Nieuws en actueel Nieuws en actueel

Nieuws en actueel

Israel nieuwe oorlog

Wat een ellende en verschrikkingen weer. Er zijn geen winnaars, alleen maar verliezers

en hoe is het mogelijk dat mensen zo makkelijk in staat zijn andere mensen te misbruiken, verkrachten, vermoorden. 

Malibu2 schreef op 07-04-2024 om 09:52:

https://youtu.be/UPomqJz-qYc?si=LYVmfGHQ8A5-E6FX

Een interessante 17 minuten durende clip van Dr Phil waarin hij de Son of Hamas interviewt en er een discussie ontstaat met twee moslim vrouwen die verbonden zijn aan de universiteit van Michigan.

Ook zijn beelden te zien van de indoctrinatie van Palestijnse kinderen, oa op de scholen. Ik weet dat het gebeurt, heb daar veel meer beelden van gezien en interviews met mensen die daaraan ontsnapt zijn, maar ik blijf het schokkend vinden hoe een hele bevolkingsgroep wordt opgevoed met zo'n diepe haat jegens een andere groep.

Op welke scholen gebeurt dat dan? Scholen in Gaza? UNRWA scholen ? Ik ben oprecht benieuwd. Mijn kinderen hebben op UNRWA scholen gezeten en in die boeken heb ik niks gezien. En ook van mijn kinderen hier nooit iets over gehoord.

Overigens heb ik ook beelden van het omgekeerde gezien. Dat op Israëlische scholen haat tegen Arabieren wordt gepropageerd. 

Malibu2 schreef op 06-04-2024 om 22:41:

Beterhier, heb je ook maar enig idee van de eisen die Hamas nu meent te kunnen stellen? Gesterkt door de internationale druk op Israël.

Met die eisen kan geen enkel zichzelf respecterend land akkoord gaan.

Dat ze de situatie van vóór 7 oktober terug willen? Permanente terugtrekking IDF in elk geval.

Zelfrespect na 30x zoveel doden te hebben gemaakt, half Gaza vernietigd en uitgehongerd? Het lijkt me dat die wraak meer dan genoeg is.

Ik heb gisteren een bericht gelezen op BBC over de vraag hoeveel van de doelen hiermee zijn bereikt. Het is niet de oplossing.

Ik heb de eerste 37 seconden van Dr. Phil gezien. Hij ontkoppelt de aanslag van 7 oktober direct van de voorgeschiedenis. Dat deed Guterres niet en met hem ben ik het eens. Daarmee heeft Guterres zichzelf voor Israël gediskwalificeerd maar het gaat nooit werken als niet naar het geheel wordt gekeken, zeker tot 1948 terug.

Ruim 10 jaar geleden zag ik in een reportage indoctrinatie bij Israëlische kinderen en dacht toen hetzelfde, dit kan zo niet goedkomen.

Beterhier schreef op 07-04-2024 om 13:17:

Ik heb de eerste 37 seconden van Dr. Phil gezien. Hij ontkoppelt de aanslag van 7 oktober direct van de voorgeschiedenis. Dat deed Guterres niet en met hem ben ik het eens. Daarmee heeft Guterres zichzelf voor Israël gediskwalificeerd maar het gaat nooit werken als niet naar het geheel wordt gekeken, zeker tot 1948 terug.

Ruim 10 jaar geleden zag ik in een reportage indoctrinatie bij Israëlische kinderen en dacht toen hetzelfde, dit kan zo niet goedkomen.

Hij had het over een joodse baby, die in zijn wieg in de brand gestoken werd. Zelfs daarover konden de dames niet zeggen of het fout was. Persoonlijk vind ik de geschiedenis niet relevant voor zoiets.

Beterhier schreef op 07-04-2024 om 13:17:

Als Israëliërs en Palestijnen naar het verleden blijven kijken,  blijven ze elkaar haten en elkaar de meeste vreselijke dingen toewensen en aandoen. Onderdrukking en wreedheden uit het verleden, kunnen nooit een rechtvaardiging vormen van wreedheden in het heden. Dit geldt voor Israëliërs en dit geldt voor Palestijnen.

Beterhier schreef op 07-04-2024 om 12:44:

[..]

Dat ze de situatie van vóór 7 oktober terug willen? Permanente terugtrekking IDF in elk geval.

Zelfrespect na 30x zoveel doden te hebben gemaakt, half Gaza vernietigd en uitgehongerd? Het lijkt me dat die wraak meer dan genoeg is.

