Nieuws en actueel
absor
07-10-2023 om 23:14
Israel nieuwe oorlog
Wat een ellende en verschrikkingen weer. Er zijn geen winnaars, alleen maar verliezers
en hoe is het mogelijk dat mensen zo makkelijk in staat zijn andere mensen te misbruiken, verkrachten, vermoorden.
Zilver_gray
26-07-2025 om 22:59
Koko67 schreef op 26-07-2025 om 22:17:
[..]
Israël heeft geen enkele controle over Rafah.
Wel vreemd dan dat in april Israël de stad al volledig omsingeld zou hebben volgens het volgende nieuwsbericht
Het Israëlische leger meldt dat het de stad Rafah in het zuiden van de Gazastrook volledig heeft omsingeld. De stad is daarmee geïsoleerd van de rest van Gaza.
Ik ben toch erg nieuwsgierig hoe jij altijd zo overtuigend met beweringen komt, totaal niet onderbouwd, geen link, maar gewoon pats boem, vol overtuiging dat het zo is…
Malibu2
27-07-2025 om 00:18
Zorroo schreef op 26-07-2025 om 22:41:
[..]
Ja goh, zo voorspelbaar,.. of zijn het misschien gewoon logische reacties omdat men beter ziet wat er aan de hand is dan jij met je door liefde vertroebelde blik. 🤔 Rara
Realistische blik.
Jij doet steeds alsof mijn berichten op niets zijn gebaseerd, of op een soort blinde liefde voor Israël. Zoiets is vaak een makkelijk excuus om een discussie op de inhoud uit de weg te gaan.
Ik begin daar echt zat van te worden.
Malibu2
27-07-2025 om 08:32
Trump zei een paar dagen geleden: “It got to a point where you’re gonna have to finish the job.”
Maar wat betekent dat? Urban warfare expert John Spencer, die zelf ook 4x in Gaza is geweest, schrijft daarover in dit interessante artikel: https://x.com/SpencerGuard/status/1949291360424689703?t=wdoIyKiXqwSfi9Sk0eyBUg&s=09
Ander interessant artikel van hem, die ik hier volgens mij al eerder heb gepost, over het al dan niet plaatsvinden van een genocide:
I’m a War Scholar. There Is No Genocide in Gaza
https://x.com/SpencerGuard/status/1948010761957052628?t=CAaVH6fHKoaaG7PHVYSWRQ&s=09
Fleurtje_5
27-07-2025 om 09:14
Zilver_gray schreef op 26-07-2025 om 13:50:
[..]
Als Israël niks te verbergen heeft, laten ze de internationale pers toe.
Gewoon onafhankelijke journalistiek, zodat de wereld kan zien dat “zij niks verkeerd doen”.. alles wat er nu naar buiten komt, is niet bepaald in hun voordeel.
En hoe kan het dan dat de wereld wél kan zien dat ze verkeerd doen?
Daglichtlamp
27-07-2025 om 09:17
Uit het door jou geciteerde artikel:
The most decisive step to accelerate the defeat of Hamas would be the establishment of a humanitarian zone just inside Egypt’s Sinai region. This is not the same as simply saying “move civilians into Egypt.” The Sinai is a vast, mostly unpopulated region (approximately 23,500 square miles) that offers space to create a secure, temporary refuge. A designated zone a few kilometers inside the Egyptian border would allow the UN and humanitarian organizations to safely provide food, water, medical care, and other services.
Dat pleit dus gewoon voor alle inwoners van Gaza verplaatsen naar Egypte. Behalve dan dat het zeer onrealistisch is, Egypte gaat daar nooit mee instemmen, is het ook tegen elk oorlogsrecht om de civiele bevolking gedwongen te verplaatsen. (en ja het is gedwongen als niet verplaatsen betekent dat je verhongerd).
