Nieuws en actueel
absor
07-10-2023 om 23:14
Israel nieuwe oorlog
Wat een ellende en verschrikkingen weer. Er zijn geen winnaars, alleen maar verliezers
en hoe is het mogelijk dat mensen zo makkelijk in staat zijn andere mensen te misbruiken, verkrachten, vermoorden.
FaithfulDuck87
24-08-2025 om 11:39
Malibu2 schreef op 24-08-2025 om 11:23:
[..]
Het klopt dat de wereld nogal is veranderd, maar door al die veranderingen heen en ondanks al die onderdrukkingen en uitroeiing is er constant een joods volk geweest. Tegen alle verwachtingen en logica in.
En is het dat boek, of zijn het mensen die al millennia lang zoveel ellende veroorzaken?
de mensen die een geloof aan hangen kunnen daarin heel ver gaan en daar een oorlog door ontketenen. Daarbij wordt het geloof als excuus gebruikt.
Fleurtje_5
24-08-2025 om 12:51
Beterhier schreef op 23-08-2025 om 16:43:
[..]
Zoals ik de tekst interpreteer gaat het niet om de roots maar om het plegen van genocide. Daarvan is Netanyahu de hoofd oorzaak. Het is al eerder geschreven dat hij Israël in een isolement brengt maar het triggert ook antisemitisme bij mensen die het niet los van elkaar zien.
Verder 100% niet eens met de actie! Zo'n monument is voor mij ook heilig.
De mensen (van Israëlische afkomst) die in Nederland geboren en getogen zijn, en hier zoals iedereen woont en werkt of niet werkt, kan er NIETS aan doen wat Netanyahu doet. Zelfs burgers in Israël zijn het niet eens met die oorlog.
Beterhier
24-08-2025 om 13:03
Fleurtje_5 schreef op 24-08-2025 om 12:51:
[..]
De mensen (van Israëlische afkomst) die in Nederland geboren en getogen zijn, en hier zoals iedereen woont en werkt of niet werkt, kan er NIETS aan doen wat Netanyahu doet. Zelfs burgers in Israël zijn het niet eens met die oorlog.
Ben ik helemaal met je eens maar Netanyahu is de gekozen volksvertegenwoordiger. Bij een werkende democratie weerspiegelt zijn beleid de keuze van het volk. Tot op zekere hoogte maar dat is niet exact. Nu er steeds duidelijker protesten komen vanuit het volk maar ook de voormalige legerleiding dat ze het niet met hem eens zijn kan dat beeld kantelen.
felija
24-08-2025 om 17:31
Loeki72 schreef op 24-08-2025 om 10:20:
Maar dan ga je er vanuit dat er een god is en dat de verhalen in de bijbel echt zijn gebeurd. Ik geloof daar niet in. En al zou dat wel zo zijn, dat is het toch van de zotte dat een heel oud boek zoveel ellende veroorzaakt? De wereld is sinds die 2000 jaar nogal veranderd.
Om nog maar te zwijgen over hoe bijvoorbeeld de bijbel voor het religieuze karretje van de mens wordt gespannen als dat 'beter' uitkomt.
rionyriony
24-08-2025 om 20:12
Ik denk dat deze oude boeken vooral voor veel beschaving en ontwikkeling hebben gezorgd.
Ik denk dat de Joden heel sterke erfelijke eigenschappen hebben. Ze zijn overal geweest, hebben het beste bewaard van wat ze tegenkwamen, hebben alle problemen overwonnen en hebben een sterk geloof in zichzelf en in hun gemeenschap. Ik bedoel: als je zo ver gekomen bent is Hamas alleen nog maar een amateurgroepje dat zelf niks anders kan dan haten en geweld en dat door anderen in leven moet worden gehouden.
Ik vind ook wel dat als ze zo veel moeite hebben gedaan om te overleven met zoveel tegenslag dat ze wel wat verdienen.
felija
24-08-2025 om 20:37
rionyriony schreef op 24-08-2025 om 20:12:
Ik denk dat deze oude boeken vooral voor veel beschaving en ontwikkeling hebben gezorgd.
Ik denk dat de Joden heel sterke erfelijke eigenschappen hebben. Ze zijn overal geweest, hebben het beste bewaard van wat ze tegenkwamen, hebben alle problemen overwonnen en hebben een sterk geloof in zichzelf en in hun gemeenschap. Ik bedoel: als je zo ver gekomen bent is Hamas alleen nog maar een amateurgroepje dat zelf niks anders kan dan haten en geweld en dat door anderen in leven moet worden gehouden.
