Nieuws en actueel
absor
07-10-2023 om 23:14
Israel nieuwe oorlog
Wat een ellende en verschrikkingen weer. Er zijn geen winnaars, alleen maar verliezers
en hoe is het mogelijk dat mensen zo makkelijk in staat zijn andere mensen te misbruiken, verkrachten, vermoorden.
Snoeske
02-04-2024 om 18:06
Miraval schreef op 02-04-2024 om 17:29:
[..]
De organisaties ja maar individuele moslims niet. En dat stond in bet bericht wat ik quotte. Joden moeten zich uitspreken. Misschien Joodse organisaties ja maar individuele Joodse mensen elders ter wereld zie ik dat niet doen net zoals individuele moslims elders ter wereld zich niet uitspreken massaal na een aanslag of oorlog.
Ik denk dat de meeste moslims dit toch echt anders voelen. Namelijk dat ze zich wel bij elke aanslag of terroristische daad moeten uitspreken. Zo beleef ik het zelf namelijk wel. En veel andere moslims die ik ken ook.
Miraval
02-04-2024 om 18:08
Snoeske schreef op 02-04-2024 om 18:06:
[..]
Ik denk dat de meeste moslims dit toch echt anders voelen. Namelijk dat ze zich wel bij elke aanslag of terroristische daad moeten uitspreken. Zo beleef ik het zelf namelijk wel. En veel andere moslims die ik ken ook.
Oohh ik heb juist andere ervaringen. Dat ze vinden van niet omdat zij persoonlijk niet verantwoordelijk zijn voor wat anderen doen. En ze hebben helemaal gelijk ook.
Zilver_gray
02-04-2024 om 18:16
Miraval schreef op 02-04-2024 om 17:29:
[..]
De organisaties ja maar individuele moslims niet. En dat stond in bet bericht wat ik quotte. Joden moeten zich uitspreken. Misschien Joodse organisaties ja maar individuele Joodse mensen elders ter wereld zie ik dat niet doen net zoals individuele moslims elders ter wereld zich niet uitspreken massaal na een aanslag of oorlog.
Jij en ik kunnen vinden dat het niet hoeft, maar blijkbaar is het niet uit de lucht gegrepen; men verwacht blijkbaar toch een reactie (individueel of collectief) zie het artikel;
”Sinds de aanslagen van 11 september 2001 zijn moslims keer op keer opgeroepen om terrorisme publiekelijk te veroordelen. Niet alleen om hun goede wil te tonen, maar ook om de religieuze legitimatie van dit geweld weg te nemen. Nederlandse moslims hebben daar vanaf het begin regelmatig gehoor aan gegeven”
Zilver_gray
03-04-2024 om 20:19
https://nos.nl/liveblog/2515022-gantz-wil-verkiezingen-in-september-biden-woedend-over-israelische-aanval-op-hulpverlenersOorlogskabinetslid Gantz wil verkiezingen in september
Volgens Benny Gantz, minister zonder portefeuille in het Israëlische oorlogskabinet, moeten er nieuwe parlementsverkiezingen komen in september. Dat zei hij in een op televisie uitgezonden toespraak.
"We moeten mikken op een datum voor verkiezingen in september. Het vaststellen van een verkiezingsdatum staat ons toe om de oorlog voort te zetten en tegelijkertijd een signaal te geven aan de Israëlische burgers dat ze opnieuw hun vertrouwen in ons kunnen uitspreken."
Met de uitspraak neemt de druk op premier Netanyahu nog meer toe. De centrumrechtse Gantz staat bekend als dé politieke rivaal van Netanyahu. Peilingen in Israël tonen aan dat, mochten er nu verkiezingen worden gehouden, Netanyahu's Likud-partij het ruim aflegt tegen Gantz. Netanyahu, die zich liet voorstaan op zijn belofte Israëliërs veiligheid te garanderen, wordt het kwalijk genomen dat onder zijn leiding de terroristische aanval van Hamas op 7 oktober niet werd voorzien en voorkomen.
