Nieuws en actueel
absor
07-10-2023 om 23:14
Israel nieuwe oorlog
Wat een ellende en verschrikkingen weer. Er zijn geen winnaars, alleen maar verliezers
en hoe is het mogelijk dat mensen zo makkelijk in staat zijn andere mensen te misbruiken, verkrachten, vermoorden.
Zilver_gray
19-05-2025 om 11:15
Muurbloem1985 schreef op 19-05-2025 om 11:10:
[..]
Nogmaals, als je naar een plek gaat waar je weet dat er veel mensen wonen die pro Israël zijn dan kun je verwachten dat die mensen dan niet op pro pallies staan te wachten, overal zijn ze en kunnen ze hun mening uiten, tot vervelends toe, maar je mag ook wel een keer zeggen dat de andere kant hun mening ook mag uiten zonder vervelend gedoe.
Gevaarlijke uitspraak.
Geldt dit ook andersom? Of gelden er dan andere regels?
Daglichtlamp
19-05-2025 om 11:21
Zilver_gray schreef op 19-05-2025 om 11:15:
[..]
Gevaarlijke uitspraak.
Als je het omkeert is dit bijvoorbeeld goedkeuren wat er met de Maccabifans gebeurd is. Dat moeten we hier toch niet willen. Geweld is fout, altijd.
Handhaven van de openbare orde gebeurt door de overheid, niet door rellende groepen jongeren.
felija
19-05-2025 om 11:25
Zilver_gray schreef op 19-05-2025 om 11:15:
[..]
Gevaarlijke uitspraak.
Wederom selectieve verontwaardiging.
Miraval
19-05-2025 om 11:37
Laten we dit nou ook weer niet groter maken dan het is, ja er zijn nu rellen uitgebroken bij een Pro Israëlische viering door Christenen voor Israël (een viering in een kerk vanwege het 77 jarig bestaan van Israël, dus niet eens een demonstratie). Kennelijk is dat een reden om een demonstratie te organiseren in Katwijk of all places, maar het is nu ook niet zo dat er 10 Pro Israëlische demonstraties zijn per jaar. Die zijn er nauwelijks. Nu gaat het een keer fout, en heel social media wijst weer naar extreem rechts, naar nazi-jongeren, racisten, Zionisten, noem maar op.
Het hele dorp wordt zowat verketterd en neergezet als racistisch bolwerk. Men vergeet voor het gemak even te benoemen dat de omstreden salafistische haatprediker Abou Hafs met vermeende banden met IS doodleuk oproept aan zijn "broeders" te komen demonstreren. Evenals de uitspraak van Free Palestine Bikers, "Katwijk gaat niet meer veilig zijn". Het feit dat mensen dit dus niet meenemen in hun beschuldigingen en verwijten naar de relschoppers (die ook gewoon fout zijn) zegt ergens al genoeg.
Wat denken jullie als jullie dorp of stad op deze manier "bedreigd" wordt door mensen die tegen een kerkviering zijn? Oh, dat lost de politie wel op? Wat als extreem rechts nou oproept bij een Moskee in Kleinklekkerdorp een Suikerfeestviering te verstoren, dan staat heel Nederland terecht op zijn achterste poten. Maar omdat het nu de "goede" kant is die wil demonstreren worden deze achterlijke en opruiende provocaties voor het gemak maar genegeerd? Het is sowieso schandelijk dat dit niet meegenomen wordt in de overweging een demonstratie zelfs maar iets te verplaatsen.
Ik zou zeggen zoek de beelden op internet eens op van de viering in Zaltbommel, wat daar gebeurd is. Daar heb ik hier geen woord over gelezen. (Maar kan ik gemist hebben)
Actie -> reactie als je het mij vraagt. En soms denk ik ook weleens dat werd eens een keer tijd. Al het geweld wat heeft plaatsgevonden tijdens Pro Palestijnse demonstraties, daarbij is dit echt niet te vergelijken.
En ik denk zomaar dat er achter de schermen nog wel meer meespeelt, beelden zoals Scheveningen en de kermis in Hoogland, die buiten dit onderwerp staan maar waarbij de veroorzakers van de rellen in praktisch dezelfde hoek zaten als degenen die de provocaties uitten op social media.
Is het daarmee goed te praten? Nee nog steeds niet, maar het is wel begrijpelijk hoe dit komt. En ik denk dat dat echt een signaal is dat er iets moet gaan veranderen in de samenleving qua geweld, rellen, provocaties en polarisatie.
Miraval
19-05-2025 om 11:41
Daglichtlamp schreef op 19-05-2025 om 11:21:
[..]
Als je het omkeert is dit bijvoorbeeld goedkeuren wat er met de Maccabifans gebeurd is. Dat moeten we hier toch niet willen. Geweld is fout, altijd.
Handhaven van de openbare orde gebeurt door de overheid, niet door rellende groepen jongeren.
Nee, dat klopt niet, want een groot deel van de jongeren in Amsterdam waren bewust op zoek naar Joden, via appgroepen en social media, een Jodenjacht. Vergelijkbaar wat er gebeurd is in Katwijk, provocatie van een Christelijke kerkviering. Met dat verschil dat deze jongeren het niet pikten en de Maccabi supporters overlopen werden. (En sommigen van hen waren zelf ook niet helemaal onschuldig.)
