Nieuws en actueel
absor
07-10-2023 om 23:14
Israel nieuwe oorlog
Wat een ellende en verschrikkingen weer. Er zijn geen winnaars, alleen maar verliezers
en hoe is het mogelijk dat mensen zo makkelijk in staat zijn andere mensen te misbruiken, verkrachten, vermoorden.
Malibu2
07-04-2024 om 20:30
Beterhier schreef op 07-04-2024 om 17:52:
[..]
Uiteraard krijg je niet binnen no time een herhaling van 7 oktober als het IDF zich nu terugtrekt. Er moet uiteraard iets gebeuren na teruggave en ik geef toe dat het niet mee zal vallen hiervoor een onafhankelijk orgaan te vinden.
Maar ik heb niet de indruk dat 7 oktober voor het grootste deel onvermijdelijk was. De legerkracht en instrumenten aan de kant van Israël waren en zijn nog steeds véél groter.
De reden dat ik het wraak noem liggen in de onevenredige vernietiging die erop volgde. Ik zou het terug moeten zoeken maar volgens mij is die term door Israël zelf ook gebruikt. Uiteraard hadden ze het niet plat kunnen gooien onder het oog van de wereld.
Zeggen dat er nu eenmaal doden vallen in een oorlog is erg gemakkelijk. Voor mij zijn oorlogsmisdaden geen gewone doden die nu eenmaal vallen. Het nieuws over de 20 seconden beslissen na een AI suggestie op basis van algoritmen is een alarmbel.
Hierin staat een grafiek met aantal doden, mannen en vrouwen/ kinderen apart: https://www.bbc.com/news/world-middle-east-68745681
Ik weet niets over een bijzonder verloop van het door Hamas vermelde aantal doden dus vertel. Wel lees ik vaker dat de aantallen behoorlijk correct zijn.
Ik heb weinig beelden gezien die met voedsel voorziening te maken hebben behalve de recent beschoten auto's. Wel herhaaldelijke berichten dat vrachtwagens voor de grens worden tegengehouden vanwege extra controles. Om die reden is begonnen met voedsel droppings uit vliegtuigen maar die leveren slechts een fractie van de benodigde hoeveelheid. Er is dagelijks ontzettend veel nieuws over te vinden, voorbeeld:
https://www.metronieuws.nl/televisie/2024/03/hongersnood-gaza-gazastrook-humberto-voedsel/
Ik geloof wel dat Hamas leden het beste voor zichzelf zorgen en dat gewone Palestijnen het gelag betalen.
Tuurlijk, zie bijvoorbeeld dit artikel, geschreven door een professor in statistiek en data science van de Amerikaanse University of Pennsylvania:
https://www.tabletmag.com/sections/news/articles/how-gaza-health-ministry-fakes-casualty-numbers
Daarnaast zijn er natuurlijk voorbeelden zoals de raketinslag door de mislukte lancering vanuit Gaza bij dat ziekenhuis waarbij Hamas claimde dat het door Israël kwam en dat er 471 doden waren gevallen. Zelfs een partij als HRW, die niet bepaald pro-Israel is, geeft daarover aan:
The Ministry of Health in Gaza reported that 471 people were killed and 342 injured. Human Rights Watch was unable to corroborate the count, which is significantly higher than other estimates, displays an unusually high killed-to-injured ratio, and appears out of proportion with the damage visible on site.
Het was in Hamas' voordeel om Israël hiervan de schuld te geven en het aantal slachtoffers te overdrijven. Als ze over zoiets al zo duidelijk liegen, waarom zou je ze dan geloven als ze op andere momenten cijfers publiceren?
En over die vrachtwagens, weet je hoeveel er bij de grens NIET doorgelaten zijn? Erg weinig, en daar zal dan een reden voor zijn.. Maar wat cijfers: vandaag zijn er 322 vrachtwagens Gaza binnen gegaan, waarvan 228 voedsel bevatten. Of neem 4 april, bijna 3,5 miljoen kilo (bijna 7 miljoen pond) aan voedsel. Over de maand maart waren er gemiddeld 140 vrachtwagens met voedsel per dag.
Ter vergelijking: vóór 7 oktober kwamen er per dag 70 vrachtwagens met voedsel Gaza in.
Bron is COGAT. Voor het geval je denkt: dat zijn cijfers afkomstig van Israël... Jep. Waarom vertrouw ik die wel en de Hamas cijfers niet? Dat is heel simpel: Israël heeft een onafhankelijke, kritische pers, Gaza niet.
