Nieuws en actueel
absor
07-10-2023 om 23:14
Israel nieuwe oorlog
Wat een ellende en verschrikkingen weer. Er zijn geen winnaars, alleen maar verliezers
en hoe is het mogelijk dat mensen zo makkelijk in staat zijn andere mensen te misbruiken, verkrachten, vermoorden.
Zilver_gray
02-04-2024 om 12:05
Beterhier schreef op 02-04-2024 om 11:45:
Dus het is IDF duidelijk dat ze volledig verantwoordelijk zijn, dat valt een beetje mee. Kans reduceren vind ik ijdele hoop want ze gaan als lomperiken tekeer. Dat is het beeld het opnieuw oproept, ook weer na dat ziekenhuis.
Dit helpt totaal niet om Jodenhaat te beperken hoewel het daar helemaal niet over gaat. Wel dat er in Israël ook wordt gedemonstreerd tegen Netanyahu.
Eens!
Er worden al maanden zo ontzettend veel slachtoffers gemaakt dat er geen sprake kan zijn van een zorgvuldig geplande operatie. Ze bombarderen en schieten in het wilde weg.
Ja ook in Israël is de steun aan Netanyahu godzijdank aan het afnemen. Goed dat men demonstreert, al is de achterliggende reden voornamelijk (las ik ergens) dat men vind er te weinig gedaan wordt om de gegijzelden vrij te krijgen.
Beterhier
02-04-2024 om 12:30
Zilver_gray schreef op 02-04-2024 om 12:05:
[..]
Eens!
Er worden al maanden zo ontzettend veel slachtoffers gemaakt dat er geen sprake kan zijn van een zorgvuldig geplande operatie. Ze bombarderen en schieten in het wilde weg.Ja ook in Israël is de steun aan Netanyahu godzijdank aan het afnemen. Goed dat men demonstreert, al is de achterliggende reden voornamelijk (las ik ergens) dat men vind er te weinig gedaan wordt om de gegijzelden vrij te krijgen.
Dat heb ik ook zo gelezen en ze hebben gelijk. Ik denk dat Netanyahu de gijzelaars op de 2e plaats heeft staan. Een heel kille rekensom.
Zilver_gray
02-04-2024 om 13:16
Beterhier schreef op 02-04-2024 om 12:30:
[..]
Dat heb ik ook zo gelezen en ze hebben gelijk. Ik denk dat Netanyahu de gijzelaars op de 2e plaats heeft staan. Een heel kille rekensom.
Ja dat is me inmiddels duidelijk..
Wat me ook bezig houdt is het volgende:
https://www.dewereldmorgen.be/artikel/2023/10/16/waarom-wilde-netanyahu-hamas-versterken/
Beterhier
02-04-2024 om 13:40
Zilver_gray schreef op 02-04-2024 om 13:16:
[..]
Ja dat is me inmiddels duidelijk..
Wat me ook bezig houdt is het volgende:
https://www.dewereldmorgen.be/artikel/2023/10/16/waarom-wilde-netanyahu-hamas-versterken/
Dank voor de link en website. Het is erg duidelijk beschreven en ik wil dit wel geloven.
De tweestaten oplossing is internationaal gezien absoluut wat men wil en dat zou vreedzaam mogelijk kunnen zijn/ worden. Dus het "beheerst" stimuleren van agressie jegens Israël is dan wel een optionele strategie. Netanyahu weet ook dat hij militair altijd zal winnen.
In het artikel wordt geen link gelegd naar het falen van de inlichtingendienst de aanslag van 7 oktober te voorkomen? Daar heb ik een tijd geleden wel iets over gelezen? Dat vond ik toen te vergezocht maar in het licht van de verklaring in het artikel weet ik het niet.
Zilver_gray
02-04-2024 om 13:50
Beterhier schreef op 02-04-2024 om 13:40:
[..]
Dank voor de link en website. Het is erg duidelijk beschreven en ik wil dit wel geloven.
De tweestaten oplossing is internationaal gezien absoluut wat men wil en dat zou vreedzaam mogelijk kunnen zijn/ worden. Dus het "beheerst" stimuleren van agressie jegens Israël is dan wel een optionele strategie. Netanyahu weet ook dat hij militair altijd zal winnen.
In het artikel wordt geen link gelegd naar het falen van de inlichtingendienst de aanslag van 7 oktober te voorkomen? Daar heb ik een tijd geleden wel iets over gelezen? Dat vond ik toen te vergezocht maar in het licht van de verklaring in het artikel weet ik het niet.
Er komt steeds meer informatie naar buiten. Mooi is het allemaal niet.