Na die aanval van Hamas vormde Gantz met Netanyahu een oorlogskabinet, al is er veel spanning tussen de twee. Een bezoek van Gantz aan de Verenigde Staten, vorige maand, stond daar symbool voor. Netanyahu liet weten het niet eens te zijn met het bezoek van Gantz, die onder meer met de Amerikaanse vicepresident Harris en minister van buitenlandse zaken Blinken sprak.
Zoals al eerder hier in het topic gezegd: Netanyahu heeft er alle belang bij dat de oorlog nog voortduurt, zodat hij kan blijven zitten waar ie zit.
Beterhier
04-04-2024 om 11:37
Ja, Netanyahu wil de klus afmaken maar het ziet er niet naar uit dat hij erin slaagt de gijzelaars heelhuids in handen te krijgen. Wat ik nu lees vind ik echt shocking:
https://nos.nl/liveblog/2515022-tweede-organisatie-staakt-hulp-in-gaza-na-aanval-op-hulpverleners-vn-schort-nachtelijke-hulp-op
Onderzoeksjournalisten: 'Israël gebruikte AI om doelen te kiezen, menselijke rol nihil'
De inlichtingenbronnen spraken met +972 over de situatie in de eerste maanden van de Gaza-oorlog. Zij melden dat er veel gebruik werd gemaakt van 'domme bommen', die niet in staat zijn om een doel precies te raken, en dat het de voorkeur had om Hamas-strijders 's nachts te bombarderen, wanneer ze thuis waren.
Het gaat om een tot nu toe geheim systeem, met de naam 'Lavendel'. Het kiest met behulp van een AI-database doelen op basis van hun schijnbare link met Hamas en andere militante groeperingen. De inlichtingenofficieren die goedkeuring moesten geven aan aanvallen op basis van die keuzes, kregen van hogere officieren toestemming om burgers te doden, tenminste als er ook Hamas-strijders uitgeschakeld konden worden. De rang van het Hamas-doelwit deed er niet toe, ook bij het doden van een voetsoldaat werden soms vijftien tot twintig burgerslachtoffers geaccepteerd.
De inlichtingenofficieren die Lavendel gebruikten, suggereerden dat de oorlogsvoering door AI werd overgenomen. "Ik investeerde 20 seconden voor elk doel [op een gegeven moment], en ik viel tientallen doelen aan per dag. Ik had als mens geen toegevoegde waarde behalve als goedkeuringsstempel. Het bespaarde veel tijd."
Ik kon het nieuwe hype woord al een tijd niet meer horen maar ben er nu helemaal klaar mee. Het is vooral waardevol voor criminele toepassingen.
Beterhier
04-04-2024 om 11:49
Het bericht op nu.nl gaat nog een heel stuk verder in de beschrijving van werkwijze. Het is natuurlijk totaal niet te controleren wat hiervan waar is maar het sluit wel aan op het bizarre beeld dat de bombardementen laten zien.
https://www.nu.nl/midden-oostenconflict/6307747/israel-zou-kunstmatige-intelligentie-gebruiken-om-snel-hamas-doelen-te-vinden.html
'Proportionaliteit bestond in de praktijk niet meer'
Het leger bevestigt dat het 'domme' bommen heeft gebruikt, maar zegt in een reactie dat dat op een "zeer precieze manier" gebeurde. Ook zeggen de strijdkrachten dat ze tijdens oorlogsvoering altijd handelen op basis van proportionaliteit. Maar de inlichtingenbronnen zeggen dat proportionaliteit in de praktijk "niet bestond."
Het aanmerken van mensen als potentieel doelwit was voorheen een tijdrovend proces, zeggen de bronnen. Er gingen vergaderingen aan vooraf en er waren juristen bij betrokken.
Maar na de inval van Hamas op 7 oktober moest dat sneller. "We werden flink onder druk gezet van hogerhand: 'Vind meer doelen!', werd er geschreeuwd. 'We moeten koste wat kost Hamas raken. Doe al het mogelijke, bombardeer!'"