Ik heb gisteren een bericht gelezen op BBC over de vraag hoeveel van de doelen hiermee zijn bereikt. Het is niet de oplossing.

Wat gebeurt er als de IDF zich permanent terugtrekt uit Gaza? We hebben gezien wat er gebeurt als Israël zich volledig terugtrekt uit Gaza. Dat hebben ze namelijk in 2005 gedaan, 7 oktober 2023 is het gevolg. En heel veel Palestijnen steunen de aanvallen van 7 oktober. Je kan het dus niet aan de Palestijnen overlaten, dan krijgen we herhaling op herhaling van 7 oktober. 

Je zou kunnen zeggen dat een onafhankelijke partij dan in moet stappen. Op zich een fair punt. Maar wie is werkelijk onafhankelijk hierin? De VN met UNRWA hebben hierin hopeloos gefaald en ik snap heel goed dat Israël voor haar veiligheid niet langer afhankelijk wil zijn van diezelfde VN. Dus ik denk niet dat je ontkomt aan een langdurige aanwezigheid van de IDF in Gaza. 

30x zoveel doden... Hoeveel daarvan zijn Hamas terroristen? En ja, daar vallen ook jonge jongens onder die Hamas heel graag onder de noemer "kinderen" schaart. Is het je trouwens weleens opgevallen dat ze alleen melden hoeveel kinderen en vrouwen er omgekomen zijn? Hoeveel volwassen mannen zijn er omgekomen? Daar hoor je ze niet over, omdat ze weten dat het westen vooral verontwaardigd zal reageren op berichten over omgekomen vrouwen en kinderen. Omgekomen mannen doen het wat dat betreft wat minder goed, hoe cru dat ook klinkt.

Heb je je ook weleens verdiept in het door Hamas vermelde aantal slachtoffers en het dagelijkse verloop daarin? Tip, moet je eens doen. Daar zitten wat bijzondere patronen in. 

Maar los van bovenstaande... ja, er vallen onschuldige doden, dat is nu eenmaal een kenmerk van oorlog. Maar ik vind het heel bijzonder dat je Israël hiervan de schuld lijkt te geven (of lees ik dat verkeerd?). Elke dode kan volledig toegeschreven worden aan Hamas. Dus ik denk dat je je woede op de verkeerde partij richt. 

En Gaza uitgehongerd? Als dat zo is, waar ligt dat dan aan? Heb je je weleens verdiept in de hoeveelheid voedsel die binnenkomt? Ik wil best geloven dat veel inwoners niet voldoende te eten hebben. Maar ligt dat aan de hoeveelheid voedsel die het gebied binnenkomt? Of zou Hamas ook daar een niet zo frisse rol in spelen? Bij beelden van zich overgevende Hamas terroristen zie ik geen vermagerde mannen. Ik heb wél beelden gezien van voedseltrucks die door Hamas geconfisqueerd waren. Waar belandt dat voedsel? 

En jij noemt het wraak. Zie jij het werkelijk als wraak vanuit Israël? Hadden ze dan niet beter op 8 oktober heel Gaza plat kunnen gooien? Dan hadden ze de levens van hun eigen IDF soldaten niet hoeven te riskeren in Gaza. In plaats daarvan sturen ze hun eigen mensen Gaza in, terwijl ze weten dat dat levens aan hun kant gaat kosten. 

Doet Israël niets fout? Dat zul je me niet horen zeggen, maar ik denk echt dat je je woede op de verkeerde partij richt. 

En Beterhier, een serieuze vraag: wat zou jij liever zijn? Een onschuldige Israëlische vrouw tegenover een gewapend Hamas lid? Of een onschuldige Palestijnse vrouw tegenover een gewapende IDF soldaat?

Ik zou het persoonlijk wel weten. En jij?

Gebruikersnaaminvullen schreef op 07-04-2024 om 13:37:

[..]

Hij had het over een joodse baby, die in zijn wieg in de brand gestoken werd. Zelfs daarover konden de dames niet zeggen of het fout was. Persoonlijk vind ik de geschiedenis niet relevant voor zoiets.

Als je het zo los noteert is het zonneklaar dat dit gruwelijk fout is. En baby's hebben per definitie geen schuld en moeten buiten dit conflict blijven. Als het in werkelijkheid wel gebeurt heeft dat een alarmerende oorzaak anders haal je zoiets nooit in het hoofd.