Ik vind ook wel dat als ze zo veel moeite hebben gedaan om te overleven met zoveel tegenslag dat ze wel wat verdienen.
Ik denk dat elke bevolkingsgroep hele sterke erfelijke eigenschappen heeft en tegelijkertijd mensen uit die groep die minderbedeeld zijn. Maakt niet uit wat voor groep, er zijn deugende Joden en niet-deugende, sterke en zwakke Joden. Er zijn deugende Gazanen en niet-deugende, sterke en zwakke Gazanen.
De enige overeenkomst die we allemaal hebben is dat we mens zijn.
Om één specifieke bevolkingsgroep als beter neer te zetten, als een soort uberras doet me heel sterk denken aan een periode waarin dat ook werd gedacht, met als gevolg zes miljoen doden.
Loeki72
24-08-2025 om 20:52
Het enige wat ze verdienen is om met evenveel respect behandeld te worden als ze andere mensen behandelen. En dat is niet genocide uitvoeren.
Muurbloem1985
24-08-2025 om 21:32
Loeki72 schreef op 24-08-2025 om 20:52:
[..]
Het enige wat ze verdienen is om met evenveel respect behandeld te worden als ze andere mensen behandelen. En dat is niet genocide uitvoeren.
Blablabla daar gaan we weer
Beterhier
24-08-2025 om 22:49
Muurbloem1985 schreef op 24-08-2025 om 21:32:
[..]
Blablabla daar gaan we weer
Hahaha je hebt gelijk. De stellingen veranderen hier geen centimeter. Gewoon achteroverleunen en wachten tot N Hamas heeft vernietigd en dan evalueren wie er gelijk had?
Malibu2
24-08-2025 om 23:06
Was te verwachten: Hamas prijst Caspar Veldkamp en co dat ze zijn afgetreden omdat ze sancties aan Israël wilden opleggen.
Als Hamas je prijst, zit je dan werkelijk op het juiste pad? Of bevindt je je dan op een dwaalspoor, op een doodlopende weg?
https://x.com/gidonsaar/status/1959640481064767904?t=hUIfRUMJmYGDfF-lxv4E3w&s=19
Zilver_gray
24-08-2025 om 23:26
Als je na 60.000 + doden nog steeds achter Netanyahu staat en vindt dat hij goed bezig is, ben je dan niet goed bij je hoofd, of spoor je dan niet?
Nighttripper
24-08-2025 om 23:47
......
Klopt dat ze veel moeite hebben gedaan te overleven.Wat vooral daarbij meespeelde was dat joden beseften,dat om zich aan arme omstandigheden te ontworstelen,onderwijs en studeren de beste weg was.Vandaar dat er verhoudingsgewijs opvallend veel Joodse Nobelprijswinnaars zijn. Quote:
"Wanneer je de afkomst van Nobelprijswinnaars onder de loep neemt, valt er iets op: er zijn opvallend veel Joden bij. De website info.org meldt (en onderbouwt met bronnen) dat maar liefst 22 procent van alle winnaars tussen 1901 en 2010 van Joodse afkomst is.
https://www.welingelichtekringen.nl/opinie/waarom-joden-zoveel-nobelprijzen-winnen
Je kunt dus als volk ervoor kiezen om zoveel mogelijk faciliteiten te creeeren,zodat je je optimaal kunt ontwikkelen. En je dan vol gaan richten op je eigen kansen en mogelijkheden. Zoals de joden dus hebben gedaan.En waardoor ze in ruim 70 jaar een welvarend land hebben weten op te bouwen.Ook op staatsrechtelijk gebied, als de enige democratie in het Midden-Oosten.
Of je kan ervoor kiezen om tunnels,schuilplaatsen en lanceer installaties te bouwen. En ondanks afgelopen decennia MILJARDEN aan subsidies ,je geest te blijven voeden met afgunst/haat naar anderen,die wel met succes iets hebben opgebouwd.Dat zegt dan m.i ook wel iets over de (niet bepaald aangename) mentaliteit van zo'n volk/staat.
Malibu2
25-08-2025 om 00:12
Zilver_gray schreef op 24-08-2025 om 23:26:
Als je na 60.000 + doden nog steeds achter Netanyahu staat en vindt dat hij goed bezig is, ben je dan niet goed bij je hoofd, of spoor je dan niet?
Op moreel gebied vind ik Israël en Hamas inderdaad niet te vergelijken. Hamas heeft genocidale intenties en doet er alles aan om zoveel mogelijk burgerslachtoffers te krijgen. Israël doet veel meer dan welk leger dan ook om burgerslachtoffers te voorkomen.
