Nieuws en actueel Nieuws en actueel

Nieuws en actueel

Israel nieuwe oorlog

Wat een ellende en verschrikkingen weer. Er zijn geen winnaars, alleen maar verliezers

en hoe is het mogelijk dat mensen zo makkelijk in staat zijn andere mensen te misbruiken, verkrachten, vermoorden. 

Loeki72 schreef op 26-07-2025 om 18:42:

[..]

Nee,

https://www.rtl.nl/nieuws/buitenland/artikel/5520329/israel-vernietigen-ladingen-hulpgoederen-gaza-leger-honger#:~:text=Ruim%20duizend%20vrachtwagenladingen%20hulpgoederen%20die,Kerem%20Shalom%20stonden%20te%20verpieteren.

Volgens mij wel. Israël is bang dat er tegelijk met de hulp ook wapens of Hamas terroristen binnen komen en Egypte wil geen vluchtelingen en houdt de grens bij Rafah dicht.

Koko67 schreef op 26-07-2025 om 18:51:

[..]

Volgens mij wel. Israël is bang dat er tegelijk met de hulp ook wapens of Hamas terroristen binnen komen en Egypte wil geen vluchtelingen en houdt de grens bij Rafah dicht.

Wil je nou beweren dat het de schuld van Egypte is dat er niet genoeg voedsel naar Gaza wordt gebracht? 

https://nos.nl/liveblog/2575829

Lazzarini wil dat Israël het verbod voor UNRWA om noodhulp te leveren opheft. "Wij hebben 6000 vrachtwagens in Jordanië en Egypte klaarstaan die op een groen licht wachten om Gaza binnen te gaan."

Zonde! Ondertussen sterven ze daar bij bosjes!

Malibu2 schreef op 26-07-2025 om 12:42:

[..]

Bedankt, interessant onderzoek en inderdaad met de verduidelijking die ik bedoel.

Wat ik een zorgelijk punt vind is dat het aandeel respondenten gedaald is die Hamas ziet als volledig of grotendeels verantwoordelijke partij voor het oplaaien van het conflict. Het was hier geen of-of vraag waarbij maar 1 partij aangevinkt kon worden. Waar in oktober 23 nog 74% van de respondenten Hamas nog zal als een partij zag die volledig of grotendeels verantwoordelijk is, is dat in april gedaald tot 59%. Dat vind ik wel een zorgelijke ontwikkeling. Hoe sta jij daarin?

Ik denk dat jij niet blij wordt van mijn mening. Maar goed, hier komt ie. Ik denk dat 7 oktober voor Netanyahu een geschenk uit de hemel is geweest. Het gaf hem  en zijn kliek een aanleiding om eindelijk ongeremd helemaal los te kunnen gaan daar in Gaza, om het voor eens en voor altijd met de grond gelijk te maken. Ben je tegen? Dan ben je een antisemiet. De gijzelaars? Triest maar bijzaak. Het belangrijkste doel is het uitroeien van de Palestijnen, ok Hamas, maar als dat het uitroeien van de hele bevolking betekent is dat helemaal prima, beter zelfs. Dus nee, wat mij betreft heeft Israël, zeker in deze meedogenloze fase (60.000 doden!!), minstens evenveel schuld. En ja, het gaat hier in mijn ogen om genocide.

Loeki72 schreef op 26-07-2025 om 19:04:

[..]

Wil je nou beweren dat het de schuld van Egypte is dat er niet genoeg voedsel naar Gaza wordt gebracht?

Net als Israël houdt Egypte voedsel tegen dat bestemd is voor Gaza. Zo simpel is het. Wil jij nou beweren dat Egypte hier geheel onschuldig in is?

Koko67 schreef op 26-07-2025 om 20:02:

[..]

Net als Israël houdt Egypte voedsel tegen dat bestemd is voor Gaza. Zo simpel is het. Wil jij nou beweren dat Egypte hier geheel onschuldig in is?

Egypte houdt inderdaad vluchtelingen tegen, geen hulp, ook de grens met Egypte wordt gecontroleerd door Israel.

Zorroo schreef op 26-07-2025 om 19:50:

[..]

Ik denk dat jij niet blij wordt van mijn mening. Maar goed, hier komt ie. Ik denk dat 7 oktober voor Netanyahu een geschenk uit de hemel is geweest. Het gaf hem en zijn kliek een aanleiding om eindelijk ongeremd helemaal los te kunnen gaan daar in Gaza, om het voor eens en voor altijd met de grond gelijk te maken. Ben je tegen? Dan ben je een antisemiet. De gijzelaars? Triest maar bijzaak. Het belangrijkste doel is het uitroeien van de Palestijnen, ok Hamas, maar als dat het uitroeien van de hele bevolking betekent is dat helemaal prima, beter zelfs. Dus nee, wat mij betreft heeft Israël, zeker in deze meedogenloze fase (60.000 doden!!), minstens evenveel schuld. En ja, het gaat hier in mijn ogen om genocide.

Eens, het excuus van het regime Netanyahu om Hamas uit te roeien en daarom heel veel collateral damage (vermoorde Palestijnen) te moeten veroorzaken is zo krom als wat. 

Al zou je alle Gazanen uitroeien en Gaza van de kaart vegen, Hamas is er nog gewoon. De kopstukken bevinden zich niet eens in Gaza. 

Ongelofelijk hoe mensen nog steeds vinden dat de regering Israël geen andere keus heeft.

Voorspelbare reacties.

Over de mate waarin Israel het de VN "onmogelijk maken" zijn gegevens bekend van de VN zelf. Het OCHA neemt gegevens over de aangevraagde transportbewegingen mee in hun wekelijke statusupdates.    

