Nieuws en actueel
absor
07-10-2023 om 23:14
Israel nieuwe oorlog
Wat een ellende en verschrikkingen weer. Er zijn geen winnaars, alleen maar verliezers
en hoe is het mogelijk dat mensen zo makkelijk in staat zijn andere mensen te misbruiken, verkrachten, vermoorden.
Dorestad
19-05-2025 om 19:56
Poezenmeisje schreef op 19-05-2025 om 19:30:
[..]
Israël wordt door zeven landen aangevallen en wordt door jou de agressor genoemd?
Hoe lang verhongeren kinderen in Yemen al?
Waarom wordt de terroristische griezel die nu de leiding heeft in Syrië met alle égards door Macron ontvangen op het Elysée, terwijl tegelijkertijd andere moslims (alevieten en druzen) in Syrië over de kling gejaagd worden?
Waar is de verontwaardiging over christenen die wereldwijd vermoord worden?
Er zijn zat andere dingen om je druk over te maken als wereldbevolking, maar als het geen joden betreft is het niet interessant.
Wat jij hier schrijft was onder andere de tekst die een joodse vriendin vandaag voor mij had. Zij was boos, verdrietig, bang. Dat er gisteren zoveel demonstranten waren. Dat het allemaal Israël en joden is wat de klok slaat terwijl er wereldwijd ontzettend veel mensen op de vlucht zijn, onderdrukt worden, de hongerdood sterven. Haar moeder heeft als kind de oorlog overleeft als gered kind uit de crèche tegenover de Hollandse Schouwburg. De ouders van haar moeder zijn vergast.
We kunnen eigenlijk geen gesprek hierover voeren, dat beschadigt de vriendschap en die vriendschap is ons zeer zeer dierbaar. Maar wij staan er zo ontzettend anders in dan zij. Sterker, haar kinderen staan er anders in.
Ik ben er vandaag eigenlijk compleet door van slag. Ik hoor haar pijn. Maar ik voel het niet en ik denk ook heel anders.
Miraval
19-05-2025 om 20:00
majorette2005 schreef op 19-05-2025 om 15:50:
Miraval ik vind het knap hoe geduldig je telkens weer het zo goed verwoordt! Heel prettig je te lezen
Dankjewel.
Ja sorry ik vind het ook een beetje flauw dat iemand Katwijk benoemt om die jongeren te veroordelen (nogmaals daar ben ik het mee eens) maar dat wanneer er vervolgens benoemd wordt waarom het zo geëscaleerd is, er door een ander wordt gezegd dat "dit weer lekker afleid" van het onderwerp.
Dit hoort ook bij het onderwerp. De emoties die spelen in Nederland vanwege deze oorlog. En de tegenstand die er is vanuit verschillende hoeken in de maatschappij.
Het lijkt (lijkt, voor mij dan toch) dat wanneer er ook maar iets over "moslim jongeren" benoemd wordt wat negatief is, dit gelijk in de kiem gesmoord moet worden. Ik vind het bijzonder dat er nauwelijks enige reactie is geweest op de provocaties en het eerdere geweld door deze groep, en dat dit dan ook gelijk weer via een link gelegd naar de Maccabi supporters op een bepaalde manier verexcuseerd moet worden.
Maar goed ik ben weer mosterd zie ik... haha. We zijn alweer verder gegaan.
Zilver_gray
19-05-2025 om 20:23
Het Verenigd Koninkrijk, Frankrijk en Canada schrijven in een verklaring dat ze concrete maatregelen nemen "als Israël het hernieuwde militaire offensief in Gaza niet staakt en de beperkingen op humanitaire hulp niet opheft". Ze noemen het menselijk lijden in Gaza ondraaglijk en de toezegging van Israël om een basishoeveelheid voedsel tot Gaza toe te laten "volstrekt onvoldoende".