Hamas is een doodscult, Israël vecht voor leven.
Hamas was erop uit om op 7 oktober zoveel mogelijk pijn en schade aan te richten, zoveel mogelijk kwaad te doen. Israël moet zichzelf verdedigen.
Hamas en Iran haten het vrije westen, Israël maakt daar deel van uit, net als wij.
Ik ben bekend met de koran en hadith teksten waarop Hamas zijn onbegrensde haat jegens Joden baseert. Die haat stopt overigens niet bij de Joden... In Israël voel ik me als christen volkomen veilig.
Daarnaast moet ik de laatste tijd vaak denken aan een uitspraak van de Sovjet schrijver Vasili Grossman: "Tell me what you accuse the Jews of—I’ll tell you what you’re guilty of." Deze quote heb ik al zo vaak zien uitkomen in deze oorlog.
Is Israël perfect? Nee, maar welk land is dat wel? Ik ben in ieder geval niet van plan om een hogere standaard op te leggen aan Israël dan voor een ander land geldt. Een hogere standaard puur omdat het de Joden betreft. Dat zie ik helaas te vaak gebeuren.
rionyriony
25-08-2025 om 06:14
Ik denk dat de Joden wel voortdurend in de geschiedenis het slachtoffer geworden zijn, maar dat ze dat zelf verwerken en zelf de problemen het hoofd bieden, door flexibel te reageren en met de omstandigheden om te gaan, het beste over te nemen en andere opvattingen te verwerpen zodat ze veel van hun tradities behouden hebben.
En dat misschien het probleem is dat andere landen dat niet kunnen aanzien omdat ze de Joden als klein en zielig willen zien maar dat die het verdommen om die rol te spelen. Omdat westerse landen met name het linksere gedeelte voortdurend slachtoffers willen zien om die dan te gaan bevoordelen vallen ze nu dus buiten de boot. Ze kunnen die eigengereide Joden dus niet meer waarderen. En gaan hun tegenstanders helpen want die gedragen zich wél als slachtoffers.
Ik kende iemand die, als ze naar een voetbalwedstrijd zat te kijken, telkens voor de verliezende partij was. Dus vier of vijf keer tijdens de wedstrijd was ze fanatiek voor de verliezer. Scoorde de verliezer en dreigde die winnaar te worden dan kreeg ze weer meelij met de ander. Beetje raar natuurlijk: het is maar een spelletje en normaal wil het leven niets verspillen en de beste laten winnen.
Maar mensen willen de boel naar hun hand zetten. Zo zijn de mensen. Altijd maar baasje spelen over hun omgeving en dat is tegenwoordig de hele aardkloot. Pfff
Zilver_gray
25-08-2025 om 06:41
@Malibu
Wij verschillen van mening over de reden waarom Netanyahu dit doet.
Jij bent ervan overtuigt dat dit alles puur uit zelfbescherming gebeurt.
Ik denk dat 7 oktober niet slecht uitkwam om te doen wat ze nu doen; de inwoners verdrijven en Gaza innemen.
Want dat land is ze een paar duizend jaar geleden beloofd…
Waarom deed Netanyahu niets met de informatie die hij kreeg dat er iets stond te gebeuren?
New York Times: "Israël was al een jaar op de hoogte van de plannen van Hamas" | VRT NWS: nieuws
Zelf maken ze er geen geheim van dat ze de inwoners graag zien vertrekken. Hoe verklaar je dat? En hoezo moeten ze maar naar “Afrika” of all places? Wat hebben de Palestijnen daar te zoeken? Omdat ze toch al niks waard zijn, laten ze maar ergens naartoe gaan waar er ook niks voor ze is?
Alle inwoners van Gaza naar Oost-Afrika verhuizen? VS en Israël onderzoeken het | VRT NWS: nieuws
Trump heeft zijn plannen destijds openlijk aan de wereld verkondigd.
Trump wil luxe vakantieoord van Gaza maken en de Palestijnen herplaatsen, VN-chef spreekt van etnische zuivering | Het Parool
Dit heeft helemaal niks te maken met een hogere standaard opleggen “omdat het joden zijn”. Hoe verzin je het? Misschien zijn zij wel het kwaad met hun duivelse plannen, en Hamas enkel het instrument om die plannen te bewerkstelligen.
(Ik gooi ‘m er nog maar een keertje in)
Hamas had nooit kunnen zijn wat het nu is, zonder Israël in het algemeen en Netanyahu in het bijzonder:
https://www.timesofisrael.com/for-years-netanyahu-propped-up-hamas-now-its-blown-up-in-our-faces
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.