(Geen idee waarom mijn text schuine letters heeft, krijg ze niet normaal)
Beterhier
02-04-2024 om 14:14
Zilver_gray schreef op 02-04-2024 om 13:50:
[..]
Er komt steeds meer informatie naar buiten. Mooi is het allemaal niet.
(Geen idee waarom mijn text schuine letters heeft, krijg ze niet normaal)
Er is heel veel te lezen op die site en mij bekruipt daarbij het gevoel: Pas op om niet ten prooi te vallen aan complot theorieën. We kunnen teveel daarvan niet controleren dus de media bepalen het beeld dat we hebben. Achteraf wordt misschien duidelijk of het klopte. Bijvoorbeeld dit artikel:
Zeepier VS is Paard van Troje voor massadeportatie van heel Gaza
Miraval
02-04-2024 om 14:27
Beterhier schreef op 02-04-2024 om 11:45:
Dus het is IDF duidelijk dat ze volledig verantwoordelijk zijn, dat valt een beetje mee. Kans reduceren vind ik ijdele hoop want ze gaan als lomperiken tekeer. Dat is het beeld dat dit opnieuw oproept, ook na de bijna vernietiging van het Al-Schifa ziekenhuis.
Deze berichten helpen totaal niet om de Jodenhaat te beperken hoewel het daar helemaal niet over gaat. Het helpt wel dat er in Israël ook wordt gedemonstreerd tegen Netanyahu.
Jodenhaat heeft naar mijn mening niets te maken met de acties van Israël hoewel dat door velen wel zo gezien wordt.
Dat is hetzelfde als stellen na de aanslag in Moskou dat daardoor de moslimhaat toeneemt. Gebeurd wel maar staat naar mijn mening los van elkaar.
Wat kunnen Joden elders ter wereld doen aan de acties van Israël? En waarom worden zij daarop aangekeken? Als je het stelt dat Moslims elders te wereld gehaat moeten worden door aanslagen, door de acties van ISIS of andere groeperingen is het terecht racisme/discriminatie. Waarom geldt dat voor Jodenhaat en aanverwante uitspraken niet? (Niet naar jou persoonlijk maar algemeen)
Zilver_gray
02-04-2024 om 14:34
Beterhier schreef op 02-04-2024 om 14:14:
[..]
Er is heel veel te lezen op die site en mij bekruipt daarbij het gevoel: Pas op om niet ten prooi te vallen aan complot theorieën. We kunnen teveel daarvan niet controleren dus de media bepalen het beeld dat we hebben. Achteraf wordt misschien duidelijk of het klopte. Bijvoorbeeld dit artikel:
Zeepier VS is Paard van Troje voor massadeportatie van heel Gaza
Met je eens w.b.t complottheorieën.
De reden dat ik deze link geplaatst heb is dat ik hetzelfde nl al had gelezen op gerenommeerde nieuwssites (denk aan The times of Israël, CNN. com, The New York times. De links zijn hier al eens eerder geplaatst.
Daglichtlamp
02-04-2024 om 14:38
Zilver_gray schreef op 02-04-2024 om 14:34:
[..]
Met je eens w.b.t complottheorieën.
De reden dat ik deze link geplaatst heb is dat ik hetzelfde nl al had gelezen op gerenommeerde nieuwssites (denk aan The times of Israël, CNN. com, The New York times. De links zijn hier al eens eerder geplaatst.
En daar heeft iemand toen een ban voor gekregen, of vergis ik me nu?
Zilver_gray
02-04-2024 om 14:43
Daglichtlamp schreef op 02-04-2024 om 14:38:
[..]
En daar heeft iemand toen een ban voor gekregen, of vergis ik me nu?
Volgens mij was de reden dat degene de link(s) aanvulde met eigen text.
Beterhier
02-04-2024 om 14:54
Miraval schreef op 02-04-2024 om 14:27:
[..]
Jodenhaat heeft naar mijn mening niets te maken met de acties van Israël hoewel dat door velen wel zo gezien wordt.
Dat is hetzelfde als stellen na de aanslag in Moskou dat daardoor de moslimhaat toeneemt. Gebeurd wel maar staat naar mijn mening los van elkaar.
Wat kunnen Joden elders ter wereld doen aan de acties van Israël? En waarom worden zij daarop aangekeken? Als je het stelt dat Moslims elders te wereld gehaat moeten worden door aanslagen, door de acties van ISIS of andere groeperingen is het terecht racisme/discriminatie. Waarom geldt dat voor Jodenhaat en aanverwante uitspraken niet? (Niet naar jou persoonlijk maar algemeen)
Goed dat je dit aanhaalt. Technisch gezien heeft de oorlog in Gaza misschien geen 1:1 relatie tot Jodendom. Maar zoals je al schrijft redeneren heel veel mensen wél zo.
