dat ze hebben gezegd 7 oktober steeds opnieuw te willen herhalen, hun doel is de vernietiging van de Joden en de Joodse staat, zie  https://avalon.law.yale.edu/21st_century/hamas.asp

Hamas quote Al Bukhari en Sahih Muslim: "The Day of Judgement will not come about until Moslems fight the Jews (killing the Jews), when the Jew will hide behind stones and trees. The stones and trees will say O Moslems, O Abdulla, there is a Jew behind me, come and kill him. Only the Gharkad tree, (evidently a certain kind of tree) would not do that because it is one of the trees of the Jews." 

Zie jij dat werkelijk ook terug bij Israël? 

Over die andere zaken die je noemt: dat is precies mijn probleem met de verslaggeving. We hebben het hier al veel vaker gehad over definities, van bijvoorbeeld genocide, apartheid, hongersnood etc en hoe hierbij een andere definitie wordt gebruikt voor Israël. Als ik eens een heel ander voorbeeld neem: de gangbare norm voor obesitas is een BMI vanaf 30. Maar stel dat nu alleen voor Israël een BMI norm wordt gehanteerd voor obesitas van 25 en hoger. Dan vallen ineens veel meer mensen in Israël onder de categorie van obesitas. Precies hetzelfde gebeurt keer op keer in deze oorlog. Ik kan me niet herinneren dat dit ook gebeurd is in de Rusland Oekraïne oorlog, maar daarin kan ik me vergissen? 

Ik ben het overigens met je eens dat ze meer internationale journalisten zouden moeten toelaten. Ik zag gisteren nog wel een interview met de Britse kolonel Richard Kemp waarbij het hierover ging en hij gaf aan dat het risico op kidnapping wel reëel is op het moment dat internationale journalisten zonder vorm van begeleiding door Gaza trekken. Ik erken dat en pleit daarom ook al langer op dit topic voor meer internationale journalisten onder IDF begeleiding. 

Zilver_gray schreef op 25-08-2025 om 09:29:

[..]

Israël heeft niet voor niets zoveel miljoenen uit aan propaganda

https://nos.nl/artikel/2560806-israel-wil-publieke-opinie-veranderen-en-steekt-tientallen-miljoenen-extra-in-propaganda

Als het allemaal klopt wat ze zeggen en doen, hebben ze dat helemaal niet nodig toch?

En oh, jij noemt het (bijna liefkozend) “fouten” die Israël begaat, ik noem het oorlogsmisdaden.

https://youtu.be/BMkrHh-d4FA?si=qRksDZG3EH0gK6mX 

Malibu2 schreef op 24-08-2025 om 23:06:

Was te verwachten: Hamas prijst Caspar Veldkamp en co dat ze zijn afgetreden omdat ze sancties aan Israël wilden opleggen.

Als Hamas je prijst, zit je dan werkelijk op het juiste pad? Of bevindt je je dan op een dwaalspoor, op een doodlopende weg?

https://x.com/gidonsaar/status/1959640481064767904?t=hUIfRUMJmYGDfF-lxv4E3w&s=19

Ik denk dat Hamas deze moties gemist heeft waar de NSC voor heeft gestemd. 

https://www.tweedekamer.nl/kamerstukken/detail?id=2025Z15314&did=2025D35454

Gehoord de beraadslaging,
constaterende dat het kabinet de oproep van de Arabische Liga verwelkomt dat Hamas de wapens moet neerleggen en dat deze terroristische organisatie geen rol kan spelen in de toekomst van de Gazastrook
overwegende dat steun aan deze oproep een logische vervolgstap is in lijn met de beantwoording van de vragen van het lid Ceder op 7 augustus jongstleden
overwegende dat een staakt-het-vuren alleen tot stand kan komen als Hamas de gijzelaars vrijlaat en haar wapens neerlegt
verzoekt het kabinet zich aan te sluiten bij de oproep van de Arabische Liga dat Hamas de wapens moet neerleggen en dat de rol van Hamas in de toekomst van de Gazastrook wordt uitgesloten.

https://www.tweedekamer.nl/kamerstukken/detail?id=2025Z15315&did=2025D35458

Gehoord de beraadslaging,
Constaterende dat beëindiging van de humanitaire nood in Gaza de grootste kans van slagen heeft als de gijzelaars worden vrijgelaten en Hamas definitief de wapens neerlegt;
Overwegende dat er nog steeds landen zijn die de leiders van Hamas de hand boven het hoofd houden,
Verzoekt het kabinet met kracht te bewerkstelligen, dat ieder legitiem instrument wordt ingezet — nationaal en internationaal — om in het bijzonder die landen onder maximale druk te zetten die bescherming of bijstand bieden aan de leiders en het netwerk van Hamas, en de Kamer hierover nader te informeren

Malibu2 schreef op 25-08-2025 om 09:49:

[..]

Feit is wel dat ze hebben gezegd 7 oktober steeds opnieuw te willen herhalen, hun doel is de vernietiging van de Joden en de Joodse staat, zie https://avalon.law.yale.edu/21st_century/hamas.asp

hoe hierbij een andere definitie wordt gebruikt voor Israël. Ik kan me niet herinneren dat dit ook gebeurd is in de Rusland Oekraïne oorlog, maar daarin kan ik me vergissen?

het risico op kidnapping wel reëel is op het moment dat internationale journalisten zonder vorm van begeleiding door Gaza trekken. Ik erken dat en pleit daarom ook al langer op dit topic voor meer internationale journalisten onder IDF begeleiding.

7 oktober wordt misbruikt om alles wat Netanyahu doet te vergoelijken. Ik geloof er geen snars van dat Hamas überhaupt ooit weer de kans krijgen om maar in de buurt te komen van een 2e 7 oktober.

Ik ben juist van mening dat we Rusland strenger aanpakken; Russen worden aan alle kanten geboycot, zou men ook met Israël moeten doen.

Begeleiding van journalisten onder IDF geeft mij geen vertrouwen voor objectieve journalistiek.

Zilver_gray schreef op 25-08-2025 om 10:07:

[..]

7 oktober wordt misbruikt om alles wat Netanyahu doet te vergoelijken. Ik geloof er geen snars van dat Hamas überhaupt ooit weer de kans krijgen om maar in de buurt te komen van een 2e 7 oktober.

Dat jij dat denkt hoeft niet te betekenen dat het zo is, jij hebt geen idee hoe gevaarlijk hamas is blijkbaar 

Zilver_gray schreef op 25-08-2025 om 10:07:

[..]

Ik ben juist van mening dat we Rusland strenger aanpakken; Russen worden aan alle kanten geboycot, zou men ook met Israël moeten doen.

Begeleiding van journalisten onder IDF geeft mij geen vertrouwen voor objectieve journalistiek.

Ja want "palestijnse" journalistiek is wel lekker betrouwbaar zeker

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.