Nieuws en actueel Nieuws en actueel

Nieuws en actueel

Israel nieuwe oorlog

Wat een ellende en verschrikkingen weer. Er zijn geen winnaars, alleen maar verliezers

en hoe is het mogelijk dat mensen zo makkelijk in staat zijn andere mensen te misbruiken, verkrachten, vermoorden. 

Koko67 schreef op 05-03-2024 om 17:50:

[..]

Ik vind dat lachpoppetje behoorlijk infantiel. Mensen kunnen zich vergissen. Ik heb dat ook meteen toegegeven.
Dat alles wat Pro Israël is meteen een like krijgt geloof ik ook niet zo.

Misschien lezen wat ik schrijf “Posts die een “like” krijgen, dus niet degene die het post, een vergissing is menselijk. Maar dus degene die achteloos blijkbaar alles wat pro Israël voor zoete koek aannemen. Duidelijker kan ik het niet uitleggen.

Koko67 schreef op 05-03-2024 om 16:49:

[..]

En ik lees dat Hamas ze tegenhoudt en tegelijkertijd wat burgers neerschiet. Het is maar net wat je leest, denk ik.

Ben wel benieuwd naar je bron hiervoor, zeker gezien de gebeurtenissen vorige week. 

https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20240302_95676678

En ondertussen begint dit:
https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20240305_92032717

Edit: heb recent ook bodycam beelden gezien van tunnels die onder water gezet werden. Hoe Israël wist dat er enkel Hamas strijders aanwezig waren en geen gijzelaars, is mij een raadsel.

Moirmel schreef op 06-03-2024 om 07:00:

[..]

Ben wel benieuwd naar je bron hiervoor, zeker gezien de gebeurtenissen vorige week.

https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20240302_95676678

En ondertussen begint dit:
https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20240305_92032717

Edit: heb recent ook bodycam beelden gezien van tunnels die onder water gezet werden. Hoe Israël wist dat er enkel Hamas strijders aanwezig waren en geen gijzelaars, is mij een raadsel.

Ik heb je links gelezen; is toch hartverscheurend!

Wat vooral dom is, is dat iedereen lijkt te beseffen welke haat dat Israël op dit moment aan het zaaien is, behalve Israël zelf. De Gazastrook werd al de grootste openluchtgevangenis ter wereld genoemd en nu worden de inwoners daarvan genadeloos afgeslacht. 

Weet niet hoever dit nieuws in Nederland in de kranten kwam, maar dit is één van de wapens die ze gebruiken en als je dat doet dan weet je gewoon dat je burgerslachtoffers maakt:

https://www.demorgen.be/nieuws/israel-gooide-honderden-zware-bommen-op-gaza-biden-noemt-luchtaanvallen-willekeurig~b9db780e/

https://nos.nl/liveblog/2511754-israelische-tank-doodde-waarschijnlijk-journalist-operatie-bij-appartementen-khan-younis

Israëlisch tankvuur doodde waarschijnlijk journalist Zuid-Libanon

Het is aannemelijk dat een Israëlische tankbrigade verantwoordelijk is voor de dood van een journalist van persbureau Reuters bij de grens met Libanon in oktober. Dat concludeert het Nederlandse onderzoeksinstituut TNO na een analyse van diverse bewijsstukken, in opdracht van Reuters. Bij de aanval kwam journalist Issam Abdallah (37) om het leven en raakte fotograaf Christina Assi (28) van het Franse persbureau AFP zwaargewond.

Volgens TNO lijkt het erop dat er twee tankprojectielen zijn afgevuurd op een duidelijk herkenbare groep journalisten met pershesjes. De aanval duurde 1 minuut en 45 seconden. Na de tankaanval werd er ook geschoten met een machinegeweer van het type Browning, blijkt uit audio-opnames van een camera van Al Jazeera. Dat type machinegeweer kan boven op een Israëlische Merkava-tank gemonteerd worden.

Bekijk hier de beelden van de aanval en op welke manier TNO tot zijn conclusie is gekomen:

1024x576a.jpg

1:43TNO: Israëlisch tankvuur doodde waarschijnlijk journalist Zuid-Libanon

Toch houdt TNO nog een slag om de arm, omdat het niet met zekerheid kan concluderen in welke richting het machinegeweer is afgevuurd en wat de precieze afstand was. Reuters zelf zegt niet uit eigen onderzoek te hebben achterhaald of de tankbrigade wist dat het op journalisten vuurde. De drie journalisten die niet gewond raakten, konden zich de schoten van het machinegeweer niet herinneren, omdat ze naar eigen zeggen geschokt waren.

Het Israëlische leger wil niet reageren op de situatie. In december kwamen er al voorlopige onderzoeksresultaten van TNO naar buiten, waarop het leger antwoordde: "Wij richten niet op journalisten.”

Laten ze dit maar tot op de bodem uitzoeken, net als alle andere oorlogsmisdaden die er gepleegd worden. Zijn ze helemaal besodemieterd!

https://nos.nl/collectie/13959/liveblog/2511894-biden-bevestigt-aanleg-tijdelijke-haven-voor-noodhulpBiden bevestigt in toespraak bouw tijdelijke haven in Gaza

De Amerikaanse president Biden heeft in zijn jaarlijkse toespraak tot het Amerikaanse parlement, de State of the Union, bevestigd dat de VS een haven gaat opzetten in Gaza om over zee humanitaire hulp te kunnen bieden. Dat besluit lekte al uit voordat Biden het Congres toesprak. Hij benadrukte in zijn toespraak zijn standpunt dat Israël het recht heeft om achter Hamas aan te gaan, maar hij sprak zich tegelijkertijd uit voor meer hulp aan de Gazanen.