OmaVan2 schreef op 07-04-2024 om 14:18:

[..]

Als Israëliërs en Palestijnen naar het verleden blijven kijken, blijven ze elkaar haten en elkaar de meeste vreselijke dingen toewensen en aandoen. Onderdrukking en wreedheden uit het verleden, kunnen nooit een rechtvaardiging vormen van wreedheden in het heden. Dit geldt voor Israëliërs en dit geldt voor Palestijnen.

Het verleden is relevant als het gaat om de landverdeling en rechten. De wederzijdse wreedheden moeten ooit terzijde gelegd worden, haat helpt daar niet bij.

Snoeske schreef op 07-04-2024 om 11:58:

[..]

Op welke scholen gebeurt dat dan? Scholen in Gaza? UNRWA scholen ? Ik ben oprecht benieuwd. Mijn kinderen hebben op UNRWA scholen gezeten en in die boeken heb ik niks gezien. En ook van mijn kinderen hier nooit iets over gehoord.

Overigens heb ik ook beelden van het omgekeerde gezien. Dat op Israëlische scholen haat tegen Arabieren wordt gepropageerd.

Zie oa het rapport waarnaar op deze pagina gelinkt wordt voor namen en rugnummers: https://unwatch.org/un-teachers-call-to-murder-jews-reveals-new-report/

Beterhier schreef op 07-04-2024 om 16:12:

[..]

Het verleden is relevant als het gaat om de landverdeling en rechten. De wederzijdse wreedheden moeten ooit terzijde gelegd worden, haat helpt daar niet bij.

Zover ik correct geïnformeerd ben, wil Hamas helemaal geen Israël en Israël geen Hamas en eigenlijk ook geen Palestijnse buren. En vervolgens begaan ze allebei wreedheden tegen burgers om hun stelling te onderbouwen. Daar kan je niets mee.

Ik ben het volledig eens met wat Mosab Hassan Yousef (Son of Hamas) in het laatste deel van die clip zei: "the cause must die. I think enough is enough". 

En aan de reactie van die studente te zien, wist ze precies over welke "cause" hij het had, nog voordat hij daar verder over uitweidde. 

Pas dan kan er duurzame vrede zijn.  

Malibu2 schreef op 07-04-2024 om 14:34:

[..]

Wat gebeurt er als de IDF zich permanent terugtrekt uit Gaza? We hebben gezien wat er gebeurt als Israël zich volledig terugtrekt uit Gaza. Dat hebben ze namelijk in 2005 gedaan, 7 oktober 2023 is het gevolg. En heel veel Palestijnen steunen de aanvallen van 7 oktober. Je kan het dus niet aan de Palestijnen overlaten, dan krijgen we herhaling op herhaling van 7 oktober.

Je zou kunnen zeggen dat een onafhankelijke partij dan in moet stappen. Op zich een fair punt. Maar wie is werkelijk onafhankelijk hierin? De VN met UNRWA hebben hierin hopeloos gefaald en ik snap heel goed dat Israël voor haar veiligheid niet langer afhankelijk wil zijn van diezelfde VN. Dus ik denk niet dat je ontkomt aan een langdurige aanwezigheid van de IDF in Gaza.

30x zoveel doden... Hoeveel daarvan zijn Hamas terroristen? En ja, daar vallen ook jonge jongens onder die Hamas heel graag onder de noemer "kinderen" schaart. Is het je trouwens weleens opgevallen dat ze alleen melden hoeveel kinderen en vrouwen er omgekomen zijn? Hoeveel volwassen mannen zijn er omgekomen? Daar hoor je ze niet over, omdat ze weten dat het westen vooral verontwaardigd zal reageren op berichten over omgekomen vrouwen en kinderen. Omgekomen mannen doen het wat dat betreft wat minder goed, hoe cru dat ook klinkt.

Heb je je ook weleens verdiept in het door Hamas vermelde aantal slachtoffers en het dagelijkse verloop daarin? Tip, moet je eens doen. Daar zitten wat bijzondere patronen in.

Maar los van bovenstaande... ja, er vallen onschuldige doden, dat is nu eenmaal een kenmerk van oorlog. Maar ik vind het heel bijzonder dat je Israël hiervan de schuld lijkt te geven (of lees ik dat verkeerd?). Elke dode kan volledig toegeschreven worden aan Hamas. Dus ik denk dat je je woede op de verkeerde partij richt.