Fleurtje_5
27-07-2025 om 09:19
Daglichtlamp schreef op 26-07-2025 om 15:29:
Er is helemaal geen voedseluitdeelpunt in het noorden van Gaza, drie in het zuiden, eentje in midden Gaza. In het noorden is helemaal geen voedselhulp. NRC schrijft er vandaag ook weer over:
https://www.nrc.nl/nieuws/2025/07/25/honger-dorst-en-kogels-zo-maken-israelische-soldaten-de-ghf-voedselpunten-in-gaza-tot-dodelijk-gevaar-a4901293
Soms hebben ze 34 minuten, zoals op 30 juni. Een dag later: twaalf minuten. Op 2 juli hebben ze 27 minuten de tijd, een dag later maar zeven. En op 4 juli hebben de uitgehongerde Palestijnen die in de rij staan voor een GHF-voedseldistributiepunt in Gaza welgeteld zes minuten om eten te halen. Of beschoten te worden.
De zoektocht naar eten kostte Abdallah (26) bijna zijn leven. „Ik ben vier keer naar de distributiepunten gegaan en het is me niet gelukt om voedsel te krijgen. De laatste keer werd een man naast mij neergeschoten”, vertelt Abdallah (die zijn achternaam niet in de media wil) door de telefoon. Sindsdien durft hij niet meer naar de GHF-punten te gaan.
------------
Wie naar een GHF-distributiepunt wil, is afhankelijk van het internet om te weten welk punt op welk moment opengaat. Dat laat de organisatie veelal via Facebook weten. Uit een berichtenanalyse van NRC blijkt dat deze posts op verschillende tijdstippen verschijnen, zelfs midden in de nacht, soms nog geen dertig minuten voordat de distributiepunten opengaan. En ze zijn weer gesloten voor je het in de gaten hebt.
De GHF-punten hebben bovendien zeer strenge regels: kom geen moment te vroeg, en al helemaal niet te laat. Wie buiten de openingstijden rond het voedselpunt rondhangt, loopt het risico neergeschoten te worden. Een onmogelijke eis: duizenden uitgehongerde Palestijnen lopen – vaak al vanaf middernacht – vanuit heel Gaza naar het voedselpunt in de hoop vooraan te staan zodra er eten wordt uitgedeeld.
Malibu schreef: 3 in het zuiden en 1 noordelijker. Ik denk dus dat Malibu niet 'in het noorden' bedoelde, maar noordelijker.
Zilver_gray
27-07-2025 om 09:20
@ Malibu; Wat ik er even snel uit pik:
“Some even suggest that if Hamas were to return the hostages, often in exchange for hundreds of prisoners, the war should stop”
-Dat is hier inderdaad vaak geroepen en ook net zo vaak tegen gesproken.
”Israel must prepare for the disinformation campaigns that will only intensify as the war continues. False claims about military operations, aid distribution, and accusations of genocide need to be met with a clear and consistent response”
-Israël is zelf actief verspreider van desinformatie. Volgens the right forum vormt Israël zelfs een bedreiging voor de Nederlandse samenleving;
Fleurtje_5
27-07-2025 om 09:21
Zorroo schreef op 26-07-2025 om 19:50:
[..]
Ik denk dat jij niet blij wordt van mijn mening. Maar goed, hier komt ie. Ik denk dat 7 oktober voor Netanyahu een geschenk uit de hemel is geweest. Het gaf hem en zijn kliek een aanleiding om eindelijk ongeremd helemaal los te kunnen gaan daar in Gaza, om het voor eens en voor altijd met de grond gelijk te maken. Ben je tegen? Dan ben je een antisemiet. De gijzelaars? Triest maar bijzaak. Het belangrijkste doel is het uitroeien van de Palestijnen, ok Hamas, maar als dat het uitroeien van de hele bevolking betekent is dat helemaal prima, beter zelfs. Dus nee, wat mij betreft heeft Israël, zeker in deze meedogenloze fase (60.000 doden!!), minstens evenveel schuld. En ja, het gaat hier in mijn ogen om genocide.
Hoe krijg je deze narigheid uit je toetsenbord?
Fleurtje_5
27-07-2025 om 09:21
Malibu2 schreef op 26-07-2025 om 15:39:
[..]
Ik schreef "noordelijker", niet "in het noorden".
Ach zie je. Dit dus.