OCHA maakt onderscheid in een viertal categorieen voor wat betreft de aangevraagde transportbewegingen:

1. Geweigerd door Israel
  2. Goedgekeurd door Israel en conform planning volledig uitgevoerd
  3. Goedgekeurd door Israel, maar ondervonden belemmeringen, waaronder blokkades of vertragingen op de route, die er mogelijk toe leidden dat missies werden afgebroken of gedeeltelijk voltooid. Een deel zal dus ook alsnog volledig voltooid zijn.
  4. Teruggetrokken door de organisatie zelf vanwege logistieke, operationele of veiligheidsredenen. Uit de tekst van OCHA kan ik niet achterhalen in hoeverre deze aanvragen al door Israel goedgekeurd waren. 

In de afgelopen 2 weken waarin de voorraden aan de Gaza kant van de grens zo fors waren toegenomen zijn dit de gegevens van de VN:

•  Minder dan 20% van de 141 voorgestelde transportbewegingen werd geweigerd door Israel. 
  • Bijna 16% van de transporten werd door de VN zelf teruggetrokken. OCHA vermeldt niet in hoeverre deze reeds waren goedgekeurd door Israel. Ze maken in ieder geval geen deel uit van het percentage hieronder. 
  • Ruim 64% werd goedgekeurd door Israel, waarvan dus een deel (27%) tegen belemmeringen zoals blokkades en vertragingen op de route opliep. Ruim 37% kon volledig en zonder belemmeringen voltooid worden. 

Tussen 64% en 80% van de aangevraagde transportbewegingen werden dus goedgekeurd door Israel hoewel een deel hiervan wel vertraging opliep. Ik vind dit niet overeenkomen met de claim dat Israel het de VN onmogelijk zou maken om hulp te verlenen. Ik weet overigens niet hoeveel van deze transportbewegingen betrekking hebben op voedseltransporten of andere soorten van hulp, dat maakt het rapport niet duidelijk. 

Uit update #307:
Between 16 and 22 July, out of 75 attempts to coordinate planned aid movements with Israeli authorities across the Gaza Strip, nearly 23 per cent were denied. An additional 21 per cent were initially accepted but faced impediments, including blocks or delays on the ground potentially resulting in missions being aborted or partially accomplished. Another 31 per cent were fully facilitated, and the remaining 25 per cent had to be withdrawn by the organizers for logistical, operational, or security reasons.

Uit update #306:
In vast areas across the Gaza Strip, humanitarian teams are required to coordinate their movements with the Israeli authorities. Between 9 and 15 July, out of 66 attempts to coordinate planned aid movements across the Gaza Strip, nearly 17 per cent were denied by Israeli authorities. An additional 33 per cent were initially accepted but faced impediments, including blocks or delays on the ground potentially resulting in missions being aborted or partially accomplished. Another 45 per cent were fully facilitated, and the remaining five per cent had to be withdrawn by the organizers for logistical, operational, or security reasons.

In de 3 weken hiervoor lag het percentage geweigerd door Israel op 31%. Van de gevraagde bewegingen werd 42% volledig en zonder belemmeringen uitgevoerd, 14% liep tegen belemmeringen aan en 13% werd teruggetrokken. 

Een weigering kan uiteraard het resultaat zijn van moedwillige obstructie door Israel, maar het kan ook samenhangen met activiteit in gebieden waarin transportbewegingen worden aangevraagd. Het is en blijft natuurlijk wel een actief oorlogsgebied. 

Al met al vind ik dat Israel relatief weinig transportbewegingen weigert. Een deel loopt wel vertraging op en ik besef me dat dat heel vervelend kan zijn. Een groter deel bereikt echter zonder belemmeringen de bestemming. Al met al zou ik basis van deze cijfers niet kunnen claimen dat Israel het de VN onmogelijk maakt om hulp te verschaffen. 

Israël heeft controle over vrijwel de hele Gazastrook. Ik denk dat zij dus verantwoordelijk zijn voor de meeste blokkades. 

Daglichtlamp schreef op 26-07-2025 om 21:17:

Israël heeft controle over vrijwel de hele Gazastrook. Ik denk dat zij dus verantwoordelijk zijn voor de meeste blokkades.

Klopt, daar zou zeker verbetering mogelijk moeten zijn. Deze conversatie vind ik wat dat betreft erg verhelderend:

https://x.com/chalavyishmael/status/1948722589473374688?t=Y5Xhn8J-ktPWDLzvBlwukA&s=19

Los daarvan vind ik dat best veel transporten zonder vertraging hun bestemming bereiken. Ik had gedacht dat dat procentueel gezien veel minder zou zijn. 

Daglichtlamp schreef op 26-07-2025 om 21:17:

Israël heeft geen enkele controle over Rafah.

Koko67 schreef op 26-07-2025 om 22:17:

[..]

Israël heeft geen enkele controle over Rafah.

de-situatie-kon-nog-erger-waarom-er-nu-alweer-een-noodklok-over-gaza-luidt.jpg

Malibu2 schreef op 26-07-2025 om 21:08:

Voorspelbare reacties.

Ja goh, zo voorspelbaar,.. of zijn het misschien gewoon logische reacties omdat men beter ziet wat er aan de hand is dan jij met je door liefde vertroebelde blik. 🤔 Rara

Daglichtlamp schreef op 26-07-2025 om 22:26:

[..]

de-situatie-kon-nog-erger-waarom-er-nu-alweer-een-noodklok-over-gaza-luidt.jpg

Wat wil je met deze tekening zeggen?

De Israëlische regering kan Hamas niet uitroeien, de gijzelaars worden niet vrij gelaten, waarom dan toch doorgaan met oorlogvoeren? Waardoor er dagelijks vele onnodige slachtoffers vallen in Gaza? Dat heeft met het recht op zelfverdediging niks meer te maken.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.