Ik kan voor mijzelf een voorbeeld nemen door in plaats van Israël te kiezen voor Frankrijk. Stel dat Frankrijk deze oorlog aan het voeren is. Dan zou ik zeggen "schuttingterm" Fransen! Het is dan de natuurlijke banale impuls om een hele (ver van je bed) bevolkingsgroep op één hoop te gooien om wat een klein deel hieruit (maar wel heel ernstig) doet.
Dat Joden ergens anders ter wereld erop worden aangekeken is alleen te voorkomen door een sterke afkeuring te laten horen of Netanyahu aan de kant zetten. Het probleem wordt ook wel versterkt door kolonisten.
Miraval
02-04-2024 om 14:59
Beterhier schreef op 02-04-2024 om 14:54:
[..]
Goed dat je dit aanhaalt. Technisch gezien heeft de oorlog in Gaza misschien geen 1:1 relatie tot Jodendom. Maar zoals je al schrijft redeneren heel veel mensen wél zo.
Ik kan voor mijzelf een voorbeeld nemen door in plaats van Israël te kiezen voor Frankrijk. Stel dat Frankrijk deze oorlog aan het voeren is. Dan zou ik zeggen "schuttingterm" Fransen! Het is dan de natuurlijke banale impuls om een hele (ver van je bed) bevolkingsgroep op één hoop te gooien om wat een klein deel hieruit (maar wel heel ernstig) doet.
Dat Joden ergens anders ter wereld erop worden aangekeken is alleen te voorkomen door een sterke afkeuring te laten horen of Netanyahu aan de kant zetten. Het probleem wordt ook wel versterkt door kolonisten.
En waarom zouden ze dat moeten doen?
Doen moslims elders ter wereld dit ook wanneer er een aanslag is gepleegd door terroristen? Gezamenlijk hun afschuw uiten? Moeten ze dat doen of begrijpen wij gewoon dat zij persoonlijk daar geen verantwoordelijkheid voor dragen? Ik zie niet in waarom Joden dat wel moeten doen.
We moeten stoppen een hele bevolkingsgroep verantwoordelijk te houden voor de acties van hun leiders of een minderheid. Dat doen we bij Moslims ook niet.
Zilver_gray
02-04-2024 om 15:09
Miraval schreef op 02-04-2024 om 14:59:
[..]
Doen moslims elders ter wereld dit ook wanneer er een aanslag is gepleegd door terroristen? Gezamenlijk hun afschuw uiten? Moeten ze dat doen of begrijpen wij gewoon dat zij persoonlijk daar geen verantwoordelijkheid voor dragen? Ik zie niet in waarom Joden dat wel moeten doen.
We moeten stoppen een hele bevolkingsgroep verantwoordelijk te houden voor de acties van hun leiders of een minderheid. Dat doen we bij Moslims ook niet.
Blijkbaar doen we dat bij Moslims juist wel, is al een ouder artikel (2017) maar bij elke terroristische aanslag spreken Islamitische organisaties in naam van de Moslim gemeenschap zich uit. En inderdaad, het zou niet nodig moeten zijn.
https://www.ad.nl/home/terreuraanslagen-veroordelen-moslims-doen-bijna-niet-anders~a97c24cc/
Beterhier
02-04-2024 om 15:19
Miraval schreef op 02-04-2024 om 14:59:
[..]
Ze moeten dat niet. Ze doen het misschien om een complexe wereld eenvoudiger te maken?
Terroristen zijn nog relatief eenvoudig als geïsoleerd optredende groep te zien.
Hier is niet alleen Netanyahu verantwoordelijk. Ook een groot en héél sterk leger dat oorlogsmisdaden pleegt. En kolonisten die illegaal gebied bezetten?
Miraval
02-04-2024 om 17:29
Zilver_gray schreef op 02-04-2024 om 15:09:
[..]
Blijkbaar doen we dat bij Moslims juist wel, is al een ouder artikel (2017) maar bij elke terroristische aanslag spreken Islamitische organisaties in naam van de Moslim gemeenschap zich uit. En inderdaad, het zou niet nodig moeten zijn.
https://www.ad.nl/home/terreuraanslagen-veroordelen-moslims-doen-bijna-niet-anders~a97c24cc/
De organisaties ja maar individuele moslims niet. En dat stond in bet bericht wat ik quotte. Joden moeten zich uitspreken. Misschien Joodse organisaties ja maar individuele Joodse mensen elders ter wereld zie ik dat niet doen net zoals individuele moslims elders ter wereld zich niet uitspreken massaal na een aanslag of oorlog.
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.