Moirmel
08-04-2024 om 06:51
Detail over het aantal doden dat ondertussen gevallen is:
VN-medewerkers: 180
Zorgverleners: 484
Burgerwachten: 65
Journalisten: 140
https://www.standaard.be/cnt/dmf20240407_97463898
Malibu2
08-04-2024 om 07:38
Moirmel schreef op 08-04-2024 om 06:51:
Detail over het aantal doden dat ondertussen gevallen is:
VN-medewerkers: 180
Zorgverleners: 484
Burgerwachten: 65
Journalisten: 140
https://www.standaard.be/cnt/dmf20240407_97463898
Het lukt me helaas niet om het artikel te lezen, de pagina bevriest steeds binnen een seconde op mijn smartphone. Vermelden ze ook hoeveel hiervan in verband kunnen gebracht met Hamas?
Het is bijvoorbeeld bekend dat er UNRWA (VN) medewerkers zijn die banden hebben met Hamas en soms zelfs actief deelnamen aan 7 oktober. Er beelden van gijzelaars die in ziekenhuizen zijn geweest. Of Hamas die zich verschanst in ziekenhuizen waardoor die hun beschermde status kwijtraken. Om maar wat voorbeelden te noemen. Uit polls blijkt daarnaast dat veel Palestijnen Hamas en de aanval van 7 oktober steunen. Het is dus zeker niet ondenkbaar dat een deel van deze mensen actief bij Hamas betrokken was of hen hielp.
Er komen helaas onschuldige mensen om, ook mensen uit deze groepen. Ik zal dat zeker niet ontkennen. Maar cijfers zoals deze geven weinig informatie, want ik weet niet hoeveel van deze mensen werkelijk niets te maken hadden met Hamas en de strijd tegen Israël, en hoeveel er wel betrokken waren bij Hamas of hen meehielpen. Als ze wel op de een of andere manier betrokken waren bij Hamas of hen hielpen, zijn ze voor mij geen onschuldige slachtoffers meer.
Doemijdieglazenbol
08-04-2024 om 07:48
Persvrijheid in Israël staat al heel lang onder druk. Een van de redenen dat mijn familie in Israël vorig jaar voor de oorlog aan het protesteren was: https://rsf.org/en/country/israel
ik vertrouw de berichtgeving vanuit andere kanten overigens ook niet.

Gebruikersnaaminvullen
08-04-2024 om 08:05
Malibu2 schreef op 08-04-2024 om 07:38:
[..]
Het lukt me helaas niet om het artikel te lezen, de pagina bevriest steeds binnen een seconde op mijn smartphone. Vermelden ze ook hoeveel hiervan in verband kunnen gebracht met Hamas?
Het is bijvoorbeeld bekend dat er UNRWA (VN) medewerkers zijn die banden hebben met Hamas en soms zelfs actief deelnamen aan 7 oktober. Er beelden van gijzelaars die in ziekenhuizen zijn geweest. Of Hamas die zich verschanst in ziekenhuizen waardoor die hun beschermde status kwijtraken. Om maar wat voorbeelden te noemen. Uit polls blijkt daarnaast dat veel Palestijnen Hamas en de aanval van 7 oktober steunen. Het is dus zeker niet ondenkbaar dat een deel van deze mensen actief bij Hamas betrokken was of hen hielp.
Er komen helaas onschuldige mensen om, ook mensen uit deze groepen. Ik zal dat zeker niet ontkennen. Maar cijfers zoals deze geven weinig informatie, want ik weet niet hoeveel van deze mensen werkelijk niets te maken hadden met Hamas en de strijd tegen Israël, en hoeveel er wel betrokken waren bij Hamas of hen meehielpen. Als ze wel op de een of andere manier betrokken waren bij Hamas of hen hielpen, zijn ze voor mij geen onschuldige slachtoffers meer.
Het staat in een afbeelding

Gebruikersnaaminvullen
08-04-2024 om 08:07
@Malibu2
Netanyahu bouwt troepen af in Gaza, toch neemt hij geen gas terug
De bloedige Hamas-aanvallen van 7 oktober vonden een halfjaar geleden plaats, maar dat werd zondag in Israël niet officieel herdacht. Premier Netanyahu bezwoer alweer dat de “totale zege” nabij is, ook al houdt zijn leger nu nog maar één brigade in Gaza.