Zilver_gray
04-04-2024 om 12:49
Het is werkelijk waar een doffe ellende, en het lijkt met elk bericht erger te worden. Ik weet gewoon niet meer wat ik moet schrijven..de info die nu weer naar buiten komt over AI en dan de foto van een vader die zijn dode kind vasthoudt..
Misschien moet ik dit topic maar even laten rusten, tegelijkertijd aan de andere kant voel ik enorm de behoefte om me hiertegen uit te spreken. Blijven praten voor degene die geen stem (meer) hebben. Het lijkt allemaal zo zinloos.
Ik weet het even niet.
Beterhier
04-04-2024 om 22:58
Het wordt ook erger want de hongersnood bouwt zich langzaam op. Ik zie heel soms een foto die me heel erg raakt, meestal zwaar gewonde kinderen. Die wordt totaal onrecht aangedaan maar "Israël" moet totaal ongevoelig zijn om dit te kunnen.
Wat ik ook niet begrijp is hoe dit onder het oog van de wereld gebeurt zonder dat ze nu echt een keer worden gestopt. Dat het erg zou worden was ik direct na 7 oktober al bang voor en daarom verwondert het mij ook zo dat Israël vanaf het begin carte blanche kreeg "zichzelf te verdedigen". Als Amerika onvoorwaardelijk steunen dan verandert er niets.
Zinloos is het absoluut! Ik verlies ook mijn vertrouwen in wat wij democratische landen noemen. Het internationaal gerechtshof in Den Haag wordt tot nu toe ook vrijwel genegeerd, niet in de laatste plaats door Nederland zelf.
Daglichtlamp
05-04-2024 om 07:06
Uit Trouw:
Israël gaat meer hulp toelaten in de belegerde Gazastrook. Zo wordt onder meer een gesloten grensovergang in het noorden heropend. Dat maakte het kabinet van premier Benjamin Netanyahu bekend na eisen van de Amerikaanse president Joe Biden, melden Israëlische media.
Na een bijeenkomst donderdagavond maakte het veiligheidskabinet bekend dat via de Israëlische haven van Ashdod tijdelijk humanitaire hulp geleverd mag worden. Ook de grensovergang Erez in het noorden van de Gazastrook, die gesloten is sinds de aanval van Hamas op 7 oktober, wordt heropend. Ten slotte gaat Israël meer leveringen toestaan vanuit Jordanië via de grenspost Kerem Shalom.
Gebruikersnaaminvullen
05-04-2024 om 09:04
Beterhier schreef op 04-04-2024 om 22:58:
Het wordt ook erger want de hongersnood bouwt zich langzaam op. Ik zie heel soms een foto die me heel erg raakt, meestal zwaar gewonde kinderen. Die wordt totaal onrecht aangedaan maar "Israël" moet totaal ongevoelig zijn om dit te kunnen.
Wat ik ook niet begrijp is hoe dit onder het oog van de wereld gebeurt zonder dat ze nu echt een keer worden gestopt. Dat het erg zou worden was ik direct na 7 oktober al bang voor en daarom verwondert het mij ook zo dat Israël vanaf het begin carte blanche kreeg "zichzelf te verdedigen". Als Amerika onvoorwaardelijk steunen dan verandert er niets.
Zinloos is het absoluut! Ik verlies ook mijn vertrouwen in wat wij democratische landen noemen. Het internationaal gerechtshof in Den Haag wordt tot nu toe ook vrijwel genegeerd, niet in de laatste plaats door Nederland zelf.
Hoe dan? Als het zo makkelijk was geweest dan was Rusland met hulp wel Oekraïne (aspirant-lid Navo) uitgedreven. Israël is geen (aspirant)lid.
Beterhier
06-04-2024 om 11:37
Gebruikersnaaminvullen schreef op 05-04-2024 om 09:04:
[..]