Weronika
19-05-2025 om 11:45
Weronika schreef op 19-05-2025 om 11:44:
De intentie van Abou Hafs lag er ook wel duimendik bovenop met 'broeders alleen'.
Een aantal inwoners van Katwijk heeft dat niet gepikt, en dit waren christenen die de andere wang niet toekeerden, is weer eens wat anders.
Daglichtlamp
19-05-2025 om 11:46
Miraval schreef op 19-05-2025 om 11:41:
[..]
Nee, dat klopt niet, want een groot deel van de jongeren in Amsterdam waren bewust op zoek naar Joden, via appgroepen en social media, een Jodenjacht. Vergelijkbaar wat er gebeurd is in Katwijk, provocatie van een Christelijke kerkviering. Met dat verschil dat deze jongeren het niet pikten en de Maccabi supporters overlopen werden. (En sommigen van hen waren zelf ook niet helemaal onschuldig.)
Probeer het eens van de andere kant te zien. Er liepen Maccabifans provocerende anti-Palestijnse liedjes te zingen, Palestijnse vlaggen te vernielen in een overwegend Pro-Palestijnse buurt. Dat mag toch nooit een reden zijn voor geweld? Waarom is het dat in Katwijk dan wel?
Weronika
19-05-2025 om 11:48
Daglichtlamp schreef op 19-05-2025 om 11:46:
[..]
Probeer het eens van de andere kant te zien. Er liepen Maccabifans provocerende anti-Palestijnse liedjes te zingen, Palestijnse vlaggen te vernielen in een overwegend Pro-Palestijnse buurt. Dat mag toch nooit een reden zijn voor geweld? Waarom is het dat in Katwijk dan wel?
Liedjes in het Ivriet, hoeveel mensen denk jij die dat ter plekke kunnen vertalen?
Ook hier was de intentie van knokken, niet om een liedje waar ze geen chocola van kunnen maken.
Zilver_gray
19-05-2025 om 11:48
Miraval schreef op 19-05-2025 om 11:41:
[..]
Weet jij veel hoe die rel supporters elkaar onderling hebben zitten opfokken om even naar Nederland te gaan en hun clubje te supporten. Ik praat niks goed, maar het meten met dubbele maten in dit topic is stuitend.
Miraval
19-05-2025 om 11:52
Daglichtlamp schreef op 19-05-2025 om 11:46:
[..]
Daarom zeg ik ook dat sommigen niet onschuldig waren zelf.
Maar die hebben niet via allerlei kanalen opgeroepen Moslims te gaan pakken. En dat is andersom wel gedaan, en dat is ook gedaan in Katwijk.
Ik snap niet dat het nou zo moeilijk is om dat toe te geven. Ik geef ook toe dat geweld niet goed is, dan kun jij toch ook zeggen ja die provocaties zijn niet goed.
En dan met al die dingen samen kun je toch gewoon niet tot een andere conclusie komen dat dit niet geheel onverwachts is? Is in die uitzending gesproken over Abou Hafs? Over Free Palestine Bikers? Over de aanleiding waarom die jongeren daar überhaupt aanwezig waren? Als je als burgemeester al die tekenen van beide kanten niet meeneemt in je besluitvorming omtrent die demonstratie, dan ben je blind voor wat er speelt in de samenleving en te bang om de juiste keuze te maken met het oog op de veiligheid en openbare orde.
Daglichtlamp
19-05-2025 om 11:53
Ik ben blij met rustig verlopen demonstratie met 100.000 mensen gister in Den Haag, ik ben opgelucht dat Israël eindelijk van plan lijkt om weer noodhulp toe te laten.
Miraval
19-05-2025 om 11:56
Zilver_gray schreef op 19-05-2025 om 11:48:
[..]
Weet jij veel hoe die rel supporters elkaar onderling hebben zitten opfokken om even naar Nederland te gaan en hun clubje te supporten. Ik praat niks goed, maar het meten met dubbele maten in dit topic is stuitend.
Bijzonder. Geen enkel woord over de verstoringen en het geweld bij eerdere Christenen voor Israël bijeenkomsten hier, helemaal niks, maar zodra de "goede" kant aangevallen wordt (ondanks hun provocaties) is het meten met 2 maten?
Je praat het wel goed maar dan aan de andere kant, je weet niet of Maccabi supporters dat wel/niet hebben gedaan maar toch even benoemen terwijl daar helemaal nooit enig bewijs voor is geweest.
De aanhangers van die 2 groepen is gewoon tuig. En ik durf er dan ook nog bij te zeggen moslim tuig. Net zoals die van Katwijk extreem rechts zijn en waarschijnlijk zo racistisch als de pest.
Muurbloem1985
19-05-2025 om 11:57
felija schreef op 19-05-2025 om 11:25:
[..]
Wederom selectieve verontwaardiging.
Hoeveel pro Israël demonstraties waren er gisteren in Den Haag dan
Daglichtlamp
19-05-2025 om 12:04
Deze hele discussie voelt als afleiding om het vooral maar niet hier over te hebben: https://www.ipcinfo.org/ipc-country-analysis/details-map/en/c/1159597/?iso3=PSE
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.