Jorn De CockVandaag om 03:00
Veel Israëliërs hielden zondag een moment van bezinning, terugdenkend aan de gruwel van de Hamas-aanvallen van 7 oktober, zes maanden geleden. Families van de 134 gijzelaars die nog in Gaza vastzitten – “niet allemaal in leven”, voegen Israëlische media vaak toe aan dat cijfer – hielden hun eigen gedenkmoment zondag in Jeruzalem, met enkele tienduizenden sympathisanten.
Toespraken van bewindvoerders waren daar niet te horen. President Isaac Herzog reisde naar Rwanda, waar de genocide van 1994 wordt herdacht. Premier Benjamin Netanyahu hield het bij een mondelinge mededeling zondagmiddag, op de wekelijkse kabinetsraad. Hij beloofde alweer een “totale zege”, volgens Israëlische media zei Netanyahu zelfs dat het land “op een stap van de zege” staat.
Op welke stap, preciseerde Netanyahu niet. Het Israëlische leger kondigde net dit weekend aan dat soldaten van de 98ste Divisie naar Israël zijn teruggetrokken vanuit de zuidelijke stad Khan Younis. Daardoor blijft maar één Israëlische infanteriebrigade voltijds in Gaza, naar schatting zo’n 4.000 soldaten.
Die brigade moet de ‘Netzarim-corridor’ bewaken, een transportweg die Israël heeft getrokken tussen het noorden en zuiden van Gaza, net onder Gaza-Stad. Bij het begin van de oorlog dwong Israël honderdduizenden Palestijnen om van het noorden naar het zuiden te evacueren. De Netzarim-corridor, dwars door Gaza, belet onder meer dat die vluchtelingen terugkeren naar hun huizen in het noorden.
Tentenkampen
In januari telde het Israëlische leger naar schatting 30.000 soldaten in Gaza. Wat de troepenafbouw concreet betekent, is niet helemaal duidelijk. Ook zonder vaste legerposities kunnen Israëlische troepen nog altijd dagenlange raids overal in Gaza uitvoeren, zoals onlangs nog gebeurde tegen het Al-Shifa-ziekenhuis in Gaza-Stad. De dodentol in Gaza staat nu op minstens 33.000, van wie twee derde vrouwen en kinderen.
Premier Netanyahu herhaalde zondag dat hij aast op de “complete vernietiging van Hamas in de hele Gazastrook, Rafah inbegrepen”. Netanyahu kondigt al maanden een ultiem offensief aan op dat zuidelijke grensstadje, waar anderhalf miljoen Palestijnen hun toevlucht hebben gezocht. De Amerikaanse president Joe Biden stelde zowat zijn veto als die burgers niet eerst een veilig onderkomen kan worden geboden.
Minister Ron Dermer, een trouwe Netanyahu-luitenant, probeerde vorige week Washington vergeefs te overtuigen dat Israël een plan heeft om voor hen tentenkampen te bouwen ten noorden van Rafah. Dat plan bevatte voor anderhalf miljoen Palestijnen “geen sanitaire voorzieningen of een inschatting over het nodige voedsel en water”, citeerde nieuwszender NBC “hoge Amerikaanse bronnen”. Israël had “alleen nagedacht over de aankoop van een fractie van de honderdduizenden tenten die nodig zijn”.
Of de Israëlische troepenafbouw betekent dat het Rafah-plan in de praktijk wordt opgegeven, is onduidelijk. De Amerikaanse senator Chris Coons, een bondgenoot van president Biden, ziet de afbouw eerder als een “tactische hergroepering” waarmee Israël troepen wil verleggen tegen “de dreiging van een echte aanval van de Hezbollah-militie vanuit Libanon of een directe aanval door Iran”, aldus Coons bij Fox News.
Onderhandelingen in Caïro
Israël bombardeerde vorige week het Iraanse consulaat in buurland Syrië, waarbij twee generaals van de Iraanse Revolutionaire Garde omkwamen. Iran dreigt met een nakende “vergelding”, die ook de Israëlische burgerbevolking al dagen in de ban houdt. De vraag blijft wat Iran onderneemt, en hoe Israël dan reageert. In plaats van minder oorlog in Gaza kan het troepenverkeer zo ook wijzen op meer potentiële oorlog in de brede regio.
Een bestand rond Gaza zou de lont uit het kruitvat nemen, en daarover wordt sinds zondagavond opnieuw onderhandeld in Caïro tussen CIA-baas Bill Burns, de premier van Qatar en de directeurs van de Egyptische en Israëlische inlichtingendiensten. Maar zes maanden na 7 oktober is de hoop erg klein dat de regering-Netanyahu een vergelijk zou vinden met Hamas.