"Deze oorlog heeft voor onschuldige burgers een grotere tol geëist dan alle eerdere oorlogen in Gaza tezamen. Meer dan 30.000 Palestijnen zijn gedood, van wie de meesten niet bij Hamas horen."

Ik vraag me ook af of er echt nog mensen zijn die deze slachting goed keuren onder het mom van “Israël heeft het recht zichzelf te verdedigen”. Zullen zelfs de meeste pro-Israël fanaten nu nog steeds niet inzien dat het zo ontzettend fout is wat hier gebeurt?

Hoeveel van die 30.000 doden zijn daadwerkelijk Hamas leden? Dit is geen collateral damage” meer.

Ik verwacht dat Biden in grote moeilijkheden gaat komen door het gedrag van Israël.

https://nos.nl/liveblog/2512161-biden-netanyahu-beschadigt-israel-meer-dan-dat-hij-israel-helptBiden: Netanyahu beschadigt Israël meer dan dat hij Israël helpt

De Israëlische premier Netanyahu "beschadigt Israël meer dan dat hij Israël helpt" met de manier waarop hij de oorlog tegen Hamas in de Gazastrook aanvliegt. Dat heeft de Amerikaanse president Biden gezegd.

Biden zegt nog steeds achter het idee van Israël te staan om Hamas te vervolgen voor de terreuraanval op 7 oktober, maar zei over Netanyahu dat "hij meer aandacht moet hebben voor de onschuldige levens die verloren gaan als gevolg van de acties". Biden waarschuwt al langer dat Israël het risico loopt de internationale steun te verliezen vanwege het toenemende aantal burgerslachtoffers in Gaza.

Over het aantal doden in Gaza zei Biden dat "het in strijd is met waar Israël voor staat". "En ik denk dat het een grote vergissing is."

Een mogelijke invasie van de grensstad Rafah, waar ruim 1,3 miljoen Palestijnen zich ophouden, is voor Biden "een rode lijn". Tegelijk zei hij dat hij wapensystemen zoals de Iron Dome, dat raketten onderschept en de Israëlische bevolking moet beschermen, niet zal inperken. "Het is een rode lijn, maar ik zal Israël nooit in de steek laten", zei hij. "Het verdedigen van Israël is nog steeds cruciaal."

Biden zegt dat hij zijn standpunten ook in de Knesset, het Israëlische parlement, wil uitdragen. Daarvoor wil hij ook weer naar Israël reizen. Biden was daar voor het laatst enkele weken na 7 oktober.

Ik begin nu echt te geloven dat er een heel andere reden schuilgaat achter de acties van Netanyahu.. dat Hamas slechts een afleidingsmanoeuvre is..

Ook in eigen land steeds meer Israëliërs die demonstreren tegen het geweld, de steun voor het moorden wordt steeds kleiner.

Zilver_gray schreef op 10-03-2024 om 07:35:

Ik begin nu echt te geloven dat er een heel andere reden schuilgaat achter de acties van Netanyahu.. dat Hamas slechts een afleidingsmanoeuvre is..

Enkele dagen na 7 oktober kwamen er al berichten dat Israël steken had laten vallen voor en tijdens aanval. Ten eerste was er het verontrustende bericht dat de Israël op de hoogte was van het plan van Hamas maar hebben beoordeeld dat Hamas niet in staat zou zijn de aanval uit te voeren. Ten tweede zijn veiligheidsprotocollen niet uitgevoerd tijdens de aanval. Militairen die op 10 minuten rijden verwijderd waren hebben er uren over gedaan om bij de kibboetsen te komen. Het gruwelijke verhaal over de onthoofde baby's is zeer twijfelachtig en waarschijnlijk verzonnen althans het is nooit onafhankelijk bevestigd. De aanval op het ziekenhuis waarbij er 6 pistolen zijn gevonden in plaats van een Hamas hoofdkwartier ook zoiets.

Knip

LMEK schreef op 10-03-2024 om 11:10:

[..]

- quote verwijderd -

Vond ik ook opmerkelijk; er werden aanwijzingen gegeven dat er wat stond te gebeuren, maar die werden compleet genegeerd. Meerdere militairen zouden verdachte zaken hebben waargenomen. Zo ontzettend raar dat degene verantwoordelijk (“Mr security”) daar niks mee gedaan heeft.

En al het andere wat je noemt is op zijn minst verdacht ja.

Er werd ergens in het begin van dit topic een opname gewezen van Netanyahu waarin hij zei dat hij “ermee weg kon komen en het westen hem toch wel zou steunen” iets van die strekking..dat lijkt nu wel geloofwaardiger.

Ik wil er nog niet aan dat 7 oktober opzet was, maar dat het hem allemaal wel erg goed uitkomt; geen enkele twijfel!

Zilver_gray schreef op 10-03-2024 om 07:35:

https://nos.nl/liveblog/2512161-biden-netanyahu-beschadigt-israel-meer-dan-dat-hij-israel-helptBiden

...

Ook in eigen land steeds meer Israëliërs die demonstreren tegen het geweld, de steun voor het moorden wordt steeds kleiner.

Meerstatenoplossing

Campanula schreef op 10-03-2024 om 11:47:

[..]

Meerstatenoplossing

Bedoel je dat Netanyahu wel of geen 2 staten oplossing wil?

Zilver_gray schreef op 10-03-2024 om 12:07:

[..]

Geen. Misschien voor de bühne hooguit.

Campanula schreef op 10-03-2024 om 12:13:

[..]

Geen. Misschien voor de bühne hooguit.

Eens!

Zilver_gray schreef op 10-03-2024 om 12:07:

[..]

Hij heeft recent duidelijk gezegd dat die er niet komt! Het moet terug te vinden zijn in de nieuwsberichten.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.