Fleurtje_5
27-07-2025 om 09:25
rionyriony schreef op 26-07-2025 om 17:22:
Ze kunnen niet allebei winnen. Zeker niet als ze verschillende spelregels hanteren. Hoe beter het er voorstaat voor Hamas, hoe langduriger en ernstiger mensen daar zullen gaan lijden.
Het enige wat je kan doen is thuis in je eigen land het goede voorbeeld geven. Een heel klein miniem kansje dat men in het Midden-Oosten denkt: nou die democratie, christendom en mensenliefde zijn zo gek nog niet (zie je het voor je?). Maar zoals het er nu uitziet is het eerder: stilzitten als je geschoren wordt.Dan breng tenminste je je eigen huid en die van je eigen kroost niet in gevaar.
Echt maar een heeeeel klein kansje.
Zilver_gray
27-07-2025 om 09:26
Fleurtje_5 schreef op 27-07-2025 om 09:14:
[..]
En hoe kan het dan dat de wereld wél kan zien dat ze verkeerd doen?
Is dit een serieuze vraag?
Zilver_gray
27-07-2025 om 09:31
Fleurtje_5 schreef op 27-07-2025 om 09:21:
[..]
Hoe krijg je deze narigheid uit je toetsenbord?
Precies zo zie ik het ook.
Daarbij komt dat deze “oorlog” hem voorlopig uit de gevangenis houdt. Er lopen nogal wat rechtszaken tegen hem.
Bovendien verdenkt men Netanyahu ervan dat hij al een jaar van tevoren tot in detail hoe de aanval eruit zou gaan zien
Fleurtje_5
27-07-2025 om 09:35
felija schreef op 26-07-2025 om 22:57:
De Israëlische regering kan Hamas niet uitroeien, de gijzelaars worden niet vrij gelaten, waarom dan toch doorgaan met oorlogvoeren? Waardoor er dagelijks vele onnodige slachtoffers vallen in Gaza? Dat heeft met het recht op zelfverdediging niks meer te maken.
De gijzelaars worden niet vrijgelaten door hamas. Klopt, maar is dat dan in orde denk je?
Je zegt min of meer: 'Oh ze blijven de gijzelaars mishandelen en ze worden niet vrij gelaten. Dan gaan we maar naar huis' ?? Laat je dan die moordenaars gewoon hun gang gaan in plaats van die burgers proberen te bevrijden? Zodat ze de volgende 7 oktober weer mensen gijzelen en raketten afvuren op een festival waar onschuldige jongeren aanwezig zijn?
Waarom laat men die gijzelaars niet gewoon vrij? De politie en ME gaat ook niet naar huis als er nog bankovervallers aanwezig zijn en gijzelaars gevangen houden in een bankgebouw.
Daglichtlamp
27-07-2025 om 09:37
Leger Israël: militaire pauze in gebieden Gaza, routes voor hulp aangewezen - https://nos.nl/l/2576536
Er lijkt eindelijk hulp te komen.
Zilver_gray
27-07-2025 om 09:45
Fleurtje_5 schreef op 27-07-2025 om 09:35:
[..]
De gijzelaars worden niet vrijgelaten door hamas. Klopt, maar is dat dan in orde denk je?
Je zegt min of meer: 'Oh ze blijven de gijzelaars mishandelen en ze worden niet vrij gelaten. Dan gaan we maar naar huis' ?? Laat je dan die moordenaars gewoon hun gang gaan in plaats van die burgers proberen te bevrijden? Zodat ze de volgende 7 oktober weer mensen gijzelen en raketten afvuren op een festival waar onschuldige jongeren aanwezig zijn?
Waarom laat men die gijzelaars niet gewoon vrij? De politie en ME gaat ook niet naar huis als er nog bankovervallers aanwezig zijn en gijzelaars gevangen houden in een bankgebouw.
Wat is dat nu voor vergelijking?
De politie en ME gooien ook niet een heel gebied plat, vermoorden geen journalisten of hulpverleners, vermoorden geen onschuldige burgers om de gijzelaars vrij te krijgen, verhongeren geen baby’s etc etc etc.
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.