Families van de Israëlische gijzelaars in Gaza klinken steeds wanhopiger, en politieker, dit weekeinde gesteund door honderdduizend betogers in Tel Aviv en Jeruzalem. De vraag is of die aantallen volstaan om Netanyahu inschikkelijker te maken, zelfs al is duidelijk dat steeds meer gijzelaars “omkomen door oorlogsgeweld”.
Vrijdagavond vond het Israëlische leger nabij Khan Younis het begraven lijk van Elad Katzir (47), die op 7 oktober werd ontvoerd uit de kibboets Nir Oz. Begin januari leefde Katzir nog, hij verscheen toen in een video. “Hij had gered kunnen worden als er op tijd een akkoord was geweest”, schreef zijn zus Carmit op Facebook. “Maar onze leiders zijn lafaards, gemotiveerd door politieke overwegingen, en dus gebeurde het niet.”
Malibu2
08-04-2024 om 10:44
Gebruikersnaaminvullen schreef op 08-04-2024 om 08:05:
[..]
Het staat in een afbeelding
Bedankt voor het overzicht, maar het beantwoordt mijn vraag niet.
Overigens vind ik het wel opvallend dat Israël al in februari claimde 12.000 Hamas terroristen te hebben gedood. Hamas had rond diezelfde periode aangegeven dat er ca 6.000 van hen waren omgekomen. En dat zijn sindsdien alleen maar meer geworden.
Het overzicht toont ca 9.000 gedode mannen. Dan kun je zeggen dat de 7.000 vermisten ook overwegend mannen zijn, maar is dat logisch als slechts 27% van de genoemde doden als "man" geclassificeerd wordt? Het lijkt mij niet dat er alleen maar mannen onder het puin liggen terwijl het merendeel van de geclaimde doden vrouwen en kinderen zijn.
Laten we dan zeggen dat ook 27% van de vermisten onder de categorie "man" geschaard wordt en is omgekomen. Dan heb je 11.000 omgekomen volwassen mannen. En laten we nu eens de Hamas cijfers van februari (6.000) pakken als ondergrens voor het aantal gedode Hamas leden. Dan is méér dan de helft van de omgekomen mannen Hamas lid. Nemen we daarentegen de cijfers van Israël (12.000 Hamas leden gedood) dan is dat meer dan het aantal omgekomen mannen. Of is dan alsnog een aanzienlijk deel van de "kinderen" Hamas lid?
Snap je mijn problemen met de cijfers?
Malibu2
08-04-2024 om 11:42
Doemijdieglazenbol schreef op 08-04-2024 om 07:48:
Persvrijheid in Israël staat al heel lang onder druk. Een van de redenen dat mijn familie in Israël vorig jaar voor de oorlog aan het protesteren was: https://rsf.org/en/country/israel
ik vertrouw de berichtgeving vanuit andere kanten overigens ook niet.
Snap ik en ik ben het helemaal met je eens dat er ook een informatieoorlog gaande is.
Wat voor mij echter het grote verschil tussen Gaza en Israël is, is dat er in Israël kranten zijn als Haaretz die niet bepaald als regeringsgezind bekend staan. Mensen kunnen de straat op om te protesteren. Er zijn vrije verkiezingen. Er zijn kritische organisaties zoals B'Tselem.
Is het perfect? Nee. Maar als je kijkt naar het meest recente World Happiness Report van oa Gallup en Oxford University dan staat Israël daar op plek 5, nog boven Nederland. De eerste 9 landen van deze index zijn allemaal Europees, met uitzondering van Israël dus. En ik weet wel dat dat niet perse overeenkomt met wat individuele inwoners ervaren, maar overall zijn mensen gelukkig in Israël. (In deze cijfers zijn deels uitkomsten van polls van na 7 oktober verwerkt, worden die eruit gelaten, dan zou Israël zelfs op plek 2 staan, achter Finland..).
Doemijdieglazenbol
08-04-2024 om 12:25
Israël en diens inwoners zijn grotendeels fantastisch. Zoals ik al vaker heb geschreven; ik heb daar familie en kwam er graag. Maar ik kan mijn ogen niet sluiten voor het steeds extremistischer beleid van de regering in de afgelopen paar jaar.