"Het weigeren van essentiële humanitaire hulp aan de burgerbevolking door de Israëlische regering is onaanvaardbaar en vormt een mogelijke schending van het internationaal humanitair recht", staat in de verklaring. "Wij veroordelen de afschuwelijke taal die leden van de Israëlische regering recent hebben gebruikt, waarin zij dreigen met het verplaatsen van burgers."
Daarmee lijken ze te doelen op uitspraken over het permanent verplaatsen van Palestijnen naar een land buiten Gaza, wat zou neerkomen op etnische zuivering. "Permanente gedwongen verplaatsing is een schending van het internationaal humanitair recht", vervolgen de landen.
De landen zeggen dat ze Israël na de aanslag van Hamas op 7 oktober hebben gesteund, maar noemen "deze escalatie volkomen disproportioneel". "Wij zullen niet toekijken terwijl de regering-Netanyahu deze schandalige acties voortzet."
De drie landen spreken zich ook uit tegen de kolonisatie van de bezette Westelijke Jordaanoever. "We zullen niet aarzelen om verdere maatregelen te nemen, waaronder gerichte sancties", dreigen de landen.
Ik vraag me af of die concrete maatregelen enige indruk op Netanyahu zullen maken. Die zal zich vast door niemand laten weerhouden zijn doel te bereiken. 
Poezenmeisje
19-05-2025 om 20:28
De joodse bewoners van Gaza zijn in 2005 permanent verplaatst naar Israël.
Dat is dus ook een schending van mensenrechten geweest...
Koko67
19-05-2025 om 21:17
Zilver_gray schreef op 19-05-2025 om 19:15:
[..]
Ja inderdaad zonde!
Doen we daar iets goeds, sloopt Israël de boel.https://www.ad.nl/buitenland/israel-sloopt-nederlands-ontwikkelingsproject~abb0682c/
Israël had niks gesloopt als Hamas niet zo verschrikkelijk tekeer was gegaan. Een genocide was het. En als Hamas eerder de gijzelaars had terug gegeven, was dat ook niet gebeurd.
Beterhier
19-05-2025 om 21:18
Zilver_gray schreef op 19-05-2025 om 20:23:
Het Verenigd Koninkrijk, Frankrijk en Canada schrijven in een verklaring dat ze concrete maatregelen nemen "als Israël het hernieuwde militaire offensief in Gaza niet staakt en de beperkingen op humanitaire hulp niet opheft". Ze noemen het menselijk lijden in Gaza ondraaglijk en de toezegging van Israël om een basishoeveelheid voedsel tot Gaza toe te laten "volstrekt onvoldoende".
"Het weigeren van essentiële humanitaire hulp aan de burgerbevolking door de Israëlische regering is onaanvaardbaar en vormt een mogelijke schending van het internationaal humanitair recht", staat in de verklaring. "Wij veroordelen de afschuwelijke taal die leden van de Israëlische regering recent hebben gebruikt, waarin zij dreigen met het verplaatsen van burgers."
Daarmee lijken ze te doelen op uitspraken over het permanent verplaatsen van Palestijnen naar een land buiten Gaza, wat zou neerkomen op etnische zuivering. "Permanente gedwongen verplaatsing is een schending van het internationaal humanitair recht", vervolgen de landen.
De landen zeggen dat ze Israël na de aanslag van Hamas op 7 oktober hebben gesteund, maar noemen "deze escalatie volkomen disproportioneel". "Wij zullen niet toekijken terwijl de regering-Netanyahu deze schandalige acties voortzet."
De drie landen spreken zich ook uit tegen de kolonisatie van de bezette Westelijke Jordaanoever. "We zullen niet aarzelen om verdere maatregelen te nemen, waaronder gerichte sancties", dreigen de landen.
Ik vraag me af of die concrete maatregelen enige indruk op Netanyahu zullen maken. Die zal zich vast door niemand laten weerhouden zijn doel te bereiken.
Eindelijk actie! Landen die nu blijven praten, toekijken of steunen zijn medeplichtig punt. Ik las dat de recente beslissing van Netanyahu om iets aan noodhulp toe te laten wel onder druk is genomen.