Hoe dan? Als het zo makkelijk was geweest dan was Rusland met hulp wel Oekraïne (aspirant-lid Navo) uitgedreven. Israël is geen (aspirant)lid.
Het is inmiddels overduidelijk dat Israël lak heeft aan de VN en zijn resoluties. Nu lees ik weer over een afwijzing van Duitsland in een nieuwe resolutie om wapenleveringen aan Israël te stoppen. Er komt helemaal niets uit die resolutie machine maar landen verschuilen zich daar wel achter.
Het enige pressiemiddel heeft Biden in handen en dat zijn de wapenleveringen. In de recente persconferentie naar aanleiding van de aanslag op de World Central Kitchen auto's beweerde de Witte Huis pers woordvoerder dat Israël nog gebruik maakt van wapens o.a. zware bommen die daar al langer zijn, het zou heel lang duren om bijvoorbeeld F35 toestellen te leveren. Ik betwijfel die eerste uitspraak maar kan dat natuurlijk niet nagaan. Helaas is recent toch weer besloten de wapenlevering uit te voeren dus het gaat nagenoeg op dezelfde voet verder.
Aan het begin van de nucleaire dreigementen van Putin heeft de VS één keer terug gedreigd. Als Rusland echt naar kernwapens zou grijpen zou de VS ze in 1 keer van de kaart vegen, zonder kernwapens wel te verstaan. De huidige situatie in Oekraïne bestaat doordat de Navo formeel niet mee mag doen. Het riedeltje 3e wereldoorlog.
Beterhier
06-04-2024 om 12:20
Ik wil nog even terugkomen op een stukje terug in de discussie over het al dan niet afstand nemen van de oorlogsmisdaden van IDF door Israëlische bevolking. Dit is weinig realistisch gezien het trauma van 7 oktober. Ik lees nu ook op een Duitse pagina een interview waaruit blijkt dat er weinig media aandacht voor maar ook weinig empathie opgebracht kan worden voor slachtoffers in de Gaza strook. Het gaat vooral over de gijzelaars.
Malibu2
06-04-2024 om 22:41
Beterhier, heb je ook maar enig idee van de eisen die Hamas nu meent te kunnen stellen? Gesterkt door de internationale druk op Israël.
Met die eisen kan geen enkel zichzelf respecterend land akkoord gaan.
Malibu2
07-04-2024 om 09:52
Een interessante 17 minuten durende clip van Dr Phil waarin hij de Son of Hamas interviewt en er een discussie ontstaat met twee moslim vrouwen die verbonden zijn aan de universiteit van Michigan.
Ook zijn beelden te zien van de indoctrinatie van Palestijnse kinderen, oa op de scholen. Ik weet dat het gebeurt, heb daar veel meer beelden van gezien en interviews met mensen die daaraan ontsnapt zijn, maar ik blijf het schokkend vinden hoe een hele bevolkingsgroep wordt opgevoed met zo'n diepe haat jegens een andere groep.
Gebruikersnaaminvullen
07-04-2024 om 11:18
Malibu2 schreef op 07-04-2024 om 09:52:
https://youtu.be/UPomqJz-qYc?si=LYVmfGHQ8A5-E6FX
Een interessante 17 minuten durende clip van Dr Phil waarin hij de Son of Hamas interviewt en er een discussie ontstaat met twee moslim vrouwen die verbonden zijn aan de universiteit van Michigan.
Ook zijn beelden te zien van de indoctrinatie van Palestijnse kinderen, oa op de scholen. Ik weet dat het gebeurt, heb daar veel meer beelden van gezien en interviews met mensen die daaraan ontsnapt zijn, maar ik blijf het schokkend vinden hoe een hele bevolkingsgroep wordt opgevoed met zo'n diepe haat jegens een andere groep.
Toch gek binnen een vredelievend geloof.
Wat me opviel was de uitspraak dat er diverse "tribes" zijn die elkaar af zouden maken als ze niet een gemeenschappelijke deler hadden, de haat voor joden.
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.