Sorry, nu ga ik even onderzoeksnerden, maar ik kon het niet laten, was wel benieuwd naar hoe het onderzoek in elkaar steekt:
Goed om je bij die happiness index te realiseren: het grootste gedeelte van die data is van voor oktober vorig jaar én voor het moment dat netanyahu steeds openlijker minder democratisch werd en minderheden ging onderdrukken. Daarbij is een gemiddelde toekennen op basis van dit type zelfrapportage/inschatting nogal lastig als er een minderheid onderdrukt wordt, dat zie je in dit soort gemiddelden nauwelijks terug. En daarbij hebben sommige (voorgestelde) beleidsmaatregelen ook meer tijd nodig voor meer mensen er last van gaan krijgen. Kortom; laten we over 3 jaar nog eens naar deze ranking kijken. Naar de standaard deviaties en alle andere data die bij het volledige onderzoek hoor. Hij loopt nu erg achter. En zelfs dan moet je er rekening mee houden dat mensen gevraagd wordt naar hun hele leven te kijken. Niet alleen naar het nu. Een extra dempende factor voor waar je het als indicator voor wil gebruiken. Het zegt bijvoorbeeld niks over de persvrijheid die je eerder noemde (of over de beschikbare informatie, waardoor persvrijheid ernstig belemmerd wordt)
dat schrijven ze zelf ook:
Ranking of Happiness 2021-2023
Countries are ranked according to their self-assessed life evaluations (answers to the Cantril ladder question in the Gallup World Poll), averaged over the years 2021-2023.[4]
(….)
What do the latest data show for the 2021-2023 country rankings?[7]
Two features carry over from previous editions of the World Happiness Report. First, there is still a lot of year-to-year consistency in the way people rate their lives in different countries, and since our rankings are based on a three-year average there is information carried forward from one year to the next. In the case of cataclysmic events happening during a particular year, their effect on the rankings will depend on when the survey took place, and will be muted by the three-year averaging. In the case of the October 7th attack on Israel and the subsequent war between Israel and Hamas, the survey in Palestine took place earlier in the year and the Israel survey after the hostage taking but before much of the subsequent warfare. Life evaluations fell sharply in Israel, by 0.9 on the 10-point scale, only one-third of which will enter the three-year averages discussed below. (See the Statistical Appendix for individual country trajectories on an annual basis, plotted separately by age group and by generation).[8]
Malibu2
08-04-2024 om 21:35
Doemijdieglazenbol schreef op 08-04-2024 om 12:25:
Israël en diens inwoners zijn grotendeels fantastisch. Zoals ik al vaker heb geschreven; ik heb daar familie en kwam er graag. Maar ik kan mijn ogen niet sluiten voor het steeds extremistischer beleid van de regering in de afgelopen paar jaar.
Sorry, nu ga ik even onderzoeksnerden, maar ik kon het niet laten, was wel benieuwd naar hoe het onderzoek in elkaar steekt:
Goed om je bij die happiness index te realiseren: het grootste gedeelte van die data is van voor oktober vorig jaar én voor het moment dat netanyahu steeds openlijker minder democratisch werd en minderheden ging onderdrukken. Daarbij is een gemiddelde toekennen op basis van dit type zelfrapportage/inschatting nogal lastig als er een minderheid onderdrukt wordt, dat zie je in dit soort gemiddelden nauwelijks terug. En daarbij hebben sommige (voorgestelde) beleidsmaatregelen ook meer tijd nodig voor meer mensen er last van gaan krijgen. Kortom; laten we over 3 jaar nog eens naar deze ranking kijken. Naar de standaard deviaties en alle andere data die bij het volledige onderzoek hoor. Hij loopt nu erg achter. En zelfs dan moet je er rekening mee houden dat mensen gevraagd wordt naar hun hele leven te kijken. Niet alleen naar het nu. Een extra dempende factor voor waar je het als indicator voor wil gebruiken. Het zegt bijvoorbeeld niks over de persvrijheid die je eerder noemde (of over de beschikbare informatie, waardoor persvrijheid ernstig belemmerd wordt)
dat schrijven ze zelf ook:
Ranking of Happiness 2021-2023Countries are ranked according to their self-assessed life evaluations (answers to the Cantril ladder question in the Gallup World Poll), averaged over the years 2021-2023.[4]
(….)