Zilver_gray
19-05-2025 om 22:02
Koko67 schreef op 19-05-2025 om 21:17:
[..]
Israël had niks gesloopt als Hamas niet zo verschrikkelijk tekeer was gegaan. Een genocide was het. En als Hamas eerder de gijzelaars had terug gegeven, was dat ook niet gebeurd.
?
Heb je het artikel wel gelezen?
Dit heeft plaatsgevonden in 2017.
Dit toont aan en onderstreept mijn vorige post dat men al ver voor 2023 de boel voor de Palestijnen aan het verzieken was. Pure pesterij als je het mij vraagt.
“Het is niet voor het eerst dat Israël door Nederland gefinancierde projecten in de Palestijnse Gebieden op de korrel neemt. In 2015 legden Israëlische troepen beslag op door Nederland betaalde landbouwmachines voor Palestijnse boeren uit het dorp Kusra op de Westelijke Jordaanoever. De boetes die de boeren aan het Israëlische leger moesten betalen om de machines terug te krijgen, werden ook door Nederland betaald, omdat die ‘niet door de boeren zelf kunnen worden opgebracht’. En in 2000, tijdens de Tweede Intifada, beschoten Israëlische tanks een mede door Nederland gefinancierde haven in aanbouw in de Gazastrook. Daarbij ging de Nederlandse bijdrage van 23 miljoen euro in rook op”.
Zilver_gray
19-05-2025 om 22:04
Beterhier schreef op 19-05-2025 om 21:18:
[..]
Eindelijk actie! Landen die nu blijven praten, toekijken of steunen zijn medeplichtig punt. Ik las dat de recente beslissing van Netanyahu om iets aan noodhulp toe te laten wel onder druk is genomen.
Ja, maar toch ben ik sceptisch, welke acties/ sancties zullen volgen en zal het überhaupt indruk maken?
Koko67
20-05-2025 om 12:37
Een onderzoek van de New York times brengt aan het licht wat de vrouwelijke gijzelaars hebben moeten doorstaan voordat ze vermoord zijn. Hoe logisch is het dat Israël buiten zichzelf van woede is. Wat een beesten.
absor
20-05-2025 om 20:57
Muurbloem1985 schreef op 20-05-2025 om 18:04:
Ja opmerkelijk filmpje. Ik zou graag ondertitels hebben
Poezenmeisje
20-05-2025 om 22:28
absor schreef op 20-05-2025 om 20:57:
https://youtu.be/d2mH8Ku1zJQ
interessant perspectief
Ik lees momenteel dit boek van hem.
https://www.bruna.nl/images/active/carrousel/fullsize/9789492161680_front.jpg
rionyriony
21-05-2025 om 15:05
Ik denk in dit verband dat mensen in westerse landen heel veel mededogen hebben met slachtoffers of degenen die zij als slachtoffers zien. Op de een of andere manier weten Palestijnen zich veel meer in de kijker te spelen (ook in Nederland trouwens) als het ultieme slachtoffer, dan Joden dat kunnen. De manier waarop ze zich uiten heeft een sterke uitwerking op het ridderlijkheidsinstinct van de westerse mens, vermoed ik. Anders kan ik het niet verklaren.
amarna
21-05-2025 om 15:34
rionyriony schreef op 21-05-2025 om 15:05:
Ik denk in dit verband dat mensen in westerse landen heel veel mededogen hebben met slachtoffers of degenen die zij als slachtoffers zien. Op de een of andere manier weten Palestijnen zich veel meer in de kijker te spelen (ook in Nederland trouwens) als het ultieme slachtoffer, dan Joden dat kunnen. De manier waarop ze zich uiten heeft een sterke uitwerking op het ridderlijkheidsinstinct van de westerse mens, vermoed ik. Anders kan ik het niet verklaren.
Onschuldige burgerslachtoffers hebben altijd mijn sympathie. Zowel Gazanen als Israeliers.
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.