En Gaza uitgehongerd? Als dat zo is, waar ligt dat dan aan? Heb je je weleens verdiept in de hoeveelheid voedsel die binnenkomt? Ik wil best geloven dat veel inwoners niet voldoende te eten hebben. Maar ligt dat aan de hoeveelheid voedsel die het gebied binnenkomt? Of zou Hamas ook daar een niet zo frisse rol in spelen? Bij beelden van zich overgevende Hamas terroristen zie ik geen vermagerde mannen. Ik heb wél beelden gezien van voedseltrucks die door Hamas geconfisqueerd waren. Waar belandt dat voedsel?

En jij noemt het wraak. Zie jij het werkelijk als wraak vanuit Israël? Hadden ze dan niet beter op 8 oktober heel Gaza plat kunnen gooien? Dan hadden ze de levens van hun eigen IDF soldaten niet hoeven te riskeren in Gaza. In plaats daarvan sturen ze hun eigen mensen Gaza in, terwijl ze weten dat dat levens aan hun kant gaat kosten.

Doet Israël niets fout? Dat zul je me niet horen zeggen, maar ik denk echt dat je je woede op de verkeerde partij richt.

Uiteraard krijg je niet binnen no time een herhaling van 7 oktober als het IDF zich nu terugtrekt. Er moet uiteraard iets gebeuren na teruggave en ik geef toe dat het niet mee zal vallen hiervoor een onafhankelijk orgaan te vinden. 

Maar ik heb niet de indruk dat 7 oktober voor het grootste deel onvermijdelijk was. De legerkracht en instrumenten aan de kant van Israël waren en zijn nog steeds véél groter. 

De reden dat ik het wraak noem liggen in de onevenredige vernietiging die erop volgde. Ik zou het terug moeten zoeken maar volgens mij is die term door Israël zelf ook gebruikt. Uiteraard hadden ze het niet plat kunnen gooien onder het oog van de wereld. 

Zeggen dat er nu eenmaal doden vallen in een oorlog is erg gemakkelijk. Voor mij zijn oorlogsmisdaden geen gewone doden die nu eenmaal vallen. Het nieuws over de 20 seconden beslissen na een AI suggestie op basis van algoritmen is een alarmbel.

Hierin staat een grafiek met aantal doden, mannen en vrouwen/ kinderen apart: https://www.bbc.com/news/world-middle-east-68745681

Ik weet niets over een bijzonder verloop van het door Hamas vermelde aantal doden dus vertel. Wel lees ik vaker dat de aantallen behoorlijk correct zijn.

Ik heb weinig beelden gezien die met voedsel voorziening te maken hebben behalve de recent beschoten auto's. Wel herhaaldelijke berichten dat vrachtwagens voor de grens worden tegengehouden vanwege extra controles. Om die reden is begonnen met voedsel droppings uit vliegtuigen maar die leveren slechts een fractie van de benodigde hoeveelheid. Er is dagelijks ontzettend veel nieuws over te vinden, voorbeeld:

https://www.metronieuws.nl/televisie/2024/03/hongersnood-gaza-gazastrook-humberto-voedsel/

Ik geloof wel dat Hamas leden het beste voor zichzelf zorgen en dat gewone Palestijnen het gelag betalen. 

Malibu2 schreef op 07-04-2024 om 14:35:

En Beterhier, een serieuze vraag: wat zou jij liever zijn? Een onschuldige Israëlische vrouw tegenover een gewapend Hamas lid? Of een onschuldige Palestijnse vrouw tegenover een gewapende IDF soldaat?

Ik zou het persoonlijk wel weten. En jij?

Geen van beiden maar de Palestijnse vrouw zal een betere kans krijgen. Het IDF heeft militair overwicht en is niet gebaat bij burgerdoden.

OmaVan2 schreef op 07-04-2024 om 17:00:

[..]

Zover ik correct geïnformeerd ben, wil Hamas helemaal geen Israël en Israël geen Hamas en eigenlijk ook geen Palestijnse buren. En vervolgens begaan ze allebei wreedheden tegen burgers om hun stelling te onderbouwen. Daar kan je niets mee.

Dat is het wel in een notedop. Wat ik wel weer heel interessant vindt zijn die enkele? enclaves waar Palestijnen en Israëlieten nog vreedzaam bij elkaar wonen. De enkele verdwaalde reportage die ik daarover zag vond ik heel bijzonder. Heeft iemand daar nog een link van? volgens mij was het op NPO.  

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.