What do the latest data show for the 2021-2023 country rankings?[7]
Two features carry over from previous editions of the World Happiness Report. First, there is still a lot of year-to-year consistency in the way people rate their lives in different countries, and since our rankings are based on a three-year average there is information carried forward from one year to the next. In the case of cataclysmic events happening during a particular year, their effect on the rankings will depend on when the survey took place, and will be muted by the three-year averaging. In the case of the October 7th attack on Israel and the subsequent war between Israel and Hamas, the survey in Palestine took place earlier in the year and the Israel survey after the hostage taking but before much of the subsequent warfare. Life evaluations fell sharply in Israel, by 0.9 on the 10-point scale, only one-third of which will enter the three-year averages discussed below. (See the Statistical Appendix for individual country trajectories on an annual basis, plotted separately by age group and by generation).[8]
Ah, een mede-nerd
Klopt hoor dat dit meerjarige cijfers zijn. Daarom schreef ik ook al dat in de cijfers deels uitkomsten van na 7 oktober zijn verwerkt. Daarbij is het lastig aan te geven welk effect 7 oktober heeft gehad en wat het effect was van het regeringsbeleid (los van 7 oktober). En het is absoluut subjectief. Het klopt echter niet dat mensen wordt gevraagd om naar hun hele leven te kijken in plaats van naar het nu:
"The rankings in Figure 2.1 of World Happiness Report 2024 use data from the Gallup World Poll surveys from 2021 to 2023. They are based on answers to the main life evaluation question asked in the poll. This is called the Cantril ladder: it asks respondents to think of a ladder, with the best possible life for them being a 10 and the worst possible life being a 0. They are then asked to rate their own current lives on that 0 to 10 scale. The rankings are from nationally representative samples for the years 2021-2023."
De reden dat ik dit onderzoek opvoerde was dat je schreeft dat de persvrijheid in Israel "al heel lang onder druk staat." Dan hebben we het dus niet enkel over de huidige regeringstermijn van Netanyahu, maar over een langere periode. Bij dit onderzoek zijn de uitkomsten vanaf 2006 bijgevoegd en het land scoort consequent hoog. Het klopt dat het aspect persvrijheid niet specifiek is meegenomen, maar als je naar de ranglijst kijkt, dan bestaat de gehele top 10 uit Europese landen + Israel en Australie. Landen waarin in vergelijking met de onderste regionen uit de ranglijst een hoge mate van vrijheid is.
Je noemt ook onderdrukte minderheden. Wie bedoel je hier precies mee en op welke manier worden die concreet onderdrukt door Netanyahu?
(Persoonlijk heb ik overigens ook wel een mening over Netanyahu en wat mij betreft komen er snel weer nieuwe verkiezingen. Ik ben echter van mening dat het voor de veiligheid van het land onverstandig is om nu verkiezingen te houden, nu de oorlog in Gaza woedt en Hezbollah en Iran op scherp staan..)
Zilver_gray
13-04-2024 om 22:19
'Tientallen drones onderweg vanuit Iran naar Israël'
Er zijn tientallen drones onderweg vanuit Iran naar Israël, meldt het Israëlische leger. Vermoedelijk duurt het nog uren voordat de drones Israël hebben bereikt.
Bron; NOS
Oei! Dat ziet er niet goed uit!
Kaartje1
13-04-2024 om 22:53
Zilver_gray schreef op 13-04-2024 om 22:19:
'Tientallen drones onderweg vanuit Iran naar Israël'Er zijn tientallen drones onderweg vanuit Iran naar Israël, meldt het Israëlische leger. Vermoedelijk duurt het nog uren voordat de drones Israël hebben bereikt.
Bron; NOS
Oei! Dat ziet er niet goed uit!
Nee. Ik wordt er ook wel onrustig van.
Zilver_gray
13-04-2024 om 22:56
Kaartje1 schreef op 13-04-2024 om 22:53:
[..]
'Iraanse drones waarschijnlijk om 02.00 uur lokale tijd in Israël'
Israëlische media melden dat de Iraanse drones Israël waarschijnlijk bereiken om 02.00 uur lokale tijd, dat is 01.00 uur Nederlandse tijd.
Israël sluit zijn luchtruim voor inkomend en vertrekkend vliegverkeer vanaf 01.30 uur lokale tijd.
Ik las ook ergens dat Jemen raketten zou hebben afgevuurd. Bah!
_Audrey
13-04-2024 om 22:57
Kaartje1 schreef op 13-04-2024 om 22:53:
[..]
Ik ook.
Zou Israël die kunnen onderscheppen? Zal toch wel, hoop ik.
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.